Sami Kinnunen, 19 v, Varkaus
-
surfergirl
- Jane Marple
Re: Sami Kinnunen, 19 v, Varkaus
Jos on ollut niin humalassa että on unohtanut takkinsa narikkaan niin lienee mahdollista että tekee mieli juosta ihan vaan sen takia että on aika kylmä ja tajuaa että pitäisi päästä pian kotiin.
-
Harriet Bosch
- Alibin satunnaislukija
Samin fb-kavereista monet tytöt on näemmä lisänneet yhteiskuvan itsestään ja Samista profiilikuvakseen, eli kaipaus siellä ainakin tosi kova
Veikkaan että on juossut juuri tuon kylmyyden takia, ja liukastunut tms ja löytyy metsästä tai vedestä..
Veikkaan että on juossut juuri tuon kylmyyden takia, ja liukastunut tms ja löytyy metsästä tai vedestä..
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
Eiköhän ihan yksinkertaisuudessa tuo juokseminen johdu siitä, että oli kylmä ja Sami halusi pian... mihin? Mihin oli matkalla? Kenen kanssa oli ylipäänsä baarissa, eikö kavereilla olisi mitään sanottavaa illasta? Missä kunnossa Sami on ollut ja mihin kiirehtinyt. Valitettavasti pahasti vaikuttaa siltä, että löytyy mahdollisesti sulasta vesistöstä tai lumipenkasta. Oliko sää millainen Varkaudessa tuolloin? Varmasti jo vähäsisissäkin miinusasteissa voi paleltua kuoliaaksi, jos väsähtää lumipenkkaan.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Tämän päivän Iltalehdessä oli juttua Samista.
Kirjoitan sen nyt kokonaisuudessaan tähän:
Sami katosi mystisesti
Pakeniko 19- vuotias nuorukainen jotain juostessaan läpi kaupungin?
Varkautelainen 19- vuotias Sami Kinnunen katosi jäljettömiin loppiaisen vastaisena yönä.
Nuori mies vietti keskiviikon alkuiltaa normaalisti yksin kotonaan Varkauden Taulumäessa Kauppakadulla. Illalla noin kello 21-22 välillä Sami lähti Päiviönsaareen ravintolaan, jossa hän tapasi kavereitaan. Seurue istui ensin iltaa Harrison- baarissa, josta he siirtyivät saman ravintolan Z- One- yökerhoon.
Puoliltaöin Sami yllättäen lähti baarista sanomatta kavereilleen mitään. Takkinsa hän jätti ravintolan narikkaan. - Emme vielä tiedä kaikkea ja kavereita haastatellaan koko ajan, mutta eipä hän lähtiessään juuri mitään kavereilleen sanonut, rikosylikonstaapeli Hannu Räsänen Pohjois- Savon poliisista sanoo.
Tuttava näki
Baari- illan jälkeen kukaan ei ole kuullut Samista. Hänellä on mukanaan puhelin, mutta se on kiinni. Nuorukaisella on tiettävästi myös lompakko hallussaan.
Sami näkyy yhdella keskustan valvontakameroista heti baarista poistuttuaan. Kello 0.01 tallennetussa kuvassa näkyy, kuinka nuorukainen kävelee ensin ripeästi Kauppatorilta Antinpuiston suuntaan, mutta ryhtyy sitten juoksemaan reipasta vauhtia.
- Valvontakamerat loppuvat siihen, joten muissa kuvissa häntä ei enää näy.
Viimeinen havainto Samista on Päiviönsaaresta uimahallin nurkilta, jossa hän juoksi heti puolen yön jälkeen. Matka jatkui pyörätietä paloaseman suuntaan.
- Viimeinen Samin nähnyt henkilö tunsi hänet, joten tunnistus on luotettava. Hän teki havaintonsa kerrostalon ikkunasta, Räsänen kertoo.
