HÄKE 'nauha'
Re: HÄKE 'nauha'
Kun HÄKE-nauhassa on se kahden sekunnin tauko. Siis tämä:
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
...niin JL:hän puhuu useita sanoja selvästi siinä edellä ja vaikuttaa olevan tolkuissaan. Voiko AA joko a) painaa puhelimen kiinni itseensä, ettei JL:n puhe kuuluisi (mutta silloinhan kuuluisi jotain hankausta) tai b) laittaa luurin hetkeksi paikalleen/painaa klipsin sormella alas (kun yhtä painaa, niin molemmat laskee)? Lankapuhelimessahan muistaakseni toinen voi laittaa puhelimen kiinni ja nostaa uudelleen - ja puhelu jatkuu. Muistelen, että juuri soittaja ei saa puhelua katkaistua, jos vastaanottaja ei katkaise. Muistanko väärin?
On kerennyt viiden vuoden aikana unohtumaan lankapuhelimen käyttö. Mitenkäs se oli? Voiko AA painaa sormella puhelimen mykäksi, niin että kun hän kahden sekunnin päästä nostaa sormen ja ne luurin alle jäävät muoviklipsit nousee ylös, niin puhelu jatkuu? Olisiko toisessa päässä silloin hiljaisuutta nuo kaksi sekuntia vai mitä?
Meinaan, että jos AA pelkää, että JL sanoo jotain raskauttavaa, niin kai hänelle tulisi mieleen vaikka katkaista puhelu tai estää ääniä kuulumasta.
Lisäksi kysyisin, että mitä tapahtuu aikana 1:25-1:34? Yhdeksään sekuntiin ei ole kirjattu mitään ääniä, sitten tulee vasta se kahden sekunnin tauko, jos oikein ymmärrän.
Jos itse olisin pahantekijä ja uhri huutelisi sanoja 'auto' ja 'hälyytys', niin saattaisin laittaa kättä kupiksi tai jotain pehmustetta luurin suukappaleen päälle, ettei kuuluisi liian hyvin. Siksi tuo 9+2 äänettömyysjakso kiinnostaa.
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
...niin JL:hän puhuu useita sanoja selvästi siinä edellä ja vaikuttaa olevan tolkuissaan. Voiko AA joko a) painaa puhelimen kiinni itseensä, ettei JL:n puhe kuuluisi (mutta silloinhan kuuluisi jotain hankausta) tai b) laittaa luurin hetkeksi paikalleen/painaa klipsin sormella alas (kun yhtä painaa, niin molemmat laskee)? Lankapuhelimessahan muistaakseni toinen voi laittaa puhelimen kiinni ja nostaa uudelleen - ja puhelu jatkuu. Muistelen, että juuri soittaja ei saa puhelua katkaistua, jos vastaanottaja ei katkaise. Muistanko väärin?
On kerennyt viiden vuoden aikana unohtumaan lankapuhelimen käyttö. Mitenkäs se oli? Voiko AA painaa sormella puhelimen mykäksi, niin että kun hän kahden sekunnin päästä nostaa sormen ja ne luurin alle jäävät muoviklipsit nousee ylös, niin puhelu jatkuu? Olisiko toisessa päässä silloin hiljaisuutta nuo kaksi sekuntia vai mitä?
Meinaan, että jos AA pelkää, että JL sanoo jotain raskauttavaa, niin kai hänelle tulisi mieleen vaikka katkaista puhelu tai estää ääniä kuulumasta.
Lisäksi kysyisin, että mitä tapahtuu aikana 1:25-1:34? Yhdeksään sekuntiin ei ole kirjattu mitään ääniä, sitten tulee vasta se kahden sekunnin tauko, jos oikein ymmärrän.
Jos itse olisin pahantekijä ja uhri huutelisi sanoja 'auto' ja 'hälyytys', niin saattaisin laittaa kättä kupiksi tai jotain pehmustetta luurin suukappaleen päälle, ettei kuuluisi liian hyvin. Siksi tuo 9+2 äänettömyysjakso kiinnostaa.
-
annaanna
Ei pahantahtoisesti, mutta eikö Pardon AA:lla voisi olettaa olevan limppuleipää korkeampi älykkyysosamäärä. Jos se kerran kuoliaaksi puukotettu aviomies (etkös Sinä niin usko tapahtuneen?) henkissä onkin, niin eikös me silloin laiteta se luuri kiinni, komenneta kakarat huoneissaan visusti pysymään ja hoidella hommat takkahuoneessa. Himpun verran olis hommaa helpottanut. Poliisien kahdella vanteella paikalle kaahatessa parin minuutin päästä selittänyt et niin pal määkin sit pelkäsisin et en siin puhelimes sit ennää uskaltanu ol.
