Lavastus

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
pohtiijamiettii

Re: Lavastus

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

Mutta lapsillekin olisi helpompi selittää, että äiti oli siellä isän luona, yritti auttaa ja yritti elvyttää. Mutta tässä on ajateltu niin monimutkaisesti että ei kukaan pysy perässä mitä oikeasti on voinut tapahtua ja mitä ei, miksi jotakin on tehty ja onko jotain tehty. Muuta kuin mies murhattu.
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Siinäpä se. Lapsellekaan ei voi selitellä olin siinä pelastamassa ja elvyttämässä, jos ei ne synkkaa todellisten tapahtumien kanssa. Paljastumisen vaara suuri näin ollen.

Minfolaiset ilmeisesti tutkii viimeisen päälle kierosti, mutta kaikki janoaa totuutta mä uskon. :mrgreen:
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

pohtiijamiettii kirjoitti:Jos minä olisin murhannut puolisoni ja lavastaisin sitä jonkun muun teoksi, taatusi ambulanssimiehet ja poliisi löytäisivät minut rähmälläni verisen puolison päältä itkemästä ja yrittämästä hullun lailla elvyttää. Ei tarvitsisi selvittää yhtä ainoaakaan veritahraa missään, kaikelle löytyisi selitys. Mitään vaatteita ei tarvitsisi vaihtaa eikä muutenkaan vaivautua.
Yrittikö Annu auttaa miestään? Vai seurailiko vain sivusta - vaikka hupparihemmo oli "todistetusti" liihotellut ulos ikkunasta.

Antoiko Annu ensiapua miehelleen?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
pohtiijamiettii

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

No ei antanut Annu ensiapua miehelleen. En tiedä miksi. Ei ehkä uskaltanut mennä lähelle, tai jotain. Tai ei halunnut. En minä tiedä enkä pyri siihen antamaankaan selvitystä.

Mutta jos hän on lavastanut tilanteen, ja siis on itse murhaaja, niin on todella tökerö ja huono lavastus, ja liian vaikea, koska kaikkein järkevintä olisi ollut murhan ja häkepuhelun jälkeen heittäytyä niine hyvineen uhrin päälle ja olla aivan yltä päältä veressä, ettei tarvitsisi nähdä niin julmetusti vaivaa erinäisten vaatteidenvaihtojen ja suikussakäymisten ja muiden vuoksi. Sureva vaimo yrittämässä elvyttää suostumatta uskomaan, että mies on mennyttä. Täydellinen lavastus, jossa ei tarvitse miettiä kuituja ja verijälkiä.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Pardon kirjoitti:Miksi se on päätön lavastus? Sopii minusta murhapaikalle siinä kuin veriset jalanjäljetkin. Veitsen tarinaa ei kukaan tiedä, mutta tuskin se talon yleinen käyttöveitsi oli.
Vastaus Pardonille siirretty tänne Lavastus-ketjuun Käräjäoikeuden TUOMIOSTA
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 17#p371717

Lapsi oli ehtinyt nähdä veitsen lattialla, ja Anneli tietää tämän. Veitsi on ollut pakko jättää siihen mihin se putosi, tai unohtui, kun Anneli järjesteli asioita ennen puhelua. Anneli on siistinyt kahvaa jälkeenpäin.

Veitsen teräosasta löytyneet kuidut:
etp-tiedot tuolla:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 91#p318591
ETP jpeg 491,519,535.

us:
Veitsi:
-useita mustia puuvillakuituja
-useita sinisiä puuvillakuituja
-useita punaisia puuvillakuituja
-muutama ruskea polyesterkuitu
-valkoisia puuvillakuituja
-yksittäisiä erivärisiä

Osa punaisista kuiduista voi olla lakanoista ja tyynyliinoista, valkoiset Jukan T-paidasta. Muiden kuitujen lähdettä ei tiedetä.
Veitsessä ei ollut kenenkään sormenjälkiä. Siis edes aikaisempia sormenjälkiä, kahva ainakin on puhdistettu surman jälkeen. Kyllähän siinä kahvassa olisi pitänyt olla verta, jos se oli se pistoväline.