Poliisikoirat etsivät
Katoamisilmoituksen Samista teki hänen isänsä lauantaiaamuna yhdeksältä. Leppävirralla asuvat vanhemmat olivat yrittäneet tavoittaa Varkaudessa asuvaa poikaansa- tuloksetta.
- Samin katoamista edeltävinä hetkinä tai päivinä ei ole tapahtunut mitään erikoista, joka selittäisi tapahtunutta. Hän on täysin normaali, terve opiskelijanuorukainen. Poliisi etsi Samia Päiviönsaaresta poliisikoirien avulla lauantaina. Mitään jälkihavaintoja ei kuitenkaan saatu.
Poliisi tutki viikonloppuna myös Samin asunnon. Mitään vihjeitä siitä, mihin nuori mies olisi voinut kadota, ei löytynyt.
- Ratkaisevaa vinkkiä ei ole. Rikosta emme epäile.
Kirjoitan sen nyt kokonaisuudessaan tähän:
Sami katosi mystisesti
Pakeniko 19- vuotias nuorukainen jotain juostessaan läpi kaupungin?
Varkautelainen 19- vuotias Sami Kinnunen katosi jäljettömiin loppiaisen vastaisena yönä.
Nuori mies vietti keskiviikon alkuiltaa normaalisti yksin kotonaan Varkauden Taulumäessa Kauppakadulla. Illalla noin kello 21-22 välillä Sami lähti Päiviönsaareen ravintolaan, jossa hän tapasi kavereitaan. Seurue istui ensin iltaa Harrison- baarissa, josta he siirtyivät saman ravintolan Z- One- yökerhoon.
Puoliltaöin Sami yllättäen lähti baarista sanomatta kavereilleen mitään. Takkinsa hän jätti ravintolan narikkaan. - Emme vielä tiedä kaikkea ja kavereita haastatellaan koko ajan, mutta eipä hän lähtiessään juuri mitään kavereilleen sanonut, rikosylikonstaapeli Hannu Räsänen Pohjois- Savon poliisista sanoo.
Tuttava näki
Baari- illan jälkeen kukaan ei ole kuullut Samista. Hänellä on mukanaan puhelin, mutta se on kiinni. Nuorukaisella on tiettävästi myös lompakko hallussaan.
Sami näkyy yhdella keskustan valvontakameroista heti baarista poistuttuaan. Kello 0.01 tallennetussa kuvassa näkyy, kuinka nuorukainen kävelee ensin ripeästi Kauppatorilta Antinpuiston suuntaan, mutta ryhtyy sitten juoksemaan reipasta vauhtia.
Viimeinen havainto Samista on Päiviönsaaresta uimahallin nurkilta, jossa hän juoksi heti puolen yön jälkeen. Matka jatkui pyörätietä paloaseman suuntaan.
- Viimeinen Samin nähnyt henkilö tunsi hänet, joten tunnistus on luotettava. Hän teki havaintonsa kerrostalon ikkunasta, Räsänen kertoo.
Poliisikoirat etsivät
Katoamisilmoituksen Samista teki hänen isänsä lauantaiaamuna yhdeksältä. Leppävirralla asuvat vanhemmat olivat yrittäneet tavoittaa Varkaudessa asuvaa poikaansa- tuloksetta.
- Samin katoamista edeltävinä hetkinä tai päivinä ei ole tapahtunut mitään erikoista, joka selittäisi tapahtunutta. Hän on täysin normaali, terve opiskelijanuorukainen. Poliisi etsi Samia Päiviönsaaresta poliisikoirien avulla lauantaina. Mitään jälkihavaintoja ei kuitenkaan saatu.
Poliisi tutki viikonloppuna myös Samin asunnon. Mitään vihjeitä siitä, mihin nuori mies olisi voinut kadota, ei löytynyt.
