Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 1)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja vivy »

Mahdollistahan kaikki on, todennäköisyys on eri juttu. :D Mutta todennäköisintä tässä olisi se, että Raisa olisi jo löydetty. Ja kun niin ei ole, tarvii tosiaan alkaa miettiä kaikkia mahdollisuuksia..

Mietin tuota työmaata piilopaikkana - kuinka hyvin tavallinen tallaaja edes tietää, mihin ruumis tulee laittaa ettei siitä kohtaa enää kaivella? En minä tietäisi.
mamma71
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 10:43 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

En minäkään. Mutta jos paniikissa haluat ruumiista eroon ja tuuppaat sen jonnekkin, voi jo ihan tuuria olla siinä, että sitä ei löydetä. Ja se on myös yksi seikka, onko tekijä tiennyt tarkkaan mitä tekee vai onko ollut tuuria? Kertoisi ehkä tekijästä jotain. Ja eihän tekijä edes välttämättä ole Tampereelta päinkään, eli vaikka olisi riskin ottanutkin kiinnijäämisen mahdollisuus on aina pienempi. Mutta mutta, kaikki on mahdollista ja spekuloidaan niin kauan kunnes juttu selviää. Ja toivon, että tämä selviää.
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

mamma71 kirjoitti:Mutta parin päivän etumatka valitettavasti tekijällä oli. Ja kun ei Raisasta ole kunnon havaintoa keskustan jälkeen, joko kadonnut keskustan lähistölle tai kuljetettu autolla ties minne. Äkkiä nyt yhden sata kilsaa kulkee. Harmittavan iso alue haravoitavana kun ei yhtään osaa rajata. Ellei tuota keskustan aluetta sitten tosiaan ota tutkinnan kohteeksi.
Näinpä minäkin sen olen järkeillyt. Koska Raisasta ei ole havaintoja (jotka nekin ovat enemmän tai vähemmän huteria) muualta kuin pieneltä alueelta keskustassa, on vaihtoehtona melkeinpä vain se, että Raisa on jäänyt keskustan alueelle ja on siellä edelleen tai hänet on autolla kuljetettu jonnekin, joko elävänä tai kuolleena. Itse veikkaan vahvasti jälkimmäistä.

Luulen ainakin, että jos Raisa olisi liikuskellut yksin kävellen/bussilla/taksilla keskustan ulkopuolelle, hänestä olisi melko varmasti havaintoja myös sieltä. Havainnot kuitenkin keskittyvät puolen kilometrin säteelle keskustassa. Eikä siinä vaatetuksessa, mikä Raisalla oli päällään, kovin pitkälle pötkittäisikään, ainakaan ilman, että joku kiinnittäisi huomiota tai että joku avulias-Aatu tarjoaisi auttavaa kättä.

Tuntuu, että vanhan toistoa taas tämäkin, mutta olkoot.
rosecrux
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 6:29 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja rosecrux »

En sarjamurhaajateoriaan välttämättä usko, mutta tuli äkkiseltään vähän hollywoodmainen vaihtoehto mieleen: jospa Pia Ristikankareen tappaja olisi joutunut vankilaan jostain muusta (henki?)rikoksesta ja sen takia tapausten välillä olisi noinkin pitkä ajanjakso. Toisaalta aika kaukaa haettua.

Onko mahdollista että Raisa olisi pyrkinyt johonkin paikkaan vaikka lämmittelemään? Onhan noita ihmisiä pienempäänkin tilaan kadonnut vuosiksi... kaivoihin, savupiippuihin...

Koska tällaiset ratkeamattomat sieppausepäilyt ovat Suomessa kuitenkin aika harvinaisia, saattaa Raisa kuitenkin olla päätynyt keskustan alueen vesistöön kuten moni muukin. Sieppaustapauksissa kun on aina vielä toivoa, että uhri voisi vielä joskus löytyä elossa.
"Faster, faster, faster... until the thrill of speed overcomes the fear of death." -Hunter S. Thompson
Maidog
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 11:56 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Maidog »

Miksei Raisa olisi voinut nousta taksin kyytiin ja sitten jotain olisi tapahtunut? Ei sen tarvitse olla mikään hämärä 'liftari tienvarressa'-juttu.
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja vivy »

Maidog kirjoitti:Miksei Raisa olisi voinut nousta taksin kyytiin ja sitten jotain olisi tapahtunut? Ei sen tarvitse olla mikään hämärä 'liftari tienvarressa'-juttu.
Millä rahalla Raisa olisi taksilla liikkunut? Ellei sitten ajatuksena ollut mennä kotiin ja antaa vaikkapa äidin maksaa sitä pihassa (itse olen tätä tyyliä joskus nuorena käyttänyt). Olisi kiva tietää, millä Raisa yleensä liikkui keskustasta kotiin. En nyt muista, onko siitä ollut puhetta tai siis tietoa..