Ei pahantahtoisesti, mutta eikös puhelu voi alkaa siitä syystä, että tyttö tulee huoneestaan ja on pakko soittaa apua? Ja onhan koko lavastus tähdännyt siihen, että apua soitetaan, miten se muuten mitään auttaisi?
Lisäksi JL on puhelun alussa suht hiljaa. Vaan alkaa sitten virota. Ei sitä luuria sitten enää niin vaan kiinni laiteta.
Mun pointti on, että aloitettuaan puhelun AA ei voi oikein mitenkään katkaista sitä. Hän voisi ehkä koittaa estää ääniä kantautumasta luuriin. Siksi kyselin mitä kyselin. Toiseksi hän voi koittaa saada tyttöä luurin päähän, niin että voi itse mennä uhria "auttamaan". En usko, että hän tuossa vaiheessa voi mitenkään tietää, mitä häkeen taustalta kuuluu ja mitä ei. Kun eivät ole kertoneet. Mutta JL:n virkoaminen ja jopa liikkuminen on jotain, mitä AA ei ole odottanut.
Kyseisen kahden sekunnin tauon jälkeen:
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
Mitäs järkeä annaanna tuossa kursivoidussa kohdassa mielestäsi on? Lapsi kysyy, että mitä mä sanon. AA ei mielestäni vastaa lapselle. Oletukseni on, että AA on jo puolimatkassa ja sanoo tämän JL:n rauhoittamiseksi. JL:n huutelut ovat riski, jonka vuoksi hänen täytyy tehdä jotain, kunhan tyttö olisi poissa.
Ehdotan siis, että jos tuo kahden sekunnin tauko olisi mahdollista aiheuttaa Tähtisentien päästä, niin se voisi olla merkki siitä, että AA alkaa todella huolestua siitä, miten virkeäksi JL vielä ryhtyykään. Sen jälkeenhän hän lähtee takkahuoneeseen. Ja häke puolestaan pitää linjaa auki yksipuolisesti (kuten meitä joku joskus täällä valisti), siis niin että kuulee kaiken, mutta häkestä ei kuulu mitään Tähtisentielle, jotta häke saa keskityttyä esim. antamaan poliisille ohjeita. Sitten kun ohjeet on annettu, häkestä aletaan puhua tytölle, joka on jo huhuillut pari kertaa luuriin. Häke on siis tämän kuullut, kuten se nauhallakin on, mutta hoitanut asian kerrallaan.
Lisäksi JL on puhelun alussa suht hiljaa. Vaan alkaa sitten virota. Ei sitä luuria sitten enää niin vaan kiinni laiteta.
Mun pointti on, että aloitettuaan puhelun AA ei voi oikein mitenkään katkaista sitä. Hän voisi ehkä koittaa estää ääniä kantautumasta luuriin. Siksi kyselin mitä kyselin. Toiseksi hän voi koittaa saada tyttöä luurin päähän, niin että voi itse mennä uhria "auttamaan". En usko, että hän tuossa vaiheessa voi mitenkään tietää, mitä häkeen taustalta kuuluu ja mitä ei. Kun eivät ole kertoneet. Mutta JL:n virkoaminen ja jopa liikkuminen on jotain, mitä AA ei ole odottanut.
Kyseisen kahden sekunnin tauon jälkeen:
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
Mitäs järkeä annaanna tuossa kursivoidussa kohdassa mielestäsi on? Lapsi kysyy, että mitä mä sanon. AA ei mielestäni vastaa lapselle. Oletukseni on, että AA on jo puolimatkassa ja sanoo tämän JL:n rauhoittamiseksi. JL:n huutelut ovat riski, jonka vuoksi hänen täytyy tehdä jotain, kunhan tyttö olisi poissa.
Ehdotan siis, että jos tuo kahden sekunnin tauko olisi mahdollista aiheuttaa Tähtisentien päästä, niin se voisi olla merkki siitä, että AA alkaa todella huolestua siitä, miten virkeäksi JL vielä ryhtyykään. Sen jälkeenhän hän lähtee takkahuoneeseen. Ja häke puolestaan pitää linjaa auki yksipuolisesti (kuten meitä joku joskus täällä valisti), siis niin että kuulee kaiken, mutta häkestä ei kuulu mitään Tähtisentielle, jotta häke saa keskityttyä esim. antamaan poliisille ohjeita. Sitten kun ohjeet on annettu, häkestä aletaan puhua tytölle, joka on jo huhuillut pari kertaa luuriin. Häke on siis tämän kuullut, kuten se nauhallakin on, mutta hoitanut asian kerrallaan.
