Tuo kirjailija J.Palon haastattelu on niin täynnä asiavirheitä, että ihan hävettää hänen puolestaan. Varmasti se oli hänelle shokki, että Nils Gustafsson vangittiin teosta todennäköisin syin epäiltynä. Ihmisen on joskus niin kovin vaikeaa tunnustaa erehtyneensä. Tästä on tuoreampiakin esimerkkejä. Valitettavasti.matlockb kirjoitti:Katsoin tuon, muistaakseni Sariolan linkittämän, videohaastattelun Jorma Palosta, olen haastattelun katsonut silloin kun se televisiosta tuli mutta mieleeni ei ollut jäänyt mm. kohta, missä haastattelijan kysymykseen siitä, miksi Assmannia pidettiin melko pitkään sairaalassa, Jorma Palo vastaa, että hän ei yksinkertaisesti halunnut lähteä pois sairaalasta vaan valitteli jatkuvasti vatsavaivoja ja lopulta Assmann jopa leikattiin jotta vika saataisiin selville (lääkärinhän on lähtökohtaisesti uskottava mitä potilas sanoo) mutta mitään vikaa ei Palon kertoman mukaan Assmannin vatsasta löydetty, .....
Hans Assmann ja Valdemar Gyllström
Re: H. Assmann ja K. Gyllström
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Kävellen tuon paketin olisi vienyt perille viidessätoista minuutissa. No, se ei tainnut tulla mieleen.matlockb kirjoitti:Sitä olen ihmetellyt itsekin että miksi hemmetissä sinne keskusrikospoliisille ei sitten soitettu uudestaan juuri esimerkiksi Silvolan ja Lindholmin (myöhemmältä sukunimeltään Tanko) toimesta vaan annettiin Palon odottaa melkein pari tuntia tyhjän panttina ulkona vaikka sairaalassa olisi varmaan töitä Palolle riittänyt..
Niin awa hyvä, ei siinä olisi yhteen suuntaan mennyt kuin puolet ja paluuseen toinen puoli, mutta kenties tästäkin matkasta saadaan kina aikaan kaikkitietoisen Sariolan kanssa, paljonko "Kirrasta" on matkaa Ratakadulle?
Aloin ajattelemaan vähillä aivosoluillani sellaista, että olisiko alunperinkin ollut tarkoitus että Palo tai joku muu sairaalan väestä vie nämä Assmannin verisiksi epäillyt vaatteet poliisille kun matka noinkin lyhyt oli ja on tapahtunut vain tietokatkos ja sairaalan henkilökunta on jäänyt siihen käsitykseen että poliisi vaatteet hakee vaikka joku yksittäinen henkilö poliisissa (jolta tieto ei ole eteenpäin enää kulkenut) on vaatteita odotellut mutta niitä ei kuulunut.. en tuohon oikein muutakaan syytä keksi miksi poliisi selkeästi valehtelisi että vaatteet tullaan kohta hakemaan..
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Eiköhän vastaus löydy siitä, kun miettii kuka käski pakata vaatteet ja mennä odottamaan poliisia "Kirran" ovensuuhun!
Minäkin hain työkaluvarastosta pomon pyynnöstä eräässä duuniharjoittelupaikassa kahden kilon kittivasaraa ja sen jälkeen juoksinkin ympäri koko talon, mutta mistään en kittivasaraa löytänyt, no en tietenkään, kun sellaista ei ole olemassakaan!
Minäkin hain työkaluvarastosta pomon pyynnöstä eräässä duuniharjoittelupaikassa kahden kilon kittivasaraa ja sen jälkeen juoksinkin ympäri koko talon, mutta mistään en kittivasaraa löytänyt, no en tietenkään, kun sellaista ei ole olemassakaan!
