Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
matlockb
Watson itse

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Sariola kirjoitti:Omasta tilastaan Gustafsson on aivan ilmeisesti lukenut ja saanut tietoa jälkeenpäin, joten awan viittaus Gustafssonin muistiaukkoon on yhtä tyhjän kanssa. Plus miinus nolla.
Juurikin näin. Oikeudenkäyntiin mennessä yksi tärkeimmistä tositajista, eli Esko Johansson oli kuollut 67-vuotiaana kesäkuussa 1992.
Johansson on kertonut kertomuksensa siinä uskossa että Gustafsson on syytön. Hän on ollut jo kuollut kun NG:tä alettiin epäillä tekijäksi, emme tietenkään tiedä onko E Johansson joskus mielessään ajatellut asiaa siltä kannalta että tekijä olisikin Nils.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Sariola kirjoitti:
yövuoro kirjoitti:Vanhemmat kertoivat Gustafssonille; hyvin paha asia on tapahtunut. Muistaakseni ihan muutaman päivän kuluttua tapahtuneesta, pitäneekö kaivaa lähdettä? Varjo kirja tai jokin lehtiartikkeli?
Kyllä pitää esittää lähde. Muutoin tieto ei ole uskottava.
Tässä lähde Nils Gustafsson ja Bodomin varjo J. Palo , oikoluettu sivu sivulta Gustassonille. Sivulla 119 :Vanhemmat istuivat poiknsa sängyn molemmin puolin. Oikein paha asia on tapahtunut, joku hullu hyökkäsi teidän kimppuunne. Sinä jäit henkiin mutta muut ovat kuolleet. Ennen tuota kirja käsittelee alkupäiviä sairaalassa.

Markkula ihmettelee painokkaasta 05 Bodom kirjassaan Gustafssonin väitettä ettei kolmeen viikoon tiennyt tapahtumista. Selitelläänkö Varjossa tuo tieto. Siinä myös kerrotaan Gustafssonin saaneen tietoa muualtakin. Lehtien lukemisen kyllä kertoo olleen vuosien aikana vähäistä?

Sariola, kyllä tuo lähde on sinullakin , olethan ko kirjan hankkinut.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tuo voi olla totta. Minun tietoni eivät riitä sitä
kumoamaan.

Gustafssonin vammat kokonaisuutena kyllä mielestäni osoittavat, että hän ei voi olla tuon rikoksen päätekijä. Se lienee joku muu.

Kuka se on, on avoin edelleen!
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

^^ Ymmärrän hyvin, että Sariolan oma asiantuntijuus, riittää tuollaiseen näkemykseen. Mutta pätevät lääketieteen asiantuntijat, eivät pitäneet NGn vammoja niin vakavana, että ne vammat olisivat vieneet toimintakyvyn.
Sariola
Horatio Caine

Misri kirjoitti:^^ Ymmärrän hyvin, että Sariolan oma asiantuntijuus, riittää tuollaiseen näkemykseen. Mutta pätevät lääketieteen asiantuntijat, eivät pitäneet NGn vammoja niin vakavana, että ne vammat olisivat vieneet toimintakyvyn.
Minäkin ajattelin Misrin tapaan kun olin nuorempi. Elämän koulu on kuitenkin opettanut, että tuollainen ajattelu on sinisilmäistä. Valitettavasti lääkärin koulutus ei takaa sitä, että kyseinen henkilö muuttuisi pohjimmiltaan rehelliseksi ja oikeudenmukaiseksi. Varsinkin oikeudenkäynneissä lääkärien antamiin todistajanlausuntoihin pitää suhtautua suurella varauksella. Juuri niissä sahataan linssiin häilemättömästi, kuten esim. vakuutusoikeudenkäynnit ovat osoittaneet. Eri puolilla olevien pätevien lääkärien arviot voivat olla täysin vastakkaiset. Tuollaiseen lääkärin arvioon ei voi juuri puuttua, koska lääkäri voi todeta, että se oli hänen sen hetkinen arvionsa, joka tosin myöhemmin on voinut osoittautua vääräksi. Kovin suurta riskiä ei ole antoipa minkälaisen lausunnon tahansa. Voidaan sanoa näinkin, että "joskus myös lääkärit huijaavat" - etenkin oikeudenkäynneissä. Tätä tapahtuu melko usein. Lääkärin tutkinto ei tee lääkäristä automaattisesti totuuden puhujaa.

