Huomaan, että kirjoittaja käyttää muotoa lienee. Saattaa tuo silti pitää paikkansa, En tunne asiaa lähemmin. Mielestäni on turhaan vähätelty Arne-veljen puhumisia. Ne saattavat hyvinkin pohjautua tosiasioihin. Minä arvelen, mutta en ole täysin varma, että syyllinen on juuri RH. Vuosikausien oleskelu kuritushuoneessa kyllä lyö oman leimansa vangin sieluun. On sellainen tuntu, että RH oli erittäin kovaksikeitetty eikä suinkaan sellainen, minkä kuvan puolustusasianajaja antoi..strangelove kirjoitti:Myrkkyä sisältäneen Raamatun Holmströmille toimittanut henkilö ei tiennyt myrkystä mitään. Holmström lienee siis itse kätkenyt myrkyn kirjaan "varmuuden vuoksi".
Tulilahti 1959 (ketju 1)
Re: Tulilahti
^^ Aiemmassa viestissäsi sinä olit aika varma, että omaiset oli toimittanut sen myrkyn Runarille. Nyt myönnät, että et tunne asiaa siltä osin tarkemmin? Ilmeistä on, että Runarilla oli näitä itsetuhoisia ajatuksia, ja oli hän ne ajatukset tuonut juklkikin, jos joutuu vielä kuritushuoneeseen. Ennemmin hän kuulemma menee hautaan.
Ainakin aikalaislehdet kuvasivat Arnea, että hän oli 9-vuotiaan lapsen tasolla henkiseltä kehitykseltään.
Mihin faktoihin Sariola tämän Runarin syyllisyyden perustaa? Syyttäjälläkin oli vaikeuksia löytää mitään todellista näyttöä Runaria vastaan.
Aikalaislehdet kuvasivat Runarin kehonkieltä, aran ja pelokkaan ja hätääntyneen ihmisen käytökseksi. Mistä tämä kovaksikeitetty luonne tulee?
Ainakin aikalaislehdet kuvasivat Arnea, että hän oli 9-vuotiaan lapsen tasolla henkiseltä kehitykseltään.
Mihin faktoihin Sariola tämän Runarin syyllisyyden perustaa? Syyttäjälläkin oli vaikeuksia löytää mitään todellista näyttöä Runaria vastaan.
Aikalaislehdet kuvasivat Runarin kehonkieltä, aran ja pelokkaan ja hätääntyneen ihmisen käytökseksi. Mistä tämä kovaksikeitetty luonne tulee?
-
pelastusrengas
- Lauri Hanhivaara
Henkilö joka toimitti myrkkyraamatun RH:lle ei välttämättä tunnusta omaa osuuttaan, vaikka olisikin laittanut myrkyn raamatun sisään. Ilman faktatietoja pidän omaisia edelleen todennäköisimpinä myrkyn lähettäjinä. Varmaa tietoa minulla ei ole. Edelleen 9-vuotiaan tasolla oleva se juuri hölöttää puhtaan totuuden sumeilematta, kyllä 9-vuotiaan järki siihen riittää oikein hyvin. Tuokin 9-vuotiaan taso on voitu saada narraamalla, että ei tarvitse mennä suorittamaan asevelvollisuutta. Todellinen taso saattaa olla toinen. Tässäkään ei kannata uskoa kaikkea mitä sanotaan sellaisenaan. Ainakin epäillä saa.
Saatavilla olleen tiedon perusteella minä uskon kyllä RH:n olleen Tulilahdella ja seurailleen tyttöjä ainakin Juuan Ahmovaarasta lähtien.
Eli todennäköisin tekijä näillä tiedoilla. Todistaminen on toinen juttu - se olisi ehkä nähty käräjillä.
Saatavilla olleen tiedon perusteella minä uskon kyllä RH:n olleen Tulilahdella ja seurailleen tyttöjä ainakin Juuan Ahmovaarasta lähtien.
Eli todennäköisin tekijä näillä tiedoilla. Todistaminen on toinen juttu - se olisi ehkä nähty käräjillä.
