KARANNUT Meri Roine

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Wildzared
Armas Tammelin

Re: KARANNUT Meri Roine

Viesti Kirjoittaja Wildzared »

Asuntoloihin/tukiasuntoihin ei voi sijoittaa enää nykylainsäädännön mukaan nuoria, jotka ovat edellisen tarvearvion perusteella laitoshoidon tarpeessa.

Ja itse asuin nuorisokodissa (Lasten ja nuorten psykiatrinen kuntoutusyksikkö, leivokoti). Sain paikan eräästä hyvin menestyvästä ja laadukkaasta ja halutusta ammattikoulusta, mutta minua estettiin ottamaan paikka vastaan vetoamalla siihen että se ei ole turvallinen ja suljettu ympäristö kaltaiselleni herkälle, kasvavalle, nuorelle naiselle. Minut PAKOTETTIIN ammattiopisto Luoviin (Ihan siisti mesta, jos tykkää kuolaavista ja haisevista, älyltään enemmän tai vähemmän jälkeenjääneistä otuksista. Onneksi muutama fiksu kaveri seassa.. Luoja että meinasin kuolla sinne) opiskelemaan alaa joka ei kiinnostanut minua, koska "pakkohan tytön on opiskella!". Että nii. Joka aamu soitettiin kouluun että olenko perillä, ja joka iltapäivä soitettiin että loppuiko koulu siihen aikaan kuin olin ilmoittanut jne. Kaikki tentit ja koulutehtävät piti tuoda näytille etc etc etc. Että näin meillä. ja muunmuassa koululla luokan ohjaaja annosteli minun koululounaani, etten vain pääse lihomaan.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Hei Esa Kulmala!

Kiitokset, kun tulit mukaan keskusteluun. Olen lukenut Merin tapauksesta, mutten ole aiemmin herennyt asiaan kommentoimaan. Lukiessani noita postauksiasi heräsi kysymys, jonka yritän esittää uteliaisuudestani huolimatta kohteliaasti:
Mitä mieltä Merin vanhemmat ovat seurustelustanne? Huomaan, että olet varmasti Meriä melkoisen paljon vanhempi. Onko seurustelunne mahdollisesti vaikuttanut siihen kuinka Meriin on perheen ja sosiaalitoimen (sekä sijoituspaikan) puolelta suhtauduttu?
Neti etsivä
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Neti etsivä »

Asiaa pohdittuani kehoittaisin Meriä itse ilmoittautumaan sosiaaliviranomaisille.
Perustelen päätökseni siten että olen "vapaaehtoisesti" tekemisissä päivittäin lasten ja nuorten kassa jotka ovat huostaanotettuja.

Tiedän myös että laitoksia on hyvin paljon erilaisia ja niin kuin sijoitusmuotojakin.
Mätiä omeniahan mahtuu joka paikkaan.

Merillä on mahdollisuus pyytää "laitoksen" vaihtoa ja uutta huostaanotto palaveria jossa kaikkia osapuolia kuullaan.(edellyttäen että et ole pakosalla)
Mitä enemmän nuori kapinoi ja karkaa on sosiaalihuollon mielestä se niin sanottu "avun huuto" ja nuoren asiat monesti mutkistuu entisestään.

Sosiaalityöntekijöinä on paljon hyviä ihmisiä jotka ajattelevat pitkälti lapsenedun mukaisesti ja kuuntelevat oikeasti, mutta myös on näitä kirjastalukeneita joille säännöt on säännöt ja lapsi on lapsi jolla ei ole sanan valtaa koko asiaan.

Mielestäni nuoren,sosiaalityöntekijöiden ja äidin on joustettava kaikkien. (tosin en ole perehtynyt kyseisen henkilön kaikkiin "papereihin" jotta on vaikea sanoa näin ulkopuolisena muuta.)

Varma en ole että menikö valitus sosiaali ja terveys ministeriön kautta jos haluaa tehdä laitoksesta "kaltoinkohtelu" ilmoituksen.( voin tarkistaa tarvittaessa)
Jokaisessa laitoksessa on oltava säännöt muuten hommasta ei tule mitään, mutta en myös tarkoita että nuorten kanssa pitää olla tyranni.

Monsti myös olen miettinyt että onko nykyinen lastensuojelu lastensuojelua vai onko huostaanoteettu lapsi pelkkä arvoton tavara jolle ei anneta mahdollisuutta terveeseen tulevaisuuteen. Myösin valtiolla on tietty määräraha sijoitettavana vuosittain lastensuojeluun ja se ei ole paljoa per lapsi vuositasolla joka voi myös vaikuttaa lasten "arvottomuuteen".

