Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
awa
Angus MacGyver

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Riippuu kirjoittajan toiveista.
Ei ole toiveista kysymys, vaan faktoista.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Mitä Bodomin mysteerio kertoo NG:n vammoista?

Gustafssonilla oli vasemmassa poskessa alaleuan seudussa murtuma ja haavoja sekä vasemman korvan yläpuolella iskun jälki, samoin kuin vasemman silmän seudussakin. Nämä vammat vaikuttivat tylpän väkivallan aiheuttamilta. Vasemmassa kyynärvarressa oli lisäksi pinnallinen viiltohaava sekä vasemman käden sormissa pieniä hankautumia.

ETP:ssa ja Käräjäoikeuden tuomiossa on sitten tarkempia määrityksiä. Kannattaa huomata, että myöskään Bodomin mysteerion mukaan NG:llä ei ole havaittu vammoja oikeassa kädessä. Samoin on asian laita sekä ETP:ssa että Käräjäoikeuden tuomiossa. Tarkkaan ottaen Öhman on maininnut oikeassa kyynärvarressa pinnallisen viiltohaavan. Mikäli NG olisi hakannut nyrkillä jotakin, olisi todennäköisesti oikeassa nyrkissä (kädessä) havaittu joitakin. Mutta ei ole havaittu mitään maininnan arvoista. Tuo kyllä viittaa siihen, että sillä nyrkillä ei ole lyöty ketään erityisen lujaa, ei ainakaan niin, että alaleukaluu olisi katkennut. Luulisi, että nimenomaan nyrkit on katsottu tarkkaan jo alunperin. Niin varmaan onkin.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

yövuoro kirjoitti:[Kuva
Nämä kuvat ovat kuvattu kiistatta samasta tilanteesta.

Alemmassa kuvassa Gustafsson on ilmeisesti jälleen vaipunut stu sport tilaan ?!

- hymm -
Sariola kirjoitti:Kuva
Oikean käden vammat näkyvät selvästi. Vasemman käden vammat Gustafsson peittää.

Sariola
Horatio Caine

Tuo yllä oleva kuva on niin heikkolaatuinen, että vasemman käden kyynärvarsikin näyttää laajalta alueelta lähes täysi mustalta. Tummuus on tuossa harhaa...

Nils Gustafsson ja Bodomin varjo -kirjassa ei mitään järisyttävää ollut. Joitakin yksityiskohtia jäi mieleen. NG:n moottoripyörästä oli äänenvaimentaja poistettu pakoputken sisältä, ja niinpä pyörä antoi mahtavat äänet. Jos sillä pyörällä olisi ajettu siellä puolen yön jälkeen olisi koko sen järven eteläpää kaikunut mahtavista moottoripyörän äänistä. Sellaisia ei kuitenkaan ei ilmoita kuulleen kuin MS. Miksi?

Myös siellä mainitaan, että teltasta on löytynyt myös vierasta verta, mutta siitä ei ole saatu DNA:ta.

Tyynyliinassa on ollut verta ja spermaa, ja siitä on saatu DNA. Se ei ole kuulunut retkellä olleille pojille, vaan on edelleen tuntemattoman miehen spermaa.

Ihmetellään miksi NG:ia hoitanutta hammas- ja leukakirurgia ei oltu kutsuttu todistajaksi. Hän on elossa. Sensijaan oli kutsuttu työtön työmies, joka oli nähnyt NG:n jossakin sairaalassa ohimennen.

Jos oletetaan poikien tapelleen keskenään, niin miksi kummankaan pojan oikeassa nyrkissä ei ole havaittu mainittavia vammoja. Kummallakin on ollut hiertymää vasemmassa kädessä, se kyllä mainitaan.

Kuvataan, että viidentenä päivänä NG oli noussut sängystä, mutta kaatunut lattialle. Hänet oli tämän jälkeen sidottu sänkyyn, ettei hän pääse jalkeille ja loukkaamaan itseään. Hänelle järjestettiin "sorsa". Vähän myöhemmin hoitajat taluttivat häntä käytävällä, jotta hän oppisi kävelemään. Hammasklinikalle leukaoperaatioihin hänet vietiin paareilla. Häntä hoitanut hammaslääkäri hoiti myös leukaluita, ja on arvellut NG:n tilan "pahoin loukkaantuneeksi", mm. nenmästä oli vuotanut aivoselkäydinnestettä. Suunnilleen näin tuossa kirjassa oli kuvattu.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Gustafssonilla kiistattomasti ollut sormivamma on jäänyt aikalaistutkijoilta huomaamatta tai he eivät havaintoaan kirjanneet mysteerioon. Vamman näkee valokuvasta kiistattomasti.

