Essi "Ede" Tervonen 15v. Tampere

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset

Re: Essi "Ede" Tervonen 15v. Tampere

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

:) Kyllä sitä itsellekin alkuun tuli paljon uutta asiaa.

Mutta juu, nuorille tarjotaan mahdollisuus harrastukseen, jonka laitos maksaa. Sen saa itse valita ja sinä päivänä kun on esim. soittotunti, on myös yhtä paljon vapaata omaa aikaa. Eli harrastus ei nipistä siitä vapaa-ajasta palaa pois.
Normaalina päivänä koulun jälkeen on välipala, jonka jälkeen tunti rauhoitutaan omassa huoneessa, läksyt pitäisi tehdä siinä välissä.
Tämän jälkeen on omaa aikaa, jolloin nuori voi lähteä vaikka tapaamaan kaupungille kavereita. Jokainen saa myös kuukausirahan ja erikseen ns. vaaterahan, millä voi sitten käydä ostamassa itselleen mitä tahtoo. Kotiin tuloajat ovat viikolla ja viikonloppuna, usein nuoria lähtee kotilomille.
Ettei se asuminen laitoksessa ole aina niin suljettua! Tokihan on tiukempia paikkoja, mutta jokaiselle ihmiselle kuuluu myös se oma vapaus.
Jos käyttäytyy fiksusti ja hoitaa koulun jne, pääsee sitten hiukan vanhempana tälläiseen tukiasuntoon, missä käy ohjaaja seuraamassa tilannetta.

Myös näillä laitosnuorilla on loistavat mahdollisuudet erilaisiin terapioihin, mihin "normaalin" nuoren on huomattavasti vaikeampi päästä, koska jonot ovat todella pitkät.

Sitten jos hatkataan esimerkiksi viikko, tulee viikko rajoitettua liikkumiskieltoa. Sen enempää ei laitos voi määrätä, vaan sosiaalihuolto päättää sitten jatkosta, jos siihen on tarvetta. Rajoitetun liikkumiskiellon aikana nuori mm. syö omassa huoneessaan, saa soittaa päivässä sovitun määrän puheluita (esim. vanhemmille ja poikaystävälle) ja näille puheluille on määrätty kestoaika (esim. 10min) ja puhelut soitetaan valvonnan alla. Liikkumiskiellon aikana saa ulkoilla, mutta tämä tapahtuu ohjaajan kanssa.
Tällä rajoitetulla liikkumiskiellolla pyritään rauhoittamaan nuori hatkaamisen jälkeen, lisäksi ettei saada vettä myllyyn kun muiden nuorten kanssa kehuskellaan "tein sitä ja tein tätä" ja se sitten yllyttää muita nuoria omalla tavalla. Oman ohjaajan kanssa käydään läpi hatkaamista, mitä on tehnyt, millaisessa porukassa on liikkunut, mitkä on tuntemukset ym. Moni nuori on kokenut, että sitten kuitenkin tuo viikon rauhoittuminen tekee oikeasti hyvää, vaikka se ei kauhean kivaa olekaan.
Lisäksi nuori käy hatkaamisen jälkeen huumetesteissä sekä tytöille tehdään raskaustesti.
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

^^ No tuohan kuulostaa melko hyvältä.. Ottaen huomioon että on myös nuoria jotka asuvat kotona mutta semmoisissa perheissä ettei ole mahdollisuuksia harrastaa tai saada mitään "vaaterahaa". Jotenkin surkeaa että kaiken tuonkin jälkeen ne nuoret näyttää auttajilleen persusta ja temppuilevat karkailemalla :( Mutta joo, lupasin jo antaa olla :)
Sunshine
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sunshine »

Itse olen asunut laityoksessa (elikkä pienryhmäkodissa) ja elämä oli melko lailla tuota mitä siipisupi kirjoitti mutta meillä oli paljon tiukemmat säännöt, ei ollut puhelimia muuten kuin kotilomilla, joilla käytiin joka toinen viikonloppu (toinen isällä ja toinen äidillä jos vanhemmat eronneet), lomien jälkeen tehtiin aina huumetestit sekä tavarat tarkastettii. Meitä ei kyllä opetettu tekemään ruokaa tai edes käyty kaupassa muuta kuin silloin kuin käytiin ostamassa siivouskarkit. Tuosta hygienia asiassakaan ei niin tarkkoja oltu (luojan kiitos, että suurin osa pesi hampaansa ja itsensä). Harrastuksia ei harrastanut kukaan muu kuin minä silloin, vaikka niin kovasti koitettii laittaa kaikki muutkin samaan harrastukseen mikä taas alkoi ärsyttää minua kun joutui katsomaan samoja naamoja aina (kävimme siis kotikoulua). Tuohon terapiaan sen verran, että toki pääsee hoitoon helposti, mutta sekin on kiinni itse paikasta (eli jos siellä ei viedä lääkäriin niin ei terapiaankaan). Itse en koskaan hatkannut, mutta oli muita jotka kyseistä asiaa harrasti, siitä tuli aina kuukauden lomakielto. Eräs joutui olemaan kuukauden omassa huoneessa kun oli yli kuukauden karkuteillä. Kyllä sitä usein mietti et nyt tää paska loppuu, mutta minulle kävikin niin hyvä tuuri että laitettiin omaan asuntoon sitten jo vuoden päästä sijoittamisesta, ja siitäkin ajasta puolet asuin itsenäistymis puolella. Raha-asioissa oli kyllä melko hyvä systeemi kun rahaa sai sen mukaan miten käyttäytyi (10e viikkorahaa, 5e hyvänkäytöksen rahaa, max 5e koulusta jos oli hyvin menny (kerättiin hymynaamoja mistä raha koostui) sekä 5e tupakoimattomuusrahaa (joka edellytti puoli vuotta polttamatta).

