awa kirjoitti:Sariola kirjoitti: Osallistuin silloin mm. erään tohtorin johtamaan tutkimukseen apulaisena. Siitäkin on jo kauan.
Laskentatunneilta taisit livistää? Kauanhan siitä on, ja muistikin on saattanut mennä, aivan kuten Gustafssonilla tapahtui. Ilman vammaa oletan?
- hymm -
En kyllä ymmärrä, mihin awa pyrkii tuolla jatkuvalla mustamaalaamisella. Olin siihen aikaan opiskelemassa senaikaisessa korkeakoulussa, joka myöhemmin oli yliopisto. Suoritin siellä tutkintoja, ja siirryin hieman ammatista toiseen senjälkeen.
Päinvastoin kuin awa luulee, minulla on läpi elämäni ollut vahvana alueena matematiikka. Kouluaineista aikoinaan se oli myös vahvin alueeni. Oppikouluaikana minulla oli lisänimenä "Einstein", taipumusteni vuoksi. Matematiikka oli minulle aina helppoa kouluaikoina. Koulumenestys on myös ollut vahva alueeni. Olen ollut mm. yksityisessä oppikoulussa, johon oppilaita tuli neljästä pitäjästä, ja olin joinakin vuosina luokkani priimus.
Tietysti muisti ei toimi enää yhtä hyvin. Monet tiedot ja taidot ovat myös päässeet ruostumaan. Se on elämän laki. En kuitenkaan tunne olevani sellainen heikkolahjainen ressukka, jolla äly ei toimi. Eikö yhtään hävetä tuollainen jatkuva mustamaalaus. Tuollaiset puheet ovat perättömiä - ja ennenkaikkea hyvin rumia.
Laskentatunnilla olin mielelläni, se oli minun mieliaineitani. Siinä myöskin menestyin parhaiten. Olen myös harrastanut tuollaisten matemaattisten tehtävien laatimista ja keräämistä. Nyt olen ne jo hävittänyt, mutta saatan muistaa jotakin vieläkin. Saatan laittaa sellaisen tänne, jos sattuu muistumaan mieleen ...
Kannattaa palata aiheeseen. Käyhän lukemassa se Öhmanin vammaluettelo, jotta ei totuus unohtuisi.
TÄSSÄ AWALLE ÄLYKKYYTTÄ MITTAAVA TEHTÄVÄ! (Löytyykö ratkaisu?)
Munkkiluostarin apotti päätti testata kolmen munkkikokelaan älykkyyttä. Hän kutsui kokelaat luokseen ja peitti heidän silmänsä liinalla, niin että he eivät nähneet mitään. Hän sanoi: "Maalaan teidän jokaisen otsaan ristin, joko valkoisen tai mustan. Te ette saa puhua keskenänne. Kun otan liinat pois kysyn teiltä kaksi kysymystä". Sitten hän maalasi jokaisen kolmen otsaan valkoisen ristin. Hän otti liinat pois. Sitten hän kysyi ensimmäisen kysymyksen: "Joka näkee valkoisen ristin, nostakoon vasemman kätensä ylös". Kaikki kolme nostivat heti vasemman kätensä. Sitten hän kysyi toisen kysymyksen: "Joka tietää oman ristinsä värin nostakoon oikean kätensä ylös". Kului melko pitkä aika, sitten yksi kokelaista nosti oikean kätensä. Apotti kysyi, miten kokelas sai selville oman ristinsä värin. Tuo kokelas antoi hyväksyttävän selityksen ...
Miten tuo yksi kokelas keksi omassa otsassaan olevan ristin värin? Selitä!
Tätä tehtävää vain harvemmat osaavat ratkaista, elleivät ole ennen kuulleet. "Vain viisaat kylkenevät siihen." Tuo oli leikkiä.