Sariola, tässä romuttuu sinun niin kovasti korostama Bodomin -mysteerio ja siinä kerrotut tutkimukset. Valitettavasti. Kaikki ei ole niin kuin sinä Sariola kovasti luulet. Tuossa sairaalakuvassa näkyy oikeassa kädessä, eli juuri tässä "etusormi mustana" -kuvassa myös hankaumajälkien tapaisia muutoksia oikeassa kädessä. Vasemman käden, josta aikalaispoliisi on kertonut lausunnossaan, Gustafsson peittää oikealla kädellä. Tuo vasen käsi lienee pahemmin loukkaantunut, koska sitä pitää noin suojella.Tuo Gustafssonista otettu sairaalakuva osoittaa Sariolan väitteet perättömiksi. Vammoja oli, se on fakta. Valokuva ei tässäkään tapauksessa valehtele. Se on lahjomaton. Joskus valokuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa - tämä sanonta osuu aika hyvin paikalleen tässäkin tapauksessa.

Sariolan väittämien lausuntojen uskottavuus kaatuu kuin huojuva korttitalo syystuulessa. Vammoja oli mutta kaikista niistä ei ole ollut julkista mainintaa. Liekö ollut salassa pidettävän materiaalin joukossa? Poliisi on tutkimustensa perusteella maininut, että Gustafssonilla oli käsissä vammoja (siis molemmissa käsissä) jotka ovat voineet syntyä nyrkillä lyömisen seurauksena. Tuo etusormen mustuminen ei ole tyypillinen nyrkiniskusta johtuva vamma. Eli siitä ei ole kysymys, mutta sitäkään vammaa ei ole Sariolan esittämissä materiaalissa mainittu, joten looginen johtopäätös on, että poliisi on löytänyt nämä nyrkillä lyömisen seurauksena tulleet vammat uusimmissa tutkimuksissa, joista meillä ei ole tarkempaa tietoa. Ne voivat olla juuri niitä salassa pidettäviä tutkimustietoja. Eikä niitä silloin ole Sariolallakaan. Valitettavasti.

Sariola
Horatio Caine

Tuossa kuvassa on tapauksesta kulunut jo kaksi viikkoa. Arvioni mukaan sormien tumma alue muodostuu niistä ihon kohdista, jotka ovat varjossa. Kuva on heikkotasoinen ja näyttää ne alueet mustina, jotka ovat varjossa - samoinkuin tuon vasemman käden kyynärvarren laajan alueen, joka myös näyttäytyy tässä valokuvassa mustana. Todellisuudessa nuo mustana näkyvät alueet ovat nimenomaan varjossa, ja näyttäytyvät tässä heikkolaatuisessa kuvassa mustina. Tästä kuvasta ei voi tehdä tarkkoja johtopäätöksiä heikon laadun vuoksi.

Potilasta tapaamassa ovat äiti ja täti. Huom! Vielä kahden viikon kuluttua potilas makaa "potilaana" sängyssä. Ei esim. istuskele sängyn reunalla.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Huom! Vielä kahden viikon kuluttua potilas makaa "potilaana" sängyssä. Ei esim. istuskele sängyn reunalla.

Joo - ei istuskele ei, mutta nousee parin-kolmen päivän päästä pienen henkilöauton takapenkiltä ulos vaivattomasti kantemukset kädessä, ilman käsillä tukea ottamatta, yhden jalan varassa kiertyen. Erittäin vaativa suoritus kenelle tahansa urheiluakin harrastaneelle ihmiselle. Onnistunee ainoastaan sport tilassa.

Tuotakin kuvaa voit Sariola ihastella NG ja Bodomin varjo -kirjasta.

