"Kiusatut liian tosikoita"

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Tuntematon Mies
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Tuntematon Mies »

Iltalehti julkaisi perjantaina 5.11.2010 jutun, joka mielestäni ansaitsee keskustelua. Olisikohan tämä sille paras osasto.

Kirjailijaksi ryhtynyt ex-opettaja uskoo, että koulukiusaaminen voi johtua myös kiusatusta eikä vain kiusaajasta.

Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä.

- Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle.

Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria.

- Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Perhe-lehti.

KUKA
Opettajasta kirjailijaksi

Aino Kontula (s. 1940) jäi eläkkeelle vuonna 2001 oltuaan 30 vuoden ajan biologian- ja maantiedonopettajana raisiolaisessa peruskoulussa.

Kontulan 2006 julkaistu koulumaailman synkkiä puolia kuvaava Rexi on homo ja opettajat hullui! -kirja oli myyntimenestys ja sai kiitosta kriitikoilta.

Kontula on kirjoittanut kaksi muutakin romaania koulumaailmasta. Elokuussa julkaistiin hänen ensimmäinen tietokirjansa Opettajan selviytymisoppi.

(JARNO JUUTI)

Linkki Iltalehden juttuun: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010110 ... 3_uu.shtml
vandt
Jack Bauer

Re: "Kiusatut liian tosikoita"

Viesti Kirjoittaja vandt »

Olen erittäin samaa mieltä. Kiusaamisen jatkumiseen on iso vaikutus kiusattavan ensireaktiolla.

Se ei minun mielestäni silti tietenkään tarkoita, että kiusaaminen olisi ok. Kiusaaminen on kiusaajan vika, ei kiusatun.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
vivy
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vivy »

Samaa mieltä olen minäkin. Kiusaaminen ei ole hyväksyttävää, mutta kyllä kiusatuksituleminen on mahdollista välttää toisenlaisella suhtautumisella asioihin ja asennetta muuttamalla. Tietty tosikko ihmistyyppi tulee kun tuleekin herkemmin kiusatuksi.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Arvatkaapa paljonko voimavaroja on täälläkin kulutettu jotta eräs aspergerihminen oppisi vihdoin ymmärtämään huumoria. Ei vain perkele suostu muuttumaan ja lakkaamaan olemasta tosikko!
Kertokaa jos keksitte parannuskeinon/ lääkkeen synnynnäisiin ominaisuuksiin.
Ehkä kiusaajaksikin synnytään ja sitä pitäisi ymmärtää. Minkä sille voi jos sattuu saamaan kiusaajan geenit? :mrgreen:
Totuus
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Hyvin puhuttu.

Se, että kiusatut olisivat "tosikoita" on ehkä vähän ajattelematon sanavalinta. Näkisin pikemminkin, että kyse olisi esimerkiksi herkkyydestä tai sosiaalisten taitojen puutteesta. On hienoa, että joku on avannut keskustelun tältäkin kannalta, sillä se polku, jolla kuvitellaan kiusaamisen johtuvan vääränlaisista vaatteista, koulumenestyksestä, fyysisistä ominaisuuksista tjsp., on jo kuljettu loppuun.

Luulisi, että kiusaamisen ennaltaehkäiseminen kotikasvatuksessa olisi paljon helpompaa kuin kiusatuksi joutumisen ennaltaehkäiseminen. Ketään ei voi pakottaa ottamaan kontaktia toisiin tai suhtautumaan naljailuihin olankohautuksella, mutta luulisi olevan helppoa saada lapsi tajuamaan, että oman aseman pönkittäminen heikompia sortamalla on säälittävää, naurettavaa ja pikkusieluista.
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Koulumaailmassa tuo logiikka on joskus kummallinen. Poikani joutui kerran koulussa silmittömän mukiloinnin kohteeksi tunnilla opettajan nähden. Muutama poikani kaveri uhkasi kostaa tämän. Lopputulos oli, että koulu järjesti tälle mukiloijalle kuraattorin koulumatkalle, jotta hänelle ei tapahtuisi mitään pahaa. Seuraavana päivänä tuli kotiin kirje, jossa kerrottiin poikani joutuneen mukiloinnin kohteeksi (valitettavasti se näkyi naamataulusta). Kirjeessä korostettiin, miten poikani oli luvannut olla enää provosoimatta tuota mukiloijaa. Samassa kirjeessä korostettiin, miten mukiloijan koulumatka jouduttiin turvaamaan luokkakaverien käytyä uhkaaviksi. Sitä ei kirjeessä mainittu, että mukiloija oli raivonnut tunnilla ja sanonut haluavansa antaa jollekin turpaan, poikani sattui väärään paikkaan väärään aikaan.

