Virrat-Alavustien enkelinäky taitaa olla huijaus

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Re: Virrat-Alavustien enkelinäky taitaa olla huijaus

Viesti Kirjoittaja Damien »

Dr Bergmeister kirjoitti:Seinäjoen helluntaisrk on hyvinkin tuttu paikka, tunnen sieltä joitakin ihmisiä ja tuossa youtube-videossa olevan Timo Närhen tiedän hyvinkin. Tuo Sateet lähetä- tilaisuus on sellainen, jossa ihmisiä kehotetaan menemään sinne eteen rukoiltavaksi ja siellä sitten saarnaajat laittavat ihmsiet itkemään synnin tunnossa. En ole käynyt niissä tilaisuuksissa.
Helluntaihommahan on melkein joka puolella tuota..
Aika käärmelahkolaisten meininkiä. :wink:
Dr Bergmeister kirjoitti:Olen aikoinaan itse ajanut monesti tuolla Alavuden ja Virtojen välisellä maantiellä. Onhan tuolla jossakin voinut olla joku valoshow menossa, nykytekniikalla saadaan vaikka mitä kuvia taivaalle näkymään. Mistä sen tietää mitä rouva on nähnyt, jos nyt on ihan oikeasti ollut tuolla tienpätkällä just silloin. Muutaman kymmenen kilometrin päässä on Keskisen Vesan kyläkauppakin...
Noinkinkin isossa mittakaavassa tehty valoshow olisi varmasti huomioitu medioissa enemmän.
Ellei sitten kyse ollut tästä, saattaa erehdyttää oikein uskoaan hakevan luulemaan enkeliksi:
Kuva
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Anastasia
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Enpä tosiaan laita sitä kuvankaappausta sitten sinne kun en halua ongelmia. Säilytän sen kuitenkin, voin näytellä sitä kavereille kotona ja saada lisää todistajia :P Aika monella mahtaa kuitenkin olla kuvankaappaus kyseisestä päivityksestä kun Maritan seinä on ollut kaikkien luettavissa pari päivää sen jälkeen kun tämä tuli ilmi.

Tuli mieleen että olisi kyllä hyvä jos tulisi esiin joku joka pystyisi vakuuttavasti todistamaan että olisi ajanut sattumalta tuota tienpätkää tuona iltana tuohon aikaan eikä olisi nähnyt yhtään mitään, ei enkeleitä eikä pysähtyneitä autoja…Harmi vain että ihmiset harvemmin katselee huvikseen kelloa noin myöhään illalla tien päällä kovin usein, kun ei ole yleensä mihinkään kiire. Tosin puoli tuntia on aika suuri aikaraja.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Harvemmin ehkä mutta kun siellä joudutaan pysähtymään jostain poikkeuksellisesta syystä
niin varmasti monikin tarkistelee aikarautaansa.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
sukka
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja sukka »

Olen joillakin muilla foorumeilla huomannut, että romanit käyttävät foorumeilla samoja tunnuksia. Siis mies ja vaimo ja kenties myös lapset kirjoittavat samoilla tunnuksilla. Ehkä sama pätee tähän facebookiinkin. Ja jos facebook on aina online-tilassa, tuskinpa ne ees älyää katsoa kenen tunnuksilla siellä ollaan.

Ja ehkä naisen mies oli "uskovaisempi" ja on päivitellyt tuota vaimonsa nimissä olevaa sivustoa kaiken aikaa. Ei tuommoisessa kyllä ole järkeä, tekisivät omat profiilinsa itse kullekin.
Michaelm
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Michaelm »

Olin tuossa helluntaiseurakunnan tilaisuudessa, jossa tämä nainen näystä kertoi. Hermostuneisuus varmasti selittyy sillä, että paikalla oli satoja ihmisiä ja kokemattomalle (kai? En häntä tunne, mutta uskon että ei ainakaan säännöllisesti esiinny suurelle ihmisjoukolle) lienee hermostuttava tilanne.

Itse ainakin suhtauduin heti asiaan skeptisesti ja samoin teki useat muut, joiden kanssa kokouksen jälkeen juttelin. Itseäni mietityttää eniten se, että jos näky kestää sen noin puoli tuntia, niin eikö tosissaan tuolla välillä liiku kuin 3 autoa sinä aikana? Uskon että varmasti tällaisen nähdessään kaikki pysähtyisivät sitä katsomaan. Vai onko mainittu tieosuus niin hiljainen?

