Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
En usko, että uhrin kuvan/nimen julkaisu tässä vaiheessa on mitenkään kiellettyä tai laitonta. Ja on hyvin kyseenalaista ottaen huomioon, ettei laki sano tästä asiasta mitään yksiselitteistä, että onko ainakaan murhatuomion jälkeen murhasta tuomittujen alaikäisten nimien julkaisu nettipalstoilla laitonta. Kun kyseessä on julkinen juttu ja hyvin vakava rikostuomio, ei olisi ainakaan helppoa saada yksityishenkilöä tuomittua tällaisesta. Vaikka sellaisella nyt erinäiset kirjoittelijat täällä haluaakin ihmisiä pelotella.
Myöskään alaikäisen uhrin nimeä ei saa julkaista, kuvista/videoista mitkä he ovat itse laittaneet nettii jakeluun en tiedä miten niittten kohdalla toimitaan.
Se että jutusta on kerottu lehdessä ei tarkoita että juttu on julkinen, tekijöistä ei ole annettu julkisuuteen muuta kuin iät ja miltä paikkakunnalta ovat. Kyse on hyvin vakavasta rikoksesta joten ketään ei saa leimata siihen ennen kuin käräjäoikeus antaa tuomionsa. Syytetty on syytön kunnes toisin todistetaan.
Niin sulta meni varmaan jotain ohi: "Ja on hyvin kyseenalaista ottaen huomioon, ettei laki sano tästä asiasta mitään yksiselitteistä, että onko ainakaan murhatuomion jälkeen murhasta tuomittujen alaikäisten nimien julkaisu nettipalstoilla laitonta."
Jokatapauksessa mitä vähemmän sensuuria, sen parempi. Eikä ole mun mielestä kovin mielekästä täällä pelotella ihmisiä oikeusjutuilla tms, ensinnäkin, koska ei ole realistista, että ketään haastettaisiin oikeuteen murhasta epäillyn tai syytetyn nimen julkaisusta, oli tämä nyt sitten vuoden vaille täysi-ikäinen tai ei ja toisaalta se vain karkottaa keskustelijat, joilla on tietoa asiasta. Jos asioista ei voi puhua vapaasti, ei keskustelu ole mielestäni mielekästä. Asia erikseen on tapaukset, joissa murhasta tuomittu on kärsinyt rangaistuksena, vapautunut ja muuttanut nimensä. Silloin ei mielestäni saa julkaista uutta nimeä, koska rangaistus on kärsitty ja henkilöllä on oikeus jatkaa elämäänsä. Mutta tällaisissa jutuissa, joissa tutkinta on pitkälle edennyt ja murhasyytteet (ja todennäköisesti tuomio) on edessä, niin mun mielestä ei ole väärin puhua epäillyistä nimillä. Ei se ole leimaamista, jos sanoo, että henkilö x on epäilty, kun kyseessä kerran on epäilty. End of discussion for me.
Minä pysyttelisin näissä arveluissa ja syyttelyissä kuitenkin aika varovaisena niin kauan kun ei ole tuomioita luettu. Selvittämättömissä rikoksissa ja katoamistapauksissa sekä muissa hämärämmissä jutuissa tietysti kuuluu asiaankin spekuloida ja arvella ankarasti. Nettikeskusteluissa, kuten tässäkin ketjussa on nähty, on kuitenkin usein tapana että mopo keulii ja tehdään mm. älykkyystestit ja analyysi sosiaalisista suhteista tuntemattoman ihmisen valokuvan perusteella. Yhdessä satunnaisessa valokuvassa kun kukin meistä voi näyttää lähes miltä tahansa. Lisäksi kuvien, nimien ja muun vastaavan materiaalin levittäminen ennen tuomioita on myös arveluttavaa. Pahimmassa tapauksessa joku samannäköinen tai kaima joutuu kärsimään kun yli-innokkaat nettisalapoliisit käyvät kimppuun. Uhrin kuvan levittely ei henkirikosjutuissa ole niinkään epäilyttävää, sillä hänethän tiedetään varmasti uhriksi. Epäsopivaa se voi olla, jos esimerkiksi uhrin sukulaiset eivät halua kuvia levitettävän.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
Nettikeskusteluissa, kuten tässäkin ketjussa on nähty, on kuitenkin usein tapana että mopo keulii ja tehdään mm. älykkyystestit ja analyysi sosiaalisista suhteista tuntemattoman ihmisen valokuvan perusteella. Yhdessä satunnaisessa valokuvassa kun kukin meistä voi näyttää lähes miltä tahansa.