- Ratkaisevaa vinkkiä ei ole. Rikosta emme epäile.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Eli hän on ilmeisesti heti baarista lähtenyt vauhdilla eteenpäin, mutta minne? Kun ei kavereilleenkaan ole maininnut oikein mitään syytä lähtemiseenKello 0.01 tallennetussa kuvassa näkyy, kuinka nuorukainen kävelee ensin ripeästi Kauppatorilta Antinpuiston suuntaan, mutta ryhtyy sitten juoksemaan reipasta vauhtia.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Sami on siis lähtenyt baarista sanomatta mitään ystävilleen ja jättänyt takinkin narikkaan. Helposti tulee mielikuva, että on tullut kiire.
Silti ajattelen, ettei tähän liity mitään rikosta, vaan Sami on kotimatkalla pudonnut johonkin vesistöön. Ehkä juuri tuohon puolenyön aikaan on ollut narikassa tungosta ja Sami ei ole jaksanut jonottaa takkiaan, vaan on ajatellut, että tarkenee juosta kotiin hupparin kanssa.
Minä ainakin olen huomannut seuratessani mieheni ja hänen kavereiden käyttäytymistä baarissa, että vaikka kuinka mentäisiin iltaa yhdessä viettämään, niin jokainen kulkee vähän omia teitä sisällä baarissa ja sitten taas välillä ollaan porukassa. Samaten jokainen lähtee baarista pois omia aikojaan. Ja ihan siis myös pienellä paikkakunnalla on näin. Siksi en pidä erikoisena sitä, että Sami on lähtenyt ilman, että on kavereilleen sanonut mitään. Jos on vaikka huono olo yllättänyt tai vaikka nälkä.
Samihan asui kauppakadulla ja yökerho josta hän lähti sijaitsee kauppatorilla, joten kävelymatkaa on google mapsin mukaan vain noin 16 minuuttia, joka on mielestäni todella vähän ja tämän vuoksi hän on varmaan lähtenyt ilman takkia. Kuten sanottu, puoliltaöin baarit yleensä vasta täyttyvät ja narikassa voi olla ruuhkaa. "Äh, on mulla tää huppari kuitenkin, kyllä mä nyt tällä pärjään kun on vaan vartin kävelymatka, ainakin jos juoksen!"- siinä se selitys, mun mielestä.
Silti ajattelen, ettei tähän liity mitään rikosta, vaan Sami on kotimatkalla pudonnut johonkin vesistöön. Ehkä juuri tuohon puolenyön aikaan on ollut narikassa tungosta ja Sami ei ole jaksanut jonottaa takkiaan, vaan on ajatellut, että tarkenee juosta kotiin hupparin kanssa.
Minä ainakin olen huomannut seuratessani mieheni ja hänen kavereiden käyttäytymistä baarissa, että vaikka kuinka mentäisiin iltaa yhdessä viettämään, niin jokainen kulkee vähän omia teitä sisällä baarissa ja sitten taas välillä ollaan porukassa. Samaten jokainen lähtee baarista pois omia aikojaan. Ja ihan siis myös pienellä paikkakunnalla on näin. Siksi en pidä erikoisena sitä, että Sami on lähtenyt ilman, että on kavereilleen sanonut mitään. Jos on vaikka huono olo yllättänyt tai vaikka nälkä.
Samihan asui kauppakadulla ja yökerho josta hän lähti sijaitsee kauppatorilla, joten kävelymatkaa on google mapsin mukaan vain noin 16 minuuttia, joka on mielestäni todella vähän ja tämän vuoksi hän on varmaan lähtenyt ilman takkia. Kuten sanottu, puoliltaöin baarit yleensä vasta täyttyvät ja narikassa voi olla ruuhkaa. "Äh, on mulla tää huppari kuitenkin, kyllä mä nyt tällä pärjään kun on vaan vartin kävelymatka, ainakin jos juoksen!"- siinä se selitys, mun mielestä.
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
^ Mutta eikös joku tuolla aikaisemmin sanonut, ettei baarissa ollut silloin pahemmin porukkaa? Vai muistanko pahasti väärin. Toisaalta kuulostaa omituiselta, että jättäisi takkinsa baariin ihan tarkoituksella - Sehän pitäisi joka tapauksessa hakea sieltä myöhemmin (tai no, ei tietysti pakko).