Jos tässä nyt jotakin positiivista voisi tuolle odottelulle laskea, niin siinä seisoskellessaan voisi ihailla niitä Kirran kiviportaissa olevia esihistoriallisia fossiileja. Nähtävyys nekin. Käykääpä katsomassa ja miettikää mitä mahtoi harjoittelija Palo miettiä siinä seisoessaan.Hessu52 kirjoitti:Eiköhän vastaus löydy siitä, kun miettii kuka käski pakata vaatteet ja mennä odottamaan poliisia "Kirran" ovensuuhun!
matlockb kirjoitti:Aloin ajattelemaan vähillä aivosoluillani sellaista, että olisiko alunperinkin ollut tarkoitus että Palo tai joku muu sairaalan väestä vie nämä Assmannin verisiksi epäillyt vaatteet poliisille kun matka noinkin lyhyt oli ja on tapahtunut vain tietokatkos ja sairaalan henkilökunta on jäänyt siihen käsitykseen että poliisi vaatteet hakee vaikka joku yksittäinen henkilö poliisissa (jolta tieto ei ole eteenpäin enää kulkenut) on vaatteita odotellut mutta niitä ei kuulunut.. en tuohon oikein muutakaan syytä keksi miksi poliisi selkeästi valehtelisi että vaatteet tullaan kohta hakemaan..
Tämä voisi olla mahdollista, että tuossa olisi käynyt väärinkäsitys, mutta pidän ihmeellisenä, että asiaa ei sairaalasta varmennettu. Ehkä Assmanin vaateiden lähettäminen ei kuitenkaan ollut niin yskiselitteinen asia sairaalassa, vaan joidenkin harvojen mutu tuntumaa tuokin. Tätä epäilen.
Assmann oli kuitenkin sairas mies, joka oli osastolla ja osastonlääkäri hoiti häntä parhaan kykynsä mukaan. Siihen ei harjoittelija Palo varmaankaan voinut puuttua. Assman leikattiin, ja kommentit Assmanin terveydestä, joita Palo on myöhemmin esittänyt, eivät perustu mihinkään muuhun kuin hänen puheisiinsa. Katkeruuttako?
Epäilen, että harjoittelija Palo ei tiennyt noista Assmanin leikkauksista ja niiden tuloksista yhtään mitään vuonna 1960 - eikä myöhemminkään.
Jotenkin olen itse edelleen taipuvainen uskomaan kaikesta huolimatta jonkinlaiseen väärinkäsitykseen siinä kun poliisin olisi pitänyt tutkia verisiksi epäillyt vaatteet. Varmaankaan poliisi ei tuollaista vihjettä noin vain olisi jättänyt tutkimatta kun kaikki kivet käännettiin muutenkin.
Ja kun jostain syystä olen vasta nyt tajunnut miten lähellä KRP sijaitsi, niin tekisi mieleni kysyä Palolta että miksi ei marssinut aikansa odoteltuaan sinne viemään niitä Assmannin vaatteita (edellyttäen tietenkin että Palo olisi elossa).
Jorma Palo oli käsittääkseni hyvissä väleissä näiden lääkäreiden Kaarlo Lindholmin (myöh. Tanko) ja Heikki Silvolan kanssa, Assmann vaati aina päästä Palon kertoman mukaan Lindholmin vastaanotolle (muut lääkärit eivät kelvanneet) ja jos leikkauksen on suorittanut tai siinä on mukana ollut Lindholm ja/tai Silvola niin varmaan he ovat Palolle kertoneet mitä leikkauksessa selvisi tai ei selvinnyt, ilmeisesti Assmann ei kuitenkaan kuolemansairas ollut ollessaan kesäkuussa 1960 sairaalassa mutta mene ja tiedä sitten mikä on lopullinen totuus tietäen tuon aikaiset tutkimukset ja hoidot joista Gustafssoninkin osaltakin kiistelemistä riittää. Edelleen olen kyllä sitä mieltä että Assmann oli sairas mutta ehkä ei niinkään fyysisesti vaan psyykkisesti enemmänkin (tuolloin 1960). Saattoi monissakin esimerkiksi vatsaan liittyvissä sairauksissa olla ainoa vaihtoehto vahvistaa ja hoitaa tai poissulkea joku sairaus, vatsan avaaminen. Tämä on omaa spekulaatiotani eikä pohjaudu muuhun kuin omiin ajatuksiini!
Ja kun jostain syystä olen vasta nyt tajunnut miten lähellä KRP sijaitsi, niin tekisi mieleni kysyä Palolta että miksi ei marssinut aikansa odoteltuaan sinne viemään niitä Assmannin vaatteita (edellyttäen tietenkin että Palo olisi elossa).
