HOVIOIKEUS

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Re: HOVIOIKEUS

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Valhalla kirjoitti:No niin, turrea rupesi sitten kuitenkin häntä riivaamaan. Ei osattu sulta kysyä, mistä saa keskustella. Jätit muuten lainausoksennuksestasi taas asiallesi sopivasti osia pois, kuten: Mutta kait se nyt on niin kun kerran sanot, että pääasia, ettei Annelin elikautinen kävisi hänelle liian raskaaksi.
No, minähän otin kantaa juuri niihin jotka kopsasin, ei kai minun koko tekstiä tarvii kopioida, varsinkin kun ne juuri ovat siinä edellä. Ja muistanko nyt väärin, olin huomaavani nimeni ko. kirjoitusten yhteydessä, joten voidaan ajatella että ne olivat osittain minulle suunnattuja.
Ei kunnon tietsikkaakaan. Kun tuo olisi käynyt mielessä silloin, kun astaloa ensinnäisen kerran nosti ja murskasi näiden lasten isältä kallon. Tämmöinen toinenkin perspektiivi tuohon annelipatiaasi. Kirjoita Annelille, suotta meidän olkaan parut.
Ei kunnon tietsikkaakaan...annelipatiaasi ... olkaan parut :D
Joo, ootko muuten miettinyt että kohtapuolin voit itse 'kirjoitella' Annelille.
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

Teleksi kirjoitti:Kuvittelisin, että jos häkenauhalta kuuluisi selvästi, että "jaska tappaa mut" Lahden sanomana, niin Anneli pääsisi vapauteen odottamaan hovin käsittelyä. Eli varmaan toi on tapa myös viestiä että uudet todisteet ovat järsittyviä. Ja toisaalta minäkin kokeilisin tuossa tilanteessa kepillä jäätä. Eipä se mitään ota jos ei annakaan.
Pikkurahalla saa tuollaiselta studiolta miksauksen, jossa taustalla laulaa vaikkapa Paula Koivuniemi ja "aikuinen nainen". En paljon laskisi tuollaisen tuotetun todisteen varaan..
..saapa nähä..
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

valhallalta lainaten turre kirjoitti:No niin, turrea rupesi sitten kuitenkin häntä riivaamaan. Ei osattu sulta kysyä, mistä saa keskustella. Jätit muuten lainausoksennuksestasi taas asiallesi sopivasti osia pois, kuten: Mutta kait se nyt on niin kun kerran sanot, että pääasia, ettei Annelin elikautinen kävisi hänelle liian raskaaksi.
nuo kahdesta eri kappaleesta poimittu ja välistä puuttuu:
valhalla kirjoitti:
Kamala paikka ja monta lasta. Itse en osaisi suositella tai pohtia mitään ilman, että saisi hyvää ammattiapua. Toivottavasti sitä on järjestetty.
Nyt sää rupeat jo muotoilemaankin toisilta lainaamiasi tekstejä kertomatta asiasta. Kelvotonta touhua turre. Etkö ymmärrä jos tuota £@$kaa kärrää muille, niin siinä kuitenkin itse sitten rypee.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Valhalla kirjoitti:Kelvotonta touhua turre.
Jep, niin oli. Pahoittelen.
Korjaan tekstini niin kuin oli tarkoitus se alunperin esittää:

Valhalla kirjoitti:No niin, turrea rupesi sitten kuitenkin häntä riivaamaan. Ei osattu sulta kysyä, mistä saa keskustella.
...
No, minähän otin kantaa juuri niihin jotka kopsasin, ei kai minun koko tekstiä tarvii kopioida, varsinkin kun ne juuri ovat siinä edellä. Ja muistanko nyt väärin, olin huomaavani nimeni ko. kirjoitusten yhteydessä, joten voidaan ajatella että ne olivat osittain minulle suunnattuja.
...Mutta kait se nyt on niin kun kerran sanot, että pääasia, ettei Annelin elikautinen kävisi hänelle liian raskaaksi. Ei kunnon tietsikkaakaan. Kun tuo olisi käynyt mielessä silloin, kun astaloa ensinnäisen kerran nosti ja murskasi näiden lasten isältä kallon. Tämmöinen toinenkin perspektiivi tuohon annelipatiaasi. Kirjoita Annelille, suotta meidän olkaan parut.
Ei kunnon tietsikkaakaan...annelipatiaasi ... olkaan parut :D
Joo, ootko muuten miettinyt että kohtapuolin voit itse 'kirjoitella' Annelille.
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Mitä mieltä olisitte, jos uusi häke-nauhan tulkinta toisi esille ainoastaan sen, että Lahti todellakin huusi apuun Annua? Riittääkö vapauttavaan tuomioon Hovissa?