-
annaanna
En ole seurannut mihin sinä uskot, kertooko tyttö Sinusta vilpittömästi yön tapahtumista vai valehteleeko silmät suut täyteen (?). Isänsä on nähnyt seisomassa takaoven luona "ukkosen" eli ikkunoihin paukuttelun aikana (oletan itse tunkeutujan ehkä aikansa mykkää, paristonvaihtoa odotellutta ovikelloa soittaneen, sitten alkaneen ikkunoihin paukuttelemaan). Että jos uskot vilpittömyyteen, niin ei se silmitön puukotus kesken jotain masseeta riita alkanut. Eikä tytön nukkuessa tapahtunut. Kesken puhelunhan AA tyttöä pyytää huoneestaan tai lähistöltä puhelimeen TULEMAAN. Tuo puhelun katkaisemisen vaikeus on minun mielestäni vain ja ainoastaan Sinun korviesi välissä. Varmasti tapahtunut yhden jos toisenkin kerran häkepuheluiden historiassa.Pardon kirjoitti:Ei pahantahtoisesti, mutta eikös puhelu voi alkaa siitä syystä, että tyttö tulee huoneestaan ja on pakko soittaa apua? Ja onhan koko lavastus tähdännyt siihen, että apua soitetaan, miten se muuten mitään auttaisi?
Jos on puhelunsa aloittanut ilmoittamalla preesensissä miestään parast´aikaa puukotettavan kuoliaaksi ei uskottavat taustaäänet haittaa ollenkaan, hiirenhiljaisuus pikemminkin tilanteen paljastaisi. Ja minähän oon oikein luvannut aina älähtää kun esitetään tuota uhrin virkoamista tapahtuneeksi tosiasiaksi. Sitä kun ei edelleenkään kukaan pysty millään todistamaan. PISTE. Uhrin ääntely kuuluu kun tiiviiseen keskusteluun tulee pieninkin tauko, tämä ilmiö toistuu koko nauhoituksen ajan. Enempää en jaksa Sulle tästä selittää, syystä että aiemmista viesteistäsi käy ilmi Sinun paljonkin tietävän nauhoituksista.
(Sinä tuolla aiemmin esittelit tätä Hemmiä Finvoxista, samoin valotit tuota masterointia. Kiitokset niistä tiedoista. Ajatteles jos sieltä nauhasta on saatu tarkennettua vaikka jotain seuraanlaista, olevinaan vappukevennystä);
0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
Uhri: = Hannu ...
0:47 Epäilty: En.
0:50 Uhri: Aiii (laahaava ääni).
0:52 Epäilty: Nopeesti.
0:53 Uhri: (Sanoo joko "tuu jo" tai "huijaa") = Tuija huijaa
0:54 Epäilty: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?
0:56 Uhri: (napsahdus) Öhh (kolahdus) Ähh. = ... Lahti
0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?
1:01 Uhri: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
Eli taustalla uhri koittaa viestittää tekijän olevan Hannu Lahti, mutta Lahti sana kuullostaa vaimosta lähti sanalta, jota sitten varmistelee mieheltään. (Ja tottavieköön toivon, ettei uhrin suvussa ole ensimmäistäkään Hannua, silloin kommenttini on megamauton.). Surmatyöntekijäksi kun nainenkin hyvin soveltuu niin voihan uhri ilmoittaa myös huijaavan Tuija tunkeutujaksi.
Mitäs muut ajattelee? Mun on AA:n syyllisyyttä totena pitävänä vaikea uskoa, etteikö häntä pelottaisi, että uhrin huudot kuuluvat puhelimesta ja että niiden sisältö alkaa viittamaan perheen sisäiseen välienselvittelyyn.
Siksi mietin tilannetta, että miten kukin koittaisi estää äänien kuulumista luuriin? Tällaisesta en muista kirjoitetun. Minusta se olisi kuitenkin sekä luonnollista että melkein refleksiivinomainen reaktio. Että alkaisi laittaa kättä kupiksi luurin puhepään ympärille (puhumme siis lankapuhelimesta). Jopa miettiä, voiko puhemikrofonin päälle painaa jotain dempatakseen kaikkia ääniä.
Puhelussa on kohta, jossa kaikki ovat 9 sekuntia hiljaa (AA, häke, JL) ja sen päälle 2 sekunnin katkos.
