HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja pikasso »

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=24&t=9081

Toripolliisi toivottavasti linkki pelaa.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Annelin ensimmäisestä kuulustelusta 2.12.2006 klo 15:55 alkaen sairaalahuoneessa. Lasta oli puhutettu edellisenä päivänä.

A avasi oven ennen puhelua, ja se oli siitä lähtien auki..tosin en tiedä oliko niin ihan siihen asti kunnes poliisit ja ambulanssi tuli.

(keltaisella merkkasin oveen liittyviä rivejä. Siniset alleviivaukset etp 821:ssä olen tehnyt itelleni joskus aiemmin, partiopoliisien soittoon liittyviä seikkoja - mielenkiintoista on, että myös nuo poliisit muistavat, että A olisi kertonut vieraan poistuneen vasta sen puhelun aikana. En tajua yhtään nyt taas miten ihmeessä sieltä on kukaan poistunut missään vaiheessa, kun on niin monta 'lähdettä', joissa Anneli tai lapsi kertoo asiasta, ja niin monta eri ajankohtaa, ainakin nämä kolme: 1) hm poistui ennen kuin lapsi meni puhelimeen, 2) sen jälkeen kun lapsi pääsi pois puhelimesta 3) partiopoliisien soittaman puhelun aikana Mutta <--- tuo ei nyt ihan kuulu meneillään olevaan puheenaiheeseen. :|

Kuva

Kuva

Laitan vielä pari sivua jatkoa, koska niissäkin on A:n puhetta ulko-ovella käymisestä - mutta myös muuta mielenkiintoista. Kukin voi nyt itse miettiä mitkä seikat eivät ihan käy yhteen hakelitteroinnin kanssa, eikä myöskään lapsen kertomusten kanssa.

click+click
820:

Kuva

821

Kuva

Noilla videoilla (^ Pikasson laittamat linkit edellä) ei ole koko kuulustelua, vaan ilmeisesti ne osat missä mainitaan lapsen 'nimi' on jätetty väliin. Pyyhin nimet pois näkyvistä.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Semmonen kaneetti, että kun Anneli valehtelee toisaalla - on hänen todistuksensa epäluotettava myös toisaalla. Tahtoo sanoa, että miten päättää mitä uskoa. Ainoastaan se on varmaa, että Annelin lausunnoissa on totuuden vastaista. Saamme hänet siis kiinni valeesta, mutta emme hänen kertomuksistaan saa tietoa miten asiat meni.
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Kiitos Tara kun laitoit linkkien sijaan ihan luettavaakin materiaalia.
Pitäisi varmaan tarkentaa mihin kohtaan viittasin tuolla linkillä.

Jättikö Anneli tietoisesti mainitsematta JJ:lle, että on pyytänyt tytärtään puhelimeen?

Toinen huomioitava seikka löytyi samasta paperista hieman alempana.

"17.50 Ja sit tota loppuje lopuks, mahdoinks mä siin välis sit jo, mä en muista minkä puhelun aikana mä ensimmäise kerra kävin ni sielt tota noi.."

Niin muuten.Ulko-ovi oli aukaistu ennen häkepuhelua! Kuka laittoi sen kiinni?
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Katselin rikospaikkakuvia ja niissä kaikissa kaikki sisäovet ovat auki. Tyypillisesti kiinni olevia ovia on tuulikaappi, vaatehuone ja ne ovat jotka ovat tiellä kuljettaessa. Meillä kotona saatetaan käydä laittamassa illalla lastenhuoneen ovi kiinni jos vielä katsotaan televisiota.

Lähenee ja loittonee voidaan tulkita kahdella tavalla. Joko niin, että juoksija juokseen puhelimen ohi ja jatkaa matkaansa yhtäjaksoisesti. Tai sitten juoksija juokseen ensin lähemmäs ja sitten samaa reittiä takaisin.
Valhalla
Watson itse

Teleksi kirjoitti:Katselin rikospaikkakuvia ja niissä kaikissa kaikki sisäovet ovat auki. Tyypillisesti kiinni olevia ovia on tuulikaappi, vaatehuone ja ne ovat jotka ovat tiellä kuljettaessa. Meillä kotona saatetaan käydä laittamassa illalla lastenhuoneen ovi kiinni jos vielä katsotaan televisiota.