Jalanjäljistä: Tulee heti mieleen se lapsen lause äidille, että pikkuasioita hän ei ole paljastanut poliisille tarkkaan (tilakuuntelu: Kun puhuttaja pyysi lasta palauttamaan mieleen, mistä oli mahtanut olla kysymys, alkoi lapsi itse puhua joistakin 'verisistä jalanjäljistä'. Mutta tämä pieni verso johonkin 'pikkujuttuun' josta tutkijat eivät tiedä mitään (?) tyrehtyi alkuunsa, sillä tarkemmin kysyttäessä lapsi ei pystynyt kertomaan enempää, vaan pyörsi koko asian, ei osannut siitä enää enempää koska ei enää muista, siitä on niin kauan..Verijälkien pyyhkäisyä Anneli on voinut perustella lapselle 'lasinsirujen poistamisella' kulkuväylältä.Spekulointia tämä, mutta lisään vielä minkä olen jo sanonut: lapsen puhe verisistä jalanjäljistä saattaa olla osatotuus ja/tai puhetta vähän sinne päin, peitetarina - joka eio vienyt mihinkään, mutta puhuttajat eivät asiasta jatkaneet.. (. Noin minun intuitio toimisi, jos kuvittelen itseni murhaajaksi tuossa talossa...ja pikkujuttuja keksin lapsena ihan omasta päästäni, joihin saatoin saada huomautuksen, että korvasi heiluu, taidat nyt narrata,..) Lavastusta ja lavastusta...on ja ei, ei alunperin varsinaisesti, mutta mitkä jäivät paikalle ne kelpasivat JJ:lle merkiksi ulkopuolisesta, myös ne jotka hän on siivonnut pois, eli lavastanut itsensä ulos epäiltävien joukosta.

Niin, veistä on käsitelty ennen kuin poliisit tulivat, veistä ei voinut piilottaa, koska lapsi oli sen nähnyt, sitä oli käsiteltävä vedellä, samoin kuin joitain verisiä jalanjälkiäkin. Teräosaa on Anneli voinut uittaa lopuksi vielä veressä, jotta se näyttäisi varmasti siltä mikä onkin, Jukan teurastusväline. Näin aattelen (käytin hyväkseni joitakin aikaisempia viksujen kirjoittajien kommentteja)
On muuten aika paljon puhettaa 'ruskeista kuiduista', siinä voi unohtua se seikka, että kuituja oli monenlaisia, myös tunnistamattomiksi jääneitä, esim veitsessä.

..veitsi luiskahti Annelin käsistä hetkeä ennen kuin hän poistui ikkunasta lapsen silmien edessä tai sitten jo aikasemmassa vaiheessa.. oli muutakin kiireellistä tehtävää, ja siihen se sitten jäi.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Outoa puhetta tuo lavastuksen työmäärä. Loppujen lopuksi koko lavastus on vain verbaalista ja sekin sävellettiin sitä mukaan kun Joutsenlahteen uppos.

Lasi rikkoutui perheriidassa ja Jukka teloi tai tuli telotuksi lasiin. Verta kulkeutui Jukan kengissä jäljiksi lattialle ja terassilla. Jukan tai Annelin toimesta. Annelin haava tuli touhutessa. Veitsen Anneli putsasi ja jätti lattialle. Vasaran ja yhden suojavaatteen Anneli sutaisi jonnekin jos nyt ylipäätään niitä edes piilotti.
Pardon
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pardon »

Olen Valhallan kanssa samoilla linjoilla. Moni asia on voinut mennä helpoimman kautta: sen mitä on tapahtunut. Siitä en kuitenkaan ole varma, että JL olisi itsensä telonut lasiin.

Arvelen, että AA on ekana rikkonut lasin. Arvelen, että JL on tästä syystä hajottanut lasin loppuun. Kun se joka tapauksessa pitää vaihtaa. Minun kuvaani ei sovi molempien raivokohtaukset. Minusta tuntuu, että koska JL on jotenkin muuten hallitsevampi, niin raivokohtauksissa AA heittelee esineitä ja JL saattaa lisätä pökköä pesään olemalla "aikuisempi".