Tuolla aikaisemmin oli jossakin lehtileike ja siinä yhteydessä hyvin hämärä kirje. Suurensin sen kirjeen tekstin ja koetin saada siitä selvää. Kaikki arvaukset eivät varmaan osuneet oikein, mutta pääsisältö taitaa olla oikein. Eli näin suomensin:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hämeenlinna 29/10 -59
Nimismies toimistoon
Olen edelleenkin vapaalla jalalla ja tuskin koskaan saatte minua kiinni. Olin jo kerran joutua kiinni, mutta "ehdin täpärällä tavalla selvitä pois". Tarkoitan, että olin sielä Tulilahdessa silloin 8-päivä. Sitä en ole "tehnyt tuomarina kuten oppilaille joskus". Olen 29 vuotta ja työskentelen metallialalla tai olen joskus työskennellyt ainaki. Te uskotte, että ilmoittaa pitää, te kuitenkin hukkaatte minut. // Lavalla ei ollu - tytöt kertoivat juttua. Tein kyllä tekoni loistavasti, pallo on ...
Tämän kirjoittaja vaikuttaa "ammattitunnustajalta", joita esiintyy aina kuuluisien rikosten yhteydessä. Luultavasti mielenterveysongelmainen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hämeenlinna 29/10 -59
Nimismies toimistoon
Olen edelleenkin vapaalla jalalla ja tuskin koskaan saatte minua kiinni. Olin jo kerran joutua kiinni, mutta "ehdin täpärällä tavalla selvitä pois". Tarkoitan, että olin sielä Tulilahdessa silloin 8-päivä. Sitä en ole "tehnyt tuomarina kuten oppilaille joskus". Olen 29 vuotta ja työskentelen metallialalla tai olen joskus työskennellyt ainaki. Te uskotte, että ilmoittaa pitää, te kuitenkin hukkaatte minut. // Lavalla ei ollu - tytöt kertoivat juttua. Tein kyllä tekoni loistavasti, pallo on ...
Tämän kirjoittaja vaikuttaa "ammattitunnustajalta", joita esiintyy aina kuuluisien rikosten yhteydessä. Luultavasti mielenterveysongelmainen.
-
Joukkohaudantie
- Jack Taylor
Syyttäjä olisi heti ensimmäisessä julkisuuden valokeilassa olleessa oikeusistunnossa mätkinyt ässät pöytään raskauttavien todisteiden muodossa, jos niitä olisi ollut. Sen sijaan suunvuoron saivat epämääräiset unennäkijät ja sivusilmällä jonkun mopedistin havainneet "todistajat". Konkreettista näyttöä RH:ta vastaan ei ole.
Jos RH kuitenkin oli tämä tekijä ja siis oletettavasti hiippaili teltalla tyttöjen mentyä yöpuulle, mikä laukaisi teon? Äkkiseltään luulisi alusvaatteita pihistämässä olevan hepun yllätetyksi tullessaan vain pinkaisevan karkuun.
Raiskausyrityskään ei istu kuvaan, harvemmin yritetään raiskata kahta naista kerralla. On tietty mahdollista, että toinen tytöistä tuli ulos teltasta ja yritys tapahtui etäämmällä tilanteen karatessa kokonaisuutena käsistä.
Tässäkin tapauksessa pitkäkestoinen geokätkentä tappojen jälkeen tuntuu merkilliseltä, leirintäalueellehan voi saapua matkalaisia mihin vuorokauden aikaan tahansa ja esim. kuhankalastajat ovat nimenomaan heinäkuussa öiseen aikaan liikkeellä. Kätkentä on ollut fyysisenä suorituksena melko hikinen ja stressaava sessio.
Paikkakuntalaisella olisi ollut kätkentään enemmän syytä ja mahdollisuus tarkkailla tilannetta jatkossa sekä viimeistellä vaivihkaa.
Jos RH kuitenkin oli tämä tekijä ja siis oletettavasti hiippaili teltalla tyttöjen mentyä yöpuulle, mikä laukaisi teon? Äkkiseltään luulisi alusvaatteita pihistämässä olevan hepun yllätetyksi tullessaan vain pinkaisevan karkuun.
