Valkeakoskella alle 2-v poika hukkui pihalampeen 29.4.2011

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset

Re: Valkeakoskella alle 2-v poika hukkui pihalampeen 29.4.2011

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Tai sitten lapsi on vain laitettu ulkoilemaan, vanhemmat jääneet sisälle. Tuttu piha, eikä mielessä ole käynyt moinen vahinko ollenkaan.
haamu
Susikoski

Viesti Kirjoittaja haamu »

2- vuotias yksin ulos?
Sairasta.
Vanhempana voin sanoa samaa kuin muutamat muut kirjoittajat, lapsi todella menee muutamissa sekunneissa paikasta toiseen ja sitten vielä miten ne on kasvatettu..

Kyllä täysin vastuu on vanhempien.

Vanhemmat suomessa juo alkoholia? Onko näin? :)
Älkää viitsikö, juhannus, vappu, JOULU, silloin suomenvaltio kerää suomalaisilta rahat pois alkon luukulla.
Lukuun ottamatta joka viikonloppua.

Kun ihmiset osaisivat( vanhemmat) juoda, mikä kiire päästä sekaisin?
Juoda voi sivistyneestikkin ja pitää rakkaista huoltakin..

Ps. Itse otin / otetiin lopputilit töistä kun lapsia tuli, miksi tehdä lapsia jos niiden kanssa ei voi olla?
Ei minun päähän mahdu se että lapset tehdään ja 06.00 viedään pois ja haetaan taas 16.00-17.00 kotiin, ruoka, pesulle ja nukkumaan.
Sitten 15 vuoden päästä ihmetellään, niin se jukka on kasvanut, mihin ne vuodet meni :)

TIEDÄN töitäkin pitää tehdä, mutta on olemassa vaihtoehtoja, säästämistä ja kyllä suomi hyvinvointivaltio pitää huolta, ettei tarvitse kadulle joutua. ITSESTÄÄN se on kiinni, mitä täällä yhdessä elämässä tehdään.

Suruvalittelut tapaukselle, josta ei vielä tietoa, mikä on totuus :?: :?:
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

Siipisupi kirjoitti:Tai sitten lapsi on vain laitettu ulkoilemaan, vanhemmat jääneet sisälle. Tuttu piha, eikä mielessä ole käynyt moinen vahinko ollenkaan.
Normaalilla ihmisellä olisi kyllä pitänyt käydä mielessä, että voi sattua jotakuinkin mitä vain, jos alle 2-vuotiaan laittaa yksin pihalle. Pihan tuttuudesta huolimatta.

Minulle tuli mieleen, että lasta olisi ehkä voinut olla isompi sisarus vahtimassa. Mutta niin pieni, että vanhemmat ehdottomasti katsotaan syyllisiksi. Esimerkiksi joku 5-vuotias. Pennut keskenään pihalla, vanhemmat sisällä.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Voisiko tässä olla kyseessä, että vanhemmat ovat menneet vielä nukkumaan ja lapsi jotenkin päässyt ulos, kun ei kerta alkoholista ole kyse? Toisaalta lapsi on ollut kovin pieni, pääseekö hän itse ulos, JOS ovi on lukittuna?
Ja sekään ei puhu kovin tämän teorian puolesta, että lapsi ei käsittääkseni ole ollut kauan altaassa, onhan häntä sentään elvytetty kotipihassa siihen malliin, että on elänyt vielä yöhön saakka. Elvytyksen on täytynyt tapahtua melko nopeasti vedestä nostamisen jälkeen.
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