Joku ehdotti aiemmin yhdeksi ikkunanrikkomisvälineeksi kiuaskiveä. Tavattoman hyvä idea, joka on unohtunut tuonne ketjuun mikä-se-nyt-oli. Kiuaskivi olisi viskattu ikkunaan. Kenties sillä olisi yritetty heittää JL:ää. Tai ikkunaa verhon läpi ihan muuten vaan. AA:lla on tapa ottaa epämääräisesti puheeksi asioita, jotka saattavat tulla ilmi: taskulamppu, t-paita ja eikös kivikin kuulu listaan.

Tätä ennen on mielestäni tapahtunut jokin episodi keittiössä (siitäkin AA puhui). Luulen, että AA on siellä ensimmäistä kertaa tarttunut veitseen, JL on pidellyt häntä kiinni ja siitä on seurannut, että veitsi on osunut AA:han itseensä. Tämä veitsi ei välttämättä sama kuin lattialla ollut. En oikein usko, että AA olisi puukottanut itseään rintaan.
Valhalla
Watson itse

Sen verran tarkennan, että häke-puhelu on toki ollut lavastusta äärimmillään.

Ja miksi oletan Jukan itseään lasiin teloneen tai telotun, perustelen sillä kun Jukan verta on lasissa terassilla ja lasin reunoissa ovessakin. Toki vereen kyllästetyt Annelin näppylähanskat jota Anneli käytti lasia rikkoessaan ja lasia levitellessään olisi hyvin mahdollinen tapa sekin saattaa uhrin verta levälleen. Pitäisi tietää enemmän verijälkien luonteesta jotta voisi näistä verijälkien syntytavoista valita.
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

Pardon kirjoitti:AA:lla on tapa ottaa epämääräisesti puheeksi asioita, jotka saattavat tulla ilmi: taskulamppu, t-paita ja eikös kivikin kuulu listaan.
Samaan sarjaan menee se pulssin koettelukin, jossa sinänsä sieltä oven raosta hupparin jo poistuttua ei ole mitään järkeä.

Tuo taskulamppu on jäänyt aika vähälle huomiolle, eikä sillä itse päätapahtumassa mitään roolia olekaan mutta Anneli mainitsi tosiaan hupparin väläytelleen taskulampun valoa. Ja sittemmin joku tarkkasilmäinen palstalainen bongasikin sen eräästä kuvasta hyllyn päältä tuskin kuitenkaan hupparin sinne laittamana..
..saapa nähä..
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Tuli mieleen, että veitsen kuiduista jonkin on pako olla niistä hanskoista, joita murhaaja käytti. Varmaan kuitututkija osaisi kommentoida mahtaisiko olla näppylähanskoihin sopivia kuituja vai onko esim. ruskeat kuidut käytetyistä hanksoista.
Anyone
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Anyone »

Tara kirjoitti: Lapsi oli ehtinyt nähdä veitsen lattialla, ja Anneli tietää tämän. Veitsi on ollut pakko jättää siihen mihin se putosi, tai unohtui, kun Anneli järjesteli asioita ennen puhelua. Anneli on siistinyt kahvaa jälkeenpäin.
Minun on vaikea uskoa että AA olisi kyennyt olemaan siinä tilanteessa niin harkitsevainen ja järjestelmällinen että hän olisi psytynyt ottamana huomioon yksityiskohtia, jos hän alkoi lavastamaan. Joka tapauksessa se seikka että tyttö tuli vielä kolmannen kerran katsomaan vanhempiaan häiritsi AA:n touhuja, aivan varmasti. Siinä vaiheessa tytön tultua paikalle oli AA:n melkein pieni pakko soittaa hätäkeskukseen eikä enää viivytellä. Jos ei talossa olisi ollut lapsia paikalla niin AA ehkä olisi voinut suunnitella lähteä kätkemään ruumista, ken tietää...