- hymm -

Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Mistä Sariola tiedät, että kuva on otettu kahden viikon sairaalassa olon jälkeen? Käden tummunut alasyrjä on luonnollisesti varjostuma. Kuva on mielestäni tarpeeksi tarkka jotta havaitaan mustunut sormi.

Palstalla on nyt viljelty vammojen syntyneen vain ja ainoastaan nyrkiniskun seurauksena. Kuten syyttäjän asiantuntija lääkärit totesivat vammojen aiheuttajana voi olla myös potku tai putoaminen 1-2 metrin korkeudesta. Jälkimmäinen vammamekanismin arviointi oli mielestäni hyvinkin osuva suhteessa vammoihin. Likvor vuoto nenästä josta Palo mainitsee oli kait jälkikäteen saatua tietoa NG:ia hoitaneelta hammaslääkäriltä, siis vuosikymmenten jälkeen hän oli muistellut likvoria tippuneen nenästä. Hyvinkin on voinut tippua liittyen yläleukaluun/poskiluun murtumiin. Kallonpohjanmurtumaan niitä ei tule kuitenkaan sekoittaa. Kuten Palokin toteaa niin vuoto lienee loppunut itsestään.

Itseasiassa NG:lla on siis ollut 2kpl murtumia jotka voidaan sotkea kallonpohjanmurtumaan, poskessa ja leukaluussa (joka aiheutti verenvuodon korvasta). Todennäköistä on, että kalonpohjan murtumaa ei ollut ja siis ei ollut Brillen hematoomiakaan vaan ihan vaan mustat silmät, kuten kuvassa hyvin näkyy.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Terveisiä vaan Prahasta, on se nätti kaupunki!

No se Sariola "lieroilee" edelleenkin tuon "mustuneen kynnen mysteriossa", heh!

Tuollaisen vamman voi saada, jos kolauttaa jotain henkilöä verestä liukkaalla laakealla kivellä humeettikoppaan, jolloin kivi hieman ennen iskua lipeää kädessä ja maks, siinä on pian musta kynsi.

Kynsihän ei mustene oitis, vaan siihenkin menee hetki, ennen kuin siitä tuolee tuon näköinen!

Vai on sairas mies, ja p- sanon minä, kaikkea vielä.

Hyvin poika liikkui ilman tasapainoelimen antamaa tukea niemellä, jossa hän seisoo kapealla kannaksella vesi molemmin puolin liplattaen, meikä olisi siinä tilassa saattanut jo sukeltaa, muttei Sariolan idoli, Super-Gusse, "tuo kaikkien vammaantuneitten äiti".

Älä Sariola viitsi neiteillä, sillä sitä sinä olet harrastanut jo ihan riittämiin.

Selitä Sariola nyt vaan nuo vammat ja jätä kaikki muu sekoilu pois joten kerro nyt ihan rehellisesti, mikä on oma mielipiteesi ja selviytymisprosenttisi Gustafssonnin kohdalla, ilman nesteytystä ja pikaista hoitoa niemellä?

Oikeiden ammatti ihmisten mielestä nolla, eli pääsetkö edes yhteen, no yritähän Sariola!
storm
Susikoski

Viesti Kirjoittaja storm »

Sariola kirjoitti: Huom! Vielä kahden viikon kuluttua potilas makaa "potilaana" sängyssä. Ei esim. istuskele sängyn reunalla.
Kaksi viikkoa on vähän liiottelua. Tuo kuva löytyy Uudesta Suomesta 15.6, eli se on otettu tiistaina 14.6. Bodomin varjo -kirjassa on kuvatekstissä väärää tietoa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Noin minäkin muistaisin sen olleen, eli jo aiemmin tuo kuva julkaistiin lehdistössä, taisi olla I-S ensimmäisten joukossa.
Sariola
Horatio Caine

storm kirjoitti:
Kaksi viikkoa on vähän liiottelua. Tuo kuva löytyy Uudesta Suomesta 15.6, eli se on otettu tiistaina 14.6. Bodomin varjo -kirjassa on kuvatekstissä väärää tietoa.
Kirjan kuvateksti sanoo 2 viikkoa. Jos se on otettu 14. päivä, on se ollut 10. sairaalassa olopäivä. (5-6-7-8-9-10-11-12-13-14). On kuitenkin ollut sairaalassa jo melko pitkään.
Sariola
Horatio Caine

Oulunmies kirjoitti:Mistä Sariola tiedät, että kuva on otettu kahden viikon sairaalassa olon jälkeen? Käden tummunut alasyrjä on luonnollisesti varjostuma. Kuva on mielestäni tarpeeksi tarkka jotta havaitaan mustunut sormi.