Raiskausyrityskään ei istu kuvaan, harvemmin yritetään raiskata kahta naista kerralla. On tietty mahdollista, että toinen tytöistä tuli ulos teltasta ja yritys tapahtui etäämmällä tilanteen karatessa kokonaisuutena käsistä.
Tässäkin tapauksessa pitkäkestoinen geokätkentä tappojen jälkeen tuntuu merkilliseltä, leirintäalueellehan voi saapua matkalaisia mihin vuorokauden aikaan tahansa ja esim. kuhankalastajat ovat nimenomaan heinäkuussa öiseen aikaan liikkeellä. Kätkentä on ollut fyysisenä suorituksena melko hikinen ja stressaava sessio.
Paikkakuntalaisella olisi ollut kätkentään enemmän syytä ja mahdollisuus tarkkailla tilannetta jatkossa sekä viimeistellä vaivihkaa.
Olen myös yrittänyt suurentaa kys.tekstiä, aika vaikea siitä on kirjeen sisältöä kyllä selvittää. Minä taas sain "metallialalla" vaihtoehdoksi metsäalalla ja "hukkaatte" sanan tilalle hakkaatte. Aikalaistutkijat päättelivit kirjeestä, että joku haluaa ilmeisesti leikkiä heidän kanssaan kissa ja hiiri leikkiä.Sariola kirjoitti:Tuolla aikaisemmin oli jossakin lehtileike ja siinä yhteydessä hyvin hämärä kirje. Suurensin sen kirjeen tekstin ja koetin saada siitä selvää. Kaikki arvaukset eivät varmaan osuneet oikein, mutta pääsisältö taitaa olla oikein. Eli näin suomensin:
Hämeenlinna 29/10 -59
Nimismies toimistoon
Oikean suuntaisia perusteluja, mutta oikeuteen olisi tullut varmaan runsaasti uusia todistajia, jotka olivat nähneet mopomiehen seurailevan tyttöjä. Mopon korjailu lienee ollut näennäistä, sen avulla saattoi pysähtyä sopivasti kiinnittämättä huomiota siihen, että päätarkoitus oli seurailla tyttöjä eikä ajaa reippaasti eteenpäin. Eri asia on, olisivatko todisteet riittäneet oikeudessa. Minä kyllä uskon, että se seurailija oli nimenomaan RH ja hänet oli nähty myös siellä Tulilahdelle johtavalla tiellä Heinävedellä. Se perunamaata kitkemässö ollut nainen. Eräs rajavääpeli oli nähnyt epäiltyä muistuttavan miehen eräässä kaupassa Heinävedellä muistaakseni noin viikkoa myöhemmin. Poliisi oli olettanut RH:n palanneen Heinävedelle ja oleskelleen siellä jopa noin 10 päivän ajan. Tämä tieto vanhoista keskusteluista.Joukkohaudantie kirjoitti:Syyttäjä olisi heti ensimmäisessä julkisuuden valokeilassa olleessa oikeusistunnossa mätkinyt ässät pöytään raskauttavien todisteiden muodossa, jos niitä olisi ollut. Sen sijaan suunvuoron saivat epämääräiset unennäkijät ja sivusilmällä jonkun mopedistin havainneet "todistajat". Konkreettista näyttöä RH:ta vastaan ei ole.
^^ Näitä silminnäkijä havaintojen luotettavuutta leimaa / heikentää tekoajan ja Runarin pidätyksen pitkä ajallisuusero. Nämä nähdyt erilaiset mopomiehen päähineet, lähinnä huvittivat silloisia oikeuden jäseniä. Näköjään riitti kun oli nähty joku mopoileva mies, se yhdistettiin heti suoraan Runariin. Näinhän se taisi mennä. Aika kuvaava esimekki "moposta" oli Papillonin joskus tänne postaama artikkeli, jossa mopoileva autokauppias joutui aikamoiseen pyöritykseen, vain siksi, että oli hoitanut surmien tekoaikaan työasioitaan mopolla.
Eihän mopolla liikkuminen ja tyttöjen tarkkailu vielä tee syyllistä. Aina on ollut sellaisia "kylähulluja" jotka kyttäävät, mutta loppujenlopuksi ovat aika harmittomia. Ja heitä kyllä ensimmäisten joukossa aina epäillään, koska ovat omituisia ja ovat kytänneet.