Hankala tosiaan sanoa. Toivoisin tämän olevan totta, mutta käsillä olevien tietojen perusteella varauksellisuuteen lienee aihetta.
Anastasia
Hercule Poirotin viikset

Koska Facebookissa ollaan omalla koko nimellä, niin jos usempi käyttää samaa tunnusta niin se on kai tapana nimetä niin että huomaa selvästi että sitä käyttää aviopari tai perhe. Tai ainakin se olisi kohteliasta niin. Oon huomannut muutamilla harvoilla olevan sellainen tunnus, jossa on molempien puolisoiden nimet ja heillä ei sitten ole omalla nimellään ollenkaan tunnuksia.

Mutta tuo tunnus oli selvästi Maritan nimellä. Olisi aika harhaanjohtavaa käyttää koko perhe samaa tunnusta, joka on yhden perheenjäsenen nimellä. Facebookissa kun on yleensä niin paljon puolituttuja kavereitakin niin ei kaikki voi edes tietää jos jollain on tapana kirjoitella yhdellä tunnuksella koko perheen voimin ja sehän aiheuttaisi sekaannuksia, kun olettaisi kaiken tulevan tunnuksen haltijan suusta. Mutta en tunne kyllä mustalaisten käytäntöjä.

Yksi hyvä tapa olisi myös arvioida todennäköisyyttä sille onko tuo tunnus oikeasti Maritan oma vai ei. Nimittäin jos se on yhteinen niin siinä tapauksessa muilla perheenjäsenillä ei todennäköisesti ole omia tunnuksia. Jos kaikilla on taas omat tunnukset niin sitten on aika epätodennäköistä minusta että kaikki käyttää niitä kaikkia yhteisesti. Harmi ettei vain tiedä kyseisten perheenjäsenten nimiä ja Marita oli piilottanut kaverilistansakin, miksiköhän muuten… (ettei vain siksi ettei huomaisi että niillä perheenjäsenillä on omat tunnukset tai että hän on kirjoitellut kavereidensakin sivuille tuolloin 22.1 klo. 23-23.30)

Tosin nyt alkaa olla jo muutenkin myöhäistä etsiä enää mitään lisätodisteita kyseisestä tapauksesta, koska Marita tietää asiasta niin kaikki mahdolliset lisätodisteet on jo peitelty. Ei kyllä toisaalta innostaiskaan etsiä mitään, koska oma fiilis on jo niin vahvasti se että tämä enkelinäky on huijausta. Jos tulee uusia vakuuttavia todistajia julkisuuteen sen puolesta että se näky on totta niin sitten täytyy harkita uudestaan. Melkein vain tarvis sen kuvan, tuntuu tosiaan niin oudolta että nykyään kun kaikilla on kännyköissä kamera kukaan ei ottais kuvaa vaikka ois tuijottanu enkeliä puoli tuntia.
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Näky kun näky. Siellä on jotain outoa valoa saattanut olla, setäni on nähnyt joskus vastaavan. Asia vaan selittyy jokaisen mielessä erilailla. Tuskin nämä muut autoilijat ajattelivat sitä enkelinä kuten uskovainen ihminen. Jokainen luo oman merkityksen ja selityksen tapahtuneelle. Turhaa tätä nyt mielestäni sen kummemmin on miettiä... Vai ette kai te oikeasti usko, että se ehdottomasti olisi ollut enkeli? :lol:
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Waja
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Waja »

Enkelinäkyjen yhteydessä ei mun mielestä pitäisi käyttää verbiä nähdä,vaan kokea.

Enkelihän on uskonnollinen henkiolento eikä enkelinäkyjä voi kokea kuin uskovaiset tai muut henkisesti manipuloituvat henkilöt.

Näin ollen,otsikon enkelinäkyä ei voi tuomita huijaukseksi jos joku/jotkut ovat kokeneet sen.

