Mitä kengät kertovat?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
yövuoro
Martin Beck

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Oikeus jalkautui suunnilleen kenkien löytöpaikalle.

Täällä jotkut pitävät pidempää matkaarviota kenkien löytöpaikasta vain yhtenä mahdollisuutena puolustaa Gustafssonia, kulminoituen eihän se aivovammainen jne.

Kenkien piilottajalle matka oli kuitenkin juuri sopiva.

Kuinkakohan laajan dekonstraation poliisi teki silloin niemellä, livenä kenkien kuljetuskin(ko).
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tuota en tiedä, mihin oikeus kokoontui, mutta poliisi on liittänyt esitutkintapöytäkirjan kartan, johon on merkannut niin teltan kuin kenkien löytöpaikankin. Vastaajan edustajat ovat mitanneet siltä kartalta tuon etäisyyden ja se on ollut 650m. Syyttäjä on omassa vastineessaan maininnut etäisyydeksi noin 600m. Nämä tiedot varmaan pitävät paikkansa. Näitä kahta tietoa voidaan pitää yhteneväisinä, toinen vain on ilmoittanut pikkutarkan tiedon. Siis oikea arvo on noin 600m. Se on siinä!

Kengissä oli verroiskeita, mutta Gustafssonin housunlahkeissa ei ole ilmoitettu olleen veriroiskeita, vaan Esitutkintapöytäkirjan mukaan Gustafssonin "vaatteet ovat olleet kunnossa" ja ne on luovutettu omistajalle jo 7.6.1960, siis vain 2 päivää tapahtumasta.

Matka on jämpti, se on noin 600m. Gustafsson on tosin arvellut sen olevan noin 300m, mutta se on väärä tieto ja saatu G:n mukaan poliisilta. Näyttää siltä, että Gustafsson ei tiedä oikeaa "kenkien piilotuspaikkaa". Mihinkäs se viittaakaan?

Toisessa kohtaa Esitutkintapöytäkirjaa tosin mainitaan tuoksi matkaksi "noin puoli kilometriä". Tuota ei voi vääräksi sanoa, sillä onhan se puolen kilometrin tarkkuudella aivan oikein. 600m sisältyy tuohon ilmaukseen vielä hyvin.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Tässä kenkäpiilon paikka kartalla:
Kuva''

8)
Sariola
Horatio Caine

En tiedä mistä tämä kartta (piirros) on peräisin. Mielestäni tuon viivan yläpää ei yllä aivan teltalle asti. Tuon mittakaavan mukaan laskien sain matkaksi teltalle tuohon karttaan merkitystä paikasta 566m. Se olisi kyllä samaa luokkaa kuin syyttäjän käyttämä noin 600m..

--------------------------------------------------------------------------

Tutkin lisää tuota asiaa.

Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys. Mikä on oikea teltan ja keskäpiilon välinen matka? Minusta näyttää siltä, että yleisöä on kävelytetty oikeudenkäynnissä vain "suunnilleen sielläpäin" nykyisiä teitä pitkin. Täsmälleen oikea paikka ei ole ollut olennainen. Oikeaan paikkaan olisi pitänyt ramuta pitkin metsiä. Tämän 44. vuoden aikana kulkuväylät ovat muuttuneet.

Tuolla toisella areenalla esiintyy tämä sama kartta ja siihen merkittynä tämä sama kenkien löytöpaikka - siis sama kuva. Siihen on merkitty kuitenkin eri etäisyys, eli 550m. Se on minun mielestäni tarkempi - itse sain laskemalla 566m. Niillä tienoin se on.

Mutta tuolla kartalla esitetty kenkien kätköpaikka ei liene oikea. Siellä on myös tuo sama kartta, joka on esitetty ESITUTKINTAPÖYTÄKIRJAN LIITTEESSÄ. Minä arvioin siinä esitetyn kenkien paikan oikeaksi. Siltä kartalta mitattuna tuo väli onkin 632m. Vastaaja oli ilmoittanut tuoksi arvoksi 650m ja syyttäjä oli ilmoittanut etäisyydeksi n.600 metriä. Nämä arviot voidaan mielestäni katsoa oikeiksi - toinen on ilmoitettu 50 metriun tarkkuudella ja toinen 100 metrin tarkkuudella. Siis syyttäjän ilmoittama noin 600m on mielestäni paras.

Jermon kirjan piirros on hyvin ylimalkainen ja päin p*******. Siitä ei ole apua.