Ja en ole sosiaalitäti eikä omaa lastani ole huostaanotettu vaan toimin "vapaaehtoisena pakko avustajana" ihmisten kanssa jotka haluavat auttaa lapsia ja nuoria ja ajaa heidän oikeuksiaan. :)

Toivottavasti asiat järjestyisi parhalla mahdollisella tavalla.
Ihminen saa päälleen paskaa vain sen verran minkä jaksaa kantaa.
Wildzared
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Wildzared »

Nuoren itse EI ole mahdollisuutta pyytää laitoksen vaihtoa.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

rosamarine kirjoitti:Millanen paikka tämä Leinolan nuorisotukikeskus mahtaa olla, kun en löytänyt edes laitoksen kotisivuja...
Kyse taitaa olla Leinolan perhetukikeskuksesta?
http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipa ... inola.html
Totuus
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Kyllä tuossa Esan listaamassa asioissa mitä sijoitus nuorelta vaatii on paljon asioita, jotka ovat joillekkin nuorille varmasti ihan paikallaan. Samalla opitaan tekemään päivään rutiineja, jotka mielestäni puuttuvat nykyään turhan monilta aikuisiltakin (esim. säännölliset ruokailuajat). Ehkä tämä ei kuitenkaan ole Merille se oikea paikka vaan asuntolasta tai omasta asunnosta voisi löytyä se oikea ratkaisu, harmi sinänsä, että Merillä on vielä hetken aikaa täysikäisyyteen. En olisi itse voinut kuvitellakaan, että äiti olisi vaatinut minulle nuorisokoti tms. paikkaa, kun alaikäisenä lähdin pois kotoa opiskelujeni takia - ihan vain sen takia, että joku pitää lasta silmällä, kyllä luottamustakin tarvitaan, kun nuori on lähdössä itselleen tärkeän asian eli opiskelun takia. Taustoista kuitenkin jäi mietityttämään tuo vanhempien uskonnollisuus, onko joku tietty uskonto kyseessä? Mitä ovat nämä "poikkemat" tytön käytöksessä, joita äiti ei voi hyväksyä? Onko hän ainoa lapsi tai vanhin lapsi? Ehkä nuorempien kasvaessa heidän menemisiinsä onkin jo helpompi suhtautua.

Mutta kuten aiemmin arvelinkin, ei ole ihan perinteinen karkaaminen kyseessä, jotain tälläistä ajattelin olevan taustalla. Itselleni on periaatteessa ihan sama kuinka Meri toimii tästä eteenpäin. Voisi olla kuitenkin hyvä palata, ettei tästä tule jotain isompia seuraamuksia tulevaisuuteen? Ehkä jatkossa voitaisiin sitten neuvotella muista vaihtoehdoista.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
MerryLea
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja MerryLea »