Eihän niitä näkyjä tietenkään kameran välityksellä voi tallentaa.
Jaakos
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jaakos »

^Juuri näin ja kuten itsekin aikaisemmin totesin. Ihmismieli pyrkii selittämään asiat uskottavasti ja jos maailmankatsomus on uskonnollinen ja enkelit näkijälle totta niin helposti sitä myös päässää selittää valot enkeliksi. Sinänsä outoa, että näki myös Raamatun tekstejä enkelin siivessä.
Jaakos kirjoitti:Katsoin tuon Yoytybe-pätkän ja en epäile etteikö hän itse enkelin näkemiseen uskoisi. Kyllä uskonto vaan voi vaikuttaa voimakkaasti ihmismieleen!
Anastasia
Hercule Poirotin viikset

Mä kyllä itse oikeasti uskon henkimaailman olemassaoloon, eli kyllä mun mielestä enkeleitäkin voi olla. Mulla on aina ollu vahva tunne siitä että (maailman)kaikkeudessa kaikki ei ole niin konkreettista kuin se tuntuu ja näyttää. No, onhan joidenkin jo vaikea kuvitella sitäkin että jossain toisessa galaksissa voisi olla elämää, saati että voisi olla useampia maailmankaikkeuksia, joten ymmärrettävää on että henkimaailman olemassaolon mahdollisuuden ajattelu on vielä vaikeampaa.

En kuitenkaan helposti usko ihan kaikkia tarinoita mitä henkimaailman ilmestysten suhteen kuulen. Silloin esim. oon taipuvainen uskomaan jos juttu ei ole tapahtunut tutun tutulle vaan kuulen sen henkilöltä itseltään suoraan jolle se on tapahtunut, jos sille on olemassa vielä useita silminnäkijöitä ja he kaikki vaikuttavat vilpittömiltä ja rehellisiltä eikä heillä näytä olevan suuremmin mitään ylimääräistä motiivia olla keksinyt koko juttua ym. niin todennäköisesti uskon. Jos vielä on kuvamaterialia joka ei vaikuta photoshopatulta niin uskon, tai ainakin pidän mahdollisena että juttu on ehkä totta.

Sellaisia tutun tutulle sattuneita juttuja on kuitenkin usein vaikea uskoa. Esim. uskovaisten kokemukset on valitettavan usein sarjaa "sen ja sen serkun kaiman kummille oli tapahtunut näin…." Nuo on usein niin vaikuttavia juttuja että olen ollut nuorempana taipuvainen uskomaan niihinkin, mutta nykyään olen noiden suhteen tosi kriittinen. Aloin epäillä tätä kyseistä enkelijuttua keksityksi jo silloin kun netissä ihmiset kertoi saaneensa uutisen tekstiviestillä, mutta aina se oli sattunut useamman mutkan kautta muka tutulle henkilölle. Sitten he vakuuttelivat viestin lähettäjän luotettavuutta, mutta mitä merkitystä sillä on silloin jos tapahtuma ei ole sattunut itse lähettäjälle...
Michaelm
Harjunpää

Juu, on toki suotavaa suhtautua tietyllä varauksella asioihin. Mieli kuitenkin avoinna :P

Tässä nimenomaisessa tapauksessa muiden autoilijoiden puuttuminen ihmetyttää minua eniten. Kuitenkin tuntuvat olevan monienkin "tutun tuttuja". Edes nimi olisi jo huomattavaa edistystä.
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Satuin lukemaan erään helluntalaisen papin (jo vanhempi mies) kirjoituksen eräältä palstalta, jossa hän kirjoitti että on etsinyt todistajia tälle enkelinäylle, mutta ei ole löytänyt yhtäkään. Totesi sitten, että kaikkea ihminen näemmä voi päässään keksiä. Hän ei siis enää uskonut tähän Marita M:n näkyyn kuten ei kai moni muukaan. Vaikka olisi helluntalainen niin eihän se tarkoita, että kaikki pitää uskoa mitä toinen väittää.
Gods made heavy metal.
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Vaikka en nyt mikään asiantuntija ole, niin sanattoman viestinnän (jota käytetään myös valheenpaljastuksissa) puolesta henkilö, joka katsoo vasemmalle yläviistoon. (Valehdellessaan hän joutuu käyttämään eri mielijärjestelmää ja silloin vilkaisee yläviistoon vasemmalle, Brown D.2000).
Videolla oleva rouva/nainen vaikuttaa muutenkin hermostuneelta (naurahdukset) sekä ruumiinkieli puhuu valehtelusta, kun kääntyy vastatessaan sivuttain. Sivuttain kääntymistä pidetään yhtenä kehon merkkinä valehtelusta.
"Mistä näitä kieliä oikein tulee" :lol:
Nanika ga tooku matteiru to
Michaelm
Harjunpää

