Kyllä, myös tällaisia vanhempia on. Sellaisia, jotka uskovat "oikealla kasvatuksella" tuotettavan "oikeita ihmisiä", mutta jolla tuotetaankin maailman parhaita näyttelijöitä.Marsalkka kirjoitti:Kyllä. Myös tällaisia lapsia on. Sitten on myös sellaisia vanhempia, jotka uskovat, että heidän lapsensa eivät valehtele koskaan heille. Tällaisesta saattaa syntyä hauskoja tilanteita silloin, kun tietystä tilanteesta on olemassa vaikkapa videokuvaa... Tai kun joukko aikuisia on nähnyt lapsen tekevän jotain luvatonta.Lupu kirjoitti: Ihan totta, on lapsia, jotka myös vartuttuaan kertovat totuuden ainakin tietyissä tilanteissa ja tietyille ihmisille.
Jos tarkoitus oli vihjata itselleni jotain, niin suoraan sanon, että väärää puuta epäilet. En kuulu yllämainittuun joukkoon. Mitä ajan takaa on jotain niin henkilökohtaista, että tuntuu ikävältä siitä tässä edes kirjoittaa. Kun mietin miksi lapseni minulle kertoo raadollisen totuuden asioistaan, mutta esim. isälleen valehtelee niin että korvat soivat, niin en voi kuin tulla tulokseen, että syy löytyy aikuisista itsestään. Ylipäätään olen varsinaista tapahtumakulkua kiinnostuneempi siihen liittyvistä fiiliksistä, joita videokuva tai todistajat eivät koskaan pystyisi paljastamaan.
Ketjun aihetta sivuten: poikani kertoi kiusaamisesta varsin yksityiskohtaisesti, kuinka sitä tapahtuu, ketkä ovat tekijät, jne. Opettajan kanssa keskustellessa mainitsin poikani arvioivan, että hän itse provosoi noin 40% tapauksista. Opettaja oli aivan hämmästynyt, että poika sekä tunnistaa että tunnustaa oman osuutensa tapahtumiin. Minä puolestani hämmästyneenä, että "tietenkin". On meidän vakiintunut tuttu tapa käsitellä tapahtumia juuri siitä näkökulmasta, että mitä itse teki, miksi ja miten se vaikutti jatkoon.