Tämän jälkeen AA lähtee takkahuoneeseen ja siitä reissusta onkin sitten monenmoista versiota. Jukan selvimmät tilanteeseen liittyvät kommentit tulevat ennen tätä. Tässä kohtaa syyllinen puhuja mielestäni koittaisi tehdä kaikkensa, että äänteen kuuluvuus huononisi. Hänen luulisi myös miettivän mahdollisuutta mennä "auttamaan" tai "tarkistamaan tilannetta".
Kohta on siis tämä:
"1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
Siksi mietin tilannetta, että miten kukin koittaisi estää äänien kuulumista luuriin? Tällaisesta en muista kirjoitetun. Minusta se olisi kuitenkin sekä luonnollista että melkein refleksiivinomainen reaktio. Että alkaisi laittaa kättä kupiksi luurin puhepään ympärille (puhumme siis lankapuhelimesta). Jopa miettiä, voiko puhemikrofonin päälle painaa jotain dempatakseen kaikkia ääniä.
Puhelussa on kohta, jossa kaikki ovat 9 sekuntia hiljaa (AA, häke, JL) ja sen päälle 2 sekunnin katkos.
Tämän jälkeen AA lähtee takkahuoneeseen ja siitä reissusta onkin sitten monenmoista versiota. Jukan selvimmät tilanteeseen liittyvät kommentit tulevat ennen tätä. Tässä kohtaa syyllinen puhuja mielestäni koittaisi tehdä kaikkensa, että äänteen kuuluvuus huononisi. Hänen luulisi myös miettivän mahdollisuutta mennä "auttamaan" tai "tarkistamaan tilannetta".
Kohta on siis tämä:
Lisään vielä äskeiseen. Muutamissa nettikeskusteluissa mainitaan puhelimen mallista, että siinä saisi muten päälle. Onko tämä totta?
Eikös tuo ole varsin yleinen toiminto lankapuhelimissa, ellei sitten aivan antiikkinen ollut. Lis. linjan saa mykäksi myös painamalla soitonsiirtonäppäintä.Pardon kirjoitti:Lisään vielä äskeiseen. Muutamissa nettikeskusteluissa mainitaan puhelimen mallista, että siinä saisi muten päälle. Onko tämä totta?
Toisaalta jotain sählättiin Häken päässäkin.
Tallennuksessa tyhjä kohta - viittaa kyllä tallennuksen bropleemiin, ei äänilähteen. Vrt kuuluvuudessa tyhjä kohta = taustakohinat tmv jäljellä.
Meillä oli 2005-2007 samannäköinen näppäinpuhelin, siinä oli mute ja jotain muita automaattitoimintoja jotka sai päälle omista napeistaan kuten toistosoitto, kaiutin päälle/pois, joku muukin ja se mute, ai niin, ja numeronäyttö. Joskus painoin vahingossa sitä mutea kesken puhelun, kun se oli siinä luurissa se nappi. Eli sillä saattoi kesken puhelun pistää oman puheen mykäksi ja sanoa ääneen vaikka, että voi ei, taas se sama pönttö soittelee tänne tms, tuuksä puhuu sen kanssa mieluummin.Mariacka kirjoitti:Eikös tuo ole varsin yleinen toiminto lankapuhelimissa, ellei sitten aivan antiikkinen ollut. Lis. linjan saa mykäksi myös painamalla soitonsiirtonäppäintä.Pardon kirjoitti:Lisään vielä äskeiseen. Muutamissa nettikeskusteluissa mainitaan puhelimen mallista, että siinä saisi muten päälle. Onko tämä totta?
Toisaalta jotain sählättiin Häken päässäkin.
Jokin muistisotku siihen tuli jota ei kannattanut korjauttaa. Lojui käyttämättä komerossa vuosia. Vietiin se juuri kierrätykseen.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
-
annaanna
Yhä edelleen mä jankuttaisin, että sun "ongelmasi" ovat seurausta omaksumastasi asenteesta, syyllisyysfiksaatiosta. Tää on sun lausees edellisestä viestistäsi: "Mutta JL:n virkoaminen ja jopa liikkuminen on jotain, mitä AA ei ole odottanut." Kun aidosti hätääntyneen oloiseksi soittajaksi todettu puhelunottaja toteaa tappajan miestään hakkaavan, itseäänkin hakatun, kehottaa häkeä kuuntelemaan kun miehensä huutaa, pyytää nopeasti tulemaan. Väittää kivenkovaa miehensä elossa olevan! (Ei aloita kertomalla miehensä varmaan kuolleen kun joku meille hyökkäsi ja sitten lähti pois). Uhri EI VIRKOA mistään tajuttomuudesta, torkahduksesta, pyörtymisestä, black-outista. Uhrin ääntely vain ei kuulu litteroinnin arvoisesti ennenkuin jatkuvaan puheeseen tulee sopivia taukoja ääntelyn kohdalle. Se yhdeksän sekuntiakaan ei mitään hiljaisuutta varmaan ole, sellaiselta se vain vaikuttaa, koska puheääniä ei sillä hetkellä ole muuta äänimaailmaa peittämässä. Hölöyksen pöläystä tekniseltä kantilta en nauhoittamisesta sun muusta ymmärrä, mutta lonkalta heitän, että voisko tuo hiljaisuushetki jotenkin "arvokas" olla, siis äänimaailman tutkimisen kannalta. Joo, ei tarvi vastata. Kysymyksessä tuskin järjenhäivää.Pardon kirjoitti:Mitäs muut ajattelee? Mun on AA:n syyllisyyttä totena pitävänä vaikea uskoa, etteikö häntä pelottaisi, että uhrin huudot kuuluvat puhelimesta ja että niiden sisältö alkaa viittamaan perheen sisäiseen välienselvittelyyn.