Minä kyllä ajattelisin niin, että huutaisin apuun kyllä jotain muuta henkilöä kuin puukottajaani. Huutaisin juuri tuossa tilanteessa lapsiani apuun, että soittaisivat poliisille, että äiti on nyt tullut hulluksi.

Ja Lahti ei huutanut lapsiaan "apuun" eli soittamaan apua paikalle - vaan taisteli murhaajan kanssa niinkuin jokainen isä olisi tehnyt suojellakseen lapsiaan.

Mutta näitä asioitahan ei ratkaista yksittäisten ihmisten ajatuksen juoksulla vaan on muitakin tekijöitä, jotka ovat voineet vaikuttaa käyttäytymiseen jonain hetkenä.

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Valhalla
Watson itse

Minä näen Annun huudon ihan luonnollisena. Kukaan ei usko kuolevansa. Astalo ei ollut vielä heilahtanut. Annu oli ainoa aikuinen. Anneli soitti 112:n. Jukka oli menettänyt verta, shokissa, halusi pois tilanteesta, sovitusta. Hän uskoi, sikäli kun tajusi - että asia vielä tästä lutviutuu. Ja vielä sekin mahdollisuus, ettei edes tiennyt ja ymmärtänyt täysin tilaansa tai miten tähän oli tullut.
Mäkrö
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Mäkrö »

Itse pidän todennäköisenä, että ensimmäinen isku on tehty astalolla jossain ikkunan lähellä. Ehkä samalla on ikkuna hajonnut ja hammassilta lentänyt. Tästä uhri on hoiperrellut sänkyyn makaamaan, jossa menettänyt tajuntansa. Puukotus on alkanut. Myöhemmin herätessään hän ei välttämättä ymmärtänyt tai muistanut, mitä on tapahtunut.
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

mä olen ajatellut HÄKE nauhan parannuksen tuovan esiin/muuttavan ainakin muutaman ANNU-huudon vaimolle suunnatuksi APUA-huudoksi.

HÄKE-puhelun kapealla toistoalueella N ja P konsonantit ovat suht koht lähellä toisiaan.
Se miten puolustaja tuon sanan muutokosella voisi pelata olisi mielenkiintoista.
APUA-huuto voisi olla suunnattu myös puhelimelle.
annaanna

Viesti Kirjoittaja annaanna »

"Se hakkaa mun TAJUISSAAN olevaa miestäni" = hetkeäkään en ole luullut miestäni kuolleeksi.
Kirjoittaja Kotipoliisi
Mitä mieltä olisitte, jos uusi häke-nauhan tulkinta toisi esille ainoastaan sen, että Lahti todellakin huusi apuun Annua? Riittääkö vapauttavaan tuomioon Hovissa?

Minä kyllä ajattelisin niin, että huutaisin apuun kyllä jotain muuta henkilöä kuin puukottajaani. Huutaisin juuri tuossa tilanteessa lapsiani apuun, että soittaisivat poliisille, että äiti on nyt tullut hulluksi.

Ja Lahti ei huutanut lapsiaan "apuun" eli soittamaan apua paikalle - vaan taisteli murhaajan kanssa niinkuin jokainen isä olisi tehnyt suojellakseen lapsiaan.
Kirjoittaja Valhalla
Minä näen Annun huudon ihan luonnollisena. Kukaan ei usko kuolevansa. Astalo ei ollut vielä heilahtanut. Annu oli ainoa aikuinen. Anneli soitti 112:n. Jukka oli menettänyt verta, shokissa, halusi pois tilanteesta, sovitusta. Hän uskoi, sikäli kun tajusi - että asia vielä tästä lutviutuu. Ja vielä sekin mahdollisuus, ettei edes tiennyt ja ymmärtänyt täysin tilaansa tai miten tähän oli tullut..
Hyvinkin ratkaisevasta todisteesta on kyse. Luulin, että tää on jo käsitelty. Litteroinnin mukaan kun tiiviin keskustelun lomasta, puhelun alusta lukien 23 sekunnin kohdalla, vasta ensimmäisen kerran kuului taustan äänimaailmasta jotakin. Eli nyt on ehkä saatu selvemmäksi tuota taustan äänimaailmaa, ainakin nuo Annut esiin. Laajalle on levinnyt käsitys, että uhri olisi tuossa kohdassa "herännyt", "tokeentunut", "palannut tajuihinsa", vaikka käsitykselle ei ole mitään perustetta.