"Asuntoloihin/tukiasuntoihin ei voi sijoittaa enää nykylainsäädännön mukaan nuoria, jotka ovat edellisen tarvearvion perusteella laitoshoidon tarpeessa."
Wildzared, juuri tuosta syystä Merin olisikin minun mielestäni hyvä palata takaisin. Mitään uutta arviointiahan ei voi tehdä, ellei arvioitava ole paikalla, ja kun Merin joku jossain vaiheessa palauttaa laitokseen, katsotaan se erittäin pitkänä miinuksena ettei tyttö palannut itse! Merin sijoituksen syynähän oli ristiriidat vanhempien, ja heidän tiukan uskonnollisuutensa kanssa. Jos Merissä itsessään ei ole mitään "vikaa", se tulee kyllä ilmi. Mutta jos Meri kapinoi kovasti vastaan, voi pahimmassa tapauksessa käydä niin että hänet leimataan sen vuoksi täysin vastuuttomaksi, sairaaksi yksilöksi, joka tarvii kasan lääkkeitä, eikä ole kypsä itsenäiseen elämään vielä siinäkään vaiheessa kun saavuttaa täysi-ikäisyyden. Ruvetaan kehittelemään psykiatria, edunvalvontaa sun muuta...
Esa K, olen ehdottomasti sinun ja Merin puolella tässä asiassa, ja tahdon asioiden menevän hyvin teidän kannaltanne katsottuna. Siksi neuvoni saattaa kuulostaa oudolta, koska olen ns "vapauden riistämisen" puolella. Mutta ajattelen seurauksia pidemmän ajan päähän, ja olen täysin varma siitä, että palaaminen laitokseen on parempi vaihtoehto teidän tulevaisuutenne kannalta! Ja tiedän senkin, että joissain nuorten laitoksissa olot ovat ihan suoraan sanottuna perseestä, mutta parempi on kestää sitä vähän aikaa ja toimia yhteistyössä, kuin kapinoida, sillä silloin on mahdollisuus vaikuttaa huomattavasti enemmän!
Mitäs helvettiä sitä tähänkin sanos...? Johan mä asiani kerroin... No, näkemiinkiitosseurasta&sillee! Ooksä viäl siäl? Saiskos sit vaikka jotain hyvää juotavaa!?
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Esalle tietenkin kiitokset siitä että esiinnyt reilusti omana itsenäsi täällä, en tarkoittanut missään tapauksessa loukata sinua tai Meriä viestilläni. On totta että poliisi ei tässä asiassa voi auttaa kadonnutta (lue: karannutta) millään tavoin, poliisin vain on tehtävä työnsä ja tässä tapauksessa poliisilta on ilmeisestikkin pyydetty virka-apua Roineen olinpaikan selvittämiseksi koska hänen kuuluisi sossutanttojen mielestä olla laitoksessa ja hän on ala-ikäinen. Kun en karannutta tunne en voi ottaa minkäänlaista kantaa siihen, miten asia todellisuudessa on eli missä Roineen olisi paras. En usko että poliisi pahemmin Roinetta kuitenkaan etsii, ehkäpä tapaus on poliisilla kirjoissa "toimitetaan laitokseen jos (sattumalta) nähdään". Kuvittelisin kuitenkin piileskelyn olevan rankkaa Merille itselleen..
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
LAWoman
Christopher Lorenzo

MerryLea, ymmärrän pointtisi täysin ja olen hyvien perustelujesi jälkeen samoilla linjoilla palaamisesta.
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Tuli mieleeni eräs Minfosta jo poistunut nikki, jonka kanssa kävimme aikoinaan keskustelua Harry Potterista. Ketjuun osallistui useitakin keskustelijoita, mutten löytänyt sitä haulla. Nikki oli muistaakseni bluerein, ja hän tuli uskonnollisista piireistä. Hänen uskontonsa mukaan Harry Potter edustaa pahuutta eikä taikuutta hyväksytty hänen piireissään.
Esa mainitsi aiemmin, ettei Merin uskovaisessa perheessä hyväksytä Merin elämäntyyliä. Liittyyköhän tuo juuri Merin Potter- harrastukseen, se näyttäisi olevan tytölle tärkeä?
Neti etsivä
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Neti etsivä »

Wildzared kirjoitti:Nuoren itse EI ole mahdollisuutta pyytää laitoksen vaihtoa.
Olin väärässä asiasta Huostaanotetulla ei ole mahdollisuutta pyytää laitoksen vaihtoa mutta oikeus on hakea muutosta asioihin.

89 § (12.2.2010/88)
Muutoksenhakuoikeus

Lapsen vanhempi ja huoltaja sekä henkilö, jonka hoidossa ja kasvatuksessa lapsi on tai on välittömästi ennen asian valmistelua ollut, saavat hakea itsenäisesti muutosta asioissa, jotka koskevat:

1) 38 §:n 1 momentissa tarkoitettua kiireellistä sijoitusta;

2) 38 §:n 3 momentissa tarkoitettua kiireellisen sijoituksen jatkamista;

3) 43 §:n 1 momentissa tarkoitettua huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoa;

4) 43 §:n 3 momentissa tarkoitettua huostaanoton tai kiireellisen sijoituksen aikana tehtävää sijaishuoltopaikan muuttamista; ja

5) 47 §:ssä tarkoitettua huostassapidon lopettamista.

Muutosta 37 §:ssä tarkoitetussa sijoitusta avohuollon tukitoimena koskevassa asiassa saa hakea lapsen huoltaja sekä vanhempi, jonka kanssa yhdessä asumista päätös koskee.

Muutosta 63 §:ssä tarkoitetussa yhteydenpidon rajoittamista koskevassa asiassa saa hakea lapsen huoltaja sekä henkilö, jonka yhteydenpitoa lapseen päätöksellä on rajoitettu.