-------------------------------------------------------------------

Otin vielä suurennetun karttakuvan tuosta alueesta ja merkkasin "kenkien löytöpaikan" mahdollisimman tarkasti samoin kuin tuossa poliisin laatimassa esitutkintapöytäkirjan karttaliitteessä. Mittasin siitä välimatkan ja sain jälleen 632m. Eli tuon täytyy olla hyvin lähellä totuutta. Uskon, että vastaaja on mitannut tuolta samalta kartalta, samoin syyttäjä. Onhan tuo karttaliite ETP:ssa ja näinollen "mahdollisimman luotettava". Jermon kirjan piirros, Gustafssonin arvio ja Hessun ilmoittama 300-400m ovat kaikki päin prinkkalaa noin kauniisti sanottuna. Siellä Hessun Dressman sukat olisivat rispaantuneet, jos olisi kävellyt oikeassa paikassa. Missä lienee Hessu hissutellut sukkasillaan?! :D

Hessu taisi hissutella väärässä paikassa! :D
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Kartta on peräisin tämän viestiketjun alkupuolelta.

8)
Sariola
Horatio Caine

Wagner kirjoitti:Kartta on peräisin tämän viestiketjun alkupuolelta.
8)
Vaikuttaa olevan kansalaisen karttapaikka -sivulta kopioitu. En ole sattunut sitä osaa lukemaan tästä ketjusta. Hyvä tietää. Minä olen siinä uskossa, että tuossa merkattu kenkien piilotuspaikka on väärä. Oikea on mielestäni siinä ETP:n liitteessä merkitty.

Ja siitä matka teltalle on noin 632m.
Sariola
Horatio Caine

Tuolla toisella areenalla on nuo kaksi karttaa. Mielestäni siinä ensimmäisessä kartassa on väärä paikka - se toinen karttapiirros on ESITUTKINTAPÖYTÄKIRJASSA oleva karttaliite alueesta. Siitä mitattaessa on tuo etäisyys n. 632m.

Tässä linkki tuolle sivulle, se alempi kartta on mielestäni "se oikea".

Esitutkintapöytäkirjan karttaliite, josta näkyy teltan ja kenkien piilotuspaikan välinen etäisyys
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Mielestäni siinä ensimmäisessä kartassa on väärä paikka - se toinen karttapiirros on ESITUTKINTAPÖYTÄKIRJASSA oleva karttaliite alueesta.
Missä mielessä väärä paikka?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:
Sariola kirjoitti: Mielestäni siinä ensimmäisessä kartassa on väärä paikka - se toinen karttapiirros on ESITUTKINTAPÖYTÄKIRJASSA oleva karttaliite alueesta.
Missä mielessä väärä paikka?
Siinä on kaksi karttaa. Ensimmäisen on laatinut joku areenan keskustelija ja toisen on laatinut ESITUTKINTAPÖYTÄKIRJAN laatinut tutkija tai tutkijat (poliisi). Ylemmän kartan (keskustelijan laatima) "kenkäpiilo" on noin 550 metrin päässä teltasta - alemman kartan (poliisin laatima) "kenkäpiilo" on noin 630 metrin päässä teltasta. Ne ovat siis eri paikoissa. Molemmat eivät voi olla oikeita. Minä pidän Esitutkintapöytäkirjan liitteenä olevaa karttaa oikeana ja keskustelijan laatimaa karttaa vääränä.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Mielestäni siinä ensimmäisessä kartassa on väärä paikka - se toinen karttapiirros on ESITUTKINTAPÖYTÄKIRJASSA oleva karttaliite alueesta. Siitä mitattaessa on tuo etäisyys n. 632m.
awa kirjoitti:Missä mielessä väärä paikka?
Sariola kirjoitti:Minä pidän Esitutkintapöytäkirjan liitteenä olevaa karttaa oikeana ja keskustelijan laatimaa karttaa vääränä.
Et taida Sariola täysin ymmärtää, että haen kysymykselläni perusteluita väitteillesi. Missä mielessä toinen on oikea ja toinen väärä paikka?

- Melenkiintoista -

Sariola
Horatio Caine

Missä mielessäkö väärä?

Jälkimmäisen on laatinut murhaa tutkiva poliisi. Minä luotan tässä tapauksessa tuohon poliisiin. Uskon hänen olleen tietoinen kenkien "oikeasta paikasta". Tuo piirros on tehty vanhalle kartalle, jossa näkyy niitä vanhoja polkuja.

