Tämä olkoon nyt se viimeinen viesti tähän ketjuun ennen kuin mitään uutta ilmenee. Kanssasi on yksinkertaisesti mahdoton yrittää rakentaa järjellistä keskustelua/pohdintaa asiasta koska olet ilmiselvästi kantasi muodostanut, etkä suostu siitä perusteluista huolimatta luopumaan.
VPY kirjoitti:Toniälyllä ei ilmiselvästi ymmärretä, että kun ihminen otetaan kiinni hänen olleessaan rauhallisesti iltaa viettämässä ravintolassa ja hänet teljettään selliin vuorokaudeksi, vain hatarien tuntomerkkien perusteella, tuntomerkkien joiden perusteella rikoksen tekijänä voidaan pitää tuhansia ihmisiä, niin tällöin rikotaan kansalaisen oikeusturvaa törkeästi ja sellainen toiminta ei kuulu demokraattiseen yhteiskuntaan.
Tätä tapahtuu ainakin jokaisessa EU-maassa, jos olen väärässä niin anna se yksi (1) esimerkki valtio jossa poliisi ei suorita kiinniottoja esim. näin hatarien tuntomerkkien perusteella. Siis yksi riittää, ei pitäisi olla vaikeaa... Ainoa mikä ei ole ilmennyt koko aikana on se, että oliko tuo oikea tekijä romaani. Tuo muuttaisi tilannetta olennaisesti koska romaaneja ei kuitenkaan täällä Jyväskylässä aivan valtavasti ole. Näin ollen poliisien olisi helpompi erehtyä etsitystä henkilöstä tuntomerkkien perusteella.
VPY kirjoitti:Poliisihan on toiminut tässä tapauksessa täysin mielivaltaisesti ja ilmeisesti vahvoin rasistisin ennakkoluuloin. Mitäs toniäly sanoo siitä, että oltaisiin pidätetty kaikki tuntomerkkeihin sopivat tummatukkaiset ja vaaleatakkiset henkilöt. Näinhän olisi tosiasiallisesti pitänyt toimia jos poliisi ei "lotonnut" ja valinnut tuntomerkkeihin sopivista ainoastaa itselleen miellyttävän uhrin ja tallonut tämän kansalaisoikeudet maahan. Toniälyllä on oikein, että demokraattisessa oikeusvaltiossa poliisi voi mielivaltaisesti ottaa kiinni henkilön joka sopii tuntomerkkeihin hiusten ja vaatetusten osalta vaikkapa 5 kilometrin säteellä ja kaupungin keskustassa, vaikka noihin samoin tuntomerkkeihin sopivia henkilöitä on lukemattomia olemassa. Pelottavaa ajatella, että toniälyllä varustetuilla on tuollaiset oikeudet, joita he eivät osaa käyttää.
Poliisi ei ole toiminut mielivaltaisesti kuten väität, vaan poliisi on toiminut tässä tapauksessa täysin lain ja omien valtuuksiensa mukaan. Jos olen tässä väärässä, niin laita toki jotain faktaa pöytää. Eli jos poliisi on tehnyt tuossa laittoman kiinnioton tai sen sinun viljelemäsi kidnappauksen, niin linkitä ihmeessä jotain mistä sen voimme yhdessä todeta.
http://www.finlex.fi/fi/ tuolta löytyy lainsäädäntö yms.
VPY kirjoitti:Toniälyllä ei siis olisi ollut oikein ja oikeudenmukaista ja kansalaisen oikeusturvan kannalta oikein jos ainoastaan noin hatariin tuntomerkkeihin perustavassa "näytössä" oltaisiin kansalaisen oikeusturvan toteutuminen laitettu etusijalle ja otettu tuntomerkkeihin kuuluvalta henkilöltä henkilötiedot, puhutettu alustavasti ja päästetty vapaana kotiin, sekä kehoitettu tulemaan kuulusteluihin ja tunnistamistilaisuuteen myöhemmin?????
Kiinnioton suorittaminen on täysin poliisin harkinnan varainen asia. Jos esim. tuo ohjastaja on ollut vahvasti päihtynyt (tätä ei olla ainakaan poissuljettu avauksessa), niin kiinniotto on järkevää koska puhuttaminen olisi ollut hankalaa ja välttämättä tämä seppä ei olisi muistanut koko poliisi episodia aamulla.
Kiinnioton venymiseen, joka silti on varsin maltillinen vajaa vuorokausi, saattaa olla monia syitä ja varmaan osaksi juurikin tuo myöhäinen kiinniotto aika.
Kenenkään kansalaisoikeuksia tässä ei ole poljettu, vaan poliisi on toiminut lain mukaan ja täysin normaalin protokollan mukaan. Jos olen väärässä, niin edelleen voit lyödä faktaa pöytään.
VPY kirjoitti:Minulle sillä ei ole merkitystä onko kyseessä romani tai saamelainen, ainoastaan olen todella huolestunut kansalaisen oikeusturvan heikkoudesta viranomaisten täysin mielivaltaisen käytöksen edessä.
Edelleen jauhan samaa: Poliisi ei ole toiminut mielivaltaisesti kuten väität, vaan poliisi on toiminut tässä tapauksessa täysin lain ja omien valtuuksiensa mukaan. Jos olen tässä väärässä, niin laita jotain faktaa pöytää.
VPY kirjoitti:Tonista taas huokuu selvästi, että sinulle kynnyskysymys on se, että kohteena on romani. Sanoisin jopa, että Tonista huokuu kiihko tiettyä kansanryhmää kohtaan

Pidän itseäni erittäin suvaitsevaisena ja minulle ei ole ongelma onko kiinniotettu valtaväestöä vai vähemmistöä. Ainoastaan jos teon oikea tekijä on saman vähemmistön edustaja, niin silloin tilanne muuttuu aika radikaalisti. Voisitko linkittää tai laittaa yv:nä kohdat missä kohtaa kirjoituksiani huokuu kiihko kyseistä kansanryhmää kohtaan. Olen erittäin pahoillani jos olen loukannut sinua. Toivottavasti mitään peruuttamatonta vahinkoa ei ole vielä tapahtunut.
Hauskan lempinimen keksit, keksitkö itse vai pyysitkö apua. Tuo on suorastaan nerokas ja äärettömän kekseliäs. Tuo vain todistaa sen, miksi minä olen "apinan tasolla" ja sinä jossain paljon korkeammalla.