Mikä oli koulun logiikka, kun pahoinpitelijän koulumatka haluttiin turvata ja korostettiin, miten nyrkkinsä piilossa pitänyt poika oli provosoinut? Mukiloija oli pienluokkalainen ja siksi ilmeisesti erityissuojelussa. Häntä piti ymmärtää, kun hänellä oli niin vaikeaa. Kiusaajasta tehtiin uhri. Poltin tietysti käämini ja laitoin rehtorille kitkerän mailin, johon ei tullut vastausta. Lopulta minua rauhoitti tieto, että tuon jälkeen turpiin vetäjä ei enää "uskaltanut" tulla tuohon ryhmään. Todennäköisesti hän keräsi siinäkin pisteet kotiin koulu silmissä, mutta en jaksanut asiaan enää puuttua. Pääasia, että poikani sai olla rauhassa tuon jälkeen.
onnetar
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja onnetar »

Kyllikki S kirjoitti:Arvatkaapa paljonko voimavaroja on täälläkin kulutettu jotta eräs aspergerihminen oppisi vihdoin ymmärtämään huumoria. Ei vain perkele suostu muuttumaan ja lakkaamaan olemasta tosikko!
Kertokaa jos keksitte parannuskeinon/ lääkkeen synnynnäisiin ominaisuuksiin.
Ehkä kiusaajaksikin synnytään ja sitä pitäisi ymmärtää. Minkä sille voi jos sattuu saamaan kiusaajan geenit? :mrgreen:
Aspergerlapsia saa siis mättää turpaan,koska eivät ymmärrä huumoria ja ovat tosikoita.
Ei,perkele.Mikä toi tollanen opettaja on?
Pitääkö assilapset sitten pitää poissa koulusta,koska tosikkoina saavat,jonkun mielestä,ymmärrettävästi turpaan?

Nyt saatana kuikuttaa!!Oma lapsi on aspergeri ja häntä on vuosia kiusattu.Lyöty,haukuttu,viety tavaroita..ja nyt minun pitää vaan sitten hyväksyä,että se on hänen oma vikansa ja ymmärtää näitä kiusaajia??!!
Kyllä,lapsellani ei ole kykyä ymmärtää kaikenlaista "huumoria".Ja kyllä hän on jonkun verran tosikko.Se on hänen ominaisuutensa ihmisenä,mutta oikeuttaako se ketään kiusaamaan?Auttaako se häntä elämään ominaisuutensa kanssa?

Onhan se hyvä olla samaa mieltä tämän opettajan kanssa,jos ei ole kokemusta siitä,millaista on olla erilainen,millaista on elää maailmassa,jossa ei erilaisuutta suvaita.Maailmassa,jossa kaikkien pitää olla samanlaisia,mieluiten kauniita,rikkaita,sosiaalisia.Maailmassa,jossa kaikki tasapäistetään.

Vaiettu salaisuus on se,että erilaisuutta ei suvaita ja erilaisia on lupa kiusata.
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

Taitaa olla vähän asperger-äitikin :mrgreen:
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Virdon
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Älytöntä minusta koettaa selitellä kiusaamista nimeämällä kiusattuja tosikoiksi. Olisipa esimerkiksi kiva tietää että kuinka pitkään kiusaaminen tämän Kontulan mielestä voisi jatkua sen ollessa yhäkin kiusatun "tosikkuuden" syytä tms.

Se, että jos vaikka jonkun "tosikkuus" saattaisi toimiakin jonkinlaisena kipinänä kiusaamisen alkamiseen, niin on väärin asettaa edes jonkinlaiseksi puolusteeksi kiusaajia kohtaan kuten tällaisestakin mielipiteestä voi saada sen käsityksen.

"He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla."

Huumorintajua kuuluisi siis riittää kiusattunakin. Olisinpa tämän tiennyt silloin kun oma yläasteeni ei sujunut mitenkään toivomani mukaan.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Virdon kirjoitti:
"He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla."

Huumorintajua kuuluisi siis riittää kiusattunakin. Olisinpa tämän tiennyt silloin kun oma yläasteeni ei sujunut mitenkään toivomani mukaan.
Ehkäpä se ei vielä tuossa vaiheessa ole kiusaamista, vaan normaalia läpänheittoa, johon tosikko ei osaa reagoida oikein.

