Toripolliisi kirjoitti:ulkosuomalainen kirjoitti:
Tarkeinta osaa lapsen kertomaa -- hanen omia takkahuoneella kayntejaan ja varsinkin huppupaan nakemista-- en saa millaan nauhaan (tai silta luettavaan lapsen kaytokseen) istumaan. Ma olen tasta jo aiemmmin n kertaa kirjoittanut enka viitsi enaa toistaa. Valuu kuin vesi naakan--sorry--ankan selasta.
Samaan tulokseen olen myös tullut. Joten jos on ihan pakko uskoa, että tyttö näki jonkun hahmon poistuvan ikkunasta, on sen ollut pakko olla Anneli itse. Perustelu: poistuminen on tytön aikataulussa tapahtunut ennen häkepuhelua, äidistä ei ollut ihan tarkkaa kuvaa missä oli, varmaan menossa soittamaan. Niinkuin olikin kunhan sai talon kierrettyä..
^ Näin. Valhalla, us, t.polliisi.
Ja kun lapsi vastasi äidin kysymykseen Joo se lähti (3:41) , niin tämä vastaushan ei pidä sisällään sitä, että vieras lähti vasta nyt, sillä mistä se muka käy ilmi, että lapsi olisi juuri silloin ennen äidin viimeisintä kysymystä 'lähtiks se jo' nähnyt tappajan poistumisen?? Tottakai se oli jo lähtenyt, koska lapsi oli nähnyt lähtemisen jo ennen puhelua.
Vastaus on ymmärrettävä, vaikka äiti olikin esittänyt saman kysymyksen jo kaksi kertaa (niin.. hm.. missä lapsi oli tuolloin, huoneessanko??) Lapsi kertoi 1. puhuttelussa
tulleensa omasta huoneestaan takkahuoneen oviaukolle taas kerran (se '3' -vimppa kerta siinä puhuttelussa) juuri sitä hetkeä ennen, jolloin, kuten hän kertoi puhuttelijalla, hän silloin näki tappajan poistuvan (eikä ollut vielä tuohon mennessä puhunut mitään puhelimessa olemisestaan). Eli:
Joo, se lähti Aivan oikein! (..ajat sitten se lähti, eli oli lähtenyt jo muutama minuutti ennen kuin lapsi edes tuli äidin pyynnöstä puhelimeen).
Hämmästyttävää olisi tosiaankin ollut tämä: Miten kummassa lapsi, joka ei uskaltanut (us, ihan hyvä että olet tään sanonut monta kertaa, en sitä ihan heti noteerannut!) sytyttää valoja omaan huoneeseensa (kun se rosvo voi hyökätä kimppuun..1.12.2006) olisi nyt yhtäkkiä uskaltanutkin mennä puhelimesta suoraan takkahuoneen oviaukolle?? Vaikka isä oli siellä huutanut Annuu ja tuskasta tms'. Niinpä. Tappelun ääniä ei lapsi tosiaankaan kerro kuulleensa.
----
Sitten etp:hen:
Tätä samaa asiaa, sitä että kuinka lapsi uskalsi mennä, kysytään
26.8.2009
(huom, en esitä referaattia kronologisesti, koska asian kiinnostava pointti tulee paremmin esiin kun kerron ensin tämän mitä lapsi vastasi kun kysyttiin kuinka hän uskalsi mennä, miten äiti uskalsi laittaa lapsensa katsomaan...)
625 Puhuttaja kysyi lapselta onko tällä mitään ajatusta siitä miksi äiti pyytää että hänen lapsensa menisi katsomaan jos se tappaja on vielä siellä.
Vastaus oli, että kun äidin piti olla puhelimessa ja kun äiti tiesi ettei lapsi menisi liian lähelle. Oliko se siellä, kysyttiin.
Vastaus:
"Mä en oo varma mut sillo se mää en muista se ehkä juoksi sillo pois ...?? mää en nähny sitä mitää sen seisovan vaan siellä". K: Anteeksi? L: Mää en nähny sitä ainakaan vaan seisovan tai istumas HEILUTTAA KÄDELLÄ JA SANOO moikka." K: Nii i. L: En ainakaa semmosta.