Muutosta 65 §:ssä, 67 §:n 4 momentissa, 69, 70 ja 72 §:ssä tarkoitettuja rajoitustoimenpiteitä koskevassa asiassa saa hakea lapsen huoltaja.

Sen lisäksi, mitä tämän pykälän 1–4 momentissa säädetään, 12 vuotta täyttänyt lapsi saa hakea erikseen muutosta häntä itseään koskevissa lastensuojeluasioissa.

Muilta osin muutoksenhakuoikeudesta ja puhevallan käyttämisestä on voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa säädetään.

43 § (12.2.2010/88)
Huostaanottoa ja sijaishuoltoa koskeva päätöksenteko

Huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoa koskevan päätöksen tekee 13 §:n 2 ja 3 momentin mukaan määräytyvä viranhaltija lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian, jos huoltaja tai 12 vuotta täyttänyt lapsi ei vastusta huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoon sijoittamista.

Jos lapsen huoltaja tai 12 vuotta täyttänyt lapsi vastustaa huostaanottoa tai siihen liittyvää sijaishuoltoon sijoittamista, asian ratkaisee hallinto-oikeus 13 §:n 2 ja 3 momentin mukaan määräytyvän viranhaltijan hakemuksesta lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian.

Huostaanoton ja kiireellisen sijoituksen aikana sijaishuoltopaikan muuttamista koskevan päätöksen tekee 13 §:n 2 ja 3 momentin mukaan määräytyvä viranhaltija lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän valmisteltua asian.

Kevyttä iltaluettavaa jos jotakuta kiinnostaa aihe on kopsattu tuolta toi teksti. :D
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417#P40
MerryLea kirjoitti:Mitään uutta arviointiahan ei voi tehdä, ellei arvioitava ole paikalla, ja kun Merin joku jossain vaiheessa palauttaa laitokseen, katsotaan se erittäin pitkänä miinuksena ettei tyttö palannut itse! Merin sijoituksen syynähän oli ristiriidat vanhempien, ja heidän tiukan uskonnollisuutensa kanssa. Jos Merissä itsessään ei ole mitään "vikaa", se tulee kyllä ilmi. Mutta jos Meri kapinoi kovasti vastaan, voi pahimmassa tapauksessa käydä niin että hänet leimataan sen vuoksi täysin vastuuttomaksi, sairaaksi yksilöksi, joka tarvii kasan lääkkeitä, eikä ole kypsä itsenäiseen elämään vielä siinäkään vaiheessa kun saavuttaa täysi-ikäisyyden. Ruvetaan kehittelemään psykiatria, edunvalvontaa sun muuta...
MarryLean kanssa täysin samaa mieltä asiasta.
Ihminen saa päälleen paskaa vain sen verran minkä jaksaa kantaa.
Kärsinyt_
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Kärsinyt_ »

Voi voi voi, kuinkan voinkaan tietää tuon laitostoiminnan arvet... :evil:
Jos Meri tätä vielä lukee, tiedän todella juuri miltä tuo tuntuu.

Ja kaikille niille jotka kannattavat lakeihin vetoamista ym. tiedoksi, että käytännössä se ei toimi. Kyllä ehdotus esim. omaan asuntoon siirtymisestä pitää tulla sosiaalin puolelta ennenkuin siihen on yhtään luottamista, tämä vain on fakta. Kuinka monessa tapauksessa lapsen oma mielipide sysätäänkin suoraan syrjään, ja sossuille olet todella lapsi täysi-ikäisyyteen saakka. Siihen asti ollaan "todella" huolissaan "hyvinvoinnistasi", ja kun 18v tulee täyteen sinulla ei ole enää mitään väliä.

edit. Huomaa kuinka sokeana ihmiset luottaakaan sosiaaliseen toimintaan... :roll:
Kiitos ja Anteeks, risa aita!

