Lintupojat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Ehkä tuosta remontissa olleesta heinäladosta jossa oli joku porukka joskus yöpynytkin kertoi Kivilahti, oli tullut sen ohitse saapuessaan rantaan aamulla. Mister Papillon laittoi aikanaan tänne noita alkuperäisiä kuulustelupöytäkirjoja, sittemmin poistuessaan muutti ohjelman, minun koneelle ne ei enää avaudu.

Onkimisen suhteen Kivilahti ei kerro onkineensa odotellessaan kalakaveriaan.

Lintupojista Salonen kertoo nähneensä n.10 vuotiaan pojan vesilaitoksen viemäriputken läheisyydessä. Putki on varmaan samassa paikassa nyttemmin ehkä käyttämättömänä. Haapalainen näki n. 10 vuotiaan pojan läntisen niemen länsipuolella luodolla. Onkimisesta ei kerrota, silti on käsitys että Kivilahti on juuri tämä onkipoika jonka lintupojat näkivät.

Tutkinnat aivan varmasti ovat menneet jossakin hakoteille ja jotkut ne on saaneet johdateltua pieleen, koska juttu on jäänyt selvittämättä. "Väkisin ei palaset mene paikoilleen, vaan niitä on soviteltava"
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Jos järvellä olisi ollut aamulla aikaisin joku kalastamassa, olisivat Lintupojat hänet
havainneet ja kertoneet poliisille.
Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Kolin venekunta kertoo lähteneen kalaan n. klo 7.oo vuoden 2003 kuulemisessa. Yli 40 vuoden pimento ilman päiväkirja merkintöjä saattaa aiheuttaa poikkeamaakin lähtö ajankohtaan.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Voisitko Navetanhajuinen kertoa teoriasi tapahtuneesta, siis noin ylimalkaisesti, kuinka monta henkilöä on ollut tappamassa ja keitä he ovat olleet?

Titenkään nimiä ei tarvitse kertoa, mutta jos ovatten olleet paikallisia, vai sukulaisia, tai ties ketä?
Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Tappo hommissa on ollut osallisena NG.n lisäksi hänen tuntema mieshenkilö, näitten keskustelun lintupojat kuulivat saapuessaan niemeen. He myös näkivät hänet laskeutuvan teltalta rantaan, NG,n maatessa teltan päällä osittain piilossa. Tämä henkilö on poistunut paikalta aamulla, lavastustoimien jälkeen vieden kadoksiin jääneet tavarat mennessään. Voi olla paikkakuntalainen tai kauempaa, olihan NG ollut paikalla aikaisempinakin vuosina.

Öisiin tapahtumiin on myös ollut osallistumassa niinsanottuja "mopopoikia" jotka pyörivät ympäristössä utelijaina, jos jossakin jotain tapahtui. Nämä oli paikallisia poikasia joihin esim. Kivilahti, Kaukiainen ja Ruohonen kuuluivat. Karjalaisen havainto onkijasta murhaniemen kärjessä klo 3.45 ja keskiniemesssä havaitsemista henkilöistä klo. 4.15 selittyy näistä paikalla olevista vesseleistä. Joku näistä on voinut olla aamutuimaan tekopaikallakin tapahtuman jälkeen, olivat hyvin tietoisia öisestä tapahtumasta, koska ei seuraavana päivänä heissä kiinnostusta herättänyt murhaniemen tapahtumat.

Todenäköinen tekoaika oli n. klo 2.30 jolloin avunhuutoja kuultiin.

NG.n ja OK.n lausuntoihin ei näyttäisi kannattavan tässä jutussa tukeutua jos ei kyseistä asiaa ole voitu muutoin varmistaa.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja awa »

Lintupojat näkivät murhaniemellä liikuskelevan hahmon. Pojat epäilivät tämän olleen aamulla rannassa kahvivettä hakemassa. Lähemmäs saavuttuaan, tummiin housuihin ja vaaleampaan yläosaan pukeutunut mahdollinen murhaaja havaitsi pojat ja piiloutui töyrään suojaan. Pojat eivät kertomansa mukaan nähneet Gustafssonia teltalla päällimmäisenä.