Muistan itsekin lapsuudesta yhden tälläisen mopomiehen, mutta hän kuitenkin vain seuraili ihmisiä ja katseli. Ei kuulemma ollut edes vaarallinen kaveri. Kaupan pihassakin aina istui ja katseli ihmisten perään. Ja rannassa seurasi katsellaan uimaan tulijoita. Mutta toki erilaisia "kaheleita" on. Voihan jollekulle tirkistely olla se ainoa pahe. Jos RH:kin harrasti sellaista.
Muistan itsekin lapsuudesta yhden tälläisen mopomiehen, mutta hän kuitenkin vain seuraili ihmisiä ja katseli. Ei kuulemma ollut edes vaarallinen kaveri. Kaupan pihassakin aina istui ja katseli ihmisten perään. Ja rannassa seurasi katsellaan uimaan tulijoita. Mutta toki erilaisia "kaheleita" on. Voihan jollekulle tirkistely olla se ainoa pahe. Jos RH:kin harrasti sellaista.
-
Joukkohaudantie
- Jack Taylor
Jeps, ja kaikenlaisia yhdyskuntatarkkailijoita mopolla tai ilman on riittämiin nykyäänkin. Yleinen ajatusmaailma on mustavalkoinen sekä tarve lokeroida ihmisiä suuri, 1950-luvun maaseudulla eritoten näin ja tässä onkin luultavasti keskeinen syy RH:n mopedimatkoihin ympäri Suomen. Henkinen ilmapiiri Munsalassa ollut ahdas ja RH:lla pahiksen leima otsassa, joten kesän tullen mopo käyntiin ja paanalle. Siltikin ihmetyttää nuo "eli kuin metsänpeto" tai "jos et ole kiltisti, Runar vie"-jutut. Millä lailla eletään kuin metsänpeto? Vaelletaan metsässä ja pyritään elämään sen antimin? Jos näin, niin tänä päivänä RH olisi trendin aallonharjalla ja pitäisi netissä vaellusaiheista blogia.
Oletettua tyttöjen varjostamista voi myös spekuloida, oliko aktiivista seuraamista vai samaan suuntaan kulkemista?
Lisäksi ollut tiukka pätkä rykäistä mopolla Heinävesi - Munsala - Heinävesi (linnuntietä yli 600km), palatakseen lisäkätkemään ja/tai muuten vain hengailemaan rikospaikalle.
Helmikuun 1960 tunnistamis/tunnustusmatkan tunnelma lienee ollut vähemmän leppoisa. RH laitettu Popedaan istumaan taakse keskelle komisarioiden väliin
ja koko pitkän matkan ajan psyykattu tyyliin "sinähän se olit, etkö ollutkin, kerro vaan niin helpottaa". Ehkäpä käytetty myös hyvä kyttä/paha kyttä- asetelmaa.
RH:n "keksijän" Axel Skogmanin myöhempi väite, "harmi kun ei tullut tilaisuutta todistaa syyllisyyttä pitävästi", on oman kilven kiilloittelua. Tilaisuuksia oli kolmin kappalein ja aikaa todisteiden keräämiseen yllin kyllin.
Oletettua tyttöjen varjostamista voi myös spekuloida, oliko aktiivista seuraamista vai samaan suuntaan kulkemista?
Lisäksi ollut tiukka pätkä rykäistä mopolla Heinävesi - Munsala - Heinävesi (linnuntietä yli 600km), palatakseen lisäkätkemään ja/tai muuten vain hengailemaan rikospaikalle.
Helmikuun 1960 tunnistamis/tunnustusmatkan tunnelma lienee ollut vähemmän leppoisa. RH laitettu Popedaan istumaan taakse keskelle komisarioiden väliin
ja koko pitkän matkan ajan psyykattu tyyliin "sinähän se olit, etkö ollutkin, kerro vaan niin helpottaa". Ehkäpä käytetty myös hyvä kyttä/paha kyttä- asetelmaa.
