65-vuotias Marja-Leena Salminen katosi Ylläksell
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä
Varmasti totta.
En vaan oikein jaksa uskoa, että ML olisi tieten tahtoen lähtenyt ladun ulkopuolelle. Ja jos olisi vahingossa ''liukunut'' pois ladulta, olisi kyllä varmaan heittäytynyt persuksilleen pysättääkseen vauhdin.
En vaan oikein jaksa uskoa, että ML olisi tieten tahtoen lähtenyt ladun ulkopuolelle. Ja jos olisi vahingossa ''liukunut'' pois ladulta, olisi kyllä varmaan heittäytynyt persuksilleen pysättääkseen vauhdin.
Nuotio & Äreät Tiput
On kyllä harvinaisen pirulliset kelit etsimisen kannalta.... Onkohan käytetty koiria? Vaan ei taida hanki kestää koiraakaan, ainakaan täällä etelä lapissa en ainakaan muista että olisi ollut kertaakaan sellaista hankea, että kulkea pystyisi. Siksi vähän arveluttaakin että olisi kumminkin laskenut rotkoon. Kuinka tuo ylipäätänsä olisi edes mahdollista, että 65 vuotia alkaisi hurjastelemaan niin että laskisi ladulta pahasti ohi? Ja vieläpä niin pitkälle kaatumatta ettei ladulta käsin havaittaisi. Mutta kertakaikkiaan kummallinen tapaus 
Eli MissHolmes juuri samoilla linjoilla kanssani tuossa yllä. Tuli vielä mieleen että miksi ihmeessä tuttavat lähtisivät eri aikaan hiihtämään? Jos itse olisin suksihommissa niin kait me yhdessä lähdettäsiin matkaan ja vaikka sitte myöhemmin päätettäsiin, että me mennään tätä toista reittiä, niin mene sinä ML tuota helpompaa latua ja tavataan sitten siellä paikassa XX.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Tämä lienee tuo reitti joka ML:n oli tarkoitus hiihtää:
1. Äkäslompolo – Kotamaja – Kukaslompolo – Äkäslompolo
Pituus 20 – 23 km lähtöpaikasta riippuen
Taso: Pääosin helppo, keskivaikea n. 3 km:n matkalla
Reitille pääsee kaikilta kyläkeskuksen majoitusalueilta. Kauempaa tuleville paras lähtöpaikka on Riemuliiteri, jonka pihassa on pysäköintitilaa.
Äkäslompolo-järveltä hiihdetään Karilan risteykseen, mistä opasteiden mukaan noustaan Kukastunturin rinnettä kohti Kotamajaa. Kahvilassa pidetään lepotauko, minkä jälkeen lähdetään seuraamaan Peurakaltion opasteita.
3,5 km:n laskettelun jälkeen käännytään vasemmalle seuraten Äkäslompolon opasteita. Loppumatkalle osuu pitkä Kukaslompolon järvenselkä, minkä jälkeen ollaankin kohta Karilan risteyksessä. Tästä voi hiihtää joko takaisin lähtöpaikalle tai suoraan omaa reittiään majapaikkaansa.
Kova tuuli kannattaa ottaa huomioon kiertosuuntaa valittaessa. Pohjoistuuli sopii edellä kuvattuun kiertosuuntaan ja etelätuulella reitti kannattaa kiertää päinvastoin.
Nuotio & Äreät Tiput
Niinpä, jos vauhdilla menee hankikantoa ekaksi vähän sivuun, ja sitten heittäytyy #persuksilleen# niin eipä siitä painavampi ihminen pääsekään ylös jos sattuu joutumaan vähän kuin kuoppaan...MissHolmes kirjoitti:Varmasti totta.
Muista lähdekritiikki!
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minulla on käsitys, että ML on hiihtänyt ennenkin. Alla olevasta kuvasta näkee hyvin, että ladut ovat aika leveät, eikä niiltä noin vaan lipeä.
Ja uskoisin ettei ML olisi lähtenyt suksille ollenkaan, jos ei osaisi lainkaan hiihtää/ jarruttaa.