Tuon tapahtumasarjan aikaan kello on ollut jotakuinkin 06. Murhien tekoaika on todellakin voinut olla jo ennen klo 03, eli juuri tuolloin, kun niemeltä kuultiin avunhuutoja klo 02.45. Näin ollen murhaaja olisi viettänyt aikaa murhapaikalla lintupoikien saapuessa jo yli kolme tuntia!

Mainittakoon vielä, että rva Karjalainen oli nähnyt murhaniemellä rannassa nuoren kello 04.15, ja epäili tätä yhdeksi telttaseurueeseen kuuluneista nuorista. Mielenkiintoista.

Karjalainen oli ollut siis hereillä jo tuolloin klo 04 ja tämän jälkeen niemeltä ei ole kuulunut mitään ääniä. Muutoinkin liikehdintää niemen lähiympäristössä on ollut tuon kellonajan jälkeen siinämäärin paljon, että voidaan olettaa, että klo 04 jälkeen murhia ei ole tehty.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:mrgreen:
Oliko se kirjoiuts vihkosessa, kahden aikaan ylös, Seppo ja Nisse kännissä.
Seppo onkimassa.
Rva Karjalainen näkin jonkun onkimassa murhaniemen kärjessä.
En usko, että tällöin oli vielä mitään tapahtunut, jos ruumiita on teltalla,
ei kukaan mene onkimaan, ei ruumiit eikä ulkopuolisetkaan, näin on.
Mutta sen jälkeen on heti voinut tapahtua.
Muitakin on voinut olla paikalla, mutta yksi teki itse teon.
Jos huutamista on kuulunut kahden jälkeen, luulen että siellä riideltiin/tapeltiin,
muttei vielä tehty surmatöitä, vieraitakin on voinut olla paikalla.
En usko että siellä paikkakunnan poikia aamuyöllä kyttäili mitään, nukkuivat jo.
SIIS SEPPO JA NISSE KÄNNISSÄ, KÄNNISSÄ OLOON TARVITAAN JONKIN VERRAN
ALKOHOLIA, SITÄ PIRUN WIINAA.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja awa »

Rva Karjalainen ei nähnyt ketään onkimassa tai kertonut mistään onkimisesta, vaan näki nuoren miehen murhaniemen rannalla, jota epäili yhdeksi telttaseurueen jäsenistä.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Misri »

Teoriat puolustavat paikkaansa, ainakin ne saa keskustelua aikaiseksi. Itse en kuitenkaan usko, että ne ratkaisun avaimet löytyvät Kivilahdesta ja hänen onkipaikastaan ja olemisestaan aamulla kalapaikallaan läntisessä niemessä. Kuten Navetanhajuinen teoriassaan uskoo. Heikkoa teoriassa oli mielestäni se, että Navetanhajuinen muutti siinä liikaa näitä tiedossa olevia tosiasioita, saadakseen näkemyksensä toimimaan.

Karjalainen näki aamulla 03.45 400metrin etäisyydellä olevassa niemessä alle 20-vuotiaan nuorukaisen onkimassa. Niemi oli sama josta myöhemmin löydettiin kuolleet retkeilijät. Eli kyllä tämän etp:ssä olevan Karjalaisen kuulustelun mukaan nuorukainen oli onkinut murhaniemen kärjessä. Toinen Karjalaisen havainto puolituntia myöhemmin keskiniestä 04.15 nähnyt kaksi nuorukaista, joista toinen oli hetimiten juosten poistunut paikalta, toisen nuorukaiden jäädessä vielä kys. niemeen.

Itse kyllä kallistun tämän virallisen surma-aika arvion kannalle 04.00-06.00. Tuulikin kirjoitus Sepon metskaamisesta. Jonka arvion tapahtuneen auringon nousun aikoihin, nousuaika oli 03.06, Karjalaisen havainnot. NGn oma kertomus Sepon kalaanmenosta sekä Lintupoikien näkemä hahmo teltan takaa alas itärantaa kohden poistujasta. Nämä kaikki sopivat ajallisesti loogiseen tapatuma-ajan kulkuun.
Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Jos ajatellaan että Kivilahti oli todella menossa vanekunnan mukaan onkimaan kyseisenä aamuna ja hänen 1960 kuulemisesta käy esille että hän myöhästyi näitten kalamiesten matkasta. OK tunsi rannat joten aivan varmaa on että hän meni suorinta tietä murhaniemen kärkeen tähyämään kalakavereitaan järvelle jos näitten venettä ei ollut rannalla. Muutoinkin murhaniemen kalliokärki oli ja on hyvä rannalta onkimispaikka. Niemenkärkeen pääsee ilman telttapaikan kautta kulkemista.