Lähenee ja loittonee voidaan tulkita kahdella tavalla. Joko niin, että juoksija juokseen puhelimen ohi ja jatkaa matkaansa yhtäjaksoisesti. Tai sitten juoksija juokseen ensin lähemmäs ja sitten samaa reittiä takaisin.
Lisäten vielä, että puhelinmenkin liikkeet pitäisi voida huomioida. Ei siis kääntymiset vaan johdon varassa liikkumiset jotka saattavat olla jopa 25-50% juoksijan liikkeisiin nähden. Tämä on varmaan äänitutkijalle ollut pulmallista koska etäisyyksien arviointiin käytettävät äänten heijasteet muuttuvat myös puhelimen position muuttuessa. Tiedä sitten miten tuon suureen kanssa toimittiin ( ehkä heijasteet muuttuvat suhteellisen johdonmukaisesti ) tai liikkuiko luurin pitäjä. Osan ajasta vaikuttaa, että puhelin oli myös ns miehittämätön.
pohtiijamiettii

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

Oviasioista: kun takkahuoneen oven lasi on ollut rikki, ulko-ovi on voinut ihan vedosta johtuen mennä takaisin kiinni.

Nyt en ole seurannut kunnolla keskustelua enkä tiedä faktoja, mutta onko ajateltu sitä, että joku nuoremmista lapsista on voinut avata väliovea? Varmaan tuolla on ollut meteliä, ja vaikka muut kuin vanhin olivat huoneissaan, eivät ehkä kuitenkaan nukkuneet. Eli jos joku lapsista olisi avannut huoneensa oven (oletus, että se on ollut kiinni), mistä kuuluu oven avausääni ja pelästyttyään ja panikoituaan laittanut sen hyvin, hyvin varovasti kiinni ja paennut jonnekin oman huoneensa perimmäiseen nurkkaan. Lapsi tosin on tuskin aiheuttanut niitä juoksuääniä, jotka kuuluvat ennen oven aukaisuääntä, mutta jospa niiden äänien peräkkäisyys on sattuma?

Ihan spekua, tuli vaan mieleen, että muistakin lapsista on voinut tallentua jotain ääniä.
Teleksi
Vic Mackey

Ajassa 0:56 kuuluu pamahdus, joka voitaisiin tulkita siten että ovi pamahtaa kiinni ilmavirran seurauksena. Kun emme tiedä minkälainen ääni tämä todellisuudessa on, niin on tietenkin mahdoton arvioida onko tämä ääni saattanut kuulua kiinni paiskautuvasta ovesta. Jos olisin puolustus, niin kuuntelisin tarkkaan voisiko näin olla.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Siirretty tänne häkeosastoon
Teleksi kirjoitti:Ihmisen tunteet on usein luettavissa rivien välistä. Tiedätte varmaan, jos joku asia hatuttaa, niin sitä on pakko kommentoida värittyneesti. Esimerkiksi jos vaikka joku lyö minua, niin sen jälkeen helposti tulee tästä ihmisestä puhuttaessa liittäneeksi siihen negatiivisia kommentteja. Siis en sano, että "Jari P. löi minua nyrkillä otsaan" vaan "se mulkero Jari P. löi minua nyrkillä otsaan". Annelin kuulusteluissa olen aina ihmetellyt ettei tällaista värittämistä ole murhaajasta puhuttaessa eikä toisaalta päinvastoin Jukasta puhuttaessa väritetä kommentteja positiivisesti "Jukka raukka".

