Rikkoiko Jari Tervo uskonrauhaa Uutisvuodossa 23.10.2010?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Re: Rikkoiko Jari Tervo uskonrauhaa Uutisvuodossa 23.10.2010?

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

On se hyvä, ettei ole tullut hankittua mistään uskonnosta eikä pyhästä kirjasta taakkaa omille harteille. Ei tarvitse pelätä liian ankaraa kirkkokuria.
Gods made heavy metal.
Florence86
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Florence86 »

vandt kirjoitti:Mutta näistä viimeaikaisista artikkeleista ainakin tuo Päivi Räsäsen pojan tukkatyyli oli ihan hyvä huomio. Siitähän on puhetta Korinttilaiskirjeessä, eli Uudessa Testamentissa. :wink:
Niin, tarkoitat varmaan Paavalin kirjoittamaa kirjettä Korintin seurakunnalle? Paavalin ohjeistuksia tulkitaan monella tapaa ja osa kristityistä lukee toki kaiken kirjaimellisesti, Jumalan sanana. Tekstikriittisestä näkökulmasta, jota itse suosin, voisi Paavalin kirjeitä lukea Jeesuksen seuraajan kirjaamina jonka tausta on vahvasti juutalainen. Paavali siis jatkuvasti tasapainoilee oman traditionsa ja toisaalta uuden, jopa järjettömältä tuntuvan Messias-uskonsa välimaastossa. Laatiessaan kirjettään korinttilaisille ei vielä ollut olemassa kristinuskoa, sellaisenaan kun sen tänään tunnemme. Oli vain pääsiäisen tapahtumat, orastava lähetystyö ja pienimuotoista Jeesus-liikkeen kasvua siellä täällä. Näin myös Korintissa jonne Paavali sitten suuntasi sekä reissujaan, että kirjeitään. Puhuiko kirjeissä, joka jakeessa, ainoastaan Jumala, Paavali vai Jumala ja Paavali? Sitä emme voi varmaksi tietää.

Joka tapauksessa; kirjoitan ehkä vähän puolueellisesta näkökulmasta, mutta en voi käsittää miten jollekin voisi olla ihan sama miten kohtelee pyhää (tai "pyhää" ihan miten sen näkee) kirjaa, oli se sitten Raamattu, Koraani tms. Vaikka teksti tai kirja ei itselleen merkitsisi yhtään mitään niin täytyy sen verran kyetä asettumaan toisen asemaan, ettei tieten tahtoen aiheuta toiselle mielipahaa. Sama asia jos vaikka polttaisi, repisi tai heittelisi toisen ihmisen valokuva-albumia - itselleen kuvat eivät merkitse mitään, mutta toiselle ne voivat olla kultaakin kalliimmat.
Clear water has no fish.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

^^ Toki maassa maan tavalla. Ei jyrkän fundamentalistisissa maissa kannata heittää heidän pyhää kirjaa maahan saatika polttaa sitä julkisesti. :?

Raamatun polttamista en näe niinkään pahana. SANA säilyy vaikka yksi niistä noin miljardista kopiosta tuhotaan. 8)
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

Florence86 kirjoitti: Sama asia jos vaikka polttaisi, repisi tai heittelisi toisen ihmisen valokuva-albumia - itselleen kuvat eivät merkitse mitään, mutta toiselle ne voivat olla kultaakin kalliimmat.
Totta. En minäkään menisi toisen omaisuutta tuhoamaan. En valokuva-albumia, en raamattua, en kauppakuittia. Mutta jos minulla olisi oma raamattu, ja haluaisin sen heittää seinään tai polttaa, tekisin varmasti niin. Se ei olisi keneltäkään pois.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Esitän vastakysymyksen: syyllistyykö Raamattu kansanryhmää vastaan kiihottamiseen todetessaan homoseksuaaleista esittämillä mielipiteillään?
Florence86
Poliisikoira Rex

joey kirjoitti:Esitän vastakysymyksen: syyllistyykö Raamattu kansanryhmää vastaan kiihottamiseen todetessaan homoseksuaaleista esittämillä mielipiteillään?
Hyvä kysymys!
Heti alkuunsa on hyvä pitää mielessä, että Raamattu katsoo homoseksuaalisuuden olevan valinta. Jokainen siis on syntyjään hetero, mutta siinä missä toiset esim. tappavat tai rikkovat avioliittonsa, niin osa myös "luopuu" luonnollisista haluistaan ja suuntaa katseensa samaan sukupuoleen; tämä "syttynyt himo" painii siis samassa sarjassa murhien ja pettämisten kanssa. Kaikki on syntiä ja synti siis loitontaa ihmistä Jumalasta.
Mutta: itse kysymykseen. Kyllä. Raamatun tekstit lietsovat tänäkin päivänä väkivaltaista ja syrjivää toimintaa tiettyjä kansanryhmiä kohtaan (esim. homojen tappaminen Ugandassa kristittyjen toimesta). Siinä sitä onkin pähkäilemistä; onko Jumalan sana itsessään puhdasta, mutta ihmisen syntiinlankeemuksen takia kaikki vääristyy ja muuttuu pahaksi? Vai onko Raamattu vain ihmisten kirjoittamaa arvailua Jumalan tahdosta ja ristiriitainen teos johtaa ristiriitaisiin tekoihin? Onko Jumalaa edes? Onko kaikki Raamatun jakeilla perustellut loukkaukset ja teot olleet vain turhaa hurskastelua?

