Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 1)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Vanhaa äitiä ei ole syytä vaivata...? Ihmimilliseltä kannalta kyllä, mutta kyseessähän ei todellakaan ollut mitkään kissanristiäiset.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

'raivostuin silmittömästi'
'piti väkisin käsistäni kiinni'

Mietin tässä, että olenko koskaan raivostunut 'silmittömästi'. :?:
En ainakaan niin, että joku olisi joutunut minua pitelemään voimalla tai mitenkään.

Onko teille muille käynyt niin? Onko se normaalia ja minä vain poikkeava?
Nuotio & Äreät Tiput
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Tuohon silmittömästi raivostumiseen jumitin minäkin.

On olemassa henkilöitä, jotka näyttävät ja tuntuvat olevan kaikinpuolin tasapainoisia, mutta raivokohtauksen saadessaan eivät hillitse itseään yhtään ja menettävät vielä muistinsa ko. hetkenä.

Mietin tässä Annelin vanhempia. Miksi isä moittii tytärtään noin ankarasti, vaikka hänen perheensä on käynyt suunnattoman tragedian läpi? Ymmärrän kyllä, että tällainen tapaus on koko perhekunnalle suuri kriisi, mutta isän ja tyttären suhde ei oikein vaikuta lämpimältä. (ihan sitten omaa päättelyä tämä)

Kysymykseen Holmesille:Olen suuttunut muutaman kerran oikein todenteolla, mutta itsekontrolli on säilynyt.

Mikäli aikuisiässä jokin tilanne saa tunnepuolella asiaan nähden kohtuuttoman reaktion, niin kyseessä on luultavimmin lapsuuden aikaiset kokemukset. (lainattua/kuultua tietoa ammatti-ihmisen näkökulmasta)
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Luonteenpiirteiden pohdiskelu on mielestäni melko subjektiivista eikä kovin raskauttavaa. Mieli on nyt tutkittu ja terveeksi todettu. Tietenkin ylipäätään miettiessä miten joku voi tuollaiseen ryhtyä voi miettiä myös siihen syitä ja koittaa hahmottaa miten kaikki on ollut mahdollista. Ihmismieli on kuitenkin tarvittaessa niin brutaali, että aivan käsittämättömiin tekoihin se pystyy antamatta mitään äkkipikaisuuden tmv merkkejä tunnistettaviksi. Ja toisaalta kaikkien mieleen on pesinyt jos mitä kannettavaksi eikä ne sieltä koskaan väkivaltaisena silti purkaudu.
MissHolmes
Ben Matlock

Tosiasia on kyllä sekin, että toisista viilipytyistä ei näy ollenkaan, jos raivostuvat. Toisilla puna leviää kaulasta ''kattoon'', toiset kimittävät hirvittävästi, toiset paiskovat ovia, toiset pillahtavat itkuun jne jne... mutta yleensä tekevät se aina samoin.
Nuotio & Äreät Tiput
Valhalla
Watson itse

MissHolmes kirjoitti:Tosiasia on kyllä sekin, että toisista viilipytyistä ei näy ollenkaan, jos raivostuvat. Toisilla puna leviää kaulasta ''kattoon'', toiset kimittävät hirvittävästi, toiset paiskovat ovia, toiset pillahtavat itkuun jne jne... mutta yleensä tekevät se aina samoin.
Jokuhan saattaa raivonpuuskan sijaan harrastaa vaikka itseterapiaa murha-chatissa - kuka meistä tietää. Murteesta tai säädystä riippumatta.
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Valhalla kirjoitti:Luonteenpiirteiden pohdiskelu on mielestäni melko subjektiivista eikä kovin raskauttavaa. Mieli on nyt tutkittu ja terveeksi todettu. Tietenkin ylipäätään miettiessä miten joku voi tuollaiseen ryhtyä voi miettiä myös siihen syitä ja koittaa hahmottaa miten kaikki on ollut mahdollista. Ihmismieli on kuitenkin tarvittaessa niin brutaali, että aivan käsittämättömiin tekoihin se pystyy antamatta mitään äkkipikaisuuden tmv merkkejä tunnistettaviksi. Ja toisaalta kaikkien mieleen on pesinyt jos mitä kannettavaksi eikä ne sieltä koskaan väkivaltaisena silti purkaudu.

Niinhän se on. Mitään raskauttavaa en tänne halunnutkaan julki tuoda. Ketjun luonne tai oikeammin nimitys antanee armon hieman mellastaa ihmissuhdeasioissa. Mikäli siinä on loukkaavia elementtejä saa poistaa mun puolestani kokonaan.

