Mihin katosi Leppävirtalainen Juha Laitinen v. 2006?
Re: Mihin katosi Leppävirtalainen Juha Laitinen?
Kirjoitin pitkän ja kuvaavan mahdollisuuden, vaan liian hitaasti palstasoftan mielestä ja se katosi.
Mutta mielestäni Venäjälle "katoaminen" ei todellakaan ole vaikeaa. Eikä mahdotonta?
Ei siellä ole instanssia, joka kyselisi perääsi. Ei niitä kiinnosta.
Ei ole edes järjestelmää, jolla yksittäinen ihminen tunnistettaisiin.
Kyllä sinne voi kadota!
Mutta mielestäni Venäjälle "katoaminen" ei todellakaan ole vaikeaa. Eikä mahdotonta?
Ei siellä ole instanssia, joka kyselisi perääsi. Ei niitä kiinnosta.
Ei ole edes järjestelmää, jolla yksittäinen ihminen tunnistettaisiin.
Kyllä sinne voi kadota!
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
-
Damien
- Alibin Kestotilaaja
- Viesti:
Voi voi ja hyvin yksinkertainen ratkaisu tuo onkin jos maan alle haluaa painua.
Tosin se elämä ei herkkua sielläkään ole, varsinkin jos välit kaikkiin rakkaimpiin ja läheisimpiin
täytyy iskeä kokonaan poikki joten mikä olisi motiivi?
Ihan helpolla ei varmaan yritteliäs mies velkojen tai hämärähommien takia ole valmis jättämään
kaikkea taakseen...
Tosin se elämä ei herkkua sielläkään ole, varsinkin jos välit kaikkiin rakkaimpiin ja läheisimpiin
täytyy iskeä kokonaan poikki joten mikä olisi motiivi?
Ihan helpolla ei varmaan yritteliäs mies velkojen tai hämärähommien takia ole valmis jättämään
kaikkea taakseen...
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
Etenkin jos sieltä löytyy jo valmiiksi tuttuja ja henkilöitä joihin voi luottaa ja jotka auttavat uudessa elämässä alkuun niin katoaminen ei todellakaan ole mahdotonta. Toivottavasti joku soittaisi sen puhelun siihen venäläiseen numeroon...
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
Tuo Venäjälle katoaminen ei kuulosta todelliselta, olen itse siellä puoli vuotta asunut ja jo rajan ylittäminen esim. ilman viisumia miltei mahdottomuus (OK, diplomaattiauton takakontissa onnistuu
). Siellä on 3-4 passintarkastusta rajalla. Sen lisäksi rajalle jäisi (mikäli viisumi olisi ja pääsisi rajan yli) maahantulokortti, josta näkee milloin kyseinen henkilö on rajan ylittänyt. OK, systeemi on aataminaikainen, mutta kyllä minä ainakin jouduin kerran sakkoja maksamaan, kun unohdin rekisteröityä kolmessa päivässä. Sen lisäksi otettiin sormenjäljet ja jouduin allekirjoittamaan paperin, jossa sanottiin, että olen rikkonut Venäjän Federaation lakia
Sitten toisekseen Venäjän kaupungeissa on aika kallista jo asua, yleensä se että sieltä saisi asunnon, vaatii rahaa. Pikkukylät taas ovat niin köyhiä jne., ettei niissä ainakaan töitä ole eikä todellakaan ihmiselle, joka ei osaa venäjää. Ei edes Pietarissa meinaa tulla toimeen ilman venäjän kielentaitoa, jos siellä pidempään viipyy.
Kyllä maailmassa on pikkuisen helpompiakin paikkoja kadota kuin Venäjä.
Sitten toisekseen Venäjän kaupungeissa on aika kallista jo asua, yleensä se että sieltä saisi asunnon, vaatii rahaa. Pikkukylät taas ovat niin köyhiä jne., ettei niissä ainakaan töitä ole eikä todellakaan ihmiselle, joka ei osaa venäjää. Ei edes Pietarissa meinaa tulla toimeen ilman venäjän kielentaitoa, jos siellä pidempään viipyy.
Kyllä maailmassa on pikkuisen helpompiakin paikkoja kadota kuin Venäjä.
Eye for an eye, tooth for a tooth.
Suomen rajoilla voi ollakin, vaikka kyllähän sieltä niitä vasjoja aika ajoin eksyy raja-aitojen ylitse ja alitse Suomen puolelle.
