(K) 17-v:llä suhde 13-v:hon - hyväksikäyttösyyte hylättiin

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
INES 7
Axel Foley

Re: (K) 17-v:llä suhde 13-v:hon - hyväksikäyttösyyte hylättiin

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Valoviikate kirjoitti:Jos kuudes- tai seitsemäsluokkalainen on valmis seksiin, miksei sen ikäisenä voi solmia avioliittoa?
Avioliitto on (kai?) muutakin kuin seksiä? En ole aviossa ollut, joten en siis voi (joidenkin ihmisten yleisen mielipiteen mukaan asiaan kuin asiaan) kommentoida asiaa ainakaan enempää.
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Valoviikate kirjoitti: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Uusim ... nts-anchor
^Tältä sivulta oikein hieno kommentti:
Kyllä me suomalaiset olemme kaksinaismoralisteja: paheksumme suureen ääneen intialaisten/afrikkalaisten tapoja kihlata tyttäret 12-vuotiaana, mutta on ihan ok, että oma 13-vuotias tytär on vakituisessa seksisuhteessa?
Tuossa on kyllä se varsin olennainen ero, että ainakin mainitun lehtijutun mukaan mainitut nuoret olivat puuhastelleet keskenään ihan vapaaehtoisesti ja yhteisestä päätöksestä, kun taas alaikäisten (ja vähän vanhempienkin) tyttärien kihlausten yhteydessä näiden omaa mielipidettä ei mainituissa kulttuureissa aina kovin tarkkaan kuunnella, ja mikäli tytär sattuu olemaan eri mieltä niin hänet voidaan panna aika kovilla keinoilla kuriin ja pahimmoillaan jopa surmata, jottei perheen "kunnia" tärveltyisi. Minusta mainittujen tapausten rinnastaminen toisiinsa osoittaa aika huonoa makua ja suhteellisuudentajua... :roll:
pikku-my
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

mä oon kuulkatte miettinyt sellasta et jos 16-vuotias poika alkaa seukkaamaan 14 vuotiaan tytön kanssa,sellasta yläasteseukkausta... noh ne muutamat vuodet siinä vierii ja varmaankin on voitu sitä seksiäkin harrastaa. Poika täyttää sen maagisen 18 vuotta vaikka tammikuussa ja tyttö on yhä 15 vuotias,kunnes synttärit marraskuussa tuovat sen 16. paheksutteko tätä suhdetta? Joo-o lakihan tässä tulee vastaan,mutta...?
INES 7
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

pikku-my kirjoitti:mä oon kuulkatte miettinyt sellasta et jos 16-vuotias poika alkaa seukkaamaan 14 vuotiaan tytön kanssa,sellasta yläasteseukkausta... noh ne muutamat vuodet siinä vierii ja varmaankin on voitu sitä seksiäkin harrastaa. Poika täyttää sen maagisen 18 vuotta vaikka tammikuussa ja tyttö on yhä 15 vuotias,kunnes synttärit marraskuussa tuovat sen 16. paheksutteko tätä suhdetta? Joo-o lakihan tässä tulee vastaan,mutta...?
Saunan taakse munain poistoon ja sitten hirteen munista! Lisäksi pitää nimi ilmoittaa pääuutiskatsauksessa!
höpölöpö
Alokas

Viesti Kirjoittaja höpölöpö »