Mielelläni analysoisin mielen nurjaakin puolta ja niiden seurauksia, mutta tänne sitä ei käsittääkseni voi kirjoittaa ilman, että se liitetään Ulvila-tapaukseen.
Valhalla
Watson itse

Niin, en siis tarkoittanut kritisoiden. Ihan oikea otsikkokin. Ja ilmeisesti oikeuskin noita asioita pohti ja passitti mielentilatutkimukseen. Päätöksessä painoi oletan myös lasten kohtalo.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

pikasso kirjoitti:Tuohon silmittömästi raivostumiseen jumitin minäkin.

On olemassa henkilöitä, jotka näyttävät ja tuntuvat olevan kaikinpuolin tasapainoisia, mutta raivokohtauksen saadessaan eivät hillitse itseään yhtään ja menettävät vielä muistinsa ko. hetkenä.

Mietin tässä Annelin vanhempia. Miksi isä moittii tytärtään noin ankarasti, vaikka hänen perheensä on käynyt suunnattoman tragedian läpi? Ymmärrän kyllä, että tällainen tapaus on koko perhekunnalle suuri kriisi, mutta isän ja tyttären suhde ei oikein vaikuta lämpimältä. (ihan sitten omaa päättelyä tämä)

Kysymykseen Holmesille:Olen suuttunut muutaman kerran oikein todenteolla, mutta itsekontrolli on säilynyt.

Mikäli aikuisiässä jokin tilanne saa tunnepuolella asiaan nähden kohtuuttoman reaktion, niin kyseessä on luultavimmin lapsuuden aikaiset kokemukset. (lainattua/kuultua tietoa ammatti-ihmisen näkökulmasta)
Medialle ei ilmeisesti ole annettu Anneli Auerille tehdyn mielentilatutkimuksen tuloksista muuta tietoa kuin se, että leski on todettu syyntakeiseksi, eli on todettu hänen ymmärtäneen tekonsa täysin. Auerin omasta puolesta tutkimus tosin voitaisiin määrätä kokonaan julkiseksi:
Oikeus määräsi mielentilatutkimuksen toistaiseksi salaiseksi. Anneli Auerin puolesta tutkimus voidaan määrätä kaikilta osin julkiseksi.
http://yle.fi/alueet/satakunta/2010/11/ ... 05925.html

Nyt pitäisi olla Mariacka kommentoimassa siitä, missä määrin tällainen julkisuuteen annettu syyntakeisuuslausunto todellakaan kertoo muusta kuin vakavan, todellisuuden tajua horjuttavan mielen sairauden puuttumisesta tekohetkellä (valitettavasti Mariackakin taitaa olla useiden kantaminfolaisten lailla poistunut joukostamme). Esim. persoonallisuuden mahdollisesta häiriintymisestä ja tämä häiriön vaikutuksista tekoon tai tekotapaan ei julkisuuteen annetuissa tiedoissa ole mitään mainintaa.

Persoonallisuushäiriöt kai melko harvoin aiheuttavat ainakaan täyttä syyntakeettomuutta, mutta voivat kyllä selittää impulsiivisuutta, tai tunteiden hallinnan (ja käyttäytymisen hallinnan) puutetta. Itsellä on kokemusta muutamasta tunne-elämältään epävakaasta persoonallisuudesta, joilla em. käyttäytymistä on selvästi havaittavissa. Välttämättä mitään tällaista, tai edes sinnepäin, ei Auerilla tietenkään ole. Se, että Auer olisi valmis julkistamaan mielentilatutkimuksen tulokset kaikilta osin viittaisi mielestäni siihen, ettei hänellä ole havaittu persoonallisuushäiriötä.

Tässä ketjussa saanee analysoida ja spekuloida, joten anna palaa vaan pikasso.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
MissHolmes
Ben Matlock

Täyttä spekua:
Tai toinen vaihtoehto on, että Auer ei näe mahdollisesti todettua asiaa sairautena ja on siksi valmis julkistamaan tuloksen.

En tiedä. Odotan mielenkiinnolla mitä tutkimuksesta tullaan kertomaan.
Nuotio & Äreät Tiput
Tutkiskelija
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Tutkiskelija »

Valhalla kirjoitti:Luonteenpiirteiden pohdiskelu on mielestäni melko subjektiivista eikä kovin raskauttavaa. Mieli on nyt tutkittu ja terveeksi todettu.
En ole seurannut ketjua kovin ahkerasti mutta sen verran että suurin piirtein tiedän että missä mennään.