2000 luvulla kuulemisesta jää pois kalakavereitten vastassa käyminen ja käy ilmi että kalakaveria täytyi odotella, ilman ajankuluksi onkimatta. Murhaniemessäkään ei ollut käynyt koskaan.

Murhapaikalta ei löytynyt kalastusvälineitä, eikä Sepolla ollut onkivapaa eikä syöttejäkään.

Lintupoikien havainto niinsanotusta "onkipojasta" läntisessäniemessä on klo 6.00 jälkeen. Jos tämä henkilö on ollut tässä havaintopaikassa murhien tekoaikaan on täysin varmaa jos kolme ihmistä tapetaan ilman minkäänlaista äänien kuulosuojausta, tämä herää meteliin unestaan.
Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Karjalainen kertoo havannoistaan klo 3.45 - 4.15 murhaniemen kärjessä ja keskiniemessä 14.6.1960

NG kertoo kuultuna 30.6.1960 Sepon kertoneen retken menomatkalla menevänsä yöllä kalaan. Ensimmäisen kerran kuultaessa 23.6.1960 hän kertoo yöllä heränneen kun Seppo kaivoi kassistaan kalastusvälineitä auringon nousun aikoihin klo 4.00. Yöllisestä kalastuksesta NG ei muista syytettynä kuultaessa 2000 luvulla.

NG:tä kuultiin ensimmäisen kerran 9 päivää Karjalaisen lausuntojen jälkeen, aikaa oli istuttaa Seppo ongelle ilman onkivapaa murhaniemen kärkeen klo 3.45
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Navetanhajuinen kirjoitti:Haapalainen näki n. 10 vuotiaan pojan läntisen niemen länsipuolella luodolla.

Tutkinnat aivan varmasti ovat menneet jossakin hakoteille ja jotkut ne on saaneet johdateltua pieleen, koska juttu on jäänyt selvittämättä. "Väkisin ei palaset mene paikoilleen, vaan niitä on soviteltava"
Tuolla rannalla ei ole mitään luotoa.
Misri kirjoitti:Karjalainen näki aamulla 03.45 400metrin etäisyydellä olevassa niemessä alle 20-vuotiaan nuorukaisen onkimassa.
Suoraan siis juuri nousseen auringon vastavaloon erottaa henkilön iän 400 metrin päästä ? :lol:
awa kirjoitti:Pojat eivät kertomansa mukaan nähneet Gustafssonia teltalla päällimmäisenä.
- hymm -
Ainakin kuulustelupäytäkirjoissa näin mainitsivat. Kysymykseen, olisiko teltan päällä maannut voinut nähdä heidät, pojat vastasivat myöntävästi -> silmät sijaitsevat kasvoissa :shock: , jotka poikien on tullut nähdä näin vastatakseen. :oops:
Navetanhajuinen kirjoitti:Kolin venekunta kertoo lähteneen kalaan n. klo 7.oo vuoden 2003 kuulemisessa. Yli 40 vuoden pimento ilman päiväkirja merkintöjä saattaa aiheuttaa poikkeamaakin lähtö ajankohtaan.
Tuohon aikaan kalastettiin silloin, kun kala oli syönnillään eli heti auringonnousun jälkeen.
Koska kalassa ollut isoisäni oli Kolin poikineen veneineen tunnistanut jo aamulla, on tuo ajankohta ollut todennäköisesti klo 4-5 aamulla.
Merivuokko kirjoitti:Jos järvellä olisi ollut aamulla aikaisin joku kalastamassa, olisivat Lintupojat hänet
havainneet ja kertoneet poliisille.
Kyllä kai! Isoisästäni oli aamulla varhain otettu kuviakin, kuvauspaikkana oli ollut murhaniemeä vastapäätä oleva kallio, jossa joku höpöhöpötodistaja oli kertonut porukalla olleen tuolloin leirin.
Kuvat päätyivät pian KRP:lle.
Venekuntia oli järvellä useita, jossain vaiheessa murhaniemestä lähti kolinalla vene myös kohti Högnäsiä rantaa pitkin. Havainto saattoi siten olla toisinpäin, isoisäni näki mahdollisesti nuo 'lintupojat', joiden väitetyistä pesä- ja muista bongauksista ei ole annettu mitään tietoa tipurekisteriin Eläinmuseossa 1960!
Navetanhajuinen kirjoitti:Lintupoikien retken liikkeellelähtö on varmistunut.
Niin on, kuten murhaniemeen saapumisensa ajankohta: poliisin kysyessä Heikiltä, minkälainen sää oli silloin, oli vastaus 'no sellainen kun se on auringonnousun aikaan'.
Aurinko nousi tuona aamuna hieman klo 3 jälkeen. :?