Joskus ihmettelen tätä nykypäivän tyttöjen ylisuojelua ja heidän omien päätöstensä vähättelyä. Nykyään tyttöjen ei tarvitse kantaa mitään vastuuta omista tekemisistään varsinkaan sellaisista joihin liittyy seksi, vastuu on aina miespuolisella osapuolella oli tämä täysi-ikäinen tai alaikäinen. Tytöthän eivät voi seksiä haluta olivat minkä ikäisiä tahansa aina on joku miespuolinen heitä siihen pakottamassa/painostamassa, pahimmassa tapauksessa raiskaamassa. Miettiikö kukaan kuinka paljon haittaa tällaisista yhteisymmärryksessä harrastetusta seksistä voi olla pojalle/miehelle jos siitä syytteet nostetaan! Aivan turhaa selitellä, että tyttö on saattanut olla aktiivisempi osapuoli petiin päätymisessä, tuomio/seuraamukset tulevat miespuoliselle. Tässä tapauksessa päätös oli oikea ja nostan hattua tytön huoltajille/huoltajalle joka on asian jättänyt silleensä. Toivottavasti käy rakentavia keskusteluja jälkikasvunsa kanssa seksistä ja seksuaalisuudesta sekä ikärajoista milloin seksiä voi harrastaa ja minkä ikäisen kanssa!!! Yleensäkin olen sitä mieltä, että näistä ikärajoista tulisi puhua kouluissa yms. jotta turhilta syytteiltä vältyttäisiin ja saataisiin myös nuoret tytöt tajuamaan se, että heilläkin on oma vastuunsa siitä että kumppani tietää heidän todellisen ikänsä. :roll:
bounty
Susikoski

Viesti Kirjoittaja bounty »

pikku-my kirjoitti:mä oon kuulkatte miettinyt sellasta et jos 16-vuotias poika alkaa seukkaamaan 14 vuotiaan tytön kanssa,sellasta yläasteseukkausta... noh ne muutamat vuodet siinä vierii ja varmaankin on voitu sitä seksiäkin harrastaa. Poika täyttää sen maagisen 18 vuotta vaikka tammikuussa ja tyttö on yhä 15 vuotias,kunnes synttärit marraskuussa tuovat sen 16. paheksutteko tätä suhdetta? Joo-o lakihan tässä tulee vastaan,mutta...?
Tuostakaan ei tule välttämättä tuomiota ja hyvä niin. 18v poika ja 15v tyttö joka on täyttämässä 16v niin mielestäni se ei ole mitenkään erityisen tuomittavaa jos he harrastavat seksiä.

Edit: ei varmasti tule tuomiota kun ovat seurustelleet jo pidempään.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Michelangela kirjoitti:Se ei ole tervettä seurustella lapsen kanssa. Se on vahingollista lapselle, henkisesti ja fyysisesti. Se on laitonta.
Lapsi poikakin oli, siis juridisesti.

Onko sinulla ihan fakta/tutkimustietoa kummastakaan väitteestäsi? Vapaaehtoisen seksin henkisestä ja fyysisestä vahingollisuudesta 13-vuotiaalle tai sen laittomuudesta?
Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei pidetä tekoa, jossa osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa. Lainkäytössä tätä pykälää on tulkittu laajasti riippuen tapauksesta. Yleistäen kuitenkin lailliseksi katsotaan sitä suurempi ikäero, mitä vanhempia osapuolet ovat. Esimerkiksi joulukuussa 2003 Helsingin hovioikeus vapautti 14-vuotiaan tytön 19-vuotiaan poikaystävän hyväksikäyttösyytteestä, koska seksisuhteessa olleiden nuorten katsottiin viiden vuoden ikäerosta huolimatta olleen suunnilleen yhtä kypsiä vastaamaan tekemisistään. http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojaik%C3%A4raja
Sunshine
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sunshine »

Tästä ei tuli tuomiota enkä edes usko että nostettaisi edes syytettä, koska suojaikäraja ei ole niinkään laki vaan ennemmin sen mukaan katsotaan mikä on sopivaa ja mikä ei. Joten alle 16 vuotiaan kanssa seksin harrastaminen ei ole väärin jos molemmat suht saman ikäisiä. Uskon että teini ei nauti samalla tavalla seksistä, ennemminkin se on sellasta itse tutkiskelua, mutta kun mies on vaikka 25 vuotias ja tyttö 14 vuotias niin mies käyttää täysin tyttöä omiin nautintoihinsa.