Meistä ei kukaan tiedä minkälainen mies JL oli vaimoaan kohtaan. Hän on saaattanut olla se joka ensin provosoi ja pelotteli melkein hegiltä vaimonsa ja siitä tuohtuneena, puollustellakseen alkoi AA "tökkiä" miestään ja tulos olikin karmeampi mitä hän itsekään olisi uskonut itsestään. Hän siis ehkä yllätti itse itsensä.
Joka tapausessa tuo fileerausveitsi ei tarvitse olla murha-ase vaikka se siltä näyttääkin. Veitsi on voinut joutua sisätiloihin verannan kautta jotenkin...voineet grillata ulkona kesäisin ja unohtaneet veitsen verannalle...
Valhalla
Watson itse

Veitsihän ei ollut välitön murha-ase vaan se kadonnut ( etsimättä jätetty ) astalo. Ja veitsellä tehdyt haavat pystytään kyllä yhdistämään veitseen jos tämä on tallessa.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Anyone kirjoitti: Joka tapausessa tuo fileerausveitsi ei tarvitse olla murha-ase vaikka se siltä näyttääkin. Veitsi on voinut joutua sisätiloihin verannan kautta jotenkin...voineet grillata ulkona kesäisin ja unohtaneet veitsen verannalle...
Kuten täällä on jo moneen kertaan todettu: kuinka todennäköistä on, että perheessä, jossa on useita pieniä lapsia, olisi terävä ja vaarallinen fileerausveitsi terassilla vielä marraskuussa, kun grillauskausi on jo takana?
Nuotio & Äreät Tiput
Dunnit
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Dunnit »

Sepitän sellaisen lavastusskenaarion pääpiirteet, jossa oletetaan AA:n toimineen suunnitelmallisesti murhatakseen miehensä ja vierittääkseen syyn tuntemattoman miehen niskoille. Ampukaa alas, jos ei sovi faktoihin.

Lahti makaa sängyssä (jotain ruskeaa päällään) kahden maissa.

AA iskee keittiöveitsellä muutaman kerran, kunnes Lahti lakkaa liikkumasta.

AA rikkoo ikkunan ja

käy hävittämässä ruskean peitteen tms.

AA vetää Lahden lattialle ja puukottaa vielä lukuisia kertoja vahvistaakseen pitkään kestäneen "mäiskinnän" vaikutelmaa.

Puukottaa itseään lopuksi vaarattomaan paikkaa eli toiseen rintaan(?).

AA soittaa HÄKEeen ilmoittaakseen tunkeutujasta.

Lahti herää yllättäen tai puheeseen ja alkaa valittaa.

Myös lapsi herää.

AA tietää, että hänen on käytävä lopettamassa aloittamansa ja hän antaa puhelimen lapselle varmistaakseen, että tämä pysyy paikallaan.

AA menee saunan kautta makuuhuoneeseen ja ottaa mukaan vasaran tms. jostain matkan varrelta.

Lahti on noussut ylös ehkä polvilleen

Hetken AA epäröi ja meinaa palata puhelimeen mutta huitaisee lopulta vasaralla kuolettavan iskun (tää kohta on kyllä vähän epäselvä).

Puhelun loputtua AA kätkee pesee ja kätkee vasaran (ja vaihtaa vielä vaatteita, jos tarpeen).
Anyone
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Anyone »

Valhalla kirjoitti:Outoa puhetta tuo lavastuksen työmäärä. Loppujen lopuksi koko lavastus on vain verbaalista ja sekin sävellettiin sitä mukaan kun Joutsenlahteen uppos.

Lasi rikkoutui perheriidassa ja Jukka teloi tai tuli telotuksi lasiin. Verta kulkeutui Jukan kengissä jäljiksi lattialle ja terassilla. Jukan tai Annelin toimesta. Annelin haava tuli touhutessa. Veitsen Anneli putsasi ja jätti lattialle. Vasaran ja yhden suojavaatteen Anneli sutaisi jonnekin jos nyt ylipäätään niitä edes piilotti.
Melko samanlainen kuva on minullakin tapahtumista. Ei siinä paljon lavastusta tarvittu. Aikaakin oli reilusti silti vaikka tyttö kävi kaksi kertaa välillä katsastamassa tilannetta. Tapahtumat meni painollaan eteenpäin. Liekkö vaikka AA:lla käynyt ambulanssikin mielessä jossain vaiheessa...
Vastaa Viestiin