- Tervetuloa maailmaan, täällä pärjätä saa omillaan! -

Sääliä saa kuka vaan, mut kateus pitää ansaita!
LAWoman
Christopher Lorenzo

Ja tuo 18-vuoden ikärajahan ei kerro yhtään mitään. Joku ei osaa toimia omillaan vielä 30-vuotiaanakaan ja joku on osannut hoitaa taloutensa jo 15-vuotiaana... Numeroita vain.
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
Esa Kulmala
Alokas

Vastailua

Viesti Kirjoittaja Esa Kulmala »

Kiitoksia jälleen asiallisista vastauksista! : )

Ihan alkuun Meriltä terveisiä koskien Potterin suhdetta tilanteeseen(koskien sekä tilannetta, että Meriä itseänsä ihmisenä):
Potter on mitä mainioin kirjasarja, mutta se on asiassa täysi sivujuonne -vaikkakin on selkeästi saatanalliseksi todettu eräiden tahojen mukaan. Tälle ilmeisen korruptoivalle materiaalille altistuminen ei siis näyttele merkittävää osaa tässä. Meri myöskin vakuuttaa, että paholainen ei ole onnistunt sieppaamaan hänen sieluansa edes kaikkien sarjan osien perusteellisen läpikahlauksen jälkeen. :wink:

Yritän vastailla tässä ylläolevista kirjoituksista poimimiini keskeisiin pointteihin. Mikäli jotkin asiat jäävät käsittelemättä kyseessä ei ole se, että pitäisin näitä näkökulmia huomionarvottomina, vaan yksinkertaisesti oma ajallinen rajallisuuteni kyetä käsittelemään kaikkea. Kommentaariani rajoittaa myöskin edelleen rajoittuneisuus henkilökohtaisiksi laskettavien seikkojen julkaisemisen suhteen foorumilla.

Ikäeroamme koskevaan kysymykseen:
vuosia minulla on mittarissa 22. Äidin ja sosiaalitoimen taholta ikäeroamme on saanut jokseenkin negatiivisen leiman, vaikka minusta ja Meristä tuntuu perin oudolta, että suhdettamme peilataan ikiemme erotuksen kautta. Toki hahmotan katsomuksen, jonka pohjalta näihin kyseisiin arvostelmiin päätyy, mutta katsomus joka samaistaa ihmiset pelkästään heidän ikäänsä -ja kahden ihmisen suhteen laadun/luonteen heidän ikiensä erotukseen- on perin kummallinen. Kuten yllä mainittiin, niin ikä itsessään ei kerro biologisesti täysikasvuisesta yksilöstä mitään. Yksilön katsomista pelkästään (biologiseen) ikäänsä samaistettuna kutsutaan ageismiksi, ikäsyrjinnäksi.

Merin "ongelmia" koskien: Mitä ikinä "ongelmia" Merillä on instituutioiden ja äidin taholta nähty olevan, niin nämä ongelmat ovat loistaneet poissaolollansa Meriin myönteisesti tai neutraalisti suhtautuvien läheisten silmissä. Mitä tämä kertoo? Joko a) että Merin läheiset ovat sokeita, eivätkä näe näitä suurenluokan oikaisua tarvitsevia räikeitä ongelmia ja vaikeuksia tai b)mitään "ongelmia" ei ole olemassakaan, on vain olemassa ympäristöjä(ihmisiä), jotka ovat kasanneet & asettaneet Meriä kohtaan paineita ja näiden ympäristöjen ollessa poissa "ongelmatkin" ovat poissa

KyllikkiS: Kyllä, kyseessä on juurikin linkin Leinolan perhetukikeskus
rosamarine kirjoitti:... Nyt kyllä vähän ihmettelen, sillä oppivelvollisuushan on suoritettu. ... Opiskelun pitäisi olla tuon ikäisellä jo vapaaehtoista ja näinollen tällaiset pyynnöt tuntuvat epäinhimillisiltä. Laitos itsessään tuntuu rikkovan lasten ja nuorten oikeuksia jokaisella teollaan.
^Tähän ei mitään lisättävää -_-

Kärsinyt_ kirjoitti:Voi voi voi, kuinkan voinkaan tietää tuon laitostoiminnan arvet... :evil:
Jos Meri tätä vielä lukee, tiedän todella juuri miltä tuo tuntuu.