Edellä lainatuissa kuulustelupätkissä kuitenkin tällainen värittäminen tulee selvästi esiin kun Anneli puhuu häkestä. Häke ihan selvästi ärsyttää häntä - hän puhuu esim. että siellä jaariteltiin ihan suotta jne... Tämä ehkä minulle vähän kertoo siitä että juttu on keksitty, koska Anneli ei tavallaan osaa liittää murhaajaan suuria tunteita, koska ei tätä todellisuudessa vihaa, koska tätä ei ole olemassakaan.
(allevtm)

Selvästi ärsyttää joo, mutta ihan aiheesta, ja olisi Anneli tuon 'jaarittelun' voinut sanoa tuinevamminkin.
Kyllä monia muitakin ärsyttäisi häken hitaus ja toiminta:
Koko häkepuhelun kesto oli 4min 20s, josta ajasta häkevastaaja oli pois neuvomasta avuntarvitsijaa peräti 1min 40s (0:46 - 2:26). Annelihan joutui siinä puhelimessa odottelemaan 'tumput suorina' lähes minuutin, ennenkuin päätti mennä katsomaan tilannetta. Kun on huoli ja hätä, niin muutama sekuntikin tuntuu pitkältä ajalta. Tämän huolen ja hädän on myös käräjäoikeus vahvistanut:
Käräjäoikeus: Käräjäoikeuden mukaan välitön vaikutelma hätäkeskuspuhelusta on Auerin huoli ja hätä miehestään sekä kiireellinen avuntarve.
Valhalla
Watson itse

välitön vaikutelma muuttui hieman oikeudessa - asian edetessä. Myöhempi vaikutelma sanoisinko, että poikkesi tästä välittömästä. Mutta näin näitä voi klipsiä lauseita sieltä täältä niin halutessaan. Jos tämä kelpaa oikeuden lausunnoista, kelpaako muutkin asian tiimoilta? Voisin siteerata jatkon tuosta:
Oikeuden mukaan hätäkeskuspuhelun useiden kuuntelukertojen, äänirekonstruktion, äänikoosteiden ja äänitutkijan todistuksen perusteella on riittävällä varmuudella osoitettu, että talossa ei hätäkeskuspuhelun aikana ollut ulkopuolista henkilöä.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

turumurre kirjoitti:Siirretty tänne häkeosastoon
Teleksi kirjoitti:Ihmisen tunteet on usein luettavissa rivien välistä. Tiedätte varmaan, jos joku asia hatuttaa, niin sitä on pakko kommentoida värittyneesti. Esimerkiksi jos vaikka joku lyö minua, niin sen jälkeen helposti tulee tästä ihmisestä puhuttaessa liittäneeksi siihen negatiivisia kommentteja. Siis en sano, että "Jari P. löi minua nyrkillä otsaan" vaan "se mulkero Jari P. löi minua nyrkillä otsaan". Annelin kuulusteluissa olen aina ihmetellyt ettei tällaista värittämistä ole murhaajasta puhuttaessa eikä toisaalta päinvastoin Jukasta puhuttaessa väritetä kommentteja positiivisesti "Jukka raukka".

Edellä lainatuissa kuulustelupätkissä kuitenkin tällainen värittäminen tulee selvästi esiin kun Anneli puhuu häkestä. Häke ihan selvästi ärsyttää häntä - hän puhuu esim. että siellä jaariteltiin ihan suotta jne... Tämä ehkä minulle vähän kertoo siitä että juttu on keksitty, koska Anneli ei tavallaan osaa liittää murhaajaan suuria tunteita, koska ei tätä todellisuudessa vihaa, koska tätä ei ole olemassakaan.
(allevtm)