RH:n "keksijän" Axel Skogmanin myöhempi väite, "harmi kun ei tullut tilaisuutta todistaa syyllisyyttä pitävästi", on oman kilven kiilloittelua. Tilaisuuksia oli kolmin kappalein ja aikaa todisteiden keräämiseen yllin kyllin.
^^ On se ollut melkoinen matka tuo 600-kilsaa repäistä mopolla, siinä tulee kyllä jo todellistakin korjaamisen tarvetta kulkupeliin.. vielä kun ottaa huomioon senajan huonot soratiet. Sariola kyllä epäili, että Runarin mopon "räplääminen" on ollut näennäistä, todellinen syy "räpläämiselle" olisi ollut tyttöjen seuraaminen.
Kyllä teon käsiala viittaa kahteen tekijään. Telttaan on ilmeisesti hyökätty takapäädyn kautta, teltan takaseinä oli puukolla viillelty. Eli tytöt ovat jo olleet teltassa sisällä, kun murhaajat ovat käyneet heidän kimppuunsa.
Merkillinen yksityikohta on tämäkin, että sunnuntaina 23.8 -löydettiin alueelta naisten rannekello , se oli ollut leirialueella näkyvällä paikalla. Lauantaina maastoetsinnöissä samainen alue, oli käyty hyvinkin tarkasti läpi. Tutkijat olettivat, että Joku on ilm. tuonut kellon sinne lauantain ja sunnuntain välisenä yönä??
Kyllä teon käsiala viittaa kahteen tekijään. Telttaan on ilmeisesti hyökätty takapäädyn kautta, teltan takaseinä oli puukolla viillelty. Eli tytöt ovat jo olleet teltassa sisällä, kun murhaajat ovat käyneet heidän kimppuunsa.
Merkillinen yksityikohta on tämäkin, että sunnuntaina 23.8 -löydettiin alueelta naisten rannekello , se oli ollut leirialueella näkyvällä paikalla. Lauantaina maastoetsinnöissä samainen alue, oli käyty hyvinkin tarkasti läpi. Tutkijat olettivat, että Joku on ilm. tuonut kellon sinne lauantain ja sunnuntain välisenä yönä??
Mahdollista on teltan takaosan viiltely on tehty siinä tarkoituksessa että teltan päälläMisri kirjoitti:^^ On se ollut melkoinen matka tuo 600-kilsaa repäistä mopolla, siinä tulee kyllä jo todellistakin korjaamisen tarvetta kulkupeliin.. vielä kun ottaa huomioon senajan huonot soratiet.
olisi parhain mahdollinen uhrien kantamisessa väliaikaiseen kätköön. Tällöin uhrit on kannettu teltan pohjan päällä. Teltan pohja on todennäköisesti pesty lopullisten siirtämisien jälkeen. Jos pohja yleensäkään on ollut paikallaan löydettäessä kätköstä?
-
Scythe
Aikaisemmassa keskustelussa on todettu moneen kertaan, että telttaan tunkeuduttiin mitä todennäköisimmin teltan suuaukon kautta. Teltan viiltely ja telttapohjan kohtalo on tapahtunut melko todennäköisesti kuten Helmikuu kirjoitti. Telttapohjaahan ei löydetty tai ei ole myönnetty löytyneen.
Ylipäänsä Tulilahti-keskustelu tuntuu jämähtäneen keskusteluun onko Runar syyllinen vai syytön samoilla argumenteilla joita on puitu moneen kertaan vai mitä Sariola
?
Ei muuta, mutta tietyt keskustelun realiteetit on hyvä pitää mielessä. Muutama kirjoittamaton tieto olisi, jos jotakin kiinnostaa.
Ylipäänsä Tulilahti-keskustelu tuntuu jämähtäneen keskusteluun onko Runar syyllinen vai syytön samoilla argumenteilla joita on puitu moneen kertaan vai mitä Sariola
Ei muuta, mutta tietyt keskustelun realiteetit on hyvä pitää mielessä. Muutama kirjoittamaton tieto olisi, jos jotakin kiinnostaa.
-
Joukkohaudantie
- Jack Taylor
Toki kiinnostaa, anna tulla. Ei tälläisessä vanhassa jutussa taida olla jäljellä kuin pähkäily tunnetuilla asioilla, avoimin mielin aina parempi.