Kieltämättä minua kiinnostaisi kuulla, mikä ihme olisi voinut olla syynä tuon opettajani toimintaan silloin aikanaan... Ja jos joku sellaisen selityksen kykenisi antamaan, niin hyvä. Meillä oli mielestäni hyvät välit. En keksi muuta syytä kuin sen, että hän ajatteli, että koska olin köyhästä perheestä, arvostaisin enemmän rahaa. Sen sijaan akateemisten lapset olisivat sitten hyötyneet enemmän merkinnästä todistuksessa, koska todennäköisesti aikoivat akateemiselle uralle. Mielestäni tuollainen nuoren, vielä tulevaisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen uskovan nuoren ihmisen predestinaatio kotiolojen perusteella on vain yksinkertaisesti väärin.Damien kirjoitti:Onko koskaan käynyt mielessä että se henkilö ehkä on vaan niin tyrnää ettei ketään kiinnosta v***ndevil_doll kirjoitti:Oma kokemukseni on, että hyväosaisina syntyneiden on täysin mahdotonta ymmärtää sitä syvälle juurtunutta epäluuloa ja katkeruuttakin, jota kokee ihminen, jota on nuoruudessa syrjitty vain hänen taustansa takia. Tästä syystä minusta ei muuten myöskään saa rasistia tekemälläkään.
vertaa se tausta?Samaa mieltä että jos joku kaivelee veistä lokerosta yhden
stipendin takia, on kyseessä harvinaisen häiriintynyt yksilö.Syitä en lähde arvailemaan yksipuolisen
selityksen vuoksi.
Tämä palsta on muuten ensimmäinen paikka, missä olen koskaan kyseisestä asiasta kertonut lähipiirin ulkopuolella. Yleensä yritän salata taustani ja kokemani vääryydet, koska olen huomannut, että suurin osa ihmisistä suhtautuisi kuten sinä: pitäisi minua vain valittajana ja olisi vakaasti sitä mieltä, että omat kyvyt ratkaisevat eniten. Jostain kumman syystä nämä ihmiset vain ovat useimmiten niitä, joiden vanhemmat ovat avittaneet elämän polkua edes jotenkin. Esimerkiksi akateemisten vanhempien lapset voivat esim. kysyä vanhemmilta läksyistä ja vaikkapa tutkijoiden lapset saavat jo varhain kuvan, mitä työ pitää käytännössä sisällään, oppivat osan asioista ja saattavat jopa tutustua vanhempiensa kautta tuleviin opettajiinsa yliopistossa. Tämä kaikki puuttuu vain kansakoulun käyneen lapselta; jopa läksyissä avustaminen oli mahdotonta, koska vanhemmat eivät osanneet koulun opettamia asioita. Sama pätee tietysti myös talouselämän puolella ja periaatteessa kaikissa ammateissa, joissa "seurapiirit" vaikuttavat. Tiedän vastaavasti myös ihmisiä, jotka joutuvat salaamaan varakkaan taustansa halutessaan joihinkin perinteisiin duunariammatteihin. Luokkaviha elää ja voi hyvin tänäänkin, eikä siellä työpaikalla tarvitse olla kuin yksi vittuileva "agitaattori", niin silmätikuksi joutuneen olo muuttuu sietämättömäksi. Vaikka itse tietäisi, ettei kannata välittää, niin ei sellaista jaksa pidemmän päälle. Lisäksi jo valmiiksi silmätikuksi joutuneen asema on erittäin huono työpaikalla sattuvissa väistämättömissä kahnauksissa ja valtataisteluissa.
Anonyymeillä nettipalstoilla voi avautua juuri sellaisista asioista, jotka tosielämässä vaikuttavat negatiivisesti, jos ihminen kertoo niistä. En minä omalla nimelläni tällaisesta voisi puhua, paitsi sitten kun sillä ei enää olisi väliä työn kannalta. Ehkä tämä selvensi asiaa sinullekin? Et tosin vaikuta siltä, että edes haluaisit ymmärtää. Ehkä kirjoitankin enemmän muille, joiden tiedän lukevan tätä keskustelua.