On mielenkiintoista verrata noiden eri lääkärien lausuntoja. Öhman on mielenkiintoinen. Hän lienee melko pätevä juuri tuolla alueella. Hän on laatinut tarkimman vammaluettelon, ehkä juuri vihjatakseen siihen, että todellisuudessa "vammat olivat aika pahat". Hän on myös todennut, että Gustafsson on voinut saada aivovamman ja on voinut olla iskun jälkeen tajuton ja hänellä on voinut olla muistiaukko, joskin hänen mielestään tuo esitetty muistiaukko on hänen mielestään ollut liian pitkä. Täällä muutamat kirjoittajat vetoavat juuri Öhmaniin, mutta Öhman on ollut tuota mieltä oikeudessa. Kirjoittaja on saattanut olla sitä mieltä, että mitään aivovammaa ei ole ollut, eikä Gustafsson ole ollut tajuton iskun jälkeen, eikä Gustafssonilla ole ollut muistiaukkoa. Tällaisessa asiassa ei saa tukea Öhmanilta. Tuollaisen kirjoittajan ei kannata vedota Öhmaniin. Tuon kirjoittajan kannattaisi vedota siihen "hammaslääkäri-leukakirurgiin", joka ei ymmärtänyt mitään aivovammoista, että sellainenkin mahdollisuus siinä on ollut. Mielestäni Tenovuon ohella Öhman on ollut lausunnoissaan lähimpänä totuutta. Nämä kaksi ymmärtävät, että aivot on merkillinen elin, sitä ei voi käsitellä kuin esim. luita luunmurtumineen. Aivovamma voi olla, vaikka ei olisi yhtään ruhjevammaa, eikä yhtään luunmurtumaa. Tämä on totuus.

(Yhteenvetona Risto Kontio toteaa: "Nils Vilhelm Gustafssonin vammat kasvojen alueella ovat syntyneet matala-energisen vammamekanismin perusteella. Tähän vammamekanismiin liittyvä tajuttomuus on hyvin epätodennäköinen. Samoin liikuntakyvyn menetys on hyvin epätodennäköinen." Tämä lainaus on Esitutkintapöytäkirjasta. Tämä todistajanlausunto on vähän saman suuntainen kuin sen paperityöntekijän arvio Gustafssonin terveydentilasta, kun oli nähnyt tämän pari kuukautta myöhemmin sairaalan käytävällä. Syyttäjä on kyllä aliarvioinut lukijoita ja oikeutta, kun on marssittanut esiin tällaisia todistajia. He ovat kertoneet oman mielipiteensä, mutta noille mielipiteille ei voi mitään rakentaa. Paremminkin ne osoittavat syyttäjän epätoivoista asennetta.)
Viimeksi muokannut Sariola, Ma Touko 16, 2011 5:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Tuon kirjoittajan kannattaisi vedota siihen "hammaslääkäri-leukakirurgiin", joka ei ymmärtänyt mitään aivovammoista, että sellainenkin mahdollisuus siinä on ollut. Mielestäni Tenovuon ohella Öhman on ollut lausunnoissaan lähimpänä totuutta. Nämä kaksi ymmärtävät, että aivot on merkillinen elin, sitä ei voi käsitellä kuin esim. luita luunmurtumineen. Aivovamma voi olla, vaikka ei olisi yhtään ruhjevammaa, eikä yhtään luunmurtumaa. Tämä on totuus.
No, nythän pomppas!

Sariola on nyt keksinyt, että aivovamma voi olla, vaikka ei olisi yhtään ruhjevammaa, eikä yhtään luunmurtumaa. Eli riittää, että jankuttaa vaan jankuttamasta päästyään.

No, on tuossa Sariolalla se totuuskin, että nuo Gustafssonilla todetut kasvovammat eivät kerro mitään aivovammasta. Merkittävää aivoruhjetta ei ole ollut, se on osoitettu. Ja sen jälkeen noista aivovammojen joukosta on aika vaikea keksiä sellainen, joka selittäisi Gustafssonin kertomat oireet.

No, Sariola on sitä mieltä, että aivovammaan ei vammoja tarvita. Sariola taitaa olla sitä mieltä, että riittää vaan, kun kovasti väittää. Tämä on Sariolan totuus.

- hymm -
Viimeksi muokannut awa, Ma Touko 16, 2011 5:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Tuon kirjoittajan kannattaisi vedota siihen "hammaslääkäri-leukakirurgiin", joka ei ymmärtänyt mitään aivovammoista, että sellainenkin mahdollisuus siinä on ollut. Mielestäni Tenovuon ohella Öhman on ollut lausunnoissaan lähimpänä totuutta. Nämä kaksi ymmärtävät, että aivot on merkillinen elin, sitä ei voi käsitellä kuin esim. luita luunmurtumineen. Aivovamma voi olla, vaikka ei olisi yhtään ruhjevammaa, eikä yhtään luunmurtumaa. Tämä on totuus.
No, nythän pomppas!