Palstalla on nyt viljelty vammojen syntyneen vain ja ainoastaan nyrkiniskun seurauksena. Kuten syyttäjän asiantuntija lääkärit totesivat vammojen aiheuttajana voi olla myös potku tai putoaminen 1-2 metrin korkeudesta. Jälkimmäinen vammamekanismin arviointi oli mielestäni hyvinkin osuva suhteessa vammoihin. Likvor vuoto nenästä josta Palo mainitsee oli kait jälkikäteen saatua tietoa NG:ia hoitaneelta hammaslääkäriltä, siis vuosikymmenten jälkeen hän oli muistellut likvoria tippuneen nenästä. Hyvinkin on voinut tippua liittyen yläleukaluun/poskiluun murtumiin. Kallonpohjanmurtumaan niitä ei tule kuitenkaan sekoittaa. Kuten Palokin toteaa niin vuoto lienee loppunut itsestään.

Itseasiassa NG:lla on siis ollut 2kpl murtumia jotka voidaan sotkea kallonpohjanmurtumaan, poskessa ja leukaluussa (joka aiheutti verenvuodon korvasta). Todennäköistä on, että kalonpohjan murtumaa ei ollut ja siis ei ollut Brillen hematoomiakaan vaan ihan vaan mustat silmät, kuten kuvassa hyvin näkyy.
Niin tuo 2 viikkoa oli mainittu kuvatekstissä. Oikaisun mukaan se on ollut 14. päivä, siis 10. sairaalassaolopäivä, eli noin 1 3/7 viikkoa.

Sekä Hirvensalo, että Öhman pitävät Brillen hematoomaa todellisena. Senhän oli todennut hammaslääkäri, joka oli samalla "leukaluiden korjaaja". Mielestäni näihin kolmeen lääkäriin pitää luottaa.

Syyttäjäpuolen lääkäreillä on ollut vaihtelevia käsityksiä, onko NG:lla ollut kallonpohjan murtumaa. Hirvensalo on Käräjäoikeuden tuomion mukaan ensin sanonut, että kallonpohjan murtumaa ei ole. Mutta melkein perään hän on todennut seuraavaa:

Hoitavan lääkärin havainto siitä, että Gustafsson oli ollut vielä 5.6.1960 noin klo 14.00 tajunnantasoltaan alentunut ei ole sopusoinnussa muun selvityksen kanssa. Ns. Brillen hematooma eli symmetrinen mustelma silmän ympärillä potilaalla tosin viittaa kallonpohjan murtumaan. Aivovamma voi olla, vaikka aivoselkäydinnesteessä ei olekaan verta. Se, että alkuperäisiä röntgenkuvia ei ole ollut käytettävissä, on jossakin määrin vaikeuttanut kokonaisarviota.

Lainausta Öhmanin arvion loppuosasta Käräjäoikeuden tuomiossa:

Ns. Brillen hematooma kuvaa luotettavasti kyllä kallonpohjan murtumaa. On mahdollista, että Gustafssonilla on ollut aivovamma ja että Gustafsson on ollut vammat saatuaan tajuton ja liikuntakyvytön, mutta sellainen aivovamma, Josta Gustafssonille olisi aiheutunut 3-5 vuorokauden pituinen muistiaukko ei ole ollut todennäköinen. Kysymykseen kuinka pitkä muistiaukko olisi voinut olla Öhman ei ole ottanut kantaa.

Kannattaa huomata, että Öhman myöntää mahdolliseksi: aivovamman, tajuttomuuden ja liikuntakyvyttömyyden. Mutta ei ole pitänyt 3-5 vuorokauden pituista muistiaukkoa todennäköisenä. (Ei siis kiellä sitäkään täysin).