Tein päätelmiä yhdestä valokuvasta, mutta myöhemmin nähdyt muut valokuvat toisesta epäillystä sekä se, että hän kuului "koulu ei ole mun juttu"-ryhmään, vain vahvistivat käsitystäni, eikä ole mitään, mikä puhuisi sitä vastaan. Kyky tunnistaa ihmisen älykkyys silmistä on tunnustetty psykologien keskuudessa, sitä ei vain kaikilla ole. Se jos sinä et kykene arvioimaan ihmisen älykkyyttä katseesta edes suurpiirteisesti, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu voi pystyä.
Henkilöiden tämänhetkinen status on se, että he ovat murhaepäiltyjä, eikä sen esille tuomisessa ole mitään väärää.
Minua kiinnostaa tässä tapauksessa se, minkä tyyppisestä surmasta on kyse. Onko kyseessä
1. Henkilökohtainen motiivi, kauna ja riidat ystävysten välillä. Tällöin motiivina voisi olla kosto.
2. Ensisijaisena motiivina velka, huumeet ym. jolloin henkilö on surmattu taloudellisista syistä pienen rahasumman vuoksi.
3. Ns. Thrill kill, eli tekijät ovat surmanneet jännityksen vuoksi, koska haluavat tietää, miltä tappaminen tuntuu tai koska nauttivat väkivallasta
4. Ei varsinaista motiivia, vaan tekijät ovat jonkun sekundaarisen motiivin takia, esim. pieni velka päihteiden vaikutuksen alaisena surmanneet uhrin.
Itse en usko, että huumeet tai velat olisivat ainakaan ensisijainen motiivi, sekundaarinen voivat kylläkin olla, mutta takana on varmaankin jotain muuta henkilökohtaista, tai sitten tekijät ovat surmanneet uhrin osittain itse tappamisen vuoksi jännityksen takia. Nämä ns. thrill kill-tyyppiset surmat nuorten tekemänä vaikuttavat yleistyneen ulkomailla. Ehkä tällainen "trendi" on tullut Suomeenkin.
Mielenkiintoista pohdiskelua.. Itse en usko että teolle on mitään selvää motiivia, jotain velkaa/kaunoja kenties millä tekoa on itselle perusteltu mutta ei mitään sellaisessa mittakaavassa että se antaisi syyn teolle tai edes vakavalle pahoinpitelylle. (Ajatellen siis että tässäkin tapauksessa tekijät myöhemmin kertovat että tarkoitus oli vaan vähän kouluttaa mutta sitten se otti ja kuoli, vahingossa ihan.) Taitaa olla näitä (minun mielestäni yleistyneitä) surmia joissa tekijöillä vaan oli paha olla ja se purettiin johonkin, ei kunnioitusta toisen ihmisen koskemattomuutta tai oikeuksia kohtaan vaan syyksi riittää että "kun mä halusin". Koen myös että tuollaiset motiivit kuten pieni velka, vanhat riidat yms ovat lähinnä tekosyitä joilla sitten myöhemmin puolustellaan, oikeasti tyypillä on vaan päässä vikaa ja iso kontrollin puute. Tämä ja osittain tätä muistuttava Iisalmen surma ovat kyllä surullisia esimerkkejä nykynuorison tilasta
Taitaa olla näitä (minun mielestäni yleistyneitä) surmia joissa tekijöillä vaan oli paha olla ja se purettiin johonkin, ei kunnioitusta toisen ihmisen koskemattomuutta tai oikeuksia kohtaan vaan syyksi riittää että "kun mä halusin".