Sariola on nyt keksinyt, että aivovamma voi olla, vaikka ei olisi yhtään ruhjevammaa, eikä yhtään luunmurtumaa. Eli riittää, että jankuttaa vaan jankuttamasta päästyään.

No, on tuossa Sariolalla se totuuskin, että nuo Gustafssonilla todetut kasvovammat eivät kerro mitään aivovammasta. Merkittävää aivoruhjetta ei ole ollut, se on osoitettu. Ja sen jälkeen noista aivovammojen joukosta on aika vaikea keksiä sellainen, joka selittäisi Gustafssonin kertomat oireet.

No, Sariola on sitä mieltä, että aivovammaan riittää kun vaan väittää, että näin on, siihen ei vammoja tarvita. Tämä on Sariolan väittämä totuus.

- hymm -
Totuus on kuitenkin, että ihmisellä voi olla aivovamma, vaikka ei olisi yhtään luunmurtumaa eikä yhtään ruhjevammaa. Kyllä awakin sen tietää... :D
Sariola
Horatio Caine

Mielenkiintoinen yksityiskohta oikeudenkäynnistä.

Oikeus oli pyytänyt lausunnon hammaslääkäri-leukakirurgi Kontiolta, kun myös Gustafssonin leukavammoja hoitanut ja korjaillut hammaslääkäri-leukakirurgi olisi ollut käytettävissä. Tulee mieleen ajatus, että tuo "oikea ja alkuperäinen" hammaslääkäri-leukakirurgi ei mielipiteineen ja tietoineen olisi ollut syyttäjän toiveiden mukainen. Ainakin tämä ajatus tulee mieleen.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Eipä tuota kutsunut puolustuskaan.

Misri
Jessica Fletcher

^^ Totta awa puolustuksella olisi ollut mahdollisuus, kutsua kys. hammaslääkäri omaksi todistajakseen. Sariolalle: Silmäni ovat kyllä väriltään siniset, mutta ne eivät värjää ajatuksiani eikä arviointikykyäni siniseksi.
Sariola
Horatio Caine

Misri kirjoitti:^^ Totta awa puolustuksella olisi ollut mahdollisuus, kutsua kys. hammaslääkäri omaksi todistajakseen. Sariolalle: Silmäni ovat kyllä väriltään siniset, mutta ne eivät värjää ajatuksiani eikä arviointikykyäni siniseksi.
Siinä tapauksessa Misri on varmaan huomannut, että syyttäjä on valinnut lausunnon antajiksi sellaisen hammaslääkäri-leukakirurgin, joka ei ole ollut itse tekemässä noita hommia, vaikka oikea nuo toimenpiteet suorittanut hammaslääkärikin olisi ollut käytettävissä. Lisäksi lausunnon antajaksi on valittu paperimies, joka seuraavan heinäkuun aikana oli nähnyt Gustafssonin sairaalan käytävällä ja arvioinut hänet terveen näköiseksi. Tuleeko mieleen "puolueellisuus" ja "tiettyyn suuntaan vetäminen". Minulla ainakin tulee.