Joku täällä sanoin kuinka nykyään nuoret meikkaa ja käyttäytyy kuin olisivat paljon vanhempia. Itse muistan kun olin viidennellä luokalla ja meillä oli kummioppilaita jotka oli ekaluokkalaisia joille opetimme koulun tapoja yms. Minulle sattui todella erikoinen tapaus silloin, kävi nimittäin silloin jo toista kertaa ekaa luokkaa kun ei tehnyt tunneilla muuta kuin meikkasi. Itse en viides luokkalaisena edes itse käyttänyt mitää meikki tuotteita, enkä kyllä pariin vuoteen siitä eteenpäinkään. Nykyään tuntuu että kaikki on jotenkin niin seksististä, ennen oli barbeja jotka olivat luonnollisen näköisiä nykyään on sitten nämä bratzit jotka on meikattuja ja pukeutuu mahdollisimman minimaalisiin vaatteisiin. Puhumattakaan joka telkkari ohjelmaa, kaikissa tuntuu olevan homoja, lesboja tai kuinka joku on pettänyt yhtä ja toinen toista. Kyllä siinä varmasti alkaa itsekkin kiinnostumaan että mitäs tämä on kun sitä tulee joka tuutista ulos.
seppoilmari
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja seppoilmari »

Kyllä ne lakipykälät on lasten hyväksi tehty ja onneksi täällä niissä on (ainakin vielä) joku tolkku, teinin saati lapsen aivot eivät toimi aikuismaisesti tai loogisesti eli lapsi on lapsi vaikka pukeutuis millä tavalla, ei se nyt niin vaikeaa voi olla.
Outo tuo tuomio sillä 13v. on vielä lapsi ja onhan äänioikeuttakin yritetty tuputtaa näille fiksuille ja aikuismaisille 16v. teineille, niin ja tyttöhän saa ostaa tähtitikkuja jo 5v. kuluttua.
aga
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja aga »

Kommentoinpa itsekin tähän aloittamaani threadiin...

Kyllä mun kaveripiirissäni teininä tuollaiset tapaukset oli ihan normaaleja, vaikka itse en harrastanutkaan. Räikein ehkä oli kyllä se minkä kuulin, että 18-v. häiskä olisi harrastanut seksiä 11-vuotiaan kanssa. Tällainen juoru ainakin oli, kyllähän tytöllä oli jo murrosikä alkanut jos oikein käsitin ja jäbä oli yksinkertainen tyyppi, mutta kyllähän tuosta varmaan tuomiota olisi tullut jos poliisille tuosta olisi juttua tullut. Omasta mielestäni suojaikäraja voisi Suomessa olla vuoden alempi eli 15. Samoin tuomioissa tulisi selvemmin tehdä ero efebofilian ja pedofilian välillä, sillä ne ovat aika selkeästi eri asioita mielestäni.
Joten alle 16 vuotiaan kanssa seksin harrastaminen ei ole väärin jos molemmat suht saman ikäisiä. Uskon että teini ei nauti samalla tavalla seksistä, ennemminkin se on sellasta itse tutkiskelua, mutta kun mies on vaikka 25 vuotias ja tyttö 14 vuotias niin mies käyttää täysin tyttöä omiin nautintoihinsa.
Tästä olen eri mieltä. Kyllä tuonikäiset voivat olla toisiinsa ihastuneita tai rakastuneitakin, aivan kuten 25-vuotias mies ja 40-vuotias nainenkin. Laitonta tosin seksin harrastaminen on keskenään ja se on kai ihan hyvä suuntaus ja ohje. Ja epäilen vahvasti etteivätkö teini-ikäiset nauttisi runkkaamisesta ja seksistä vaan se olisi vain jotain "itsetutkiskelua". :P
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

aga kirjoitti:Samoin tuomioissa tulisi selvemmin tehdä ero efebofilian ja pedofilian välillä, sillä ne ovat aika selkeästi eri asioita mielestäni.
Omasta mielestäni pedofiliaa ja muita seksuaalisia kohdehäiriöitä ei pitäisi sotkea lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön lainkaan eikä varsinkaan automaattisesti, niihin liittyy aivan liikaa käsite-epäselvyyttä. Pedofilia ei ole rikos, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on. Ketään ei tuomita pedofiliasta.