Eestistä taas venäjälle meno on helpompaa kuin heinänteko ja esimerkiksi Narvasta saat ihan mitä tahansa rahalla. Esimerkiksi sen passon ja viisumin.
Eestistä taas venäjälle meno on helpompaa kuin heinänteko ja esimerkiksi Narvasta saat ihan mitä tahansa rahalla. Esimerkiksi sen passon ja viisumin.
Niin, rahalla saa melkein mitä tahansa, mutta se on tiedossa, että ainakaan rahan avulla J Laitinen ei ole voinut Venäjälle tai mihinkään muualle kadota. Hän oli käsittääkseni melko vähävarainen ja nosti ainoastaan sen 40 euroa rahaa katoamispäivänään, loput rahat jäivät tilille ja Juhan äitihän sanoi että tilillä olisi rahaa ollut (ainakin jonkun verran, tuskin paljon) mutta ne jäivät sinne tilille.
Pitäisin edelleen hyödyllisenä soittaa siihen venäläiseen numeroon, mutta siitä ei sitten tiedä tuoko se lisävalaistusta asiaan. Eilen näin hyvinkin paljon Juhaa valokuvan perusteella muistuttavan miehen eräässä Helsinkiläisessä kauppakeskuksessa, mutta en usko että Laitinen siinä kuitenkaan käveli. Jos nimittäin olisi ollut JL niin ei paljon olisi ulkonäköään viitsinyt muuttaa, esim. viiksetkin olivat tallessa. Näin niitä turhia havaintoja tulee.
Pitäisin edelleen hyödyllisenä soittaa siihen venäläiseen numeroon, mutta siitä ei sitten tiedä tuoko se lisävalaistusta asiaan. Eilen näin hyvinkin paljon Juhaa valokuvan perusteella muistuttavan miehen eräässä Helsinkiläisessä kauppakeskuksessa, mutta en usko että Laitinen siinä kuitenkaan käveli. Jos nimittäin olisi ollut JL niin ei paljon olisi ulkonäköään viitsinyt muuttaa, esim. viiksetkin olivat tallessa. Näin niitä turhia havaintoja tulee.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Itse mietin tuota rahajuttua ja mieleen tuli sellainen, että jospa Juha olisi pitkän ajan kuluessa säästellyt ns.sukan varteen?
Noh, ehkä kaukaa haettua kyllä.
Minustakin olisi tärkeää nyt soittaa siihen venäläiseen numeroon, ja soittaisin vaikka itse jos venäjää osaisin.
Itse jäin vielä pohtimaan sitä, että autolla olisi esimerkiksi täältä Eestin kautta mahdollista mennä ihan sillä, että kun muutin nykyiseen asuntoon, löytyi yhdestä nurkasta kasa käytettyjä rekisterikilpiä, suomalaisia tietysti.
Täytyy tunnustaa, että aivan ensimmäiseksi tulin katsomaan Juhan auton rekkaria, sitten vasta otin yhteyttä Suomen poliisiin. Poliisiin otin yhteyttä koska arvioin, että voisivat mahdollisesti olla varastetuista autoista, mutta poliisin vastaus yllätti minut täysin.
ko.kilvet eivät ole ikinä olleet yhdessäkään autossa kiinni.
Nyt pitäisi kysellä Tallinnan poliisilta moisista.
Mutta siis, että rajan yli siirtyminen ja virheellisten rekisterikilpien käyttö, sekä nimetönnä eläminen onnistuisi helposti. Eikä ne paperit esim.Narvassa paljon maksa. Ja onhan ne tosiaan voitu tilata vaikka aiemminkin?
Jos vaikka mies kenet Juha tapasi, toimittikin asiakirjat Juhalle?
Pahoittelen rönsyilevää tekstiä, korkea kuume haittaa aivotyöskentelyä.
Minustakin olisi tärkeää nyt soittaa siihen venäläiseen numeroon, ja soittaisin vaikka itse jos venäjää osaisin.
Itse jäin vielä pohtimaan sitä, että autolla olisi esimerkiksi täältä Eestin kautta mahdollista mennä ihan sillä, että kun muutin nykyiseen asuntoon, löytyi yhdestä nurkasta kasa käytettyjä rekisterikilpiä, suomalaisia tietysti.
