Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kotipoliisi kirjoitti:Siis tilanne on se, että tämän kuvan perusteella on 100% varmaa, että Nissellä oikeassa kädessä etusormen kynsi pikimustana.

Tällaista tapahtuu kun sormi on kivellä hakatessa kiven ja jonkun muun kovan materiaalin (esim kallo) välissä.

Lisäksi kuvassa näkyy oikean käden sormien hankaus- ja/tai muut nyrkkeilyvammat.

8)
Mahdollisesti niin tai näin, mutta kuvan heikkotasoisuudesta johtuen en itse pidä tämän kuvan todistusarvoa kummoisena. Eli varmojen johtopäätösten tekemiseen tämä kuva ei mielestäni riitä. Tämän parempaa tuosta kirjan sivulla olevasta kuvasta en saanut. Taso on sitä mitä on, jo siinä kirjan kuvassa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Joo, siis pidät naarmua kyynärvarressa suurena osoituksena Gustafssonnin toimintakyvyttömyydestä niemellä, mutta selvästi mustunut kynsi ei ole mielestäsi mitään, aika erikoisia tulkintoja?

Mitä oikein ajat takaa, noilla tulkinnoillasi, Sariola?
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

^^ Muistaako joku muu värillistä lehtikuvaa, tästä Kotipoliisin laittamasta kuvasta? Sellainen kuva oli lööppikuvana, en nyt muista oliko kyseessä Iltalehti vai Iltasanomat, kuva oli pidätys tai oikeusprosessin ajalla etukannessa värillisenä. Siinä kuvassa tuo oikenkäden turvonneen etusormen, musta pää tuli parhaiten esiin.
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti:Joo, siis pidät naarmua kyynärvarressa suurena osoituksena Gustafssonnin toimintakyvyttömyydestä niemellä, mutta selvästi mustunut kynsi ei ole mielestäsi mitään, aika erikoisia tulkintoja?

Mitä oikein ajat takaa, noilla tulkinnoillasi, Sariola?
Viiltohaava kyynärvarressa tai mustunut kynsi sormessa eivät todellakaan haittaa lainkaan liikkumista, eikä tarkkaa ajatteluakaan. Myöskään luunmurtumat kasvojen luissa eivät estä liikkumista, kunhan on ensin toipunut tyrmäyksestä. Sensijaan jos aivoparat ovat tärähtäneet enemmän tai vähemmän, on se voinut hyvinkin aiheuttaa toimintakyvyttömyyden, riippuen aivovamman vaikeusasteesta. Myös aivotärähdys lasketaan aivovammaksi. Kukaan, edes syyttäjäpuolen lääkäreistä, ei kieltänyt aivovamman mahdollisuutta. Kysymys oli vain siitä, mikä oli ollut aivovamman vaikeusaste. Esim. Hirvensalo oli todennut omassa arviossaan "aivotätähdys tai lievä aivoruhje". Tenovuo taas puolestaan "keskivaikea aivovamma".

Mustunut kynsi voi myös syntyä monella tavalla. Sormi on voinut joutua litistyksiin myös torjuttaessa päähän suunnattua iskua, jolloin sormi on jäänyt oman pään ja iskijän astalon väliin. Ei kivellä iskeminen ja oman kynnen jääminen kiven ja kohteen pääkallon väliin ole ainut tapa millä musta kynsi syntyy. Itse olen lyönyt joskus vasaralla itselleni mustan kynnen naulatessa, kun en varsinaisesti mikään timperi ole.
Hessu52
Watson itse

Sinä olet tainnut lyödä vasaralla ihan johonkin muuhun paikkaan, kuin sormeesi, siltä vaikuttaa noitten kirjoituksiesi lukemisen jälkeen!

Vai olisi nyt jäänytkin sormi oman pään ja kiilusilmän kiven väliin, no saattaahan tuo olla tottakin, mutta mihin kohtaa se kiilusilmä on sitten iskenyt Gusse rukkaa, kun muita vammoja ei ollut kuin lonksuvat leuat ja ruhje ohimossa?

Jos käsi on kiven ja ohimon välissä, niin ei silloin ruhjenaarmua synny ohimoon, vai onko se syntynyt Gussen käden läpi.

No en pitäisi sitä minään ihmeenä, kun on Sariolasta kyse!

Leukaan lyönnissä, ei leuka olisi varmaankaan murtunut, jos siinä on ollut käsi välissä!

Kyllä sillä mustuneella kynnellä on itse pidelty astalosta ja lyöty johonkin, mikä on ollut kovaa ja siinä on sitten kynsi jäänyt puristuksiin.