Mutta täytyy sanoa että elämä ei todellakaan ollut kodin omainen. Ohjaajilla oli omat lellikit ketkä ei saanut rangaistuksia ja itse tunnun olevan erään inhokki kun sain rangaistukia siitä että eräs poika (joka oli ihastunut minuun) sulki minut vessaan tai kuivauskaappiin. Paras oli se kun minua rangaistiin ainoastaan kun tämä samainen tapaus tuli nukkumaan meno ajan jälkeen huoneeseeni jolloin satuin juuri pukeutumaan.

Tämä lehtien kautta etsiminen taitaa olla ihan paikastakin kiinni koska siellä missä minä asuin ei koskaan etsitty näin, ja syykin oli se että nuori kertoi aina olevansa kunnossa. Eikä tosiaankaan lähdetty hakemaan kovinkaan kaukaa.
inka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja inka »

viimeinen sijoituspaikkani, mistä sitten lähdin omilleni, antoi paremmat eväät elämään kuin mitä olisin kotoa saanut.
ihan normaali kuri siellä oli, mikä normaaleissa kodeissakin on. itsekin hatkailin jokusen kerran kaikista sijoituspaikoistani. ja aina tuli seuraamuksia, niin kuin pitääkin. mutta kun aloin rauhoittumaan, niin tajusin kuinka hyvä paikka se oikeastaan on. aina oli joku aikuinen tukemassa ja neuvomassa, jos oli tarvetta.
tuota hatkaamista olen ajatellut joskus jälkeenpäin, ja tulin siihen tulokseen että, minulla taisi olla liian hyvä olla. kuulostaa varmasti hullulta...
pelko siitä että kaikki kuitenkin romahtaa taisi olla syy siihen että oli pakko kapinoida.
luulen että se on monella muullakin syynä niihin hatkoihin edelleen. jos on kotonaan oppinut ettei mikään hyvä kestä, eikä kannata olla onnellinen, niin se pelottaa hämmentynyttä teini-ikäistä.
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset

Harmi kuulla, että Sunshinen paikka on ollut ikävä ja kaikkea ei-sallittua tapahtunut
Tottakai se on aina paikasta kiinni ja etenkin niistä ohjaajista. Ei saisi ottaa lellikkejä ja jokaisella pitäisi olla omat säännöt!
Meidän paikassa asuu 7 nuorta, yksityinen pienryhmäkoti, joten sen enempää ei saa edes olla. Omasta mielestäni pidän tärkeä juurikin tuollaisia perusasioita, kuten ruoanlaitto ja omien asioiden hoitaminen ja niiden harjoittelu. Jos niitä ei tee, eipä niitä opikaan.

Meillä on myös jokaiselle nuorella ihan oma henkilökohtainen ohjaaja, mutta tokihan kaikki ohjaajat auttavat ja ohjaavat jokaista nuorta. En ole itse huomannut, enkä ole kuullut nuorilta, että kokisivat jonkun ohjaajan katsovan suosikkiensa tekosia sormien läpi. Tokihan jokaiselle tulee oma "suosikkinsa", mutta ei sen saa antaa näkyä työssä. Minäkin olen jollain tavalla kiintynyt omaan nuoreeni, mutta yhtälailla huomioin kaikki muutkin. Tietysti sitä jokainen ihminen kiintyy niihin ihmisiin, kenen kanssa on paljon tekemisissä. Mutta, mutta, olen sitä mieltä että meidän nuoret ovat loistavia pentuja, jotka toivottavasti saa riittävät eväät maailmalle :)

Tämä keskusteli lähti kyllä rankasti rönsyilemään itse aiheesta :D
Monesti vain tuntuu, että monella ihmisellä on ihan erilainen käsitys siitä, millaista saattaa olla laitoksessa. Tietysti mukaan mahtuu näitä mätiä paikkoja, mikä on todella iso harmi. Mutta toivon, että meidän nuoret ovat viihtyneet ja ehkä joku päivä vielä vanhoina ja viisaina muistavat meitä hyvällä :mrgreen:
Sunshine
Nikke Knatterton

Tuo 7 nuoren rajoitus on helppo kiertää sillä että pistetään samaan pihapiiriin pari eri yksikköä. Jonka takia siellä missä minä asuin oli yhteensä 14 nuorta kahdessa eri talossa. Mutta juu, ei kaikki paikat ole yhtä kamalia, esim kaverini asuu paikassa joka on tosiaankin hyvin kodin omainen kaikkine vapauksineen (paikalla tosin huono maine kun nuoret ei meinaa pysyä aisoissaan siellä :D).