Täytyy tunnustaa, että aivan ensimmäiseksi tulin katsomaan Juhan auton rekkaria, sitten vasta otin yhteyttä Suomen poliisiin. Poliisiin otin yhteyttä koska arvioin, että voisivat mahdollisesti olla varastetuista autoista, mutta poliisin vastaus yllätti minut täysin.
ko.kilvet eivät ole ikinä olleet yhdessäkään autossa kiinni.
Nyt pitäisi kysellä Tallinnan poliisilta moisista.
Mutta siis, että rajan yli siirtyminen ja virheellisten rekisterikilpien käyttö, sekä nimetönnä eläminen onnistuisi helposti. Eikä ne paperit esim.Narvassa paljon maksa. Ja onhan ne tosiaan voitu tilata vaikka aiemminkin?
Jos vaikka mies kenet Juha tapasi, toimittikin asiakirjat Juhalle?
Pahoittelen rönsyilevää tekstiä, korkea kuume haittaa aivotyöskentelyä.
Ei mielestäni ollenkaan kaukaa haettua jos henkilöhistoria olisi toisenlainen. Katoamisen aikoihin Juha oli vasta saanut maksettua melkein kaikki velkansa, eikä palkkakaan mikään ihmeellinen ollut, mistä paljoa olisi ollut sääsätää, lisäksi ymmärsin että Juha olisi ollut pitkiäkin aikoja työttömänä (konkurssejakin tehnyt entinen yrittäjä) ja käyttänyt reilusti alkoholia eli rahaa ei paljon ole mistään tullut tai ainakaan käteen jäänyt, tätä työasiaa voi nimimerkki Juvela halutessaan korjata.Blues kirjoitti:Itse mietin tuota rahajuttua ja mieleen tuli sellainen, että jospa Juha olisi pitkän ajan kuluessa säästellyt ns.sukan varteen?
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Mä haluaisin kysellä Juhan mahdollisista lapsista, oliko hänellä senikäisiä lapsia, joille piti maksaa elatusmaksua? Tai ehkä hänellä olikin lapsi vaikka Virossa tai Venäjällä? Hän olisi tosiaan voinut myydä autonsa jollekin venäläiselle ja sitten ehkä olivat ajelleet Tallinnan ja Narvan kautta vaikka Viipuriin. Tai jospa jäivätkin Viroon? Varsinkin jos on uusi henkilöllisyys Tallinasta voisi käydä hyvinkin silloin tällöin Hesassa?matlockb kirjoitti:Ei mielestäni ollenkaan kaukaa haettua jos henkilöhistoria olisi toisenlainen. Katoamisen aikoihin Juha oli vasta saanut maksettua melkein kaikki velkansa, eikä palkkakaan mikään ihmeellinen ollut, mistä paljoa olisi ollut sääsätää, lisäksi ymmärsin että Juha olisi ollut pitkiäkin aikoja työttömänä (konkurssejakin tehnyt entinen yrittäjä) ja käyttänyt reilusti alkoholia eli rahaa ei paljon ole mistään tullut tai ainakaan käteen jäänyt, tätä työasiaa voi nimimerkki Juvela halutessaan korjata.Blues kirjoitti:Itse mietin tuota rahajuttua ja mieleen tuli sellainen, että jospa Juha olisi pitkän ajan kuluessa säästellyt ns.sukan varteen?
Taitava autonkorjaaja saa varmasti helposti töitä vaikka Viipurissa, eikä siellä varmasti seurata minfoa niin tarkkaan, että mies löytyisi;)) Onko Juhasta ollut viime aikoina juttua mediassa? Luulenpa, että ei.
Muista lähdekritiikki!
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
Ja ehkä omallalaillaan rehti mies ajattelee, että sitten on hyvä lähteä kun velat on maksettu.
There's a killer on the road
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
Ihan uteliaisuutta kysäisin ja suomalaisen passin saa halvimmillaan noin 500 eestin kroonilla, joten suurista summista ei puhuta. Summa on siis 31,95€
Toki on mahdollista, että Juha olisi saanut jonkinlaisen etumaksun vaikkapa jostain hommasta. Auttajia on varmasti ollut, se on selvää mikäli on Venäjälle kadonnut. Mutta raha järjestyy kyllä tavalla tai toisella. Ja kun saat paperit jonkun toisen nimellä, niin aika vapaasti voit liikkua. Ja pimeitä töitäkin löytyy Virosta, Suomesta ja muista pohjoismaistakin.matlockb kirjoitti:Ei mielestäni ollenkaan kaukaa haettua jos henkilöhistoria olisi toisenlainen. Katoamisen aikoihin Juha oli vasta saanut maksettua melkein kaikki velkansa, eikä palkkakaan mikään ihmeellinen ollut, mistä paljoa olisi ollut sääsätää, lisäksi ymmärsin että Juha olisi ollut pitkiäkin aikoja työttömänä (konkurssejakin tehnyt entinen yrittäjä) ja käyttänyt reilusti alkoholia eli rahaa ei paljon ole mistään tullut tai ainakaan käteen jäänyt, tätä työasiaa voi nimimerkki Juvela halutessaan korjata.Blues kirjoitti:Itse mietin tuota rahajuttua ja mieleen tuli sellainen, että jospa Juha olisi pitkän ajan kuluessa säästellyt ns.sukan varteen?