On tuo mahdotonta, kuinka epätoivoisesti Sariola etsii mitä ihmeellisempiä selityksisä noihin Gussen saamiin "vammoihin"!

Niin, tuosta naarmusta kyynärvarressa, sellaisia oli meillä jokaisella pikkunassikalla joka kesä ja niitä tuli jos mistäkin inkkarileikeistä, mutta eivät ne olleet edes maininnan arvoisia, ennen kuin nyt, kun Sariola on tehnyt niistä vakavia liikkumista estäviä vammoja, heh heh!
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti:Sinä olet tainnut lyödä vasaralla ihan johonkin muuhun paikkaan, kuin sormeesi, siltä vaikuttaa noitten kirjoituksiesi lukemisen jälkeen!

Vai olisi nyt jäänytkin sormi oman pään ja kiilusilmän kiven väliin, no saattaahan tuo olla tottakin, mutta mihin kohtaa se kiilusilmä on sitten iskenyt Gusse rukkaa, kun muita vammoja ei ollut kuin lonksuvat leuat ja ruhje ohimossa?

Jos käsi on kiven ja ohimon välissä, niin ei silloin ruhjenaarmua synny ohimoon, vai onko se syntynyt Gussen käden läpi.

No en pitäisi sitä minään ihmeenä, kun on Sariolasta kyse!

Leukaan lyönnissä, ei leuka olisi varmaankaan murtunut, jos siinä on ollut käsi välissä!

Kyllä sillä mustuneella kynnellä on itse pidelty astalosta ja lyöty johonkin, mikä on ollut kovaa ja siinä on sitten kynsi jäänyt puristuksiin.

On tuo mahdotonta, kuinka epätoivoisesti Sariola etsii mitä ihmeellisempiä selityksisä noihin Gussen saamiin "vammoihin"!

Niin, tuosta naarmusta kyynärvarressa, sellaisia oli meillä jokaisella pikkunassikalla joka kesä ja niitä tuli jos mistäkin inkkarileikeistä, mutta eivät ne olleet edes maininnan arvoisia, ennen kuin nyt, kun Sariola on tehnyt niistä vakavia liikkumista estäviä vammoja, heh heh!
Tuollainen esitys ei kaivanne kommenttia!
Hessu52
Watson itse

Harvemmin täydellinen kommentti mitään lisää kaipaakaan.

Sinun kommenttisi kaipaavat aina jotain tarkennuksia, ellei peräti aivan uutta tekstiä, tosin jonkun toisen, pätevämmän esim. awa, pasi, teemu, tms.) henkilön kirjoittamana!

Ymmärrän hyvin, ettei Sariola ole mamin helmoista päässyt pikkunassikkana leikkimään rajuja inkkarileikkejä sen kerran jälkeen, kun ensi kerran kipaisi heti kotiovelta päästyään päin puuta.

Senpä takia muutama naarmu tuntuu Sariolasta niin mahdottomalta, että sellaisten kanssa voisi yleensäkään liikkua, mutta miten sitten voi maata hehkuvan kuumalla niemellä ilman mitään hoitoa ja krapulajuomaa "vakavan aivovamman" saaneena, tuntikaupalla ja vielä selviten hengissä?

Siihen Sariolalta ei tunnu saavan mitään vastausta, mikä sitten lienee siihenkin syy?

No senhän me jo kaikki tiedämmekin!
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti:Harvemmin täydellinen kommentti mitään lisää kaipaakaan.

Sinun kommenttisi kaipaavat aina jotain tarkennuksia, ellei peräti aivan uutta tekstiä, tosin jonkun toisen, pätevämmän esim. awa, pasi, teemu, tms.) henkilön kirjoittamana!

Ymmärrän hyvin, ettei Sariola ole mamin helmoista päässyt pikkunassikkana leikkimään rajuja inkkarileikkejä sen kerran jälkeen, kun ensi kerran kipaisi heti kotiovelta päästyään päin puuta.

Senpä takia muutama naarmu tuntuu Sariolasta niin mahdottomalta, että sellaisten kanssa voisi yleensäkään liikkua, mutta miten sitten voi maata hehkuvan kuumalla niemellä ilman mitään hoitoa ja krapulajuomaa "vakavan aivovamman" saaneena, tuntikaupalla ja vielä selviten hengissä?

Siihen Sariolalta ei tunnu saavan mitään vastausta, mikä sitten lienee siihenkin syy?