...itse en nimittäin näillä taidoilla lähtisi yksin hiihtämään, vaikka olenkin 20-vuotta nuorempi. Ja ainakin minun oletukseni on, että ML osasi kyllä hiihtää.
Ja uskoisin ettei ML olisi lähtenyt suksille ollenkaan, jos ei osaisi lainkaan hiihtää/ jarruttaa.

...itse en nimittäin näillä taidoilla lähtisi yksin hiihtämään, vaikka olenkin 20-vuotta nuorempi. Ja ainakin minun oletukseni on, että ML osasi kyllä hiihtää.
Nuotio & Äreät Tiput
ML:n oletettu hiihtoreitti on kulkenut Äkäslompolosta Kotamajalle jonne tapaaminen ystäväpariskunnan kanssa oli sovittu. Vahvistamaton silminnäkijä- havainto on vessan luota jollainen on vain puolimatkassa eli Hangaskurun laavulla. Alkuosa matkasta siihen asti on nousuvoittoista/ tasaista ja vasta loppumatkasta tulevat jyrkät, vaativimmat laskut joissa kokenutkin hiihtäjä saa liukkailla kevätkeleillä laskea kieli keskellä suuta. Tuntuu tosin vaikealta kuvitella, että jos olisi lentänyt ladulta metsikköön, että jälkiä ei olisi näkyvissä, kovin pitkälle pehmeä lumi ei kuitenkaan vie. Kuinkahan tarkkaan nämä paikat on tutkittu, siitä ei ole tietoa.
Ystäväpariskunnan tarkoitus lienee ollut kavuta Kukastunturin yli johon menee helposti vähintään puoli tuntia enemmän kuin 'ohituslatua' pitkin. Syynä eriaikaiseen hiihtoon saattaa yksinkertaisesti olla tämä, jotta oltaisiin Kotamajalla suunnilleen samaan aikaan. Toisekseen ovat saattaneet lähteä liikkeelle aivan eri suunnista jolloin ei muutenkaan ole syytä tehdä treffejä heti alkumatkasta.
Ystäväpariskunnan tarkoitus lienee ollut kavuta Kukastunturin yli johon menee helposti vähintään puoli tuntia enemmän kuin 'ohituslatua' pitkin. Syynä eriaikaiseen hiihtoon saattaa yksinkertaisesti olla tämä, jotta oltaisiin Kotamajalla suunnilleen samaan aikaan. Toisekseen ovat saattaneet lähteä liikkeelle aivan eri suunnista jolloin ei muutenkaan ole syytä tehdä treffejä heti alkumatkasta.
Miten minulla on käsitys, että mökit olisivat ollut vierekkäin eli olivat mökkinaapureita? Tämä pohdinta siis siksi että kummastelen miksi lähtivät reissulle eriaikaan? Ei kai varsnainen reitti voi alkaa heti mökin nurkalta?
Ja sitten tuo ladulta suistuminen...olisi varmaan aika todennäköistä, että sukset jäisivät enemmän tai vähemmän törröttämään hangen yläpuolelle ja näin helpottaisi näköhavaintojen tekemistä?
Ja sitten tuo ladulta suistuminen...olisi varmaan aika todennäköistä, että sukset jäisivät enemmän tai vähemmän törröttämään hangen yläpuolelle ja näin helpottaisi näköhavaintojen tekemistä?
skoone kirjoitti:Olen asunut tunturialueilla yhteensä yli 10 vuotta (Suomen Lappi, Pohjois-Ruotsi ja - Norja.Kyllikki S kirjoitti:Lapin Kansan kommenteissa joku paikallinen kertoili sääolosuhteista torstaina ja perjantaina.
Hänen mukaansa katoamispäivänä oli hankikanto jolloin ei olisi mahdotonta poiketa ladulta jättämättä mitään hyvin havaittavia jälkiä. On siis voinut liukua pitkällekin kuusikkoon tai tiheään pöpelikköön.
Ja tämän paikallisen säämiehen mukaan perjantaina kun etsinnöt alkoivat, oli pehmeä hanki ja pöllyävää lunta. Siinä olisi ehtinyt ne vähäisetkin jäljet ladulta poikkeamisesta hävitä.