Asuntokaan ei ole ongelma, jos se on jonkun tutun tai vaikka työsuhdeasunto. Täällä Suomessakin on se käytäntö että talonkirjoihin kirjataan se yritys, joka asunnon vuokraa työntekijöilleen, ei niitä asukkaita mihinkään kirjata. Niitä välillä tulee ja menee tiuhaankin.
Säästäminen voi olla vaikeaa, mutta mehän emme tiedä kuinka kauan Juha olisi mahdollisesti suunnitellut katoamistaan. Jos useampi vuosi olisi takana, kyllä sitä pieniä summia kerrallaan säästämällä olisi saanut kasaan alkupääoman. Ja niitä pieniä summia ei välttämättä olis avopuoliso edes huomannut. Ja onhan Juha voinut yllättäen saada jonkun velan takaisin. Ei vaan maininnut siitä Juvelalle, tämä luulee edelleen, että joku/jotkut jäivät Juhalle velkaa. Kyllä meilläkin oli kaveri, joka aina väitti ettei ole saanut velkojaan takasin. Valehteli joka kerta. Sitten päätettiin laittaa ne tilille, enää ei voinut valehdella. Mutta siis, mahdollista sekin, että esim. ne romanit olisivat maksaneet autonkorjauksensa Juhalle. Ehkä ylimääräistäkin ja siksi etsivät Juhaa, kun sovittu homma jäikin tekemättä.
No tuon summan varmasti saa kokoon kuka tahansa aika nopeasti, yllätti kyllä tuo halpa hinta, mutta eiköhän siihen katoamiseen muutakin tarvita kuin halpa passi. Tosin ei siinä tapauksessa että teoriani siitä on oikein, että naisystävä on venäläinen ja venäläisen naisystävän lähisuku ja ystävät olisivat auttaneet muissa asioissa, silloinhan Juha ei tarvitsisi kuin uuden passin. Tämä tietenkin pelkkää spekulaatiotani.Blues kirjoitti:Ihan uteliaisuutta kysäisin ja suomalaisen passin saa halvimmillaan noin 500 eestin kroonilla, joten suurista summista ei puhuta. Summa on siis 31,95€
Entäs passin muuttelu? Se Juhan vanha passihan katosi. Jospa siihen saatiin jotenkin vaihdettua nimi ja päiväys, uuttahan ei olisi tarvinnut kokonaan hommata. Ja kauanko tuo kestäisi? Mietin vaan, kun se passi tosiaan katosi, niin kauankohan olisi Juhan tarvinnut odotella, että joku sitä vähän rukkaa?Blues kirjoitti:Ihan uteliaisuutta kysäisin ja suomalaisen passin saa halvimmillaan noin 500 eestin kroonilla, joten suurista summista ei puhuta. Summa on siis 31,95€
Itseasiassa uskon kyseessä olevan juuri hupskatooho-suomalaisen taskusta kadonneen passin muuntelun, enkä niinkään ihan uuden passin. Siis tuossa mainitsemassani väärennöshinnassa. Sitä en tiedä kauanko vasja passi retusoi saadakseen siitä toiselle henkilölle kelpaavan, en ole palvelua tarvinnut 
Äkkiseltään voisin veikata paria viikkoa, mutta en tiedä. Jotenkin uskoisin, että passiin olisi helpommin muutettavissa esimerkiksi nimitiedot kuin kuva tai henkilöllisyystiedot?
Äkkiseltään voisin veikata paria viikkoa, mutta en tiedä. Jotenkin uskoisin, että passiin olisi helpommin muutettavissa esimerkiksi nimitiedot kuin kuva tai henkilöllisyystiedot?