Lippispäinen poika on viime päivinä saanut saanut ohikulkijat avaamaan lompakkoaan Helsingin keskustassa. Noin 14-vuotiaaksi arvioitu poika pysäyttää ihmisiä ja selittää tarvitsevansa rahaa kotimatkaa varten.
Lippispäinen poika on saanut sympatiaa puolelleen esiintymällä itkuisena ja hätääntyneenä. Poika on tavattu samalla asialla eri puolilla keskustaa pyytämällä noin 11 euroa matkalippuun Kouvolaan tai Porvooseen. Yksi pojan selityksistä on myös matkalipun arvon loppuminen.
Poliisi ei ollut vielä keskiviikkona saanut pojasta ilmoituksia.
- Kyllähän tämä voi täyttää lievän petoksen merkit, päivystävä komissario Kirsi Kanth Helsingin poliisista kommentoi tapausta.
- Monet kerjäläiset käyttävät rahansa aivan muuhun kuin pyytämäänsä asiaan.
- Jos henkilö on alle 15-vuotias, poliisi voi käydä puhuttamassa häntä ja katsoa sitten tapauskohtaisesti tarvittavat toimenpiteet, Kanth sanoo.
Kerjääminen on erityisesti vilkkaiden alueiden ongelma, mutta tiettyjä alueita Kanth ei nimeä.
- Erilaisia kerjäläisjuttuja esiintyy tavan takaa tietyillä paikoilla ja samojen henkilöiden toimesta. Helsingin keskustan lisäksi kerjäämisongelmia esiintyy erityisesti suurten kauppakeskusten ja asemien läheisyydessä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011041 ... 4_uu.shtml
Halusin tästä laittaa erillisen aloituksen, koska olen tämän pojan ns. uhri
Rahallisesti menetys ei tunnu missään, mutta oma huoleni pojan takia oli suuri ja nyt sitten hiukka veetuttaa, kun voi todeta tulleensa huijatuksi. Tiedoksi siis Helsingissä asuville, että tällainen nuori huijari on liikenteessä ja osaa esittää osansa varsin vakuuttavasti!
Ilmoitin omasta tapauksestani myös poliisille, koska Iltiksessä tuli ilmi, että hän on tehnyt tätä useammallekin. Edelleenkään en rahan takia ilmoitusta tehnyt, vaan ihmisten mielenrauhan. Itse olen vielä poikaa jälkeen päinkin ajatellut ja miettinyt onko hänellä kaikki hyvin.