Lisäksi varsinaiseen lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistyneet eivät läheskään aina ole pedofiileja, tässä(kin) tapauksessa tuon muotitermin voi huoletta unohtaa. Ja kuten tuomio osoittaa, mitään hyväksikäyttöä ei ole edes tapahtunut.
aga
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja aga »

Olet oikeassa, ilmaisin itseäni huonosti. Menee johonkin Vuonna 1984 -tasolle jos aletaan "ajatusrikoksista" tuomitsemaan. Puhuttakoon siis ennemmin efebofiilisestä ja pedofiilisestä toiminnasta.
Sunshine
Nikke Knatterton

Kyllä 18 vuotias on syyllistynyt lapsen seksuaaliseen hyväksi käyttöön jos käy 11 vuotiaan kanssa harrastamassa aikuisten leikkejä. Eihän kaikilla 11 vuotiailla ole vielä edes kuukautiset alkaneet, eikä välttämättä mitään muutakaan murrosikään liittyvää tapahtunut.
aga kirjoitti: Tästä olen eri mieltä. Kyllä tuonikäiset voivat olla toisiinsa ihastuneita tai rakastuneitakin, aivan kuten 25-vuotias mies ja 40-vuotias nainenkin. Laitonta tosin seksin harrastaminen on keskenään ja se on kai ihan hyvä suuntaus ja ohje. Ja epäilen vahvasti etteivätkö teini-ikäiset nauttisi runkkaamisesta ja seksistä vaan se olisi vain jotain "itsetutkiskelua". :P
En nyt tarkoita fyysistä nautinto, seksi nimittäin on paljon muutakin kuin fyysistä nautintoa, kun sen tajuaa niin voi puhua jo aikuisesta ihmisesta. Siksi mielestäni suojaikää pitäisi nostaa 18 ikävuoteen, senkin jälkeen on vielä paljon aikaa tutustua seksin maailmaan.
Asia ei ole todellakaan sama asia onko 25 vai 15 vuotias. 25 vuotias on aikuinen, on nähnyt ja kokenut elämässä paljon enemmän kuin teini. Itse kuulen vielä parikymppisenä 30 vuotiaalta kaverilta kuinka olemme eri elämän vaiheessa, eikä tämä tarkoita että olisin jotenkin tyhmä tai muuten kokematon.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Ei mitkään rajat ja säännökset nuoria estä harrastamasta seksiä.

Kotona ja koulussa pitäisi lisätä seksilivalistusta, ihan joka suhteessa. Tokihan on varmasti muuttunut asiat siitä, mitä ne oli silloin kun minä olin koulussa, mutta tuolloin kaksi oli aivan mitätön. Tietysti on tärkeää osata käyttää kondomia, mutta yhtä tärkeää on myös puhua muista asioista.

Monelle nuorelle voi olla todella kiusallista puhua näistä asioista vanhempiensa kanssa, joten koulussa voisi olla helpompaa keskustella koko luokankin kesken. Onhan se yhtä huulenheittoa, mutta silti varmasti jokainen saisi enemmän tietoa ja vastauksia kysymyksiin jotka askarruttaa.

Ja uskallan kuvitella, että nuoret jotka aloittavat aikaisin aikuisten touhut, eivät tee sitä sen takia, että siitä nautittaisiin, vaan siksi, että muutkin niin tekevät enkä minä saa olla yhtään huonompi.
Sunshine
Nikke Knatterton

Siipisupi kirjoitti:Ja uskallan kuvitella, että nuoret jotka aloittavat aikaisin aikuisten touhut, eivät tee sitä sen takia, että siitä nautittaisiin, vaan siksi, että muutkin niin tekevät enkä minä saa olla yhtään huonompi.
Olen kanssasi samaa mieltä en vaan uskaltanut sanoa. Joskus yläasteella ollessani muistan erään tytön joka kertoi hyvin kovaan ääneen kuinka oli ollut sen ja sen pojan kanssa, ihan kuin se olisi hieno juttu että saanut munaa vähän jokaiselta :D

Mielestäni ei ole väärin harrastaa seksiä vaikka 15 vuotiaana kunhan sitä ei harrasteta paljon vanhemman kanssa.
Vastaa Viestiin