Tällöin tämä kommentti sisältää arvokkaan pointin:
Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
onnetar
Harjunpää

vandt kirjoitti:Taitaa olla vähän asperger-äitikin :mrgreen:
Saattaapi olla,että onkin.Suvussahan se menee.Ja huumorintaju ei riitä tähän aiheeseen.
Perkele,kai tuo opettaja kohta kertoo,että kierosilmät opetelkoot katsomaan suoraan ja rumat vetäkööt pussin päähänsä,koska on heidän omaa syytään,että heitä kiusataan.
Marsalkka
Horatio Caine

onnetar kirjoitti:
vandt kirjoitti:Taitaa olla vähän asperger-äitikin :mrgreen:
Suottaap olla että onkin,sehän menee usein suvussa.

"Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä."

No,sittenpä tosiasia lienee sekin,että kierosilmät opetelkoot katsomaan suoraan,rumat vetäkööt pussin päähän ja jalattomat..no,kasvattakoot jalat.Näin hekin ottavat vastuunsa kiusaamisestaan.Ihmisenä pitää keittyä!ugh!
Ei tietenkään ole pakko kehittyä ihmisenä, mutta toki tuo kehittyminen helpottaisi elämää jatkossakin.

Spekulaatiota: Luulisin, että tosikkomaisuus ja huumorintajuttomuus johtaa rumuutta, kierosilmäisyyttä ja rampuutta todennäköisemmin sellaiseen järjestelmälliseen ja pitkäkestoiseen kiusaamiseen, joka täyttää kiusaamisen määritelmän.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
onnetar
Harjunpää

Nopea Marsalkka kerkesi nappaamaan viestini,ennen muokkaustani :D

No,ei se mitään.Nyt ne on molemmat näytillä ja näytän jankkaajalta (jota olenkin,koska en tajua tuota opettajaa)

Sinäänsä marsalkka on oikeassa,tosikkomaisuus ja huumorintajuttomus on kanssaihmisten vaikeampi sietää,kuin fyysinen vamma.Taitaa muutenkin psyykkiset viat olla leimaavamipa,eikä niiden suhteen olla niin suvaitsevia,kuin psyykkisten.
insomniac
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja insomniac »

''Vaiettu salaisuus on se,että erilaisuutta ei suvaita ja erilaisia on lupa kiusata.''

Indeed. Itse olen ollut koulukiusattu, itseasissa koulun ulkopuolellakin, asia vaikuttaa vieläkin elämääni, en ole vieläkään päässyt niistä traumoista yli ja kappas, taidankin olla vain huumorintajuton ihminen? Minua ei kyllä naurata yhtään. Minua on sanottu iloiseksi ja huumorintajuiseksi ihmiseksi mutta kiusaamiseen ei minun huumorintajuni riitä. Vitsin heittäminen ja kiusaaminen on kaksi aivan täysin eri asiaa. Varmaan vaikea asia ymmärtää, jos on ollut itse yksi kiusaajista tai ei ole muuten vain ollut kiusattu?

Kyse on vain siitä että olin ja olen yhä herkkä ja minulta puuttuu sosiaaliset taidot? Koulun alkuvuosina olin ylistetty kaikkien kaveri ja sosiaalisuuden ruumiillistuma. Vaan nykyään olen epäsosiaalinen eskapisti joka pelkää/inhoaa sosiaalisia tilanteita jonka takia mieluummin jään yksin neljän seinän sisään ja joka vaikuttaa ja hankaloittaa jokapäiväistä elämääni, koulu oli helvettiä, kuvaan tuli masennus ja päihdeongelmat, ja koko elämä meni alamäkeen. Itsetunto sekä itsevarmuus ovat vieläkin täysin hukassa. Eräs henkilö kerran totesi minulle; ''Jos haluat olla erilainen niin sinun on kestettävä seuraamukset''. Niin että taas erilaisuus oikeuttaa kiusaamisen? Se miten minua on kiusattu, on ollut puhdasta ilkeyttä sekä suvaitsemattomuutta ja siitä on huumori valovuosien päässä.

Tainnut olla kys. opettaja itse yksi kiusaajista. Entäs miten te, jotka olette hänen kanssaan samoilla linjoilla? Pistää vihaksi.
puhui suoraan sydämeen kadotetun
Marsalkka
Horatio Caine

insomniac kirjoitti:''Vaiettu salaisuus on se,että erilaisuutta ei suvaita ja erilaisia on lupa kiusata.''

Indeed. Itse olen ollut koulukiusattu, itseasissa koulun ulkopuolellakin, asia vaikuttaa vieläkin elämääni, en ole vieläkään päässyt niistä traumoista yli ja kappas, taidankin olla vain huumorintajuton ihminen?
Kirjailijaksi ryhtynyt ex-opettaja uskoo, että koulukiusaaminen voi johtua myös kiusatusta eikä vain kiusaajasta.
Vastaa Viestiin