Jorma Palo oli käsittääkseni hyvissä väleissä näiden lääkäreiden Kaarlo Lindholmin (myöh. Tanko) ja Heikki Silvolan kanssa, Assmann vaati aina päästä Palon kertoman mukaan Lindholmin vastaanotolle (muut lääkärit eivät kelvanneet) ja jos leikkauksen on suorittanut tai siinä on mukana ollut Lindholm ja/tai Silvola niin varmaan he ovat Palolle kertoneet mitä leikkauksessa selvisi tai ei selvinnyt, ilmeisesti Assmann ei kuitenkaan kuolemansairas ollut ollessaan kesäkuussa 1960 sairaalassa mutta mene ja tiedä sitten mikä on lopullinen totuus tietäen tuon aikaiset tutkimukset ja hoidot joista Gustafssoninkin osaltakin kiistelemistä riittää. Edelleen olen kyllä sitä mieltä että Assmann oli sairas mutta ehkä ei niinkään fyysisesti vaan psyykkisesti enemmänkin (tuolloin 1960). Saattoi monissakin esimerkiksi vatsaan liittyvissä sairauksissa olla ainoa vaihtoehto vahvistaa ja hoitaa tai poissulkea joku sairaus, vatsan avaaminen. Tämä on omaa spekulaatiotani eikä pohjaudu muuhun kuin omiin ajatuksiini!
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
-
strangelove
- Adrian Monk
Minulla ei Bodomiin ole enää mitään annettavaa, mutta korjataan nyt vielä joitain vääristymiä. Nämä samat asiat on jauhettu täällä jo aika moneen kertaan, mutta jauhetaan nyt vielä kerran.
Hans Assmannin käyttäytyminen Kirurgisessa sairaalassa johtui hyvin suurella todennäköisyydellä morfiiniin puuttesta. Morfiinin vieroitusoireisiin kuuluvat mm. kovat vatsakivut, pahoinvointi ja depressio. Tästä oli varmasti kyse myös Assmannin kohdalla. Hansin tiedetään olleen morfiinin ja kokaiinin suurkuluttaja ja hänen sairaalaan menonsa syy lienee johtunut alunperinkin tästä. Huumeet pääsivät loppumaan, joten mikäpä sen otollisempi paikka saada niitä kuin sairaala. Mielestäni tämä on hyvin paljon uskottavampi selitys kuin, että "agentti-Hans piilotteli jotain" tai "sairaalassa hän oli turvassa".
Haalareista jauhaminenkin on turhaa, sillä ne on tutkittu eikä mitään verta ilmeisesti löydetty. Joskus 2000-luvun alussa joku Ylen ohjelma teki juttua Bodomista ja kuvissa näytettiin nämä kyseiset haalarit Krp:n varastossa. Eli ne ovat päätyneet Krp:lle jotakin toista kautta kuin Palon toimittamina. Ehkä joku sairaalan henkilökunnasta todella kiikutti itse ne Ratakadulle. Yleisesti ottaen, miksi ihmeessä kolmoismurhan tehnyt henkilö kulkisi vielä yli vuorokausi murhien jälkeen verisissä haalareissa ja tulisi ne yllä sairaalaan? Hans oli maalari, joten mahdollinen punainen väri lienee ollut maalia. Kumma sinänsä, ettei lääketiedettä opiskellut Palo erottanut maalia verestä!
Kuten matlockb edellä totesi, niin Hansin onglemat olivat enemmän psyykkisiä kuin fyysisiä. Jos vetää yhteenvedon siitä, mitä Hansin sukulaiset ja hänet tunteneet ovat kertoneet, niin Hansin piirteet viittaavat vahvasti narsistiin - jopa psykopaattiin. Väkivaltaisuus, äkkipikaisuus, useat irtosuhteet, tunnekylmyys, sosiaalinen kyvyttömyys, patologinen valehtelu ja epäluotettavuus, manipulointi, pinnallinen viehätysvoima ja älykkyys sekä vahva omanarvontunto sopivat kaikki Hansiin täydellisesti. Kuvaavaa on, että Hansin ruotsalainen avopuoliso sanoi voivansa hyvinkin kuvitella Hansin olevan murhaaja.