Kohta on siis tämä:
Varmaan sitten ennakkoasenteesi takia joudut huomattuasi kahden sekunnin tauon litterointiin merkityksi olettamaan sen jollakin ihmekonstilla AA:sta johtuvaksi, hänen aiheuttamakseen. Lähtökohtaisesti tää on jotain AA:n aiheuttamaa ja todistaa justkin syyllisyydestä
Refleksinomaiseksi reaktioksi et pysty olettamaan millään tuota luurin viskaamista puhelinkojeeseen, klassista puhelimen korvaan lyömistä. Silloinkaan kun puukottamalla tapetut henkiin herää. Mites se käsi silloin ennenvanhaan pantiin siihen luurin ympärille kun haluttiin vähän salaa muilta puhelimeen rupatella, estää muita kuulemasta mitä kuiskittiin puhekaverille. Eikös kuiskimiseen liittyvä refleksi toi kämmenen takaa puhuminen ole. Pirun tyhmä ihminen kun kaiken lavastelun, peseytymisen, riisuuntumisen, puukottelun, tavaran piilottelun ja miehensä kenkien kanssa koheltamisen keskellä ei älynnyt äidin auktoriteetilla lasta muiden kanssa huoneessa komentaa pysymään, edes puhelinta sulkemaan kun päätti mennä ihmisen kalloa murskaamaan.
Tästä mutesta on ollut puhetta ennenkin. Mutta kokoaisin sitä edeltävän hiljaisuuden samaan pakettiin. Minusta olisi oletettava, että JL:n ääntelyt alkavat suuresti häiritä AA:ta.
Mutea ei voi ruveta painelemaan ihan milloin vaan huvittaa. Tähän mennessä on ollut puhettasiitä, miten AA:n osuus puhelun alussa voi olla suunnattu myös tytölle. Vahvistamaan, että talossa on joku ja äiti on tässä pelastamassa isää.
Sitten alkaa kuulua vaarallisen selväpäistä huutelua. Siksi mietin, että mitä tarkoittaa 9 sekunnin hiljaisuus. Se ei ole absoluuttista hiljaisuutta, mutta sitä ei kutsuta myöskään katkokseksi. Siihen ehdotin, että AA kääntäisi luuria pois ja demppaisi puhemikkiä niin paljon kuin ikinä pystyy. Tämä voisi aiheuttaa jotain ääniä: rahinaa, kahinaa. Jos AA puhuisi, hänen oma äänensä olisi erilainen kuin aiemmin.Mutta AA ei puhu. Seuraa 2 sekunnin mute (jos se on puhelimella mahdollista, niin se on erittäin epäilyttävässä paikassa). Sen jälkeen AA vasta puhuu - oltuaan yli 10 sekuntia hiljaa. Taikkien ollessa. Tai sitten luuriin ei kuulu paljoa, kun siinä on joku rukkanen päällä. Kuulla AA:n toki täytyy. Jos ei täytyisi, hän voisi painaa luurin vaikka ihoa vasten. Sekin olisi aika hyvä äänieste. Miksei omaa poskea tai kaulaa vasten voisi painaakin ja silti kuulisi,jos toisesta päästä puhuvat.
Tämä olisi minusta edelleen tutkittavissa, että dempataanko luuria? Kai siinä jotain taustakohinaa on siinä puhelussa, jonka pitäisi kuulua esim. kuulokkeen suuntauksesta riippumatta?
Tämä on vain arvelua, että miten voisi olla. Miten päätös JL:n lopulliseen hiljentämiseen voisi syntyä. AA käskee tytön puhelimeen ja panee toimeksi.