Lähinnä etsijät kai ovat tarkistaneet vain ne kohdat missä poikkeavia jälkiä näkyi.
Ja varmaankaan tuo mustavalkoinen asustus ei helpota yhtään ilmasta käsin havaitsemista vaikka ruumis makaisi avarammallakin paikalla saati että keskellä tiheää puustoa.
Tiedän, että tunturiseudulla sää muuttuu usein ja nopeasti ja tuuli saattaa kasata nopeastikin lunta jonkun kaatuneen päälle. Ja sitten se, että jos hankikanto pettää, saattaa käydä köpelösti. Hankikanto saattaa olla öisin ja aamupäivästä kantava, mutta iltapäivällä ei enää olekaan. Tai sitten puitten kuurilla saatttaa jo kevätaikaan olla "pehmeitä paikkoja"... Joten uskoisin löytyvän sitten lumien häivyttyä...
Mutta tuota tuota... nainenhan oli retkellään - jos oli - ilmeisesti klo 14 maissa iltapäivällä. Tuskin on hankikantoa esiintynyt tuohon aikaan vuorokaudesta. Tutkinnanjohtaja Anunti sitä paitsi vahvisti ettei torstaina ollut hankikantoa, sanoivatpa paikalliset syväkurkut mitä tahansa.
Sinänsähän tuo hankikantoselitys olisi ihan nappi: hankikannon houkuttamana olisi poikettu ladulta hiihtelemään vähän omassa rauhassa. Hankikantoahan on upea hiihtää, syö vaan aika tehokkaasti suksien pohjia. Kun kantamoinen sitten olisi retken aikana pehmennyt niin takaisin ladulle etsiytyminen olisi ollut vähintäänkin kinkkistä.
Mutta kuten sanottu, hankikantoa ei torstaina ollut ollut.
.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
JaahaLuupää kirjoitti: Sinänsähän tuo hankikantoselitys olisi ihan nappi: hankikannon houkuttamana olisi poikettu ladulta hiihtelemään vähän omassa rauhassa. Hankikantoahan on upea hiihtää, syö vaan aika tehokkaasti suksien pohjia. Kun kantamoinen sitten olisi retken aikana pehmennyt niin takaisin ladulle etsiytyminen olisi ollut vähintäänkin kinkkistä.
Mutta kuten sanottu, hankikantoa ei torstaina ollut ollut.
.
Pitänee kai sit vaan odotella lumien sulamista. Jos ei silloinkaan ihmistä löydy niin voikin ryhtyä pohtimaan vakavammin rikoksen mahdollisuutta.
(Ufosieppausta unohtamatta.)
Totuus
-
Tiina
- Sherlock Holmes
MissHolmes kirjoitti:Minulla on käsitys, että ML on hiihtänyt ennenkin. ...itse en nimittäin näillä taidoilla lähtisi yksin hiihtämään, vaikka olenkin 20-vuotta nuorempi. Ja ainakin minun oletukseni on, että ML osasi kyllä hiihtää.
Eiköhän tuo hiihtäminen ole kuin pyörälläajo...se ei unohdu, vaikka välissä olisi vuosiakin. Jokainen liikuntakykyinen suomalainen kai hiihtää osaa. Kiitos pakollisen koululiikunnan.
Ja kadonneen hiihtotaito varmaan parempi kuin tavallisen etelässä(no onhan täälläkin lunta tosin ollut viime vuosina) talvet viettävän keskivertotaapertajan, kun kerta kokenut lapinkävijäkin oli, joten tapahtumaa tuskin voi taidoista tai sen puuttumattomuudesta syyttää.
Kiinnostaisi vaan tosiaan tietää, että onko etsintä ollut perusteellista vai onko sitä vähän kurkattu reunan(jos sellaisia kohtia on) yli, että eipä näy mittään...