Puolustusasianaja on havainnut syyttäjän punnukset kovin keveiksi ja arvellut selviävänsä vähäisillä todistajanlausunnoilla, ja ollut siinä aivan oikeassa. Lopputulos on jo häämöttänyt puolustuksen silmissä. Syyttäjän ja oikeudenkin on täytynyt ainakin yrittää löytää kunniallinen perääntymistie, kun mitään todellisia faktoja ei löytynytkään syytteen tueksi.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Siinä tapauksessa Misri on varmaan huomannut, että syyttäjä on valinnut lausunnon antajiksi sellaisen hammaslääkäri-leukakirurgin, joka ei ole ollut itse tekemässä noita hommia, vaikka oikea nuo toimenpiteet suorittanut hammaslääkärikin olisi ollut käytettävissä.
Jospa mitään toimenpiteitä ei ollut. Syyttäjäpuolen kyselyihin kyseinen hammaslääkäri ehkä vastasi, että ei muista tehneensä mitään erityistä, ja puolustusasianajajan kyselyihin vastasi, että ei tehty mitään erityistä muistaakseni, jos papereissa ei ole merkintöjä? Näin se saattoi olla, koska herra ei ollut kummallekaan osapuolelle erityisen hyvä todistaja, jos ei muistanut tehneensä juuri mitään, miksi hänet olisi kutsuttu. Mistäs tämän tietää, kun ei ole papereita. Mikäli jotain raflaavaa olisi tehty se varmasti olisi kerrottu! Saa sitä näinkin epäillä. Ei ole kiellettyä. Tältä se vahvasti vaikuttaa.
Sariola kirjoitti:Lisäksi lausunnon antajaksi on valittu paperimies, joka seuraavan heinäkuun aikana oli nähnyt Gustafssonin sairaalan käytävällä ja arvioinut hänet terveen näköiseksi. Tuleeko mieleen "puolueellisuus" ja "tiettyyn suuntaan vetäminen". Minulla ainakin tulee.
Minusta ei tule - päin vastoin. Valituttu todistaja kertoi juuri sen mitä näki. Onko siinä jotain väärää? Ei ole. Eikä se ole mitään puolueellisuutta, vaan selvä fakta.
Sariola kirjoitti:Puolustusasianaja on havainnut syyttäjän punnukset kovin keveiksi ja arvellut selviävänsä vähäisillä todistajanlausunnoilla, ja ollut siinä aivan oikeassa.
Se mitä puolustusasianajaja on mielessään miettinyt olisi mielenkiintoista tietää. Ehkäpä hän vastoin omaa tahtoaan joutui tyytymään, tuohon mainitsemaasi, vähäiseen todistajanlausuntoon. Sitä saa jokainen arvioida ihan itse, kuinka oikeassa tuo vähäinen lausunto sitten oli. Joka tapauksessa neurologi Tenovuo näki Gustafssonin, tämän henkilön josta oli lausuntoa antamassa, ensimmäisen kerran vasta oikeussalissa. Näin olen ymmärtänyt. Hieman ihmeelliseltähän tuo tuntuu, koska Tenovuo oli antamassa lääketieteellistä lausuntoa koskien juuri Nils Gustafssonia.

Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Olisiko Tenovuo antanut/voinut antaa vahingossa vääränlaisen arvion Gustafssonnin kunnosta oikeudessa.

Entä, mitä tapahtuisi, jos tuo Tenovuon arvio ei olisikaan oikea, vaan Tenovuo olisi antanut Gustafssonnin kunnosta liian kovan, eli liian vakavavammaisen arvion, joka todettaisiinkin jälkeenpäin aivan liian vakavaksi, eli todellisuudessa vammat eivät olisikaan olleet niin pahoja, mitä Tenovuo ja Gustafssonni ovat väittäneet?

No tämä ihan vaan tällaisena heittona keskusteluun?

Tenovuon todisteluhan kuitenkin painoi aika lailla oikeuden päätöksessä, eli hänellä oli keskeinen osa.

Taitavasti hän johdatteli oikeudenpalvelijoita tiettyyn suuntaan vammakeskustelussa, tarkoituksella, tai tarkoituksetta, no joka tapauksessa!
Misri
Jessica Fletcher

Sariola kirjoitti:
Misri kirjoitti:^^ Totta awa puolustuksella olisi ollut mahdollisuus, kutsua kys. hammaslääkäri omaksi todistajakseen. Sariolalle: Silmäni ovat kyllä väriltään siniset, mutta ne eivät värjää ajatuksiani eikä arviointikykyäni siniseksi.
Siinä tapauksessa Misri on varmaan huomannut, että syyttäjä on valinnut lausunnon antajiksi sellaisen hammaslääkäri-leukakirurgin, joka ei ole ollut itse tekemässä noita hommia, vaikka oikea nuo toimenpiteet suorittanut hammaslääkärikin olisi ollut käytettävissä. Lisäksi lausunnon antajaksi on valittu paperimies, joka seuraavan heinäkuun aikana oli nähnyt Gustafssonin sairaalan käytävällä ja arvioinut hänet terveen näköiseksi. Tuleeko mieleen "puolueellisuus" ja "tiettyyn suuntaan vetäminen". Minulla ainakin tulee.