Mutea ei voi ruveta painelemaan ihan milloin vaan huvittaa. Tähän mennessä on ollut puhettasiitä, miten AA:n osuus puhelun alussa voi olla suunnattu myös tytölle. Vahvistamaan, että talossa on joku ja äiti on tässä pelastamassa isää.
Sitten alkaa kuulua vaarallisen selväpäistä huutelua. Siksi mietin, että mitä tarkoittaa 9 sekunnin hiljaisuus. Se ei ole absoluuttista hiljaisuutta, mutta sitä ei kutsuta myöskään katkokseksi. Siihen ehdotin, että AA kääntäisi luuria pois ja demppaisi puhemikkiä niin paljon kuin ikinä pystyy. Tämä voisi aiheuttaa jotain ääniä: rahinaa, kahinaa. Jos AA puhuisi, hänen oma äänensä olisi erilainen kuin aiemmin.Mutta AA ei puhu. Seuraa 2 sekunnin mute (jos se on puhelimella mahdollista, niin se on erittäin epäilyttävässä paikassa). Sen jälkeen AA vasta puhuu - oltuaan yli 10 sekuntia hiljaa. Taikkien ollessa. Tai sitten luuriin ei kuulu paljoa, kun siinä on joku rukkanen päällä. Kuulla AA:n toki täytyy. Jos ei täytyisi, hän voisi painaa luurin vaikka ihoa vasten. Sekin olisi aika hyvä äänieste. Miksei omaa poskea tai kaulaa vasten voisi painaakin ja silti kuulisi,jos toisesta päästä puhuvat.
Tämä olisi minusta edelleen tutkittavissa, että dempataanko luuria? Kai siinä jotain taustakohinaa on siinä puhelussa, jonka pitäisi kuulua esim. kuulokkeen suuntauksesta riippumatta?
Tämä on vain arvelua, että miten voisi olla. Miten päätös JL:n lopulliseen hiljentämiseen voisi syntyä. AA käskee tytön puhelimeen ja panee toimeksi.
Annaanna, entä se meteli, jota Anneli kuvasi JJ:lle, käytti useaan otteeseen sanaa mäiske, mäiskintä, tappelun äänet, hakkaamisen äänet. Nuo tappelun äänet olivat Annelin mukaan jopa niin voimakkaita, että ne aiheuttivat sen, että huppumies ei kuullut kun Anneli puhui puhelimessa, Annelin mukaan. Myös muissa kuulusteluissa Anneli on kertonut tappelun äänistä.
Miksi nuo äänet eivät tallentuneet nauhalle? Ei mitään mikä viittaisi kahden miehen tappeluun, hakkaamiseen. Miksi pari kopsahdusta tai kolahdus tms kuuluu vain silloin kun Anneli poissa puhelimesta?
Miksi nuo äänet eivät tallentuneet nauhalle? Ei mitään mikä viittaisi kahden miehen tappeluun, hakkaamiseen. Miksi pari kopsahdusta tai kolahdus tms kuuluu vain silloin kun Anneli poissa puhelimesta?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
- Toripolliisi
- Andy Sipowich NYPD
Hyvä kysymys! Ja lopulta Jukan alta löytyy Annelin hiustuppo..Tara kirjoitti:Miksi nuo äänet eivät tallentuneet nauhalle? Ei mitään mikä viittaisi kahden miehen tappeluun, hakkaamiseen. Miksi pari kopsahdusta tai kolahdus tms kuuluu vain silloin kun Anneli poissa puhelimesta?
..saapa nähä..
Vastaan tähän, vaikkei kysymys ollutkaan minulle esitetty. Jokaisella on tietenkin oma mielipiteensä ja sen sopii esittää. Olen tätä asiaa käsitellyt jo muinoin, mutta tässä vielä vastausta Taran kysymykseen:Tara kirjoitti:... Myös muissa kuulusteluissa Anneli on kertonut tappelun äänistä.
Kun esim häkepuhelun alku (ja loppukin) on täyttä sananvaihtoa puhelinlinjalla ja kun kyse ei ole poliisien tilakuuntelulaitteista vaan tavallisesta lankapuhelimesta jonka kuuluvuus on mitä on, niin samaan aikaan puhuttujen repliikkien 'läpi' ei kuulu takkahuoneen tapahtumat. Vain voimakkaimmat karjaisut ja valitukset ovat kuuluneet. Allaolevasta listauksesta kannattaa verratta aikaa, siitä kun häkepäivystäjä lähti puhelimesta, aina sinne asti kun J:n äänet loppuivat. Tällä välillä ei kovin montaa repliikkiä puhuta, ja juuri tämä aikajakso on täynnä takkahuoneesta kuuluvia ääniä.