En tiedä eikö tätä ole ajateltu oikeudessa.

Soittaessaan 112:een AA ei olettanut miehensä suinkaan kuolleen, vaan tietää tämän olevan tajuissaan.

Ja jos seuraavassa oikeussalissa yhä ihmistä pidetään loogisena ja harkitsevana, niin miten ihmeessä tämä täällä-on-tappaja-hakkaamassa-elossa-olevaa-miestäni-tulkaa-auttamaan voisi jälleen tuomarien mielissä muuttua ehkä muotoon tulkaa-nopeesti-auttamaan-puukotin-vielä-elossa-olevaa-miestäni-mut-päätin-just-hengiltä-hänet-hakata.

Moni täällä jättää ilmeisesti lukematta (tai "kuuntelematta" ) tuota olemassa olevaa litterointia, mutta kyllä tuo äänten kirjoitettuun muotoon saattaminen tuntuu minusta ehdottoman hyvältä tavalta jäsentää puhelua. Paljon siitä irti saa, esim. mietityttää miten yhdessäkin kohdassa kuulluista äänteistä saadaan kirjattua vaihtoehtoisiksi sanotuiksi sanoiksi: "tuujo" eli kirjattuna "tuu jo" tai vaihtoehtoisesti täysin eri äänteitä sisältävä "Hui. Jaa." eli kirjattuna "huijaa"(missään nimessä ei kuitenkaan kuulu "Tuijaa"). Ainakin jää ovet auki syyttömyyttä puoltavalle "tule Annu-kulta jo mua auttamaan tään tappajan häivyttämiseksi" sekä syyllisyyttä puoltavalle "lopeta jo sinä ilkeä vaimo huijaamasta".

O-topikkina. Tuli mieleeni edellisestä krp:n äänitutkijan ovet auki jättävistä kirjauksista ne krp:n astalointia tutkineet heput. Muistatteko. Kun olivat sitä mieltä, että sorkkaraudalla on astalointi suoritettu, ei vasaralla. Tai on se voitu vasarallakin tehdä (jos siis joku sen tunnustaa vasaralla tehneensä?). Tuonkaltaisena se minun muistiini jäi. Tyyliin jompsikumpsi. Mut vaan toinen.

Ps. Kenen vuoro on tänään nimitellä?
Valhalla
Watson itse

On siinä sekin mahdollisuus, että Jukka tosiaan sai halosta/veitsestä nukkuessaan. Ja Anneli pisti lavastuksen pystyyn Jukan siinä tajuttomaksi tikattuaan. Oli ajatus laittaa koko homma huppumiehen syyksi vaikka jäisi eloonkin. Lapsien läsnäolo pakotti puhelimeen, vaikka näytti, ettei kaikki veri ole vielä ulos pulpunnut. Tähän insipiroi sitten tappamispainit kun juuri puhelimeen mennessä Jukka aloitti älämölyn. Sitten rupes huuteleen jo niin riskaapelia, että Anneli varmisti lopputuloksen astalolla. Eikä Anneli ehkä ajatellut, ettei saa puhelinta luontevasti suljettua ja että kaikenlaista ääntä kuuluu puheluun joka nauhoitetaan.

Totta se on, että tarinassa on paljon kummallisuuksia. Silti vain ulkopuolisen selvät äänet toisi vapauttavan päätöksen - ei kevyemmät spekulaatiot.
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

äänten kirjoitettuun muotoon saattaminen tuntuu minusta ehdottoman hyvältä tavalta jäsentää puhelua

Eiköhän alkuperäinen ääni olisi kuitenkin se paras vaihtoehto...

mietin seuraavaa logiikkaa:

HUIJAA / TUUJO
tai myös kuultua sanaa:
PYYJÄPÄÄ (=pyytäkää?)

