Pietarissa lääketiedettä opiskeleva Saara Rautiainen oli tietämättään todennäköisesti vain muutaman metrin päässä, kun ex-opiskelija surmasi yliopiston sihteerin irrottamalla tämän pään.
- Koko tapahtuma tuntuu aivan uskomattomalta. Varsinkin kun sain itse tietää siitä vasta tänään tiistaina eli päivää myöhemmin, Rautiainen kertoi Ilta-Sanomille Pietarissa.
- Menin tiistaina normaalisti yliopistolle ja ihmettelin, miksi kaikki olivat niin vaisuja ja mustissaan. Vasta silloin minulle selvisi, mitä meidän luokkahuonettamme vastapäätä oli tapahtunut edellisenä päivänä.
Kirjoilla paljon suomalaisia
Surma tapahtui varhain maanantaiaamuna Pietarin lääketieteellisessä yliopistossa.
Tapaus on järkyttänyt Rautiaisen lisäksi myös moni muita suomalaisia, sillä yliopistossa opiskelee tällä hetkellä ainakin 13 suomalaista.
27-vuotias kiinalainen mies tunkeutui sisätautien laitoksen johtajan huoneeseen ja surmasi laitoksen 59-vuotiaan sihteerin erittäin raa'alla tavalla.
Mies oli laitoksen entinen opiskelija, mutta hänet oli erotettu vuosi sitten maksamattomien lukukausimaksujen takia.
Naispuolisen sihteerin päätön ruumis löydettiin maanantaiaamuna puoli kymmenen jälkeen.
Rautiainen puolestaan oli aloittanut opinnot normaaliin tapaan aamuyhdeksältä luokkahuoneessa, joka sijaitsee sihteerin huonetta vastapäätä.
- Me emme huomanneet tai kuulleet silloin mitään, vaan jatkoimme normaalisti opintoja. Vasta tänään näin, että luokkaamme vastapäätä oleva ovi oli sinetöity.
Tapauksen paisuminen skandaaliksi huolettaa?
Rautiaisen mukaan venäläiset ovat reagoineet surmaan erittäin matalalla profiililla.
Opettajat olivat tiistaina pukeutuneet suruasuihin ja kertoivat omille oppilailleen tapahtuneesta, mutta mitään yleistä tiedotustilaisuutta ei esimerkiksi järjestetty.
Rautiainen uskoo, että tyynen käyttäytymisen taustalla on ehkä halu välttää tapauksen paisumista suureksi skandaaliksi.
Pietari on tunnettu äärioikeistolaisten nuorten liikehdinnästä, joten kiinalaisen opiskelijan tekemä verityö saattaisi hyvinkin riittää uusnatseille motiiviksi hyökätä muiden kiinalaisten opiskelijoiden kimppuun.
- Täytyy toivoa, ettei tästä seuraa mitään rasistista vainoa, sillä minullakin on opiskelukavereinani kiinalaisia, Rautiainen sanoi.
Viidettä vuotta Pietarissa opiskelevan Rautiaisen mukaan tapaus ei järkytä hänen omaa yleistä turvallisuudentunnettaan.
Kaupungilla liikkuminen on Pietarissa normaalisti hyvin vaaratonta eikä myöskään yliopistolla ole sattunut mitään muita välikohtauksia.
- Tämä oli selvästi vain yhden mieleltään järkkyneen ihmisen teko, joka ei sinänsä liity meihin tai Pietariin mitenkään, Rautiainen korosti.
Kiinalainen opiskelija hakeutui surmatyönsä jälkeen itse Kiinan konsulaattiin ja ilmoitti surmanneensa ihmisen. Komsomolskaja Pravdan mukaan hän oli humalassa ja kauttaaltaan veressä.
Surmatun sihteerin päätä ole vieläkään löydetty. Ex-opiskelija ei ole itse pystynyt kertomaan, minne hän sen laittoi.

Pietarin lääketieteellisen yliopiston päärakennus
Ilta-Sanomat