Tässä siis on oletettava syy. Ja seurauksenhan tiedämme.
turumurren häkenauha sekunti sekunnilta
musta=häkepuhuja
punainen=A:n tuottamat äänet
vihreä=Lapsi
uhri tai muu ääni
- viiva rivin edessä= puuttuva sekuntiaika
0:01 Häke: Hätäkeskus.
0:02 Tääl o joku tappaja.
- Tulkaa nopeesti.
0:04 Häke: Mi, mikä. Joku tuli ikkunast sisää.
0:05 Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?
0:06 Ulvila.
0:07 Häke: Ulvila, jooh.
-
-
0:10 Tähtisentie
- viiskytneljä
0:12 Häke: Anteeks mikä?
- Tähtisentie
-
0:15 Häke: Joo-o. Viiskytneljä
0:16 Häke: Onks tää omakotitalo?
0:17 On.
0:17 Häke. Mitä siellä nyt tapahtuu?
0:19 Joku tuli ikkunast sisää
- ja hakkaa puukol
- mun miestäni.
- Muaki on hakattu.
0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla. Uhri: A U U U.
0:24 Kyllä.Heti.
- Uhri: A N N U U
0:26 Häke: Kuka siel Uhri: AUU
- hakkaa puukolla,
- tunneksä sitä?
-
0:30 Ei se o pimeetä.
- Mä juoksi puhelimee
- ku mä pääsin.
- Löi muaki, tulee
- näköjää verta
0:35 Häke: Joo.
- Hei nopeesti.
0:37 Häke: Joo, laitan apua.
- Onks teillä monta siellä?
0:39 Meil o myös neljä
- lasta täällä.
0:41 Häke: Neljä lasta.
0:42 Kyllä.
0:43 Häke: Jaaha, odota hetki,
- mä meen hetkeks pois linjalta.
- Älä sulje puhelinta,
- älä mene pois. Uhri: Aihh (yninää, valitusta).
0:47 En.
-
-
0:50 Uhri: A i i
- (laahaava ääni)
0:52 Nopeesti.
0:53 Uhri: (Tuu jo) (Huijaa)
0:54 Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?
-
0:56 Uhri: (napsahdus)+ Öhh,
- (kolahdus)+ Ähh,
-
0:59 Meni, lähtikse
- mies jo?
1:01 Uhri: A A R G H,
- (erittäin voimakas karjaisu).
- (hengittää raskaasti puhelimeen)
- (hengittää raskaasti puhelimeen)
-
1:06 ( Ä I H H ) ( H Ä I V Y ) (käheä rääkäisy)
- (laahaava ääni)
- (laahaava ääni)
- Ä Ä H H , A U U H
- (voimakkaita valitushuutoja)
-
1:12 Onks joku tulossa jo?
-
-
1:15 Uhri: Öh.
-
-
Uhri: ...auto.
-
-
Uhri: Oh. Eih
-
-
-
1:25 Uhri: Hälytyys...
-
...tule(e) tänne apuun.
-
-
-
-
-
-
1:34 (tyhjä kohta)
-
1:36 Hei mun täytyy
- ny, 'Lapsi'
1:39 Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: A a g h ! (valittaa)
1:41 Mä meen kattoo tonne.
1:43 Mä soitan poliisil,
siel pyydettii et...
-
1:46 ?: (Mite mä pääse linjoi)
1:48 Uhri: (No vähä voit auttaakii).
- ?: (Kylhä nous) (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
-
1:51 Lähtikse jo?
-
1:54 (MITÄKÖ) (PITÄÄKÖ)
1:55 Vittikö
- (juoksuaskelia)
- (oven aukaisu)
-
2:00 Uhri: Aagh ! (valittaa)
-
2:02 Uhri: A-laalalala (kopsahdus keskellä)
2:03 ...(u)ole)
-
2:05 (vaimea kopsahdus) Uhri: Lala
- Ö H
2:07 : ...
2:08 (vaimeita askelia) Tuleeksielt
- kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku,
- tulkaa äkkii,
- mun iskä voi huonosti.
- Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
-
-
-
2:17 ?: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
-
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
-
-
2:22 Uhri: Aiih
2:23 HEI, L O P E T A !
-
2:25 (askelien ääniä) (Aja)
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: (Se jäi). Lapsi: Ni
- tulkaa äkkii, mun
- iskä voi huonosti, jooko
- (uhrin valituksia)
2:31 Häke:Joo, sinne on apu
2:32 jo tulossa. Osaakko (uhrin puheääntä ei enää kuulu)
- sä, onks siel joku
- aikuinen paikalla nytte?
