Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
nuusku-nella
Adrian Monk

Re: Järvenpään sarjamurhaaja

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Jaakos kirjoitti:1980-luvulla meillä oli sekä pienemmille että isommille lapsille istuimet sekä myöhemmin vielä korokeistuimet.
Oho, onpas mulla ollut turvaton lapsuus :D Olen 80-luvun alussa ollut pieni kyytiläinen, veljeni vähän isompi eikä meillä kummallakaan mitään istuimia ollut, ei edes korokeistuimia. Vanhassa corollassa kun ei ollut edes turvavöitä takana :D Ihan vauvana varmaan mentiin vaunun kopassa, vois kuvitella? Sisko oli pikku kyytiläinen 80-90 lukujen taitteessa ja hänellä sitten jo oli istuin.

Mutta itse juttuun.. Melko yllättävää oli että näin pitkän ajan jälkeen yks kaks voi joku lukea/kuulla/nähdä jutusta ja yhdistellä asioita noinkin pitkälle. Myönnänkin siis suhtautuvani lievällä varauksella tilanteeseen. Mutta olisihan se hienoa jos tekijä näille rikoksille (tai edes yhdelle niistä) löytyisi.
Lukijana
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Lukijana »

Minun ymmärtääkseni on se on faktaa* että va-4-5:n tuntema mies on lestadiolainen ja lastenistuin oli auton takapenkillä. En ainakaan itse jaksa keskustella tällaisesta.

Sen sijaan sitä voi keskustella että onko kyseessä ollenkaan sama mies. Tässä vaiheessa asiaa pitää lähestyä mahdollisimman analyyttisesti ja todennäköisyyksien kautta. Kuinka monella prosentilla miehistä on kiharat hiukset, monellako prosentilla 30-40 vuotiaista suomalaismiehistä oli lastenistuin autonsa takapenkillä vuosina 91-92 (vai mitkä ne oli? en tiedä rikosten tarkkoja vuosia), kuinka moni prosentti omisti valkoisen auton, kuinka moni oli 30-40 vuotias. Ja niin edelleen. Naiset voi suoriltaan ottaa pois. Samoin jyväskylästä pohjoiseen asuvat. Mitään muuta tässä tilanteessa ei voi tehdä. Luotetaan me sivustaseuraajat siihen että poliisi selvittää asiaa ja va-4-5 sitten kertoo tänne oliko kyseessä eri mies.

va-4-5: Menikö tietosi suoraan Järvenpään murhasarjaa tutkineille poliiseille vai sellaisille poliiseille, jotka ei tiedä tästä tapauksesta sen enempää? Toivoisin että tietosi menevät nopeasti sinne, missä niitä eniten kaivataan. Suhtautuiko poliisi sinuun kiinnostuneesti vai oliko juttujesi kuuntelu heille "pakkopullaa"? Minulle on jäänyt sellainen kuva, että Järvenpään sarjamurhaajaa jahtaavat poliisit ovat vakavissaan asian kanssa ja sen takia heillä on luottamukseni tämän jutun hoitamisessa.

Joku mietti täällä joskus aiemmin sitä että onko tekijä hänen lapsuudentuttunsa. Eikö sen saisi helpoimmin selville kun miettii kiharahiuksisia tuttuja? Sehän on ollut alusta asti selvää, että Järvenpään sarjamurhaajalla on kiharat hiukset.

*faktaa silloin, jos luotetaan va-4-5:n kertomukseen. Ihmettelen, mikäli hän keksisi tällaisen jutun ja jaksaisi vielä tuhlata aikaansa puhuakseen poliisin kanssa.
Jaakos
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jaakos »

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun joku haluaa uskoa nähneensä tai kokeneensa jotain merkityksellistä. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun joku trollaa nettifoorumilla. Mutta, luonnollisesti itsekin toivon tämän asian olevan totta ja vievän tutkintaa eteenpäin. :)
John Doe
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Senverran puutun nyt asiaan, että ilmoitan VA-45den puolesta, ettei tähän asiaan tule yhtä ainoaa kommenttia enempää kummaltakaan meistä, ennenkuin tutkimukset edistyvät riittävästi. Tietoa on toimitettu KRPlle ja thats it toistaiseksi.
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
villivadelma
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Öö, mitenkä sinä nyt tähän liityt, John Doe? :roll: :?
John Doe
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Mietippä kuka on aiemmin mainittu JD. 8)
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
villivadelma
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Jeb, jeb. :)
MEG
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja MEG »

v-a-45 kirjoitti:Vähän varovaisesti laitan nyt lisätietoja (jo devill kertoi mahdollisesti tietävänsä miehen?
Laitan lisää infoa mielelläni lisää, kun olen jutellut ensin JD.n ja poliisin kanssa.
" jo devill" saattaa ymmärtää tarkoittavan ; devil_doll. JD taas viittaisi John Doe
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Turvaistuimeen ei kannata takertua. Ne tekivät tuloaan laajemmassa mittakaavassa vasta tuolloin 90-luvulla. Tässä Hakunilan tapauksessa sama turvaistuin on palvellut aina uutta lasta vuodesta toiseen.

