Nörtistä kouluampujaksi?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »



Päivitetty 15.4. 07:08, julkaistu 15.4. 06:58


Tutkimus: Nörttejä on alettu pitää mahdollisina kouluampujina

Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat ovat aiheuttaneet molempiin yhteisöihin epäluuloisen ilmapiirin, Turun Sanomat kirjoittaa.

Turun yliopiston sosiologian laitoksella käynnissä olevassa tutkimuksessa selvitetään kouluampumisten vaikutusta sosiaalisiin suhteisiin paikkakunnilla. Molempiin yhteisöihin on lähetetty kahdesti kyselykirje 700 ihmiselle.

Joukkosurmien jälkeen yhteisöissä vallitsi järkytys. Shokkivaihe lisäsi yhteisöllisyyttä paikkakunnilla.

Vähitellen levisi kuitenkin epäluuloinen ilmapiiri. Erityisesti lasten ja vanhempien välit ovat kiristyneet.

– Tapahtumat näyttävät hyvin selvästi nostaneen esiin vastakkainasetteluja: riidellään kotiintuloajoista ja siitä, kenen seurassa saa olla, tutkimuksen johtaja, taloussosiologi Pekka Räsänen kertoo.

Joukkosurmien jälkeen myös nuorten suhtautuminen erilaisuuteen on muuttunut surmapaikkakunnilla.

– Nuorten kesken ennen nörtteinä pidettyjä kavereita on alettu pitää mahdollisina kouluampujina, Räsänen sanoo.

Jokelan ja Kauhajoen vanhemmat pitävät internetiä suurena syynä tapahtumiin.
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satell ... ujina.html

(siirtäkää tai poistakaa jos tämä jo oli jossain)
Totuus
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3763
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Nörtit, tuo kaiken pahan alku ja juuri !

Ja internetistähän tulee paljon pahaa, sanoi jo mummo aikoinaan.
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
Antoine

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Antoine »

Kyllä vaan. Taisivat sorretut nousta kapinaan... Meilläkin koulussa nykyään pelätään niitä, joita ennen lähinnä säälittiin. Hassu ilmiö, vähän surullinen jopa.
Avatar
Sajaki
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Maalis 19, 2010 8:53 pm
Paikkakunta: Left-hand path

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Sajaki »

Tavallinen päivä koulun ruokalassa. Kunnes yhtäkkiä...

"Hei siis yks päivä ku mä olin koneella ja..."
*dramaattinen musiikki, sali hiljenee ja kaikki tuijottavat puhujaa*
"Siis ootsä joku... nörtti?"


(Tällanen fiilis tuli vaan ensimmäisenä tosta uutisesta... :mrgreen: )
"Karkea kysymys koko kriminaalipolitiikan historian ajan on ollut, onko rikoksiin syyllistynyt (tai muuten poikkeava) henkilö paha vai hullu."
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Juuri tästä syystä olenkin ollut mielessäni kiitollinen, että Jokela ja Kauhajoki tapahtuivat vasta oman lukionkäyntini jälkeen...
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3763
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Niin. Yleensähän tämä on mennyt toisinpäin :)

Kuva

Tosin en noita ampujia mitenkään supernörteiksi kokenut.
Vinksahtaneita kyllä, mutta murrosiässä on vaikeaa.
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Se nyt on vähän miten määrittelee sen nörtin. Varmaan tässä siihen sisältyy kaikki nössön, oudon, hikarin, syrjäytyneen jne. käsitteet. Eli melkein kaikki ketkä eivät ole ihan sitä valtavirtaa.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Pari vuotta sitten muistan jonkun sanoneen Minfon chatissa, että hiljaisimmat ovat niitä pelottavimpia.

Tämä saattaa hyvinkin olla mahdollista. Pelottavan näistä kai tekee se, ettet koskaan voi tietää, mitä nämä ihmiset ajattelevat, lopukseltaan. Onko kyseessä oikeasti vain hiljainen luonne, joka tyytyy kohtaloonsa, vai se, joka on päättänyt muuttaa historian kulun? Koskaan ei voi tietää. Jokelan ja Kauhajoen tapauksissa kumpaakaan ei osattu yhteisön itsensä sisällä odottaa, vaikkakin yhteisön ulkopuolelta oli tullut vihjauksia siihen jo aiemmin. Pekan tapauksessa jopa ulkomailta asti, Saaren kohdalla ilmoittajina olivat hänen ystävänsä pohjois-pohjanmaalta.