Selvästi ärsyttää joo, mutta ihan aiheesta, ja olisi Anneli tuon 'jaarittelun' voinut sanoa tuinevamminkin.
Kyllä monia muitakin ärsyttäisi häken hitaus ja toiminta:
Koko häkepuhelun kesto oli 4min 20s, josta ajasta häkevastaaja oli pois neuvomasta avuntarvitsijaa peräti 1min 40s (0:46 - 2:26). Annelihan joutui siinä puhelimessa odottelemaan 'tumput suorina' lähes minuutin, ennenkuin päätti mennä katsomaan tilannetta. Kun on huoli ja hätä, niin muutama sekuntikin tuntuu pitkältä ajalta. Tämän huolen ja hädän on myös käräjäoikeus vahvistanut:
Käräjäoikeus: Käräjäoikeuden mukaan välitön vaikutelma hätäkeskuspuhelusta on Auerin huoli ja hätä miehestään sekä kiireellinen avuntarve.

Heh, olis pitänyt lukea tämä kommentti ensin=)) Selitin ihan samaa juttua toiseen ketjuun 8)
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

No, häke-nauhaa on ruodittu ja selvyyttä ei tule....

Mutta milloinhan saadaan litterointi poliisisoiton nauhasta? Auerin mukaan vielä poliisisoiton aikanakin kuului Lahden huutoja ja vaikerointia eli ei ollut vielä silloinkaan kuollut Auerin mukaan.

Tämähän olisi helppo tarkistaa poliisipuhelun nauhoitteesta. Jos Lahden ääniä kuului vielä poliisisoiton aikana niin häke-nauhasta tehdyt syyttäjän johtopäätökset ovat täysi nolla.

Ja semmoistahan ei voi tapahtua, että juuri tässä tapauksessa ei poliisisoittoa olisi nauhoitettu, eihän?

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Valhalla
Watson itse

Eikös Auerin puheitten myötä huppumies ollut vielä paikalla kun hän puhui puhelimessa poliisille. Siinä meni hieman näytökset sekaisin kun piti olla jo lopputekstit ruudussa. Luulisi puolustuksenkin tuollaisen nauhan ( jos se olisi ) tutkineen, jos siellä huppumies Annelin sanomana vielä oli. Toisaalta huppumies poistui näin ollen parikin kertaa.
Jos Lahden ääniä kuului vielä poliisisoiton aikana niin häke-nauhasta tehdyt syyttäjän johtopäätökset ovat täysi nolla.
Eikös tuo vain siirtäisi lopullista elintoimintojen loppumista poliisipuhelun aikaiseksi/tai jälkeen. Eihän oikeuslääkärikään sanonut kuin, että astalon iskut olivat välitön kuolinsyy eikä missään määritelty tarkkaa sekuntien rajaamaa ajankohtaa, milloin kuolema Jukan korjasi.
Teleksi
Vic Mackey

Turre ja Naakka - eikö teitä häiritse yhtään se, että Annelin ärtymys häkeen välittyy aika selvästi jopa litteroidusta puheesta. Mutta hänen tunteensa miestään tai miehensä tappanutta henkilöä kohtaan puuttuvat hänen puheestaan täysin? Häntäkö ärsytti enemmän jaaritteleva häke kun miestään listivä tunkeutuja?
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Noita kuulusteluja ja häkenauhaa verraten tuntuvat tapahtumat kahdenlaisilta. Onko Anneli sotkenut oman häkeen soiton ja poliisien soiton keskenään?

No kuitenkin on merkille pantava kohta missä Anneli palaa puhelimeen, joka on auki. Tyttären pyytämistä äitiä tulemaan puhelimeen ei Anneli mainitse vaan toteaa hänen olleen jossain vaiheessa puhelimessa. Ja sitten se toinen kerta. Ei hemmetti mikä sotku.

Kohta 21.01

http://s866.photobucket.com/albums/ab22 ... PEG820.jpg

Jotenkin muuten aivan ylen kohteliasta kutsua murhaajaa vai mikä lie roisto olikin
Häneksi.

Teleksin huomio on hyvä. Annelin käytös vaikuttaa siltä kuin olisi vain närkästynyt häken huonosta palvelusta, kun nyt juuri meidän perheessä sattuu olemaan murhatapahtuma.
Vastaa Viestiin