Kerrataan vielä, että Bodomin mysteeriossa ja 2000-luvun lääkärien lausunnoissa kokonaisuutena mainitaan Gustafssonin käsissä vain "vähäisiä hankautumia vasemmassa kädessä" mutta ei missään mainita mitään havaittua vammaa Gustafssonin oikeassa kädessä. (Paitsi kyynärvarressa pinnallinen haava; Öhman). Tämä on faktatietoa.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Sariola tulkitsee siis ettei sormi ole mustunut.

Mustuminen vie oman aikansa. Usein mustunut kynsi irtoaa alle pakkautuneen verenpurkauman johdosta. Kynsiaihiokin vaurioituu. Pitänee vilkaista nykysormea.

Sairaalakuva ja kotiinpaluu kuva verrattaessa on mustelmat jo vaalenneet ja muistot haalenneet.

Gustafsson/ Markkula: Enhän edes tiennyt, kolmeen viikkoon mitä oli tapahtunut.

Kuitenkin vanhemmat pojalleen sairaalassa: Hyvin paha asia on tapahtunut.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Ns. Brillen hematooma eli symmetrinen mustelma silmän ympärillä potilaalla tosin viittaa kallonpohjan murtumaan.
No niin - missä on ne symmetriset mustelmat silmän ympärillä?

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tai kuva ei muutu vaikka Sariola toista tietoa kuinka jankuttaisi.

Sairaalakuvasta näemme, että Gustafssonin silmien mustuminen on kaikkea muuta kuin symmetrinen. Lisäksi mustelmat ovat reilun viikon ikäisiä ja selvästi jo pois "sulamassa". Kallonpohjan murtuman seurauksena mustuvat symmetriset panda-silmät olisivat tuossa vaiheessa komeimmillaan.

Kallonpohjan murtumasta voidaan todeta, että sekään ei selittäisi tuntien tajuttomuutta tai vuorokausien muistamattomuutta. Eikä sen hoito nykypäivänä useinkaan vaadi edes sairaalahoitoa. Että hui hui sentään.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

NEUROKIRURGIA.FI :

Kallonpohjan murtuma
(Fractura baseos cranii)

Määritelmä
Murtuma kulkee kallonpohjassa pyramiksen tai etukuopan pohjan kautta.

Pyramismurtuma

Oireet
Verenvuoto korvakäytävästä, mahdollisesti mukana likvoria. Korvan kuulo on alentunut tai kokonaan poissa. Kasvohermohalvaus on mahdollinen ja voi kehittyä viiveellä. Yleensä aivovamma on kommootio tai lievä kontuusio.

Kuvantaminen
Kallokuva ei ole välttämätön. CT on aiheellinen keskikuopan epiduraalihematooman poissulkemiseksi (murtumalinja voi repäistä a. meningea median).

Hoito
Murtuma ei vaadi hoitoa, seurataan komplikaatioiden toteamiseksi. Korvaverenvuotoa ei tamponoida, se lakkaa itsestään alle 24 h. Korvakäytävää ei alussa pidä puhdistaa infektiovaaran takia. Antibioottihoito, jos on likvorivuoto. Korvalääkärin tutkimus.

Ennuste
Jos murtuma vaurioitti kuuloelintä (Weber lateralisoi vastakkaiseen korvaan), kuulo ei palaa. Konduktiivinen kuulonalennus (Weber lateralisoi vuotavaan korvaan) yleensä palautuu. Mahdollinen likvorivuoto loppuu yleensä itsestään.

Etukuopan pohjan murtuma

Oireet
Verta ja/tai likvoria vuotaa nenästä. Brillen hematoomat. Näköhermo voi vaurioitua canalis optikuksessa. Diplopia ja eksoftalmus voivat johtua intraorbitaalihematoomasta. Lisäksi saattaa ilmetä anosmia.

Kuvantaminen
Potilaan voinnin mukaan. CT (myös luuarvoilla), jos likvorivuotoa nenästä tai epäily intraorbitaalihematoomasta.

Hoito
Seurataan komplikaatioiden toteamiseksi. Intubaatioputkea ja mahaletkua ei saa asettaa nenän kautta. Likvorivuoto loppuu yleensä 2 viikossa. Jos vuoto ei lopu, fisteli on suljettava leikkauksella. Joskus vuosienkin kuluttua etukuopan pohja pitää paikata likvorivuodon takia uusivien meningiittien
ehkäisemiseksi.

Lukittu