haamu kirjoitti: ...suomi hyvinvointivaltio pitää huolta, ettei tarvitse kadulle joutua.
Höpö höpö. Jos esim. irtisanoudut itse, seurauksena on kolmen kuukauden karenssi työttömyysturvassa. Selittely ei auta, vaikka olisi ollut kyse vaikkapa työpaikkakiusaamisesta. Monilla paikkakunnilla on vaikeuksia saada aikaa sossuun alle kuukauden sisään, eikä sieltä välttämättä saa mitään, sillä sinullehan on tulossa ne mahtavat työttömyyskorvaukset, sinulla on varmasti ainakin jotain omaisuutta mitä myydä, ja olet sitä paitsi itse aiheuttanut ahdinkosi irtisanoutumalla itse... toisin kuin esim. maahanmuuttajaraukat, jotka ovat kävelleet Somaliasta asti tänne sotaa pakoon. Ei sinulla ole mitään hätää, et tarvitse sossusta apua, ole nyt reilu, maahanmuuttajat tarvitsevat sitä apua paljon enemmän kuin sinä. :mrgreen:
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Niin, paljonhan normaali ihmisen päässä liikkuu.
Tiedän myös paljon ihmisiä, jotka lähtevät lasten kanssa ulos. Lapsi/lapset puetaan päälle, laitetaan ulos ja vanhemmat esim. pukevat itsensä tms. ja tämän jälkeen lähtevät itse pihalle.
Siinä jää hetki aikaa lapsien olla hetken aikaa yksin ulkona.

Ja jotain laiminlyöntiähän tässä on tapahtunut, kun lapsi on päässyt hukkumaan ja poliisit syyttävät vanhempia kuolemantuottamuksesta. Varmasti on kaikki ollut vahinkoa, hetkestä kiinni ja ajattelemattomuutta. Eihän näitä tapauksia muuten sattuisi.

Myös ne normaalit ja järkevät ihmiset tekevät välillä virhearviointeja, "teen nyt näin, ihan nopeasti vain, onhan näin tehty ennenkin, eihän tässä mitään satu ja tuttuja kun ollaan ja olen tosi nopea"..

Ikäviä nämä tapaukset, toivottavasti tämä herättää viimeistään vanhempiaan pitämään lapsia enemmän silmällä ja varoittamaan enemmän vaaroista.
hupilainen
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja hupilainen »

meillä ainakin on niin että jos ulko-ovea ei vedä kunnolla kiinni, niin että naksahtaa kunnolla, niin silloin meidän 2v poika saa sen kahvasta väännettyä auki,(muuten ei kahvasta saa avattua sitä ovea).
niin ja sitten tiedän yhden perheen missä lapsi aina aamuisin karkasi kotoa pihalle leikkimään kun vanhemmat vielä nukkui, poika oli jotain 3v.

jos on vanhemmilla alkanut vappu ajoissa eikä ketään huomannut huolehtia että missäs se lapsi menee.
haamu
Susikoski

devil_doll kirjoitti:
haamu kirjoitti: ...suomi hyvinvointivaltio pitää huolta, ettei tarvitse kadulle joutua.
Höpö höpö. Jos esim. irtisanoudut itse, seurauksena on kolmen kuukauden karenssi työttömyysturvassa. Selittely ei auta, vaikka olisi ollut kyse vaikkapa työpaikkakiusaamisesta. Monilla paikkakunnilla on vaikeuksia saada aikaa sossuun alle kuukauden sisään, eikä sieltä välttämättä saa mitään, sillä sinullehan on tulossa ne mahtavat työttömyyskorvaukset, sinulla on varmasti ainakin jotain omaisuutta mitä myydä, ja olet sitä paitsi itse aiheuttanut ahdinkosi irtisanoutumalla itse... toisin kuin esim. maahanmuuttajaraukat, jotka ovat kävelleet Somaliasta asti tänne sotaa pakoon. Ei sinulla ole mitään hätää, et tarvitse sossusta apua, ole nyt reilu, maahanmuuttajat tarvitsevat sitä apua paljon enemmän kuin sinä. :mrgreen:
Oletkin helvetistä, siellä ei osata elämää.
Sossuun? En ole ikinä siellä ikinä käynyt.

Tottakai on omaisuutta mitä myydä.. :)
Ostan puhelin 20 eurolla ja myyn sen 60 eurolla jne.

Toki teen pientä kauppaa, mutta olen kotona.

Ei minulla ole ahdinkoa, mikä se on? Töitähän on maailma täynä, jopa minulle.
Tässä sen huomaa että suurin osa ei hyväksy ihmisiä jotka pärjäävät vähemmällä ja he eivät valita.
Pitäisi aina valittaa, ei ole rahaa, ei ole aikaa ym.

Kyllähän sen kuluttaja-asiamies on todennut jo pitkään jatkuvaa valitusta.
Jos postiss aon pitkä jono, jo valitetaan.
EI ole ihme kun nykyään kuolleisuus on suuri jo nuorena, aivan älytön stressi jo nuorena.