No voi hyvät tytöt, minäkin olin ennen ihan kilpahiihtäjätasoa ja pyörälläkin ajelin tosi pitkiä matkoja. Mutta se oli nyt useita kymmeniä vuosia ja kiloja sitten. Vanhuus ei tule yksin, eikä kilot;)) Eli kuusvitonen ja ilmeisesti tukevahkokin ihminen ei pysty samaan kuin joskus pari kolme kymmentä vuotta sitten. Semmosta on elämä.Tiina kirjoitti:MissHolmes kirjoitti:Minulla on käsitys, että ML on hiihtänyt ennenkin. ...itse en nimittäin näillä taidoilla lähtisi yksin hiihtämään, vaikka olenkin 20-vuotta nuorempi. Ja ainakin minun oletukseni on, että ML osasi kyllä hiihtää.
Eiköhän tuo hiihtäminen ole kuin pyörälläajo...se ei unohdu, vaikka välissä olisi vuosiakin. Jokainen liikuntakykyinen suomalainen kai hiihtää osaa. Kiitos pakollisen koululiikunnan.
Ja kadonneen hiihtotaito varmaan parempi kuin tavallisen etelässä(no onhan täälläkin lunta tosin ollut viime vuosina) talvet viettävän keskivertotaapertajan, kun kerta kokenut lapinkävijäkin oli, joten tapahtumaa tuskin voi taidoista tai sen puuttumattomuudesta syyttää.
Kiinnostaisi vaan tosiaan tietää, että onko etsintä ollut perusteellista vai onko sitä vähän kurkattu reunan(jos sellaisia kohtia on) yli, että eipä näy mittään...
Muista lähdekritiikki!
Täytyy kuitenkin muistaa, että ML oli 33 vuoden ajan käynyt paikkakunnalla. Eiköhän siinä kokemus säily vaikka kunto iän mukanaan tuomien 'heikkouksien' myötä hiukan rapistuisikin. Voi myös olla niin, että liiallinen itsevarmuus on jossain kohti kostautunut. Tämä siis sillä oletuksella, että kyseessä on tapaturma.
Itse en laskisi rikoksen mahdollisuutta pois...
Itse en laskisi rikoksen mahdollisuutta pois...
-
Tiina
- Sherlock Holmes
No eihän sitä nyt kukaan kai aivan samaan suoritukseen enää pysty kuin nuorempana, mutta koska Marja-Leena nyt ilmeisesti oli ihan tämänkin lomareissun aikana jo ollut suksimilla menossa, niin ihan hiihtotaidoton ei siis ole. Ja eiköhän tuo tukevuusasia ole hieman liioiteltu. Tuolla painolla ja pituudella ihminen ei todellakaan ole vielä niin iso, että sitä edes huomaisi. Näkeehän sen tuosta kuvastakin, että ihan normaalin mitoissa mennään.skoone kirjoitti:No voi hyvät tytöt, minäkin olin ennen ihan kilpahiihtäjätasoa ja pyörälläkin ajelin tosi pitkiä matkoja. Mutta se oli nyt useita kymmeniä vuosia ja kiloja sitten. Vanhuus ei tule yksin, eikä kilot;)) Eli kuusvitonen ja ilmeisesti tukevahkokin ihminen ei pysty samaan kuin joskus pari kolme kymmentä vuotta sitten. Semmosta on elämä.
Jos olisi suhahtanut vahingossa ladulta sivuun, humahtanut persiilleen ja jäänyt kuin koppakuoriainen jumiin hankeen sälälleen, niin kai jossain vaiheessa olisi alkanut huutelemaan apua ohihiihtäjiltä jos tajuaa ettei omin voimin pystyyn pääse.
Jotenkin luottaisin ennemmin paikallisten lausuntoihin hangenkannosta kuin poliisin, koska poliisi ei välttämättä tee luonnosta havaintoja samoin kuin paikallinen pilkkijä tms, joka joka päivä saattaa luonnossa kulkea ja huomata eri tavoin asioita kuin poliisi.
Jotenkin luottaisin ennemmin paikallisten lausuntoihin hangenkannosta kuin poliisin, koska poliisi ei välttämättä tee luonnosta havaintoja samoin kuin paikallinen pilkkijä tms, joka joka päivä saattaa luonnossa kulkea ja huomata eri tavoin asioita kuin poliisi.