// EDIT: Tässähän se kommentti onkin:
Mallbella kirjoitti:Tuttaviltani kuulin, että tuolloin Varkauden baareissa ei ollut juuri ketään, joten ei mitenkään ihmeellistä aikainen kotiutuminen.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
Mutta mikä on " että ei juuri ketään"? kuvien perusteella tuo kyseinen yökerho ei näytä kuitenkaan miltään ihan pikkuiselta, joten uskoisin, että siellä on kuitenkin porukkaa ollut, vaikka ehkä normaalia perjantai- tai lauantai-iltaa vähemmän. Riippuu myös varmasti paikasta, että missä on ollut porukkaa ja missä ei. Missä baarissa Mallbellan tutut ovat olleet? Olen vaan kokemukesta huomannut, että pienemmillä paikkakunnilla(ainakin, ehkä isommissakin?) baarit täyttyvät nimenomaan puolenyön aikaan ja silloin saa aina jonottaa takkia narikkaan.Geissimummo kirjoitti:^ Mutta eikös joku tuolla aikaisemmin sanonut, ettei baarissa ollut silloin pahemmin porukkaa? Vai muistanko pahasti väärin. Toisaalta kuulostaa omituiselta, että jättäisi takkinsa baariin ihan tarkoituksella - Sehän pitäisi joka tapauksessa hakea sieltä myöhemmin (tai no, ei tietysti pakko).
Mallbella kirjoitti:Tuttaviltani kuulin, että tuolloin Varkauden baareissa ei ollut juuri ketään, joten ei mitenkään ihmeellistä aikainen kotiutuminen.
Ja mitä siihen myöhemmin hakemiseen tulee, niin tuo on tietysti aivan totta. Itsekkin kyllä joulupäivänä jätettiin suosiolla takit narikkaan ja haettiin seuraavana päivänä, koska porukkaa oli niin hemmetisti valomerkin jälkeen jonottamassa, että siellä tuli oikeasti jo tappeluita sen takia.
Onhan tietysti sitten vielä sekin vaihtoehto, että Sami hävitti narikkalapun?
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Ei ole ainakaan omiin silmiin osunut arvioita Samin humalatilasta mutta vaikka ei missään kaatokännissä olisikaan ollut niin vaikea niitä pään sisäisiä mietteitä on muiden arvailla. Itselle ei tulisi mieleen jättää takkia tarkoituksella narikkaan, ei senkään ajaksi että käyn jossain toisessa baarissa. Mutta kun jotkut täälläkin on kertoneet niin tekevänsä niin miksei Samikin olisi voinut niin ajatella.. Ja tiedän että joillain on sekin tapana että baarista saattaa lähteä ihan noin vaan, mitään mainitsematta kenellekään vaikka oltais samassa pöydässä istuttu porukalla. Jos sitten vaan ulkona huomaskin että tuli vilu ja pisti juoksuksi? Johonkin onnettomuuteen minä nyt olen taipuvainen uskomaan - talviyön pimeys, mahdollisesti liukas tie, pakkanen ja lunta.. Siihen ei isoa lipsahdusta tarvita että nuo koituu kohtaloksi.
Onhan se mahdollista että jotain konfliktia on tullut ja juoksi jotain pakoon mutta kyllä sille löytyisi silminnäkijöitä tai sitten puhelutiedoista vihjeitä, niitä varmaan tarkistellaankin että onko juuri ennen poistumista tullut puhelua/viestiä ja mistä.
Toistaiseksi ei ainakaan omaan järkeen mahdu että piilottelisi jossain tahallaan, miksi niin tekisi kun asuukin omassa asunnossaan joten kyllä saisi omaa rauhaa jos sitä kaipaisi.