Ja kaikille niille jotka kannattavat lakeihin vetoamista ym. tiedoksi, että käytännössä se ei toimi. Kyllä ehdotus esim. omaan asuntoon siirtymisestä pitää tulla sosiaalin puolelta ennenkuin siihen on yhtään luottamista, tämä vain on fakta. Kuinka monessa tapauksessa lapsen oma mielipide sysätäänkin suoraan syrjään, ja sossuille olet todella lapsi täysi-ikäisyyteen saakka. Siihen asti ollaan "todella" huolissaan "hyvinvoinnistasi", ja kun 18v tulee täyteen sinulla ei ole enää mitään väliä.

edit. Huomaa kuinka sokeana ihmiset luottaakaan sosiaaliseen toimintaan... :roll:
+
Wildzared kirjoitti: ... itse asuin nuorisokodissa (Lasten ja nuorten psykiatrinen kuntoutusyksikkö, leivokoti). Sain paikan eräästä hyvin menestyvästä ja laadukkaasta ja halutusta ammattikoulusta, mutta minua estettiin ottamaan paikka vastaan vetoamalla siihen että se ei ole turvallinen ja suljettu ympäristö kaltaiselleni herkälle, kasvavalle, nuorelle naiselle. Minut PAKOTETTIIN ammattiopisto Luoviin (Ihan siisti mesta, jos tykkää kuolaavista ja haisevista, älyltään enemmän tai vähemmän jälkeenjääneistä otuksista. Onneksi muutama fiksu kaveri seassa.. Luoja että meinasin kuolla sinne) opiskelemaan alaa joka ei kiinnostanut minua, koska "pakkohan tytön on opiskella!". Että nii. Joka aamu soitettiin kouluun että olenko perillä, ja joka iltapäivä soitettiin että loppuiko koulu siihen aikaan kuin olin ilmoittanut jne. Kaikki tentit ja koulutehtävät piti tuoda näytille etc etc etc. Että näin meillä. ja muunmuassa koululla luokan ohjaaja annosteli minun koululounaani, etten vain pääse lihomaan.
^ Nämä kaksi ylintä lainausta tiivistänevät sen, miksi Merin ei ole järkevää antaa itseään ilmi ja palata laitokseen. Ensimmäinen kuvailee erittäin osuvasti kaikkien lakien ja säädösten ongelman: ne vaikuttavat hyviltä ja lupaavat paljon, mutta niiden olemassaolo ei takaa yhtään mitään. *Edit* Jälkimmäinen taas ilmaisee hyvin mitä perhetukikeskusten neutraali julkisivu voi pitää sisällänsä ja miksi laitokset eivät välttämättä olekaan sitä paljon peräänhuudeltua "nuorten hyvinvointia" edistäviä paikkoja. Ja se, että viestin kirjoittaneen nimimerkin takana on joku, tarkoittaa sitä, että joku samanlainen olento kuin sinä on joutunut käymään tuon kokemuksena läpi. Tämäkin -tuskin kokijalleen kovin mieluinen muisto- olisi voitu välttää...

Kuten tuossa Neiti etsivä mainitsi, niin Merillä on oikeus pyytää laitoksen vaihtoa, tulla kuulluksi etc., mutta nämä ovat nyvin tyhjiä oljenkorsia: Pyytäminen ei tarkoita toteutumista, kuulluksi tuleminen ei tarkoita, että sinua kuunnellaan ja sanomallesi annetaan painoarvoa.

Puhun tähän väliin henkilökohtaisella äänelläni:
Koko systeemin vikana on se, että yksilö pelkistetään passiiviisen alamaisen asemaan, jossa hän voi esittää vain nöyränä pyyntöjä, toiveita ja vetoomuksia saadakseen sellaisia asioita, joiden pitäis olla itsestäänselvyyksiä. Systeemi, jossa yksilöltä voidaan viedä oikeus tietyn leiman perusteella(alaikäinen, ongelmanuori tms.) valita oma olin/asuinpaikkansa, tulla otetuksi sanomansa perusteella otetuksi vakavasti ja ylipäätänsä mahdollisuus omin riippumattomin vallinnoin suunnata ja säädellä elämänkulkuansa on epämielekäs.

On totta, että on varmasti yksilöitä,joiden kohdalla ulkoinen säätely on tarpeen, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa on kyseessä olosuhteiden uhri, jonka voimavaroja on jo aivan tarpeeksi syöty pyytävän ja toivovan alamaisen asemassa pitämisellä.

Aikaisemmassa postauksessani käsittelin lyhesti aihepiiriä, joka liittyy laitosolosuhteiden ja niissä tehtyjen arvioiden objektiivisuuden ja neutraaliuden kritiikkin. En vetoa itseeni auktoriteettina, vaan kirjoittamani perustuu ihmistieteisiin ja niiden toimitaa&vaikutuksia tutkiviin lähteisiin. En myöskään opiskelujeni puolesta ole ummikko yhteiskunta- ja kasvatustieteiden saralla, sekä psykologian suhteen. Esittämäni instituutiokriittiset näkökulmat(esim. laitoksissa sovellettavan psykologian kohdalla) pohjautuvat lähteisiin, joiden alkuperä liittyy hyvin lähelle niitä tutkimuksen aloja, jotka näkyvät lopuksi käytäntöinä laitoksissa.