Mä nostaisin tässäkin asiassa ehkäpä Jeesuksen yhden tärkeimmistä opetuksista tapetille, eli rakkauden kaksoiskäskyn. "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." Tuon valossa ei homojakaan voida enää kivittää sillä rakkauden käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat. Onneksi. Sen ansiosta kirkko liikkuu koko ajan hitaasti, mutta varmasti eteenpäin tässä homokysymyksessä(kin).
Clear water has no fish.
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Aika outoa kuitenkin kirjoittamisesta ja kirjoista elantonsa tienaavan on heitellä kirjoja olipa kirja mikä hyvänsä. Annan Jarille varoituksen ja keltaisen kortin.

Tommy Tabermann-vainaa tuskin olisi koskaan syyllistynyt vastaavaan mauttomuuteen.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Saa sitä kirjaa viskoa mutta itsensä siinä moukaksi tekee. Tervolle 2+2 min ja dumarin nuhtelu. :|
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Florence86 kirjoitti: Heti alkuunsa on hyvä pitää mielessä, että Raamattu katsoo homoseksuaalisuuden olevan valinta.
Kiitos huomiosta, mutta tällä ei kyllä ole mitään väliä. Vaikka minä kuinka pitäisin homoseksuaalisuutta valintana, en silti saisi julkaista pamflettia, jossa kehotetaan tappamaan homoja. On erikoista, että kirjakaupat saavat enää edes myydä sellaista Raamatun painosta, jossa siihen tai johonkin muuhun väkivallantekoon niinkin suorasanaisesti kehotetaan.

Tietenkään satoja vuosia vanha kirja ei voi ymmärtää tieteen päälle, mutta toivoisin, että edes Raamatun nykypäivän tulkitsijat suostuisivat myöntämään sen, että tuossa oletuksessaan seksuaalisuudesta Raamattu on jo lähtökohtaisesti väärässä. Homoseksuaalisuus ei ole valinta, kuten ei ole heteroseksuaalisuuskaan, eikä mikään muukaan seksuaalisuuteen liittyvä mieltymys tai taipumus. Minusta sekin on erikoista, että asia voi olla kellekään epäselvä, sillä suurin osa meistä on kuitenkin tavalla tai toisella seksuaalisia, eikä varmasti kukaan voi sanoa valinneensa seksuaalisia taipumuksiaan tietoisesti.

Ja itse ketjun aiheeseen: mielestäni Tervo teki väärin. Tervon reaktion kyllä ymmärtääkin, ja hänellä on siihen oikeus. Joku sanoikin jollain toisella keskustelupalstalla hyvin, että onneksi meillä on oikeus heitellä raamattuja ja piirrellä profeettojen kuvia.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

joey kirjoitti: onneksi meillä on oikeus heitellä raamattuja ja piirrellä profeettojen kuvia.
Hyvin sanottu ja stop islamin invaasiolle. :|
the_herbaliser
Alokas

Viesti Kirjoittaja the_herbaliser »

Ainakin Tervo osoitti tietämättömyytensä. Raamatun mukainen sapatti eli lepopäivä on perjantai-illasta lauantai-iltaan. Katolinen kirkko siirsi sen muutama vuosisata jKr sunnuntaille omien traditioidensa mukaan, ilman raamatullisia perusteita.
Norsula
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Norsula »

joey kirjoitti:
Florence86 kirjoitti: Heti alkuunsa on hyvä pitää mielessä, että Raamattu katsoo homoseksuaalisuuden olevan valinta.
Kiitos huomiosta, mutta tällä ei kyllä ole mitään väliä. Vaikka minä kuinka pitäisin homoseksuaalisuutta valintana, en silti saisi julkaista pamflettia, jossa kehotetaan tappamaan homoja. On erikoista, että kirjakaupat saavat enää edes myydä sellaista Raamatun painosta, jossa siihen tai johonkin muuhun väkivallantekoon niinkin suorasanaisesti kehotetaan.
Tietääkseni kun Raamattua, kristittyjen pyhää kirjaa, lukee kokonaisuutena, se ei todellakaan kehoita tappamaan ketään.
Marokon Kauhu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Kyllä raamattua saa heitellä kunhan se osuu suomalaiseen valkoiseen mieheen!

Tervo: Et muuten uskalla heittää Koraania!
  • Väestönvaihto
  • Turhanpaikan hakijat
  • Kotoutumisteollisuus
  • VOK - business
  • Partalapset
  • Huonolaatuiset mamut
  • Islamisaatio
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Uutisvuotoa seuranneena en voi kuin ihmetellä Tervon taantumista tämän homokeskustelun äärellä.
Olen pitänyt häntä ihan mukavana miehenä ja juttujakin pääosin vitsikkäinä ja monesti pitkällekin ajateltuina. Olen pettynyt hänen ns.suvaitsevaisuuteensa. Raamatun viskaaminen paljasti hänestäkin hyvin lapsellisia piirteitä.

Mutta minulle tosiaan heräsi sama kysymys kuin joillekin ed. kirjoittajillekin: mitä jos Tervo olisi heittänyt Koraanin lattiaan? Minusta täysin rinnastettavat teokset noin niinkun asiaan uskomattoman kannalta.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Florence86
Poliisikoira Rex

Raamatun ja Koraanin välillä on pieni vivahde-ero. Koraani on uskovaiselle lukijalleen tarkka kopio Allahin tahdosta ja taivaasta sellaisenaan annettu. Raamattu taas, tämän myöntävät kaikki fundiksetkin, on vuosisatojen aikana muovautunut ja pikemminkin Jumalan inspiroimaa sanaa ja ilmoitusta. Tarkkuudesta ollaan montaa eri mieltä, kun taas muslimit ovat käsittääkseni aika yksimielisiä Koraanin oikeaoppisuuden suhteen. Olisiko tästä näkökulmasta katsottuna Koraanin viskaaminen lattialle suurempana loukkauksena ymmärrettävämpi?
Clear water has no fish.
Vastaa Viestiin