Dr Bergmeister kirjoitti:Satuin lukemaan erään helluntalaisen papin (jo vanhempi mies) kirjoituksen eräältä palstalta, jossa hän kirjoitti että on etsinyt todistajia tälle enkelinäylle, mutta ei ole löytänyt yhtäkään. Totesi sitten, että kaikkea ihminen näemmä voi päässään keksiä. Hän ei siis enää uskonut tähän Marita M:n näkyyn kuten ei kai moni muukaan. Vaikka olisi helluntalainen niin eihän se tarkoita, että kaikki pitää uskoa mitä toinen väittää.
Kuka mahtoi olla kyseessä? Voisitko laittaa linkkiä jos viitsit? Vaikka privaan jos et halua tähän yleisesti laittaa.

Tuo on ihan totta, että vaikka nyt sattuisi olemaan helluntaiveli tai -sisar, niin eipä se pakota kaikkia aisteja sulkemaan heidän puheiltaan.
Anastasia
Hercule Poirotin viikset

Tuon enkelitarinan keksimisessä on tuolla Maritalla on ollut kyllä ehkä aika hyvä motiivi kun ajattelee. Helluntaiseurakunnassa tuntuu nimittäin olevan aika kovat vaatimukset sille millainen on oikea ja hyvä uskovainen ja sääntöjä joistain asioista mitä pitää tehdä jotta saa kuuluua heidän seurakuntaansa ja pelastuu oikeasti. Olen huomannut tämän kun olen aikoinaan vertaillut helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa joskus käyneen kaverin ja vapaammissa seurakunnissa käyvien kavereiden ajatusmaailmaa. Tämän pohajalta uskon että helluntailalaisille on siis varsin tärkeää oman seurakunnan hyväksyntä ja saattavatpa he kokea jopa etteivät ole riittäviä Jumalalle ja oikeita uskovaisia jos eivät saa seurakuntansa hyväksyntää. Ja varsinkin sitten jos usko on ollut kylmänä, kuten Maritakin videossa ilmaisi, niin heille varmasti tulee aika vahvakin tuollainen tunne siinä vaiheessa kun tuntevat että haluaisivat olla parempia uskovaisia. (Marita on tainnut tuntea näin tammikuussa, mutta ennen tuota enkelinäkyajankohtaa jo) Ja vaikka uskossa pitäisi olla pohjimmiltaan kyse suhteesta Jumalaan, ja suhteessa Jumalaan rehellisyyden pitäisi olla tärkeää, niin ihmiselle on usein kovin tärkeää kuitenkin se mitä muut ajattelevat täällä maan päällä. Tuosta halusta kuulua taas joukkoon on varmaan tullut halu osoittaa jotenkin muille että Jumala arvostaa juuri häntä uskovaisena ja että hän on Jumalan valitsema. Ja mikä olisikaan tuohon sitten vaikuttavampi ratkaisu kuin se että todistaa jotenkin muille näkyvästi Jumalan välittämisen, eli keksii vaikkapa merkittävän näyn johon itse Jumala on valinnut juuri hänet osalliseksi ja mitä tärkeämpi on näyn viesti sitä hienompaa on olla se Jumalan valitsema sanansaattaja. Nuo näyt ja ihmekokemukset kun vaikuttavat uskovaisiin ihmeen voimakkaasti eikä niitä useinkaan epäillä.

Tuo kaikki on ihan ymmärrettävää oikeastaan eikä minunkaan epäilyni tarkoitus ollut syyllistää tuota Maritaa, vaan kertoa että kyseinen näky ei ole ehkä totta. Tarinan todellisuudella on kuitenkin merkitystä kun enkelillä on noinkin suuri sanoma. Sekä halusin eniten ehkä yleisestikin herätellä kaikkia ihmisiä huomaamaan ettei ihan kaikkeen pidä uskoa ja ettei etenkään pidä valehdella tällaisissa asioissa, koska todelliset näyt ja ihmeet hukkuu sitten valheiden alle (mikäli niitä ihmeitä on…)
Vastaa Viestiin