Mua pistää korvaan uhrin ongelma tuottaa konsonattia T, jossa kieli nousee ylös eteen.
Siinäkö on tutkijankin vaikeus määrittää yksiselitteisesti:
uiJaa / uuJoo

A ta O voi olla lausuttu avoimena, jolloin ero on pieni ja tulkinta vaikeaa.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Jos tuosta alun 23 sekunnin "hiljaisuudesta" tosiaan kaivetaan Jukan ääntä ja avunpyyntöjä, niin kyllähän se melkoisesti alleviivaa sitä, mitä Anneli puhelimeen sanoo: täällä on tappaja ja se hakkaa mun miestä. Pääsemme siis varmaan ensimmäiseen postaukseeni täällä (tai sitten se oli joku toinen palsta jossa tätä puitiin), eli että Anneli tietää Jukan olevan hengissä, ja silloin koko syyttäjän todistelulta putoaa pohja melko pitkälle. Sillä jos Anneli tiesi/kuuli Jukan olevan hengissä puhelun alussa jää vain seuraavat vaihtoehdot:
1) Anneli on syytön ja ulkopuolinen murhaaja on/oli paikalla
2) Anneli on jättänyt Jukan tahallaan henkiin saadakseen ääntä nauhalle ja aikoo tappaa hänet puhelun aikana tai sen jälkeen
3) Tyttö on "yllättänyt" Annelin kesken murhatyön, ja Annelin on "pakko" soittaa Häkeen ja yrittää keksiä jotain selitystä tapahtuneelle ja sitten Häken tauko tulee kuin luojan lykky ja Anneli pääsee toteuttamaan tappamisen.

Tätä voimme sitten miettiä.

Samoin, jos Jukka huutaa "Apua!", niin sekin on aika hyvä Annelin kannalta. Jukkahan huusi myös "Tuu auttaan" tms., joten hän huutaa selvästi Annelille, ei minnekään Häkeen. Näin ollen myös Apua olisi kohdistettu Annelille, ja tällaista huutoa on aika huono perustella murhaajalleen osoitetuksi.

Toisaalta musta kyllä tuntuu, että Jukan jutuista voisi saada paljonkin vielä irti. Siis eihän litteroinnin tulkinnat ole oikeita. Miksi Jukka olisi höpissyt ihan irrationaalisia? Mielessä kävi peräti se, että Jukka olisi jo tuossa vaiheessa saanut astalosta kovemman iskun päähänsä. Miksi puukoniskut saisivat aikaan tuollaisia kummallisia lauseita? No, tätä olen kyllä ehdottanut jo ennenkin, koska selvästihän keskilattialla Jukan hampaat ja verta oli, joten kyllä siinä pakosti on joku isku jo tullut.
Ja ehkä verenhukka voisi tajuntaa sumentaa niin, että puheesta tulisi hourailua. Eikä leuka murskana kovin selkeää juttua saa aikaan.

Ihmettelen puolustuksen jotenkin laihoja eväitä silti... Mikseivät katsoneet täältä Minfosta parempia aseita?=) Missä on häke-nauhan ovenaukaisu? Miten syyttäjä selittää sen? Puolustuksen olisi ihan helppo todistaa väitteiden mahdottomuus ainakin niin, että riittävä epäily jäisi. Mutta mistä sitä tietysti nauhaa kuulematta tietää, mitä siellä kuuluu ja missä järjestyksessä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Ja melkoisen sydämetöntä juttua selittää, kuinka lapsille on kamalaa kun he JOUTUVAT tapaamaan äitiään. Miettikää nyt hiukan, mitä kirjoitatte.

Vähän samaa sarjaa, kun jotkut surkuttelevat seksuaalisesti hyväksikäytettyä lasta, että parempi sen olisi ollut kuolla, kun nyt on koko elämä pilalla.

Semmosta muka-empaattista, mutta todellisuudessa täysin empatiakyvytöntä ylilyömistä siis.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Tuosta olen Kuolemannaakan kanssa samaa mieltä; jos käytetään termiä JOUTUVAT tapaamaan, siitä saa mielikuvan, että tapaamiset ovat jotenkin vastentahtoisia. Itse uskon, että lapset ainakin vielä tässä vaiheessa haluavat nähdä äitiään.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Valhalla
Watson itse

Sopii nyt sitten siteerata esim minua, missä olen sanonut, että JOUTUU !!. Eikä nyt kannata turren provokaatioihin langeta. Sitten sen jälkeen tuostakin olisi rakentavampi keskustella.

Muuten, mainitsin jossakin, että kyllä lapsilla on oikeus kieltäytyä tapaamisesta = eli ei ole pakollista jos niikseen ja osaavat tahtonsa ilmaista. Lapsihan on lojaali liiallisuuksiinkin asti.
Vastaa Viestiin