Onhan se mahdollista että jotain konfliktia on tullut ja juoksi jotain pakoon mutta kyllä sille löytyisi silminnäkijöitä tai sitten puhelutiedoista vihjeitä, niitä varmaan tarkistellaankin että onko juuri ennen poistumista tullut puhelua/viestiä ja mistä.
Toistaiseksi ei ainakaan omaan järkeen mahdu että piilottelisi jossain tahallaan, miksi niin tekisi kun asuukin omassa asunnossaan joten kyllä saisi omaa rauhaa jos sitä kaipaisi.
Itse olen muutaman kerran nuorempana tehnyt sen, että humalatilan/pikku suutahtamisen vuoksi olen talvella poistunut baarista ilman takkia, ja tiedän juosseeni juurikin siksi että matka kuluisi nopeammin. Kotoa olen aina itseni löytänyt,mutta mitään muistikuvia ei kotiinsaapumisistani ole ollut, ja olen miettinyt kuinka helppoa olisi ollut johonkin oikopolun viereen sammahtaa kenenkään ainakaan samana yönä löytämättä...
Luulenpa tosiaan että tässä on käynyt näin. Muistuttaa itse asiassa muutaman vuoden takaista kohuttua Niemen katoamista Tampereella. Tässäkin tapauksessa nuori, tyytyväinen mies lähti kohtalaisessa huomalatilassa kohti kotia kertomatta kavereilleen ja sitten putosi matkalla järveen. Pienessä sievässä sitä saattaa tulla päähänpisto, että lähden himaan ja sitten sitä toteuttaa ajatuksen saman tien muistamatta tai välittämättä kertoa kavereille. Nuorisolla on tapana kulkea tosi vähissä vaatteissa - meidänkin teini kulki tosi myöhään syksyllä vielä pelkässä hupparissa ja kaupungilla näkee nuorisoa isoillakin pakkasilla gollegehuppareissa. Joten kun on kännykkä ja lompakko messissä, niin olo on kotoinen vaikka takki olisi jäänyt. Aluksi sitä ajattelee, että tarkenen kyllä ilman takkia ja sitten kun on jo vähän matkan päässä ja rupeaa paleltamaan, niin sitten ei enää viitsi kävellä takaisin vaan ajattelee että juoksenpa loppumatkan. Ja sitten tulee väsy ja istutaan johonkin sopivaan paikkaan tuulensuojaan hetkeksi. Usein ruumis sitten löydetään puolipukeissa kun kuolemaa edeltää valheellinen lämmin olo.
Mahdollista olisi, että kaverien keskusteluissa sivuttiin jotain henkilöä, jota kohtaan Samilla oli helliä tunteita ja ehkä paljastuikin, että ko henkilöllä oli ollut "yhteyksiä" johonkuhun toiseen.nuusku-nella kirjoitti: Onhan se mahdollista että jotain konfliktia on tullut ja juoksi jotain pakoon mutta kyllä sille löytyisi silminnäkijöitä tai sitten puhelutiedoista vihjeitä, niitä varmaan tarkistellaankin että onko juuri ennen poistumista tullut puhelua/viestiä ja mistä.
Onko muuten ajateltu semmoista, että jotkut muut aineet kuin alkoholi saattaa antaa rauhattoman olon?
Muista lähdekritiikki!
-
Jäätynyt enkeli
- Nikke Knatterton
Polttiko röökiä? itse kipittänyt aika monta kertaa kioskille /grillille vähissä bilevaatteissa röökiä ostamaan. Kaikissa kapakoissa kun ei myydä enää tupakkaa. Vai myydäänkö enää missään. Jos on kiireellä juossut puolen yön aikaan, niin oisko yrittänyt keretä jonnekkin ennen sulkemista. Oisko vetten lähellä jotain grillikioskia?