Tuosta heinäladosta vielä sen verran, että se sijaitsi OK:n väitetystä auringonottopaikasta noin 100 m takavasemmalla olevan kukkulan päällä melko lähellä rannan parkkialuetta.
Siitä löytyi joskus heinien alta alaston nuori nainen, jolloin Espoon poliisi totesi, ettei rikosta.
Aivan tavanomaistahan on mennä kuolemaan ennenaikaisesti monimetrisen heinäpinon alle alasti..

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Joo! Käväisin syksyllä viimeksi paikanpäällä, järvi oli rannoilta hiukan jää riitteessä ja lehdet oli puista varisseet. Ei näkynyt Kivilahden kalliolta järvelle katsottaessa kartanon suunnassa kallioluotoa josta edesmenneen lintupojan lausunnossa mainitaan ETP,ssä. Myös matka murhapaikalle näytti luonnossa lyhyelle ja tapahtumien seutu on suppea, kutistuukohan ajan saatossa.

Paikalla sattui olemaan Kivilahden lymyily mestoilla, Espoolainen herrasmies suutelemassa naapurinsa tyylikästä nuorta rouvaa, syksyn kirkkaassa ja kuulakkaassa säässä hempeillen.

Merivuokko on kertonut katsoneensa kelloa kun lintupojat lähti retkelleen. Kukaan ei ole kertonut katsoneen kelloa kun Kivilahti lähti rannoille, hänen omat kellonajat heittää oleellisesti, jonkun olisi ne varmennettava.
Ressu>>
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Elo 12, 2010 4:01 am
Paikkakunta: Alaska

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Toisella, eli hengissä olevalla "lintupojalla" muisti toimii vähintäinkin yhtä huonosti kuin NG:llä! Olikos pojat "unohtaneet hätäpäissänsä" sinne teltalle ne "armirot" ja vastavuorosesti ottaneet teltalta mukaansa sen salmisaaren jämän? Silloin ovat kyllä käyneet ihan teltan kupeessa!! Tämä ei ole syytös. Onpahan vain yhdenlainen oletus, joka kohta varmastikkin lauletaan suohon.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eivät jättäneet Armiroa leiripaikalle, sillä toisella oli veljeltään pöllity Nortti ja toisella Klubi, näin muistelisin olleen.

Tytöthän polttivat Gussen kertoman mukaan Armiroa ja hän itse tyttöjen tupakkia Broadwayta.

Tuo ihmetyttää, sillä Broadway oli todellakin etupäässä tyttöjen ja naisten savuke, sillä se oli jokseenkin mieto, kuten sittemmin muotiin tullut Kent.

Armirosta sai kyllä tuhdit sauhut, ja se oli enemmänkin miehekäs savuke, joten ihmetyttää Gustafssonnin naismaisuus tupakkien valinnoissa!

Armiro, Bristol, sekä Boston 100, olivat samaa kaliiperia, eli vahvuusluokkaa, Nortti sitten Pilli-Klubin kanssa lähes mahorkan tasoa, no kenties ei nortti sittenkään.
Vastaa Viestiin