Tavallaan minusta on jopa huvittavaa, että aina on pakko saada keksiä joku leima näille valtavirran ulkopuolella oleville; aiemmin siinä missä nämä ihmiset olivat säälittäviä ja hylkiöitä, niin nyt sen ulkopuolisuuden aiheuttaakin harhakuvitelma siitä, että nämä ihmiset ovatkin oikeastaan ehkä vaarallisia ja kenties suunnittelevat jotain. Pienikin ele nörtin suunnalta aiheuttaa helposti massahysterian ja naurettavuuksiin asti menevät turvatoimet. Muistelkaamme tapauksia "uhkaus vessapaperilla" ja "LOL, tapan kaikki 4.4.". Itseasiassa tilanne on nyt niin pitkällä vaihteeksi, että nörtin olisi yllättävän helppo jopa halutessaan ohjailla koko kouluyhteisöä pienin elein ja teoin. Ja jos tarpeeksi fiksuutta ja oveluutta löytyy, siitä ei edes jää kiinni. :shock:

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Avatar
Sajaki
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Maalis 19, 2010 8:53 pm
Paikkakunta: Left-hand path

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Sajaki »

VoDKa kirjoitti:Itseasiassa tilanne on nyt niin pitkällä vaihteeksi, että nörtin olisi yllättävän helppo jopa halutessaan ohjailla koko kouluyhteisöä pienin elein ja teoin. Ja jos tarpeeksi fiksuutta ja oveluutta löytyy, siitä ei edes jää kiinni. :shock:
Olisivat muuten varmaan tutisemassa jos olisin itse vielä lukiossa... Loppuaikoina kun kaverit oli lopettanut (meistä neljästä yksi suoritti loppuun), kuljin aina yksin, pitkä musta nahkatakki päällä, mustissa meikeissä... Myöhemmin kuulin että melkein kaikki ysiluokkalaiset (yläaste ja lukio samassa rakennuksessa) pelkäs mua :mrgreen:
"Karkea kysymys koko kriminaalipolitiikan historian ajan on ollut, onko rikoksiin syyllistynyt (tai muuten poikkeava) henkilö paha vai hullu."
Antoine

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Antoine »

Sajaki kirjoitti: Loppuaikoina kun kaverit oli lopettanut (meistä neljästä yksi suoritti loppuun), kuljin aina yksin, pitkä musta nahkatakki päällä, mustissa meikeissä... Myöhemmin kuulin että melkein kaikki ysiluokkalaiset (yläaste ja lukio samassa rakennuksessa) pelkäs mua :mrgreen:
Ai sinäkin olit niitä tyyppejä :D
Mat-Lock
Jack Bauer
Viestit: 910
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:15 am

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Mat-Lock »

VoDKa kirjoitti:Pari vuotta sitten muistan jonkun sanoneen Minfon chatissa, että hiljaisimmat ovat niitä pelottavimpia.

Tämä saattaa hyvinkin olla mahdollista. Pelottavan näistä kai tekee se, ettet koskaan voi tietää, mitä nämä ihmiset ajattelevat, lopukseltaan.
Toisaalta jos tarkemmin ajatellaan, myöskään puheliaista ei voi koskaan tietää, mitä he oikeasti ajattelevat. :D
Sippura
Neuvoja-Jack
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 3:12 pm

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Sippura »

Mat-Lock kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Pari vuotta sitten muistan jonkun sanoneen Minfon chatissa, että hiljaisimmat ovat niitä pelottavimpia.

Tämä saattaa hyvinkin olla mahdollista. Pelottavan näistä kai tekee se, ettet koskaan voi tietää, mitä nämä ihmiset ajattelevat, lopukseltaan.
Toisaalta jos tarkemmin ajatellaan, myöskään puheliaista ei voi koskaan tietää, mitä he oikeasti ajattelevat. :D
Ei niin, mutta voivat kyllä jossain välissä plöräyttää jotain, josta voi päätellä heidän ajatusmaailmaansa. :P
~ Even a clock that is not going is right twice a day ~
Angel of Death
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 10:15 pm

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Angel of Death »

(– Tapahtumat näyttävät hyvin selvästi nostaneen esiin vastakkainasetteluja: riidellään kotiintuloajoista ja siitä, kenen seurassa saa olla, tutkimuksen johtaja, taloussosiologi Pekka Räsänen kertoo.