Puolustusasianaja on havainnut syyttäjän punnukset kovin keveiksi ja arvellut selviävänsä vähäisillä todistajanlausunnoilla, ja ollut siinä aivan oikeassa. Lopputulos on jo häämöttänyt puolustuksen silmissä. Syyttäjän ja oikeudenkin on täytynyt ainakin yrittää löytää kunniallinen perääntymistie, kun mitään todellisia faktoja ei löytynytkään syytteen tueksi.
Mitä yrität taas Sariola mussuttaa, ei ollut kys. hampulääkäri - ukko kummankaan puolen todistajana oikeudessa. Tuskinpa olisi mitään erikoista muistanutkaan, potilaspaperit kuitenkin olivat puolustuksenkin nähtävissä. Leukakirurgian erikoislääkäri oli, kuitenkin oikeudessa puolueettomana asiantuntijatodistajana. Kyllä näillä tämän tasoisilla oman alansa erikoislääkärillä on, niin korkea ammatti etiikka, että heidän lausuntoihinsa voi huoletta luottaa. Vakuutuslääkärit unohtavat aina etiikan, ja tekevät päätöksensä aina, oman lafkansa eduksi.

Tuo ei tullut pieneen mieleenikään, että oikeuden jäsenet luulivat "paperimiestä", lääketieteen asiantuntijaksi. :D

Niitä kevyitä punnuksia, ei tarvinnut edes todeta. Niitä on jo itsessään näin vanhassa jutussa aina, riitti puolustukselle, kun kohdisti huomionsa/tarmonsa näihin epävarmuuksiin. Olen kyllä näissä vanhoissa murhajutuissa kun ne tuodaan oikeuteen, sitä mieltä, että syyttäjältä vaaditaan näytön osalta mahdottomuuksia. Siksipä tämänkään käydyn oikeudenkäynnin lopputulos ei yllättänyt mitenkään.
Sariola
Horatio Caine

Misri kirjoitti: ....
Mitä yrität taas Sariola mussuttaa, ei ollut kys. hampulääkäri - ukko kummankaan puolen todistajana oikeudessa. Tuskinpa olisi mitään erikoista muistanutkaan, potilaspaperit kuitenkin olivat puolustuksenkin nähtävissä. Leukakirurgian erikoislääkäri oli, kuitenkin oikeudessa puolueettomana asiantuntijatodistajana. Kyllä näillä tämän tasoisilla oman alansa erikoislääkärillä on, niin korkea ammatti etiikka, että heidän lausuntoihinsa voi huoletta luottaa. Vakuutuslääkärit unohtavat aina etiikan, ja tekevät päätöksensä aina, oman lafkansa eduksi.

Tuo ei tullut pieneen mieleenikään, että oikeuden jäsenet luulivat "paperimiestä", lääketieteen asiantuntijaksi. :D

Niitä kevyitä punnuksia, ei tarvinnut edes todeta. Niitä on jo itsessään näin vanhassa jutussa aina, riitti puolustukselle, kun kohdisti huomionsa/tarmonsa näihin epävarmuuksiin. Olen kyllä näissä vanhoissa murhajutuissa kun ne tuodaan oikeuteen, sitä mieltä, että syyttäjältä vaaditaan näytön osalta mahdottomuuksia. Siksipä tämänkään käydyn oikeudenkäynnin lopputulos ei yllättänyt mitenkään.
Kyllä olisi ollut luonnollista, että kyseinen hammaslääkäri-leukakirurgi olisi kutsuttu todistajaksi. Aivan ilmeisesti tuo kyseinen hammaslääkäri korjasi myös leukakirurgiaan liittyviä tapauksia. Lienee tehnyt aivan samoja asioita, joita Kontio on tehnyt sitten myöhemmin.

Myös Kontio on hammaslääkäri-leukakirurgi. Hän on sitä aivan virallisesti. Alla olevassa linkissä

MEDIUS HAMMASLÄÄKÄRIT on ensimmäisenä Risto Kontion nimi. Siis hänkin on hammaslääkäri alunperin - erikoistunut myös leukakirurgiaan. Näin oli ilmeisesti tehnyt myös se alkuperäinen Gustafssonin leukaperiä hoitanut hammaslääkäri. Saman alan henkilöitä. Kyllä lääkärit muuallakin kuin vakuutusoikeudenkäynneissä voivat esittää "erikoisia" lausuntoja. Ei se suinkaan ole rajautunut vain vakuutusoikeudenkäynteihin. Lääkärit ovat lääkäreitä ja samanlaisia ihmisiä kuin muutkin - tekevät samoja asioita kuin muutkin. Hammaslääkäri-leukakirurgi ei ole paras asiantuntija arvioitaessa aivovammoja. Tenovuo ja Öhman olivat sillä alueella monta askelta edellä. Aivan ilmeisesti eniten tietoa aivovammoista oli nimenomaan Tenovuolla. Kakkosena Öhman.

Katso linkki:

http://www.medius.fi/yhteystiedot.php
Lukittu