-
Täysi Purenta
- Andy Sipowich NYPD
Minua tässä jutussa häiritsee myös tuo, että ilmeisesti ihan kohtuullisen hyvässä kunnossa, ei siis missään kumarakännissä oleva kaveri lähtee kapakasta ennen aikojaan, kellekään mitään sanomatta ja takittapäin. Hän myös lähtee juosten. Ettei vain olisi seireenin kutsu käynyt? Samistahan ei ole vielä ainakaan julkaistu tietoa että seurustelisi. Jos juttu on vasta alkuasteella, ei olisi ihme vaikka tekstarin tullessa ihastunut hemmo lähtisi niiltä jalansijoiltaan. Ehkä aikeena tulla yhdessä takaisin.
Mutta mitä sitten? Tapasiko Sami jonkun? Vai tapahtuiko jotakin jo ennen? Muistikuvani Varkaudesta ovat kesäkeleiltä, mutta jotenkin muistelen että vettä oli sitten kaikkialla. Pääseekö noihin kanaviin putoamaan vain luiskahtamalla? Rakastunut tai ihastunut nuori mies voisi hyvinkin olla varomaton monella tapaa. Ehkä jopa uhkarohkea?
Epämiellyttävin pohdinta näiltä tiimoilta olisi tietysti kolmiodraama. Eli se, ettei katoaminen olisikaan onnettomuus. Silloin tosin joku jossain tietäisi asiasta ja luultavasti asia tulisi aikanaan ilmi. Enkä nyt tarkoita mitään henkirikosta vaan vaikkapa kilpakosijoiden kesken käytyä nyrkkirysyä. Tälli päähän tai kaatuminen ja hävinnyt lähtee hoippuroimaan tiehensä tuupertuakseen jonkun kuusen alle. Tekijä kuulee katoamisesta aikanaan, panikoi ja päättää pitää suunsa kiinni seurauksia peläten.
Mutta mitä sitten? Tapasiko Sami jonkun? Vai tapahtuiko jotakin jo ennen? Muistikuvani Varkaudesta ovat kesäkeleiltä, mutta jotenkin muistelen että vettä oli sitten kaikkialla. Pääseekö noihin kanaviin putoamaan vain luiskahtamalla? Rakastunut tai ihastunut nuori mies voisi hyvinkin olla varomaton monella tapaa. Ehkä jopa uhkarohkea?
Epämiellyttävin pohdinta näiltä tiimoilta olisi tietysti kolmiodraama. Eli se, ettei katoaminen olisikaan onnettomuus. Silloin tosin joku jossain tietäisi asiasta ja luultavasti asia tulisi aikanaan ilmi. Enkä nyt tarkoita mitään henkirikosta vaan vaikkapa kilpakosijoiden kesken käytyä nyrkkirysyä. Tälli päähän tai kaatuminen ja hävinnyt lähtee hoippuroimaan tiehensä tuupertuakseen jonkun kuusen alle. Tekijä kuulee katoamisesta aikanaan, panikoi ja päättää pitää suunsa kiinni seurauksia peläten.
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Hyvä huomio tämäkin.. Aika vähän tästä kadonneesta tiedetään ylipäätään.Jäätynyt enkeli kirjoitti:Polttiko röökiä? itse kipittänyt aika monta kertaa kioskille /grillille vähissä bilevaatteissa röökiä ostamaan. Kaikissa kapakoissa kun ei myydä enää tupakkaa. Vai myydäänkö enää missään. Jos on kiireellä juossut puolen yön aikaan, niin oisko yrittänyt keretä jonnekkin ennen sulkemista. Oisko vetten lähellä jotain grillikioskia?
Joku epäonnistunut naiskuvio saattais hyvinkin olla syynä pikaiseen poistumiseen, täytyy ottaa huomioon sekin että Sami on nuori vielä ja torjunta saattaa aiheuttaa isojakin tunnekuohuja. (Toisin kun tällai vanhana kun on jo tottunu..
Ja kyse tosiaan voi olla jostain ihan pienestä mitä porukassa puhuttiin josta Sami ois vetäny omat johtopäätöksensä.