Joukkosurmien jälkeen myös nuorten suhtautuminen erilaisuuteen on muuttunut surmapaikkakunnilla.

– Nuorten kesken ennen nörtteinä pidettyjä kavereita on alettu pitää mahdollisina kouluampujina, Räsänen sanoo.

Jokelan ja Kauhajoen vanhemmat pitävät internetiä suurena syynä tapahtumiin.)

Mieleenkiintoista...Itse vastasin kyseiseen kyselyyn ja herää kysymys eikö kaikilla paikkakunnilla ja kaikenlaisilla ihmisillä olisi tullut samat tulokset. Minä en millään tavalla syytä internettiä...hä...sittenhän koko maailma sekoaisi;).
Esim Jokelassa on suhtauduttu erilaisuuteen aina huonosti, millä tavalla se on muuttunut kouluiskun jälkeen, ei millään tavalla, entäs suhtautuminen koulukiusaamiseen...ei millään tavalla...kun käännetään selkä, niin eihän sitä tapahdu...
Ja mitä taas nörttisuhtautuminen...niin rumia sanoja en viitsi sanoa, mutta siihenkin kommentti vain HÄ
I'm not crazy, I'm just a little unwell
I know, right now you can't tell
But stay awhile and maybe then you'll see
A different side of me
Fairuza
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 22, 2011 11:19 pm

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja Fairuza »

Mun mielestä jo ton pelkän otsikon pitäisi olla "KOULUKIUSATUSTA KOULUAMPUJAKSI?" Vastaus on KYLLÄ. Molemmat, sekä Pekka, että Matti olivat koulukiusattuja ja todella rankalla kädellä.
Mä en ole itse ollut ikinä mikään nörtti, mutta yläasteajat olivat mulle yhtä helvettiä. Mulle vieläkin tuntemattomasta syystä mut ottivat silmätikukseen oman luokkani pojat, sekä vanhemmat tytöt. Takki varastettiin naulakosta tai taskuun oli työnnetty koiranpaskaa, odotettiin koulumatkalla pusikossa ja mukiloitiin. kampattiin käytävällä tai päälle syljettiin, puhumattakaan jatkuvasta ulkonäön mollaamisesta.

Sen henkilön, joka tätä helvettiä ei ole itse kokenut, on helppo huudella foorumeilla, että nörtit sitä, nörtit tätä ja että Auvinen ja Saarinen olivat sairaita ihmisiä. Niin olivat, mutta kuka heidät sairastutti? Kun mä mietin itse taaksepäin yläasteaikaani 90-luvun puolivälissä, niin joka kerta, kun mä näin koulussa sen pahimman päsmärin, mä halusin, että se olisi kuollut vaikka koulumatkalla. Mulla nämä jutut jäivät ajatuksen tasolle, mutta kaikilla se ei todellakaan niin mene. Tällä hetkellä Suomen kouluissa sadat, jopa tuhannet lapset kamppailevat koulukiusaamisen kanssa ja surullisen moni heistä päätyy itsemurhaan. Auvinen ja Saari ottivat toisen tien, jota mä en todellakaan hyväksy, enkä puolustele. Mä vaan todellakin TIEDÄN, mistä nämä teot ovat lähtöisin. Näistä samoista lapsista ja nuorista todella moni varmasti miettii helvetillisen koulupäivän aikana moneen kertaan Auvisen ja Saaren tekemiä ratkaisuja ja kadehtivat sitä, kuinka he näyttivät kaikille, että NYT RIITTÄÄ.

Mun mielipiteeni on, että täällä tapahtuvan päivittelyn sijaan jokainen foorumilaisista voisivat lahjoittaa vaikka kympin jokainen lasten ja nuorten mielenterveystyöhön ja/tai osallistua koulukiusaamisen vastaisiin kampanjoihin, ETTEI NÄIN TARVITSISI KÄYDÄ ENÄÄ KOSKAAN. Siitä eleestä olisi jollekin jopa hyötyä.