No senhän me jo kaikki tiedämmekin!
:D Tuo on niin täydellinen kommentti, että en sitä arvostele. Omassa mielessäni vain pohdiskelen, että musta kynsi voi syntyä lukuisilla eri tavoilla. Minullekin on syntynyt ainakin parilla kolmella eri tavalla, mutta ei koskaan tilanteessa, jossa olisin hakannut jotakin toista kivellä päähän. Useimmin sormi on litistynyt johonkin väliin, milloin mihinkin. :D
Hessu52
Watson itse

Minä sitä vastoin pentuna hakkasin jos vaikka mitä kivellä, sillä se olis vasaran jälkee ainut työkalu, jota sain käyttää.

En sen takia, etten olisi osannut, vaan faijan työkaluihin en saanut koskea.

Niinpä kivi olikin kätevä peli kiristää em. fillarin ketjuja ja siinä sitten joskus sormenkynsi musteni ja lähti aikanaan pois.

Menihän tietenkin fillarin navasta samalla myös jengat, mutta se oli sen murhe.

Majaa varten saatiin vanhoja nauloja ja ne oli oiottava suoriksi ja kivi kävi siihenkin hommaan vallan mainiosti ja taas saivat kynnet kyytiä.

Kyllä kivi on kätevä välinen hommaan jos toiseenkin, kun osaa käyttää mielikuvitustaan ja sen verran sitä osaan käyttää, että voisin kuvitella, jotta kiireisellä kaloonlyöjällä saattaa sormi jäädä verestä liukkaan kiven sille väärälle puolelle, jolloin kynsi mustuu iskun voimasta!
Sariola
Horatio Caine

MITEN MUSTA KYNSI VOI SYNTYÄ?

Onhan sitä ainakin minulle tullut "musta kynsi" hyvin monella tavalla. Muistui mieleen vähän erikoisempi tapaus. Pesäpallopelissä tuli pesäpallo kovalla vauhdilla etusormen päähän. Sormi turposi ja kynsi mustui. Sormen päähän tuli tulehdus ja kynsi jouduttiin leikkaamaan pois. Lääkäri sen teki puudutuksessa. Kyllä siihen kasvoi uusi kynsi tilalle, mutta sen kynnen seudun ulkonäkö on edelleen vähän muista poikkeava. Oven väliin on tainnut jäädä muutaman kerran ja vasaralla olen iskenyt pari kertaa sormen päähän ja kynsi on mustunut. Tästä voi päätellä, että musta kynsi voi syntyä hyvin monella tavalla. Siitä ei voi päätellä, että se on syntynyt nimenomaan kun on hakannut kivellä toista henkilöä päähän. Tämä jälkimmäinen tapa on varmaan niitä harvinaisimpia.

Tuosta kuvasta ei voi sanoa varmuudella onko siinä mustunut kynsi vai ei. Ainakaan minä en mene vannomaan suuntaan enkä toiseen.

Kuva
Hessu52
Watson itse

Eipä sitä kukaan sinulta odotakaan, joo ja ihmehän tuo olisikin, jos erottaisit mustan kynnen siitä viereisen sormen vaaleammasta kynnestä, se olisikin jo sensaatio!

Kyllä tuo vaan mustunnut kynsi on, vaan mitä peiteltävää tuossa vasemmassa kädessä on, sillä ei siinä ilmeisesti kynnetöntäkään piilotella?
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^Kuvassa: sport -tilassa hihat käärittynä.

Joskus kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:^Kuvassa: sport -tilassa hihat käärittynä.

Joskus kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

- hymm -
Kirjan kuvatekstin mukaan kuva on otettu kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen. Näyttää olevan sairaalan pyjama - ja ilmeisen lämmin. On tullut liian kuuma ja potilas on käärinyt hihat vilvoitellakseen. Onhan kesä parhaimmillaan ja ilmat lämpimiä. Totta, hihat ovat sport-tilassa! Potilas näyttää olevan vielä sänkypotilas - ei vielä istuskele sängyn laidalla tai tupakkahuoneessa. Sänky vetää vielä puoleensa. 8)
storm
Susikoski

Viesti Kirjoittaja storm »

Sariola kirjoitti:Kirjan kuvatekstin mukaan kuva on otettu kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen.
Kuva
(Uusi Suomi 15.6.1960)

Toista viikkoa ei ole yhtä kuin kaksi viikkoa.
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

^^ Sariolla onkin venytetty aikakäsitys, hänen mukaansa 5-6 päivää = on muutama päivä. Ja toistaviikkoa on kaksiviikkoa. :)
Lukittu