Tila-autot eivät myöskään olleet 90-luvulla niin tavallisia kuin nykyään. Liikkuminen ratkaistiin monessa lestadiolaisperheessä esim. hankkimalla pari vanhaa, porrasperäistä japsiautoa. Jos joku luulee, että kaikki lestadiolaiset ovat rikkaita bisnesihmisiä, erehtyy pahasti. Tällaisia on lestadiolaisista vain hyvin pieni osuus, mutta he saavat luonnollisesti julkisuutta herkemmin (mainittakoon vaikka Barona yhtenä esimerkkinä). Siksi huono japsiauto sopii hyvin kuvioon, jos tekijä sattuisi olemaan tämä Hakunilan mies.

Tähän uuteen käänteeseen täytyy suhtautua varauksella. On kuitenkin kutkuttavaa ajatella, että Hakunilassa asuva lestadiolaismies on varmasti käynyt usein Maitoisten leirikeskuksessa ja reitti siis kulkee läheltä hiekkakuoppia. Tässä jutussa joitakin paloja niin sanotusti loksahtaa paikoilleen.
Rorschach
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

Eihän nyt lestadiolaisillakaan ole kahtakymmentä lasta syntyessään. Jos mies on ollut vaikkapa 31-vuotias, kun tässä ketjussa mainittu tapaus on tapahtunut, ja hän on tavannut puolisonsa vaikka 29-vuotiaana, on hyvinkin mahdollista, että istuin on ollut heidän esikoiselleen. Eivätkä kaikki lestadiolaiset tosiaan aja isoilla autoilla, eikä kaikilla ole paljon lapsia. On sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät voi saada ainuttakaan. Ei ehkä kannata takertua stereotypioihin liian voimakkaasti.

Leirikeskus kuulostaa kyllä kiinnostavalta. Eihän miehen olisi tarvinnut siellä vierailla aivan viime aikoina. Jos hän vaikka olisi käynyt siellä lapsena/nuorena ja tutkinut vähän ympäristöä, kuten lapset monesti tekevät, niin hänellä voisi olla hyväkin käsitys ympäristön soramontuista ja muista vastaavista. Itse ainakin muistan kotipaikkakuntani sekä vanhempieni mökkipaikkakunnan metsäautotiet, polut, ojat ja sorakuopat erittäin hyvin.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
hsk
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja hsk »

Tämän päivän Iltalehdessä oli kirjoitettu tästä tapauksesta. Poliisi on saanut vihjeitä mahdollisesta tekijästä ihan nimeä myöten ja poliisilla on aikomus jututtaa miestä, kunhan kerkiää.
"Yksi vastaus minulla oli, mutta se ei sopinut kysymykseen"
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

hsk kirjoitti:Tämän päivän Iltalehdessä oli kirjoitettu tästä tapauksesta. Poliisi on saanut vihjeitä mahdollisesta tekijästä ihan nimeä myöten ja poliisilla on aikomus jututtaa miestä, kunhan kerkiää.
Eli vihjeitä on tullut mutta jututetaan kun ehditään.. saas nähdä mitä tulee ja tuleeko mitään, ei kellään ole tuota Iltalehteä olemassa ja voisi laittaa jutun näkyville?
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

matlockb kirjoitti:
hsk kirjoitti:Tämän päivän Iltalehdessä oli kirjoitettu tästä tapauksesta. Poliisi on saanut vihjeitä mahdollisesta tekijästä ihan nimeä myöten ja poliisilla on aikomus jututtaa miestä, kunhan kerkiää.
Eli vihjeitä on tullut mutta jututetaan kun ehditään.. saas nähdä mitä tulee ja tuleeko mitään, ei kellään ole tuota Iltalehteä olemassa ja voisi laittaa jutun näkyville?
Eiköhän kyse ole tästä täälläkin esitetystä lestadiolaismiestä koskevasta vihjeestä. Nopeaa tiedottamista poliisilta jos näin on. Kannattaisikohan sitä silti ihan kaikkea kertoa julkisuuteen näin lyhyellä varoitusajalla?
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tämän tapauksen yhteydessä poliisilla on aivan varmasti hyvä harkinta siitä mitä tiedottaa ja missä vaiheessa ja olen varma että he näitäkin keskusteluja seuraavat.

E: Itse en kiskalle ehtinyt eikä pikaisen tiedustelun tuloksena kellään tutulla ole tullut lehteä ostettua vaikka yleensä se on joko itsellä tai naapurilla
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

matlockb kirjoitti:Tämän tapauksen yhteydessä poliisilla on aivan varmasti hyvä harkinta siitä mitä tiedottaa ja missä vaiheessa ja olen varma että he näitäkin keskusteluja seuraavat.

E: Itse en kiskalle ehtinyt eikä pikaisen tiedustelun tuloksena kellään tutulla ole tullut lehteä ostettua vaikka yleensä se on joko itsellä tai naapurilla
Iltalehden näköislehti on yksi vaihtoehto.
Lukittu