Niin olen ihan samaa mieltä sinänsä, ja tämä pätee hyvin moniin Suomessa tapahtuviin surmiin. Toisaalta tässä ei ole varmaan yhtä voimakkaasti päihteet mukana kuin monessa muussa surmassa, kun tekijät eivät ainakaan tietääkseni ole mitkään pitkäaikaisia päihteiden väärinkäyttäjiä. Minulle tulee toisesta epäillystä jotenkin mieleen tämä amerikkalainen myös 17-vuotiaana surmaan osallistunut mies
Samanlainen hieman kylmän ja synkän näköinen, pukeutuu mustiin jne. Ja kun tässä tapauksessa on kyse ns. thrill kill-tyyppisestä surmasta (surma tehty väkivallan itsensä ja jännityksen vuoksi), niin mietin, voisiko tässä Suomenkin tapauksessa olla. Tietysti ulkomuodosta, pukeutumisesta jne. ei voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta toisaalta ihan tavalliselta päihteidenkäyttäjien tekemältä surmaltakaan tämä ei vaikuta.
Fb-ryhmässä kommentoidaan, että video on piilotettu siksi, että linkki oli täällä.
Näin varmaan on, koska video näkyi ihan normaalisti jonkun aikaa sen jälkeen, kun linkki tänne laitettiin. Ei siinä videossa mitään ihmeellistä ollut, uhrin ammattikoulussa kuvattua haastattelua vain. Sai siitä nyt tietysti jonkinlaista mielikuvaa hänestä, ihan tavalliselta perusjampalta vaikutti.
Saa nähdä mihin tulokseen tullaan kun psykiatrit ja psykologit tutkailevat vangittujen pääkopan sisältöä. Tietoa ei varmaankaan anneta edes tuomionluvun yhteydessä julki, vaan sen voi päätellä tuleeko tuomiot murhasta, taposta, vai jätetäänkö tuomitsematta.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.
Tiedän toisen henkilöistä joita täällä arvuutellaan surmaajiksi. Tunsin siis lapsena ko. henkilön, koulun jälkeen taidettiin joskus leikkiäkin yhdessä. Hieman erikoisen olonen kaveri jo silloin, ei siis mitenkään negatiivisessa mielessä. Jotain tulitikku leikkejähän se silloin harrasti mutta eikös ne kaikki pikkupojat. Kuitenkin ihan mukava kuva siltä ajalta ko. henkilöstä jäi. Viime vuosina ilmeisesti enemmän tai vähemmän ongelmia ollut ja aika sekaisin on tainnut olla. Ilmeisesti huumeita ainankin ollut kuvioissa jossain vaiheessa.
Hieman erikoisen olonen kaveri jo silloin, ei siis mitenkään negatiivisessa mielessä. Jotain tulitikku leikkejähän se silloin harrasti mutta eikös ne kaikki pikkupojat.
Tarkoittanet tätä hoikkaa kaveria.Voisitko hieman täsmentää, että mitä tarkoitat erikoisella? Pyrkikö hän mielestäsi etsimään jännitystä esimerkiksi leikeissä? Oliko sen tyyppinen, että tavalliset leikit ei välttämättä riittäneet, vaan piti hakea ylimääräistä jännitystä vaarallisemmista leikeistä?
Siru83 kirjoitti:Tarkoittanet tätä hoikkaa kaveria.Voisitko hieman täsmentää, että mitä tarkoitat erikoisella? Pyrkikö hän mielestäsi etsimään jännitystä esimerkiksi leikeissä? Oliko sen tyyppinen, että tavalliset leikit ei välttämättä riittäneet, vaan piti hakea ylimääräistä jännitystä vaarallisemmista leikeistä?
Ei sellainen, jotenkin vaan erikoisen oloinen. En osaa kauhean hyvin selittää. Ei riehunut niin paljon kuin muut, aika rauhallinen muttei kuitenkaa hiljainen tai ujo. Ehkä jotenkin fiksumman ja vanhemman oloinen kuin muut samanikäiset.
Eiliselle emme voi mitään, Huommisesta me ei tiedetä joten pitää elää päivää.
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Hän näyttääkin kuvissa älykkäältä. Mietin vain noita tulitikkuleikkejä, että hakiko hän niillä tai jollakin muulla vastaavalla toiminnalla jännitystä. Rauhallisuus voi olla hyvä asia, mutta epätavallinen rauhallisuus esimerkiksi lapsessa voi olla merkki myös tunnekylmyydestä. Kun mikään ei tunnu miltään tai ei tunne esimerkiksi pelkoa samanlailla kuin muut, silloin ihmiseltä puuttuu estot tehdä ikäviäkin asioita ja toisaalta se saa ihmisen myös hakemaan jännitystä.