Mielestäni on hyvä kertoa näistä laitoksista näin sillä ei kaikki tiedä mitä se elämä oikeasti on. Itse huomasin että jos kerroin kyseisestä asiasta niin ihmiset alkoi saman tien pitämään minua jonain kriminaalina vaikka sitä ennen olin pieni enkeli.

Tuosta kiintymisestä haluan vielä mainita vaikka menee vielä enemmän OT:n puolelle. Ymmärrän hyvin tuon että kiintyy omaan nuoreensa, vielä enemmän jos itsellä samaa taustaa. Mielestäni läpi sorminen katsominen vaan antaa nuorelle kuvan että kaikesta pääsee helpolla, mitäs sitten kun joutuu oikeassa elämässä vaikeuksiin poliisin kanssa. Ei taida poliisisetä ollakkaan niin kiltti kuin se oma ohjaaja.
Helmie
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Eipä kuulosta olevan hyvin tuon Eden asiat...
Luen paljon blogeja ja yhden tytön blogissa oli sitten tällainen kirjoitus:
JOS OLET TIETOINEN ESSI-MARIA TERVOSESTA, OTA YHTEYS POLIISIIN!!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011042 ... 1_uu.shtml

Essin äiti on TODELLA huolissaan, rakkaasta tytöstään. Joka on kadonnut kotilomilla ollessaan Tampereella !

Hän voi olla edelleen Tampereella, mutta se ei ole kovin todennäköistä !

Jos tiedät pienimmänkään vinkin Essin voinnista, tai hänen olin paikastaan niin ilmoita suoraan poliisille !

Essi liikkuu vähän alta 40v. miehen seurassa, joka on entinen? tai nykyinen narkomaani.
Perhe, sukulaiset ja ystävät pelkäävät nyt tosissaan Essin puolesta !!

Laitathan tämän kiertämään, josko tyttö löytyisi pian, ennenkuin ehtii tapahtua mitään kauheaa !

Ja tässä on mies jonka kanssa Essi-Maria liikuskelee/ on liikuskellut. Lempinimenä tiedetään HD:na ja oikea nimi ***** *******

Nyt hei ihan oikeasti! Ede on mun entinen laitos tuttu, joka on nyt ollu piilosilla jos jonkin aikaa! Olen itekkin jutellut Eden äidin kanssa ja huoli ja suru on niiin järkyttävän kovaa !! Jos olet nähnyt Essi-Maria Tervosta jossain tai edes epäilet nähneesi niin ota suora yhteys poliisiin !T.Tiuski

Ja niinkuin ylempänä on kirjoitettu, laittakaa tämä kiertoon ! Että mahd. laajasti ihmiset saisivat tietää minkä näköinen tyttö on kadoksissa !
http://tiuskiii.blogspot.com/2011/04/jo ... maria.html

Sensuroin tuon HD:n oikean nimen, mutta yllä olevasta linkistä sen löytää. Samoin kuin kuvan hänestä oluttölkki ja (leikki?)ase kädessä.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset

Kyllä tuo facebook on oiva paikka, kun miettii, mitä tuttua on jonkun nimessä ja naamassa. Tämä mies on tuttu naama "omilta kyliltä", aina silloin tällöin on tullut mieheen törmättyä. Yhtään en häntä tunne, mutta tiedän.

Olipa tämäkin tärkeä tieto :D
Sunshine
Nikke Knatterton

Siipisupi kirjoitti:Kyllä tuo facebook on oiva paikka, kun miettii, mitä tuttua on jonkun nimessä ja naamassa. Tämä mies on tuttu naama "omilta kyliltä", aina silloin tällöin on tullut mieheen törmättyä. Yhtään en häntä tunne, mutta tiedän.

Olipa tämäkin tärkeä tieto :D
Seuraavan kerran kun törmäät niin voit vihjata että tytön vois palauttaa kotiin :D
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Kylläpä kannatti olla huolissaan.. tuskin tämäkään tyttö ottaa opiksi, on vaan ylpeä saamastaan palstatilasta.
Poliisi löysi etsityn Essin

Julkaistu: 04.05.2011 14:10

Poliisin kadonneeksi ilmoittama Essi-Maria Tervonen on löytynyt hyväkuntoisena.
Hän löytyi keskiviikkona Pirkanmaan poliisilaitoksen alueelta.

Tapaus on saatu selvitettyä poliisin omien tutkimusten ja yleisövihjeiden perusteella.

Poliisi kiittää saaduista havainnoista.

IS
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/polii ... 33299.html
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Vastaa Viestiin