Mun isoveljenikin on tällainen "nörtti". Istuu töiden jälkeen kodissaan yksin ja pelaa tietokonetta ja tykkää siitä. Hänellä on loistava huumorintaju, hän on erittäin fiksu, mutta ei vain halua olla ihmisten kanssa tekemisissä. Hän viihtyy yksin. Kenellä on valtuudet määritellä kuka on normaali ja kuka ei? Kuka SINULLE antoi sen oikeuden kertoa mikä on normaalia ja mikä ei? Pitääkö kaikkien mahtua samaan muottiin? Kuten sanoin, veljeni on hyvin älykäs ja varmasti tekisi asialle jotain, jos hän ei olisi onnellinen. Hänenlaisensa ihmiset joutuvat usein koulukiusaamisen kohteeksi siksi, että kotoa opitut asenteet erilaisuutta kohtaan ovat päin persettä.
Näin 45minuuttia-ohjelmassa haastattelun, jossa puhuivat Pekka-Erik Auvisen vanhemmat. Siinä vaiheessa, kun Pekan äiti kertoo Pekan lapsena kysyneen, että "äiti, miksi minulla ei ole yhtään kaveria?", mä pillahdin itkuun. Mun tekisi mieleni antaa Pekan äidille iso halaus, sillä vaikka hänen lapsensa teki jotain anteeksiantamatonta, on tämä ihminen kuitenkin menettänyt oman lapsensa, rakkaansa. Itse kahden lapsen äitinä voin sanoa, että hänen kokemaansa tuskaa en edes halua lähteä arvuuttelemaan.
Heti tuoreeltaan tapahtumien jälkeen Jokelassa Pekka-Erik Auvisen vanhemmat saivat tappouhkauksia ja heidän kodilleen tehtiin ilkivaltaa. Aivan uskomattomia älykääpiöitä sellaiset ihmiset, jotka kuvittelevat tämän olevan jotenkin Pekan vanhempien vika. Kuinka moni muistaa omat teiniajat? Kuinka paljon asioita jätitte kertomatta vanhemmillenne? Luuletteko, että minä kerroin 6,5 vuoden helvetistä kaikkea kotona? He olivat vielä 5 vuotta sitten siinä uskossa, että minua vain "hieman nimiteltiin" koulussa, vaikka todellisuus oli jotain aivan muuta.
Pekka ja Matti eivät enää jaksaneet.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Nörtistä kouluampujaksi?