HEI- me eletään kerran. :D
haamu
Susikoski

Siipisupi kirjoitti:Niin, paljonhan normaali ihmisen päässä liikkuu.
Tiedän myös paljon ihmisiä, jotka lähtevät lasten kanssa ulos. Lapsi/lapset puetaan päälle, laitetaan ulos ja vanhemmat esim. pukevat itsensä tms. ja tämän jälkeen lähtevät itse pihalle.
Siinä jää hetki aikaa lapsien olla hetken aikaa yksin ulkona.

Ja jotain laiminlyöntiähän tässä on tapahtunut, kun lapsi on päässyt hukkumaan ja poliisit syyttävät vanhempia kuolemantuottamuksesta. Varmasti on kaikki ollut vahinkoa, hetkestä kiinni ja ajattelemattomuutta. Eihän näitä tapauksia muuten sattuisi.

Myös ne normaalit ja järkevät ihmiset tekevät välillä virhearviointeja, "teen nyt näin, ihan nopeasti vain, onhan näin tehty ennenkin, eihän tässä mitään satu ja tuttuja kun ollaan ja olen tosi nopea"..

Ikäviä nämä tapaukset, toivottavasti tämä herättää viimeistään vanhempiaan pitämään lapsia enemmän silmällä ja varoittamaan enemmän vaaroista.
Totta sinunkin kirjoitus.
Paikalla
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Viranomaisetkin näkevät punaista lapsen vanhempien toimissa, kertoo aamulehti.fi:
Hukkuneen 2-vuotiaan vanhemmat otettu kiinni epäiltynä kuolemantuottamuksesta
Aamulehti, STT

Poliisi on ottanut kiinni Valkeakoskella perjantaina hukkuneen pikkupojan vanhemmat. Vanhempia epäillään heitteillepanosta ja kuolemantuottamuksesta.

Vanhempien kuulustelut on aloitettu, kertoo Pirkanmaan poliisi.

– On syytä epäillä, että jonkinlaisia laiminlyöntejä on tapahtunut, sanoo rikoskomisario Joni Länsipuro.

Vuoden ja yhdeksän kuukauden ikäinen pikkupoika löytyi omakotitalon pihalla olevasta koristealtaasta perjantaina aamupäivällä yhdentoista aikaan.

Poikaa yritettiin elvyttää, mutta hän menehtyi lauantain vastaisena yönä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.

Vanhemmat eivät Länsipuron mukaan olleet päihtyneitä. Tapauksen poliisitutkinta on vielä alkuvaiheessaan.

Lapsia on tänä keväänä hukkunut Suomessa epätavallisen paljon. Pääsiäisviikolla hukkui neljä 2–10-vuotiasta poikaa eri puolilla maata.

– Lapsia ei pidä jättää valvomatta, painottaa Länsipuro.
Tiina
Sherlock Holmes

Re: Valkeakoskella alle 2-v poika hukkui koristealtaaseen

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Mariacka kirjoitti:Muistelen, että muutamia vuosia sitten lapsi pääsi ulko-ovesta vanhempien nukkuessa ja hukkui läheiseen lampeen/järveen. Perhe oli muistaakseni vuokratulla kesämökillä.
Muistan myös tämän jutun. Oli juhannus kyseessä ja hukkuneita oli kaksi. Kaksospojat...löytyivät molemmat laiturin vierestä kellumasta.... :cry:

Itse sain huvittuneisuutta aikaan muutamissa kun pidin aina mökillä lapsia pelastusliiveissä kun viipottivat rannan lähellä. Mutta ei ollut näköjään turhaa hommaa. Hengissä ovat vieläkin...
mysteerin miettijä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mysteerin miettijä »