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti
- puhuu ?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus) Lapsi: Nyt siel
- puhutaa taas
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
2:42 Onksielt
- tulos joku?
2:44 Häke: Joo, mä oon apuu
- hälyttäny. Mä voidaan
- nyt, mä vähän kyselen
- lisätietoja. Mikä on
- tilanne nyt, apu on
- koko ajan tulossa
2:50 Joo. Mä en tiedä
- mikä tyyppi se o, se.
2:52 Hajotti meiän
- ton, se takaovi,
- sil o mustat
- vaatteet
2:56 Häke: Jo, onks hän
- siel paikal viel?
2:58 Mä olen tääl,
- mä juoksin äske
- ulos, et mä meen
- sinne, se lähtee juoksee
- mun perää. Se
- meni takas ja se
- aikoo tappaa mun mieheni
- se oli äske viel hengis.
3:06 Häke: Joo, missä se
- se sun mies,
- mimmoses se sun
- mies siel nyt on?
3:10 Makaa siel
- lattial ja
- huus äske apua,
- nyt hiljeni.
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
3:14 Lapsi: itkun alkua +
- voimakas rääkäisy (lyhyt napsahdus)
3:17 Häke: Haloo.
3:18 Älä itke Lapsi
- hei, siel
-
3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko (lapsi itkee taustalla)
- ajan tulossa, onks
- sun mies nyt iha
- tiedottomana makaa vai?
3:25 Emmä tiedä,
- mä en oo,
- keittiös,
- mä en. Meneks
- mä kattomaa?
3:30 Häke: Joo, mut missäs
- se tekijä nyt on, missä
- se tekijä täl hetkel on?
3:33 No todennäkösest siel
- ellei lähteny ulos jo,
- mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 En tiedä,
- siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
- (A kysyy lapselta) Lapsi oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Se lähti jo vai?
3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä,
- mä voin sanoo
- poliisille, mustat vaatteet
- ja mitä muuta?
3:47 Mustat vaatteet,
- siin oli joku, sanotaa
- et vähintää
- satakahdeksakymment
- senttiä pitkä,
- vähä, aika tukeva
3:53 Häke: Joo.
3:54 Semmoset niinku mustat
- vaatteet, semmoset, ettei
- naamaa kokonaa näkyny.
- Iha vieraan näköne mulle.
3:58 Häke: Iha vieras.
3:59 Jooh
- (taustalta kuuluu lapsen itkua)
- Hei tulkaa nopeesti.
4:02 Häke: Joo, poliisi
- soittaa sul, me
- voidaan lopettaa sitte.
4:05 Onks tänne joku
- ambulanssi tulossa kans?
4:07 Häke: On ambulanssi on
- kans tulossa ja poliisi,
- mut me voidaan lopettaa
- ni poliisi soittaa
4:11 Joo.
4:12 Häke: Täst tavottaa täst (lapsi itkee taustalla)
- sun numerosta, mistä sä
- soitat nyt. Me voidaan
- lopettaa, poliisi soittaa
4:16 Joo. Selvä.
4:17 Häke: Joo, hei.
4:18 Heihei.
- Toripolliisi
- Andy Sipowich NYPD
Ym, ym kuinka nuo yökkäily, ähkäisyt, vaimeat kopsahdukset ja napsahdukset ym sitten kuuluu kuitenkin? Ei mene läpi tuo..turumurre kirjoitti:Kun esim häkepuhelun alku (ja loppukin) on täyttä sananvaihtoa puhelinlinjalla ja kun kyse ei ole poliisien tilakuuntelulaitteista vaan tavallisesta lankapuhelimesta jonka kuuluvuus on mitä on, niin samaan aikaan puhuttujen repliikkien 'läpi' ei kuulu takkahuoneen tapahtumat. Vain voimakkaimmat karjaisut ja valitukset ovat kuuluneet.
---
1:48 Uhri: (No vähä voit auttaakii).
- ?: (Kylhä nous) (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
-
1:51 Lähtikse jo?
-
1:54 (MITÄKÖ) (PITÄÄKÖ)
1:55 Vittikö
- (juoksuaskelia)
- (oven aukaisu)
-
2:00 Uhri: Aagh ! (valittaa)
-
2:02 Uhri: A-laalalala (kopsahdus keskellä)
2:03 ...(u)ole)
-
2:05 (vaimea kopsahdus) Uhri: Lala
- Ö H
2:07 : ...
2:08 (vaimeita askelia) Tuleeksielt
- kettää?
..saapa nähä..