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Fairuza kirjoitti:Näin 45minuuttia-ohjelmassa haastattelun, jossa puhuivat Pekka-Erik Auvisen vanhemmat. Siinä vaiheessa, kun Pekan äiti kertoo Pekan lapsena kysyneen, että "äiti, miksi minulla ei ole yhtään kaveria?", mä pillahdin itkuun. Mun tekisi mieleni antaa Pekan äidille iso halaus, sillä vaikka hänen lapsensa teki jotain anteeksiantamatonta, on tämä ihminen kuitenkin menettänyt oman lapsensa, rakkaansa. Itse kahden lapsen äitinä voin sanoa, että hänen kokemaansa tuskaa en edes halua lähteä arvuuttelemaan.
Heti tuoreeltaan tapahtumien jälkeen Jokelassa Pekka-Erik Auvisen vanhemmat saivat tappouhkauksia ja heidän kodilleen tehtiin ilkivaltaa. Aivan uskomattomia älykääpiöitä sellaiset ihmiset, jotka kuvittelevat tämän olevan jotenkin Pekan vanhempien vika. Kuinka moni muistaa omat teiniajat? Kuinka paljon asioita jätitte kertomatta vanhemmillenne? Luuletteko, että minä kerroin 6,5 vuoden helvetistä kaikkea kotona? He olivat vielä 5 vuotta sitten siinä uskossa, että minua vain "hieman nimiteltiin" koulussa, vaikka todellisuus oli jotain aivan muuta.
Pekka ja Matti eivät enää jaksaneet.
Auvisten kotia kohti suunnatut hyökkäykset olivat todella anteeksiantamattomia myös allekirjoittaneen mielestä. Ihmisten suhtautuminen heihin ihmisinä muuttui (vaikka oli ilmeisesti ollut erikoista jo ennen tätä pelkästään siksi, että Pekan vanhemmat ovat erilaisia, mutta eivät millään tasolla vääriä ja huonoja ihmisiä, jollaista kuvaa maalattiin useassa paikassa). Jokelan kouluammuskelusta on kulunut tänä vuonna jo 4 vuotta, mutta edelleen asenteet pienillä paikkakunnilla ovat syyttäviä - en tiedä miten Saaren vanhemmilla menee ja miten heihin on suhtauduttu, mutta ainakin Jokelassa elämä on edelleen vaikeaa ja paikalliset ilmeisen idiootteja (toivottavasti jokainen, joka tietää tehneensä väärin, tuntee tässä vaiheessa katumusta sanoistaan ja teoistaan). Täysin väärät, syyttömät ihmiset ovat saaneet kärsiä helvettiä, ikään kuin se ei riittäisi, että heidän oma läheisensä on jo poissa tästä maailmasta, vaan kaikki se paha mitä tapahtui tuona päivänä ja sen tuoma ihmisten viha puretaan sitten vielä näihin ihmisiin. Vaikeutetaan elämää tarkoituksenmukaisesti, ikään kuin se jotain auttaisi. Ihminen osaa olla täysi idiootti näissä tapauksissa. Joskus olen miettinyt, että mikäli Pekka-Eric olisi asunut jo omassa kodissaan, eikä vanhempiensa kodissa, olisiko tilanne toisin? Olisiko se syyttely ja vihanpurkaukset suuntautuneet jonnekin muualle, eikä hänen vanhempiinsa ja sisarukseensa? Ehkä. Ainakin mitä vertailee tapauksia joissa kouluammuskelun suorittanut nuori on asunut kotona (Columbine, Stuttgart, Jokela) niihin tapauksiin, joissa ampuja on asunut jo omillaan (Illinois University, Virginia Tech), ovat syytökset poikkeuksetta kohdistuneet jäljelle jääneisiin, vanhempiin kun taas omillaan asuneet ovat kantaneet vastuunsa yksin. Vanhempiin suhtaudutaan näissä tapauksissa lohduttavasti ja auttaen, toisin kuin silloin kun tekijä on nähnyt vanhempiaan päivittäin ja asunut saman katon alla heidän kanssaan. Ikään kuin se pahuus asuisi siinä paikassa jossa ihminen asuu ja mikäli asunto jää tyhjäksi, ei ole enää ketään jota syyttää (tosin Kauhajoen tapauksessa ilmeisesti oltaisiin voitu syyttää Saaren kissaa, joka häneltä jäi jälkeen...)

Foorumilla on moneen kertaan tapeltu siitä, aiheutuvatko nuo kouluammuskelut kiusatuksi tulemisesta vai mistä. Porukka on aika hyvin jakaantunut kahteen leiriin, toisten mielestä kiusaamisella on selvä yhteys, toisten mielestä ampujat ovat olleet mielenvikaisia alusta lähtien. Ja kyllähän se varmasti ihmisestä itsestään on tosiaan kiinni, mikä sen viimeisen pisaran tiputtaa, mutta eiköhän se ole aika selvää kuitenkin, että elämä olisi huomattavan paljon helpompaa ja vähemmän katkeraa (ja pelottavaa) ilman, että joka päivä joudut menemään pakolliseen, lain käskyttämään laitokseen ja kokemaan siellä pienimuotoisen helvetin. Ja siitä kaikesta pitäisi selvitä hengissä järjissään, ilman että tappaa ketään.

Olen melko varma, että 99% koulukiusatuista (varsinkin pidempiaikaisista) on jossain vaiheessa kiusaustaan herkutellut ajatuksella Jokelan tai Kauhajoen tapaisista kostoiskuista. Myönnän itsekin tehneeni niin, tosin silloin kun itse niitä mietin ja suunnittelin, oli Jokelaankin aikaa yli kahdeksan vuotta, enkä Columbinesta muistaakseni ollut kuullutkaan (vaikka samana vuonna ensimmäisen kerran asiaa ajattelinkin).

Sääli, ettei ole mahdollista saada kahta täysin samanlaisissa oloissa kasvanutta nuorta, joista toisen koulunkäynti olisi ollut normaalia ja toisen kiusatun elämää. Tai ehkä olisi parasta saada näitä ihmisiä kolme; kiusattu, normaali ja kiusaaja. Sellaisten ihmisten psyykkisestä terveydestä olisi mielenkiintoista saada kartoitus ja selvitys, että miten oma rooli koulumaailmassa on vaikuttanut ihmiseen ajatusmaailmallisesti ja mielenterveydellisesti.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Vastaa Viestiin