Tiina kirjoitti:
Itse sain huvittuneisuutta aikaan muutamissa kun pidin aina mökillä lapsia pelastusliiveissä kun viipottivat rannan lähellä. Mutta ei ollut näköjään turhaa hommaa. Hengissä ovat vieläkin...
Mä olen samanlainen! Eikä vähiten siksi että oon itse niin huono uimaan että jos muksu jostain syvästä kohtaa veteen menisi, niin mä en sitä ylös välttämättä saisi, hyvä kun yksin saa räpiköityä pinnalla. Ja mattolaiturillakin, samoin kuin rannalla olevilla mökeillä lapset on joutunu pitää liivejä kahvipöydässäkin jos ollaan kahviteltu pihalla. Välillä tunnen ittenikin ihan hysteeriseksi, mutta sama juttu - ainakin pesue on hengissä (vaikka tiedän etten pysty estämään kaikkia tapaturmia vaikka miten yrittäisi. Onhan mahdollista vaikka että kyy puree nilkkaan justiin kun olen ottamassa lasta kädestä ja sitten se tippuu veteen... Mulla on ihan uskomattomia mielikuvia siitä, mitä kaikkea voi tapahtua, johtuen siitä että toi jälkikasvu on ollu vähän tavallista vilkkaampaa sorttia, ja suurin osa tapaturmista mitä on sattunu on ollu sellasia ettei niitä ois voinu kuvitella etukäteen.

Vaikka että on kaikessa rauhassa vahtimassa 2 lasta, parin metrin säteellä molemmista ja ne pinkaisee yhtäkkiä ohjuksina eri suuntiin, toinen rantaa ja toinen tietä päin. Nyt mulle tulee aina mieleen kun näen jonkun rakennelman vaikka, että mistä kohtaa toi voi sortua niskaan, tai jos pihassa on puita, niin mikä niistä kestää kiipeilyä, miten alhaalla on katolle vievät palotikkaat, onko aidassa lapsen tai koiranmentäviä aukkoja, jne. Ja siltikin jotain VOI jäädä huomaamatta, ja sitä aina pelkään...

Leikkipuistossa laskeskelen mielessäni telineiden etäisyyksiä, pystyykö tuolta hyppäämään tuonne, ja viimisen viikon aikana mun on ollu "pakko" kokeilla myös leikkikentän vieressä olevaa sadevesikaivon kantta, jota en huojennuksekseni ole saanut kiskottua auki. Tulee ihan hirveä olo näistä uutisista siksi, kun jotenkin sitä aina miettii, olisiko mahdollista että noin kävisi meillä. Silmät on lasten kanssa pidettävä auki koko ajan ja tilanteita on ennakoitava, reaktioiden on oltava salamannopeita, mutta jos se ei riitä, niin mitäs sitten tehdään?
)
onnetar
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja onnetar »

^ mainitsemassasi tapauksessa taisi olla kyse kahdesta hukkuneesta lapsesta,kaksospojat.Oisivatko olleet n.3-vuotiaita.Epäiltiin että pojat menivät laiturille,toinen putosi ja toinen yritti autaa ja putosi myös.Jos on ihan pieleen muista,epäiltiin alkoholilla olleen vaikutusta asiaan (vanhemmat olisivat aamulla nukkuneet höyryjä pois ja pojat livahtivat ulos joskus 8-8:30 aikaan).

Anyway,muistan tapauksen koska oma mukulani oli silloin pikkanen ja samatien laitettiin tuulihaka mökillä oven sisäpuolelle,jos vaikka nukuttaisiin sikeästi ja ei muka herättäis,jos mukula lähtisi liikkeelle.Muistan kyllä aina heränneni,muksujen pieninä olless, jo miltei hetken aiemmin kuin muksu heräsi (aamutuhinaan?kääntyilyyn?).Olin/olen melko hysteerinen kombinaatiosta lapset-vesi.

muoks.pari viestiä kerkesi tulla väliin kommenttia kirjoittaessani
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Kiitos korjauksista, en ollut ihan varma oliko lapsia yksi vai kaksi.

Meillä on myös kesämökki järven rannalla, lapsista oli pienenä lystiä hyppiä pelastusliiveissä laiturilta. Ilman niitä ei rannalla oltu.
Virdon
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Tässähän uhkaa mennä kesäkin piloille tällä menolla kun lapsia kuolee tällaiseen järkyttävään tahtiin. Hra Jumala, mulla olisi muutama kirosana sinulle...

Täytyykö tässä tosiaan alkaa oikein "odottamaan" seuraavaa moista ikävää tapahtumaa tapahtuvaksi ihan lähiaikoina taas? Suunta on ainakin paha...
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
Vastaa Viestiin