Sen ylemmän kartan on piirtänyt "kansalaisen karttapaikka" kartalle tavallinen areenan keskustelija. Mahdollisesti hän on ottanut paikan siitä, missä yleisö kävi oikeudenkäynnin aikana. Tämä laatija ei ole todennäköisesti tiennyt tarkkaa paikkaa - on vain arvellut sen olevan tuossa. Noiden paikkojen ero on noin 100 metriä. Molemmat sattuvat olemaan hyvin samaan suuntaan teltalta katsottuna. Tässä uudemmassa kartassa on uusia teitä ja uusia katuja uusissa paikoissa. Oikeudenkäynnissä on menty näitä nykypäivän teitä pitkin - tuossa vanhassa kartassa on eri kulkuväylät. Ne näyttävät olevan polkuja

Kun se Esitutkintapöytäkirjan kartta nyt vain vaikuttaa olevan oikea ja se myöhemmin laadittu ja uudelle kartalle piirretty paikka näyttää olevan ja vaikuttaa olevan väärässä paikassa. Ei sitä sen kummemmin voi perustella. Molempiin sopii määritelmä: Etäisyys telttapaikalta on noin 600 metriä.

Luotetaan tällä kertaa esitutkintapöytäkirjaan ja kartan laatineeseen poliisiin.

Omalla näytölläni tuo karttaan piirretty mittakaava on 9,5 cm = 1000 m
Teltan ja kenkäkätkön väli on 6,0 cm = 632 m

Kyllä tämä Esitukintapöytäkirjan liitteenä oleva poliisin laatima karttapiirros vaikuttaa luotettavalta. Ainakin minun mielestäni.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Samassa kohtaahan karttojen perusteella kenkäpiilo näyttäisi olevan, tien vieressä kukkulasta vasemmalle. En lähde kinaamaan, mutta joskus on itsekin tullut suunnistettua.

8)
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Mielestäni siinä ensimmäisessä kartassa on väärä paikka - se toinen karttapiirros on ESITUTKINTAPÖYTÄKIRJASSA oleva karttaliite alueesta. Siitä mitattaessa on tuo etäisyys n. 632m.
awa kirjoitti:Missä mielessä väärä paikka?
Sariola kirjoitti:Minä pidän Esitutkintapöytäkirjan liitteenä olevaa karttaa oikeana ja keskustelijan laatimaa karttaa vääränä.
awa kirjoitti:Et taida Sariola täysin ymmärtää, että haen kysymykselläni perusteluita väitteillesi. Missä mielessä toinen on oikea ja toinen väärä paikka?
Sariola kirjoitti:Ei sitä sen kummemmin voi perustella. Molempiin sopii määritelmä: Etäisyys telttapaikalta on noin 600 metriä.

Kyllä tämä Esitukintapöytäkirjan liitteenä oleva poliisin laatima karttapiirros vaikuttaa luotettavalta. Ainakin minun mielestäni.
Eli jälleen kerran Sariolan kanssa päädytään tähän tuttuakin tutummaksi tulleeseen totuuteen. Sariolan sanomana: Ei sitä sen kummemmin voi perustella.

Sariola, tyylilleen uskollisena, ei pysty perustelemaan yhtään mitään, vaan väittää väittämästä päästyään ja lopuksi toteaa - ainakin minun mielestäni.

Sariola
Horatio Caine

Eihän tuota sen kummemmin voi perustella. Toinen on poliisin laatima ja on liitteenä esitutkintapöytäkirjassa.

Toinen on keskustelijan piirtämä toisen käden tietoihin perustuva.

Nuo kaksi paikkaa eivät suinkaan ole samassa paikassa, vaan niiden välillä on eroa.

Vertailin noita karttoja: Katso linkki alla. Nuo kaksi karttaa eivät suinkaan viittaa samaan paikkaan.

Kenkien kätköpaikkojen vertailua
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Eihän tuota sen kummemmin voi perustella. Toinen on poliisin laatima ja on liitteenä esitutkintapöytäkirjassa.

Toinen on keskustelijan piirtämä toisen käden tietoihin perustuva.
Kyllä - esitutkintapöytäkirja on huolellisesti laadittu selvitys siitä mitä on tapahtunut. Siitä olen kanssasi samaa mieltä.

Mikäli sinä Sariola et itse pysty osoittamaan kenkien löytöpaikkaa, niin et voi silloin mennä yksioikoisesti toteamaan, että toinen kartta on oikein ja toinen väärin. Vielä kun noiden karttojen välinen ero on merkityksetön.

Sitten voitkin kertoa, että kenellä on ensikäden tietoa kenkien löytöpaikasta? Kenties aikalaispoliisilla? Näyttikö kenkien löytäjä tarkasti mistä kengät löytyivät?

Ymmärtääkseni kenkien piilottajalta tuota ensikäden tietoa poliisi ei ole saanut.

Vastaa Viestiin