Ne teoriat ja näkemykset, jotka tuolla käytännön elämän intituutioissa vaikuttavat kulkevat pitkän matkan tiedon tuottajilta ennen kuin päätyvät tiedon käyttäjille. Alkuperäiset teoriat ja tutkimuksetkaan eivät ole ongelmattomia, saati niiden soveltaminen käytännössä sellaisten tomesta, joilla ei juuri ole nimeksikään tuntemusta ja tietoa tutkimuksen alkuperästä, taustasta ja ongelmista sekä teoreettisen tiedon suhteesta todellisuuteen, jota niillä kuvataan.

Lisäksi käytännön instituutiot ovat useimmiten erittäin arvovärittyneitä, samoin kuten monet kasvatustieteelliset tutkimuksetkin ponnistavat valmiilta annetulta arvopohjalta.

Eettiset näkökulmani liittyvät taas hyvin vahvasti mm. näiden asioiden kanssa painiessa heränneisiin ajatuksiin, sekä omaan pohdintaani

Merin tapauksessa tulisi ensisijaisesti tietenkin kiinnittää huomio häneen itseensä, mutta kyseessä on myöskin laajempi kuva. Vallitsevat käytännöt, jotka ihmisten käsittelyä ja luokittelua yhteiskunnassa määräävät ovat kaikessa kasvottomuudessansa epäinhimillisiä ja jo sinällänsä periaatteessa vastustettavia. Koneisto, joka tuottaa mm. Meriä koskevia ja Wildzaredin tapauksen kaltaisia tilanteita on arkisesti sanottuna väärin ja täysin perseestä.

Merin palauttaminen laitokseen olisi itsessänsä tragedia ja tällaisten toimintamallien vahvistamista.

Olisi ihan jees, jos jengi (Suomessa) avaisi silmänsä ja huomaisi, että koko tää kakku ei olekkaan kermakuorrutetta... :?
Kärsinyt_
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Kärsinyt_ »

Voin valaista asiaani sen verran, että omat kokemukseni perustuvat käyntiin silloiseen Kissanmaan lastenkotiin nyttemmin Kissanmaan perhetukikeskus.

Lainaus Leinolan p.tukikeskuksen sivuilta:
Päivystysosastolle asiakas ohjautuu Kissanmaan perhetukikeskuksen kiireellisen asiakasohjauksen kautta.
Ja sitten lainaus Kissanmaan p.tukikeskuksen sivuilta:
Lapsi tulee kriisihoito-osastolle kiireellisesti sijoitettuna, päätöksen tekee alueen sosiaalityöntekijä. Kriisihoito-osasto on lapselle lyhytaikainen sijoituspaikka siihen asti, kun lapsi palaa kotiin tai siirtyy jatkosijoitukseen. Tavoitteena on luoda lapselle turvalliset, lapsen iän ja kehitystason mukaiset olosuhteet.
Jos paluu kotiin ei ole mahdollista, lasta ja perhettä tuetaan lapsen siirtymisessä jatkosijoituspaikkaan.
Näin kuvailee sivut. Kuulostaa hyvältä, käytännössä se oli:
Ruokaa ei tarjottu, koska ruokailu oli sattunut juuri päättymään. Sain luvan lukea lehtiä aikani kuluksi. Kun hain kopperooni lisää lehtiä, joku tiukka täti tuli tivaamaan mitä teen käytävässä kolistelemassa pvuniaikaan(josta minulle ei edes oltu kerrottu mitään), sain kuitenkin luvan ottaa lehtiä ja tiukan kehoituksen palata huoneeseeni heti. Kun palasin huoneeseeni, ovi lukittiin. Olin lukitussa huoneessa siihen asti kunnes isovanhempani haki minut pois!Tästä nyt on joku vuosi aikaa, mutta kuitenkin...
Ne arvet.... Ne eivät poistu koskaan.

Todella turvalliset olosuhteet! :roll:
Kiitos ja Anteeks, risa aita!

- Tervetuloa maailmaan, täällä pärjätä saa omillaan! -

Sääliä saa kuka vaan, mut kateus pitää ansaita!
Vastaa Viestiin