Nykyään käyn hyvin harvoin hautausmailla.
Jos olen hautausmaalla niin siellä vierähtää pitkä tovi kun kuljen hautojen keskellä ja luen "kivien" tekstejä (vanhat haudat ovat kiinnostavia).
Hautausmaat ovat kiehtovia mutta samalla pelottavia
Pyhän Mikaelin kirkkoja näkyy olevan maailmassa 10 kipaletta. 7 näistä suomessa. Oli ilmeisen suosittu suojeluspyhimys täällä päinRuu kirjoitti:Kyllähän noita tulee kierreltyä, toinen puolisko ei oikein ymmärrä intoani mennä aina hautausmaalle, mutta lähteehän tuo välillä mukaankin.
Taitaa tuo Pyhä Mikael olla melko suosittu noissa nimissä, koska myös Kirkkonummen kirkko on Pyhän Mikaelin kirkko. Siellä olin nuorempana muutaman kesän töissä.
Bodomin uhrien haudalla olen käynyt, jotenkin yllätti se että he olivat samassa haudassa, tosin en ole Bodomiin niin perehtynyt muutenkaan, kunhan nyt eksyin paikalle. (sijaitsee siis Helsingin pitäjän kirkon hautausmaalla)
jansku- kirjoitti:
Hämeenlinnan suunnalla kävin jollain vanhalla hautausmaalla ja löysin sieltä pienen tytön hautakiven, jossa tyttö oli kuollut ennen syntymäänsä.. en tarkkaa päivää muista mutta tähän tyyliin siinä luki:
" k. 1.6.2000 ja s. 6.6.2000 "
Jäi mietityttämään, oliko mahdollisesti kuollut äidiin kohtuun vai mitä on tapahtunut. Ja miten edes menetellään jos lapsi syntyy kuolleena (normaali hautausko vai)? Mielessä kävi tietenkin että jos on tullut virhe, mutta nekin taitaa olla aika harvinaisia. Pitäisi varmaan käydä kyseisellä hautausmaalla uudestaan katsomassa, kunhan saa ensiksi tutulta hautausmaan nimen taas selville kun unohtunut ajan kuluessa
Samoin minua. Todella mielenkiinnolla katsoisin kuvia...Ruu kirjoitti:Kyllä minua ainakin kiinnostaisi.
Valkoinen riisi ja syömäpuikot, yleensä riisiin pystyyn iskettynä liittyvät ainakin Japanissa hautajaismenoihin ja ovat ilmeisesti jonkin sortin lahja tuonpuoleiseen tms - en ihan tarkkaan muista kun isoisomummun hautajaisten aikaan en vielä japania niinkään ymmärtänyt.Helmie kirjoitti: Yksi jännä juttu on jäänyt mieleeni. Kerran huomasin jonkun aasialaissyntyisen hautakiven vieressä riisikupin, jossa oli siis riisiä ja syömäpuikot. Se tuntui silloin vähän hassulta, mutta sen jälkeen olen monesti käynyt kyseisen haudan luona. En ole varma kyseisen henkilön sukupuolesta, koska hautakiveen nimi on kirjattu "aasialaisittan", mutta jotenkin olen aina kuvitellut että siinä on jonkun miehen hauta.