Jankkaamiseksihan tämä menee kun mitään uutta ei ole... :?
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

vivy kirjoitti:
Maidog kirjoitti:Millä rahalla Raisa olisi taksilla liikkunut?
oliko se täysin varattomana baareja kiertelemässä?
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja vivy »

DollariExpress kirjoitti:
vivy kirjoitti:
Maidog kirjoitti:Millä rahalla Raisa olisi taksilla liikkunut?
oliko se täysin varattomana baareja kiertelemässä?
Miksi ystävätär olisi antanut Raisalle 20 markkaa jos hänellä kerran oli rahaa?

Rahan antaminen on kerrottu, mutta ei ilmeisesti miksi se annettiin. Itse olen miettinyt tuota 20mk vaikkapa bussirahaksi, mutta en tiedä.
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Pari kysymystä:

- Oliko Tampereen moottoritietyömaa käynnissä silloin, kun Raisa katosi?
- Taisi olla 2000-luvun alussa Poliisi-TV:ssä (muistaakseni) lyhyt juttu Tampereella tai sen lähiseudulla olevasta lammesta, järvestä jne., josta oli saatu näköhavainto syvyyksissä olevasta ihmisen kädestä/sormesta. Jutun mukaan muuta ei väitetystä hukkuneesta näkynytkään, ilmeisesti niin syvällä se oli. Em. näköhavainto yhdistettiin Raisaan. Muistaako kukaan, että tutkittiinko ko. lampi/järvi ja löytyikö sieltä ketään hukkunutta?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
dmm
Neuvoja-Jack
Viestit: 546
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 6:19 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja dmm »

Kötti kirjoitti:Pari kysymystä:

- Oliko Tampereen moottoritietyömaa käynnissä silloin, kun Raisa katosi?
- Taisi olla 2000-luvun alussa Poliisi-TV:ssä (muistaakseni) lyhyt juttu Tampereella tai sen lähiseudulla olevasta lammesta, järvestä jne., josta oli saatu näköhavainto syvyyksissä olevasta ihmisen kädestä/sormesta. Jutun mukaan muuta ei väitetystä hukkuneesta näkynytkään, ilmeisesti niin syvällä se oli. Em. näköhavainto yhdistettiin Raisaan. Muistaako kukaan, että tutkittiinko ko. lampi/järvi ja löytyikö sieltä ketään hukkunutta?
Tampere-Helsinki moottoritien viimeinen pätkä taisi olla vielä tuolloin valmistumassa, jos sitä siis tarkoitit.
"Kyllä me muuten oltaisiin tultu osoittamaan mieltä ja näyttämään kaapin paikka mutta kun satoi ja oli kylmä, ja äidin leipomat pullat oli juuri uunissa"
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Kötti »

dmm kirjoitti:
Kötti kirjoitti:Pari kysymystä:

- Oliko Tampereen moottoritietyömaa käynnissä silloin, kun Raisa katosi?
- Taisi olla 2000-luvun alussa Poliisi-TV:ssä (muistaakseni) lyhyt juttu Tampereella tai sen lähiseudulla olevasta lammesta, järvestä jne., josta oli saatu näköhavainto syvyyksissä olevasta ihmisen kädestä/sormesta. Jutun mukaan muuta ei väitetystä hukkuneesta näkynytkään, ilmeisesti niin syvällä se oli. Em. näköhavainto yhdistettiin Raisaan. Muistaako kukaan, että tutkittiinko ko. lampi/järvi ja löytyikö sieltä ketään hukkunutta?
Tampere-Helsinki moottoritien viimeinen pätkä taisi olla vielä tuolloin valmistumassa, jos sitä siis tarkoitit.
Juuri sitä tarkoitin.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Liittyykä tien rakentamisiin jotakin säiliöitä? Jotka ovat leveitä ylhäältä, ja siis kapenevat kuin putkeksi alaspäin?

Minkälaisia rakennustyömaita oli tuolloin teatterin lähellä? Oliko jotakin paikoitusrakentamista mm.?
19736
Frank Drebin
Viestit: 388
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 1:19 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja 19736 »

En usko sarjamurhateoriaan. Ajallista yhteyttä ei oikein löydy. -90 luvun alussa tehtyä henkirikosta jossa uhrina oli keski-ikäinen nainen uudellamaalla nimeä en nyt muista vaikka tapauksesta olen kuullut poliisi tv:ssä ja tällä palstalla.
Yhteyttä tämän henkirikoksen välillä ei tuntuisi olevan.
Eikä -90 luvulla muistaakseni tällaisia tapauksia saatunut muita joita ei olisi selvitetty.
hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2208
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Raisa katosi hyvin samalla tavalla kuin mitä amerikkalaisten sarjamurhaajien uhrit ovat usein kadonneet: julkisella paikalla kenenkään kuitenkaan huomaamatta. Kuitenkaan Raisan tapausta on hankala liittää mihinkään muihin katoamisiin tai henkirikoksiin, joten sarjamurhaaja tuskin on kyseessä.
Skorpioni
Poliisikoira Rex
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 12:25 am

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Skorpioni »

Matkaajalle, äkkiseltään tulee mieleen asfaltinlevitin joka jollain tavalla vastaa kuvaamaasi aparaattia.
Lukittu