Milentilatutkimuksen mukaan ei AA:lla ole mielisairautta. Mutta se ei estä etteikö hänellä ole jonkin tyyppinen persoonallisuushäiriö. Nyrkkisääntö on että oikeus lähettää mielisairaat hoitoon ja persoonallisuushäiriöiset vankilaan.
Ennen kuin oikeus langettaa tuomionsa oli välttämätöntä tehdä mielentilatutkimus jotta tiedetään että mihinkä AA joutuu oikeuden päätöksen jälkeen.

Vankilat ovat täynnä persoonallisuushäiriöisiä.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

pikasso kirjoitti:Löysin Annelin kuulustelut 2009 ketjusta s.2 kohdan mistä yllä olevat viestit kertovat.

V: Asuin lasten kanssa tilapäisesti tammikuussa 2007 kotonani. Isäni tuli tuolloin sanomaan minulle, että olen samanlainen laiska kuin ennenkin. Lisäksi hän mainitsi, etten tee kotonani mitään töitä. Raivostuin tästä isälleni silmittömästi ja päätin lähteä lasten kanssa Ulvilaan. Äitini sai kuitenkin estettyä tämän siten, että hän piti väkisin käsistäni kiinni ja ei päästänyt minua lähtemään. Muistan, että ranteisiini jäi äidin kynnenjälkiä.

Nyt olisi sopiva hetki taas kaikkien mennä lukemaan ja kertaamaan nämä kuulusteluosiot.
Varsin tarkkaa nippelitietoa löytynee niistä ja ihan itse Annelin kertomana.
Eikö siellä Annelin tunnustuksissa ole luettavissa aika samantapainen kuvio?

Jotain 'sanomista' oli syntynyt Jukan ja Annelin välillä Jukan palattua yöllä tilaisuudesta - joka siis ei liittynyt Jukan työpaikkaan. Jukka: Talo on kuin sikolätti. Et siis saanut vietyä noita roskia, et siivonnut khh:ta, tiskannut..yms, taidatkin olla laiska, siinä on meillä perhekerhon ihanneäiti..yms. Anneli raivostuu silmittömästi. ..minulla ei ole koskaan omaa aikaa, sinäkin vain juhlit ja minä täällä paimennan lapsia kuin jokin piika', tavaroitten heittelyä, ikkuna särkyy (se tilkitään Jukan aamutakilla), käsirysyä, A uhkaa erolla, aikoo alkaa pakata, matkalaukut esillä. Jukka ei anna A:n lähteä yöhön. Jukka pitää kiinni Annelista, 'Nyt Anneli rauhotut ja muista että lapsia sinä et tule saamaan, ne jäävät minulle jos se olet sinä joka lähdet! Nyt nukutaan'. Mutta raivosta kihisevän A:n raivo vain yltyy, kun Jukka kääntää kylkeä (..tule nyt jo nukkumaan sieltä!), A:lla naksahtaa, hän tulee, - Nysse o loppu! Veitsi vilahtaa ja sitten kops..ja loput taidetaan tietää. A suojaa itsensä aamutakilla jne..

Eikö se ole tavallista, että ihminen toistaa vanhoja kuvioitaan? A:n pillastuminen mitättömän riidan vuoksi oli tuskin mitään uutta - : 'minä en ole koskaan ollut siivousihminen'.

A:n isä on varmaan lausunut ääneen vain vanhan tosiasian. Sotkea osaa, siivota ei. Aihetta koskenut yhteenotto oli tuskin ensimmäinen siinä(kään) talossa.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Jos jokin hämää oikein todella niin Annelin kerronta tapahtumasta kodissa tuolloin.

Kenen etu on paljastaa vanhemman perheen sisäisiä ristiriitoja kuulustelijalle?
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

pikasso kirjoitti:Jos jokin hämää oikein todella niin Annelin kerronta tapahtumasta kodissa tuolloin.

Kenen etu on paljastaa vanhemman perheen sisäisiä ristiriitoja kuulustelijalle?
Ehkäpä hän halusi esittää avoimuutta, jolla voisi korostaa syyttömyyttä. Meni vaan vähän överiksi..
..saapa nähä..
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Jukan ex-vaimo osaisi sanoa varmaan josko tuollainen siivottomuus olisi ärsyttänyt Jukkaa. Minua ainakin henkilökohtaisesti välillä ärsyttää sotku kotona kun tulen raskaan päivän jälkeen kotiin, varsinkin jos tiedän että minunhan se on taas siivottava. Joten osaisin kuvitella, että voisin heittää aika piikikkäitä kommentteja jos mieheni olisi koti-isänä ja paikat olisivat aina hujan hajan. LIsäksi olisi kiva tietää onko Jukan ex-vaimolta kysytty tunnistaako hän murhassa käytetyn veitsen.
Vastaa Viestiin