IMO:
(Lapsen siirtyminen vaiheessa puhuttelua siihen, että olisi tosiaan nähnyt poistumisen, antaa todella merkillisen vaikutelman. Lapsi ei puhu totta! 'se ehkä juoksi pois'...?? Hän alkoi kertoilla mitä päähän pälkähti: ei nähnyt sitä seisomassa eikä istumassa, vinkkaamassa kädellä, moikka!
Asia vaikuttaa hämmentävältä..lapselle..hän on epävarma, mutta lopulta vakuuttaa silti, että on nähnyt poistumisen. Se nyt vain jää auki näissä 2009 puhutteluissa, se ajankohta, juuri ajankohta poikkeaa kategorisesti ensimmäisen puhuttelun kuvauksen ajankohdasta (kun lapsi
tuli huoneestaan eikä
nähnyt äitiä missään silloin, vaikka oli kävellyt puhelimen ohitse. Silloin lapsi näki poistumisen 1.puhuttelun mukaan.
Mutta:
jokin sentään oli samanlaista vielä 2009 kuin oli ollut 2006:
Kiinnostavaa tässä 2009 puhuttelussa on, että hieman tätä vaihetta (jota edellä referoin, etp 625 ) ennen -
621 - puhuttelussa oli jo ilmennyt seuraavaa:
621
K: Siinä nauhalla kun sinun äiti soittaa ja pyytää poliisilta apua ja sääkin olet puhelimessa niin siin kuuluu oikein semmonen kiljahdus..
Eli lapselta kysyttiin nyt 2009 muistaako lapsi sen. Muisti.
Kyl mää hämärästi se oli varmaa sello ko mä näin iskän tos.(puhuttelussa on käytössä jonkinlainen kaavio)
K: ...ja sää näit sen et oli paljo verta myös. (tässä kohdassa siis ei puhuttu sanaakaan tappajasta)
Heti edellisen lainauksen jälkeen, välittömästi puhuvat isän sijaintikohdasta lattialla, sisaruksista, olivatko hereillä yms, huoneessan olivat. Puhetta veitsestä. Lapsen mielestä heillä ei ole sellaista ollut. Ovesta kuinka helposti siitä pääsisi ulos. Olisi ollut helpompi vain avata ovi ja mennä siitä. Sitten: Lapsi mainitsee ykskaks 'sormenjäljet', että
" No se oli niin iso sil oli varmaan aika nopeet mennä siitäki eikä siitä jäänny varmaan sormenjälkiikää siihen oveen paitsi jos se koski niihin reunoihin en mä tiä."
Lapselta kysytään mistä sormenjäljet tulivat mieleen.
L: Kaikis poliisisarjois katsotaan aina ne sormenjäljet. (tästä eteenpäin puhuttajat selittävät välillä miksi nyt taas kysellään näitä asioita, että miksi ei ole kysytty aikaisemmin. Syy on se, että poliisi ei tiennyt aiemmin joitakin asioita. Että jotain ikävää on tullut tietoon. Puhuteltavaa muistutetaan, että hän ei ole tehnyt mitään pahaa ja vaikka jotkut asiat voivat tuntua hankalilta, niin sittenkin häntä yritetään auttaa vastaamaan mitä ajatuksia hänelle tulee mieleen. Että se auttaisi asian selvittämistä tässä vaiheessa.)
Niinpä niin, tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Eli mun pointti olisi siis vaan tämä:
Kiinnostavaa tässä myöhemmässä puhuttelussa minulle on se, että lapsi tässä puhuttelussa 2009, kun kysyttiin kiljaisusta, kommentoi kysymättä,
että se oli kun hän näki isän. Ja sen perään heti puhuttaja jatkoi, että niin, ja näkyi paljon verta. Piste. Lapsi ei itse ottanut puheeksi tappajan näkemistä tässä kohdassa. Vaan puhuttelussa siirryttiin suoraan noihin aivan muihin asioihin, välittömästi, joita jo tuossa edellä referoin etp:stä..
Nauhalle ei huppupää mahdu, ei sitten millään.