Agentti Hans tuskin oli (sellaisesta ei ole mitään näyttöä), joten se argumentti esitettynä yhteydessä Bodomin murhiin ei vain toimi. Muutenkin kaikki Palon esittämät Hansin syyllisyyttä tukevat argumentit on pystytty ampumaan alas. Hans on silti mielenkiintoinen epäilty johtuen hänen mökkeilystään lähellä murhapaikkaa (joidenkin todistajien mukaan Hans oli Korsbackan mökillään myös murhayönä) yhdistettynä hänen väkivaltaiseen ja helposti ärsyyntyvään persoonaansa. Tieltä Korsbackasta löydetyt punaiset jäljet (verta?) sijaitsivat ihan Hansin mökin nurkalla. Sitten on vielä nämä Vinca-kellon kuoret, joiden tarina jäänee mysteeriksi. Niissä ollutta verta ei pystytty enää analysoimaan, joten emme tiedä olivatko kuoret peräisin Gustafssonin varastetusta Vincasta vai oliko kyseessä pelkkä sattuma, vaikka kuinka tästä väiteltäisiin.
Hans Assmannin käyttäytyminen Kirurgisessa sairaalassa johtui hyvin suurella todennäköisyydellä morfiiniin puuttesta. Morfiinin vieroitusoireisiin kuuluvat mm. kovat vatsakivut, pahoinvointi ja depressio. Tästä oli varmasti kyse myös Assmannin kohdalla. Hansin tiedetään olleen morfiinin ja kokaiinin suurkuluttaja ja hänen sairaalaan menonsa syy lienee johtunut alunperinkin tästä. Huumeet pääsivät loppumaan, joten mikäpä sen otollisempi paikka saada niitä kuin sairaala. Mielestäni tämä on hyvin paljon uskottavampi selitys kuin, että "agentti-Hans piilotteli jotain" tai "sairaalassa hän oli turvassa".
Haalareista jauhaminenkin on turhaa, sillä ne on tutkittu eikä mitään verta ilmeisesti löydetty. Joskus 2000-luvun alussa joku Ylen ohjelma teki juttua Bodomista ja kuvissa näytettiin nämä kyseiset haalarit Krp:n varastossa. Eli ne ovat päätyneet Krp:lle jotakin toista kautta kuin Palon toimittamina. Ehkä joku sairaalan henkilökunnasta todella kiikutti itse ne Ratakadulle. Yleisesti ottaen, miksi ihmeessä kolmoismurhan tehnyt henkilö kulkisi vielä yli vuorokausi murhien jälkeen verisissä haalareissa ja tulisi ne yllä sairaalaan? Hans oli maalari, joten mahdollinen punainen väri lienee ollut maalia. Kumma sinänsä, ettei lääketiedettä opiskellut Palo erottanut maalia verestä!
Kuten matlockb edellä totesi, niin Hansin onglemat olivat enemmän psyykkisiä kuin fyysisiä. Jos vetää yhteenvedon siitä, mitä Hansin sukulaiset ja hänet tunteneet ovat kertoneet, niin Hansin piirteet viittaavat vahvasti narsistiin - jopa psykopaattiin. Väkivaltaisuus, äkkipikaisuus, useat irtosuhteet, tunnekylmyys, sosiaalinen kyvyttömyys, patologinen valehtelu ja epäluotettavuus, manipulointi, pinnallinen viehätysvoima ja älykkyys sekä vahva omanarvontunto sopivat kaikki Hansiin täydellisesti. Kuvaavaa on, että Hansin ruotsalainen avopuoliso sanoi voivansa hyvinkin kuvitella Hansin olevan murhaaja.
Agentti Hans tuskin oli (sellaisesta ei ole mitään näyttöä), joten se argumentti esitettynä yhteydessä Bodomin murhiin ei vain toimi. Muutenkin kaikki Palon esittämät Hansin syyllisyyttä tukevat argumentit on pystytty ampumaan alas. Hans on silti mielenkiintoinen epäilty johtuen hänen mökkeilystään lähellä murhapaikkaa (joidenkin todistajien mukaan Hans oli Korsbackan mökillään myös murhayönä) yhdistettynä hänen väkivaltaiseen ja helposti ärsyyntyvään persoonaansa. Tieltä Korsbackasta löydetyt punaiset jäljet (verta?) sijaitsivat ihan Hansin mökin nurkalla. Sitten on vielä nämä Vinca-kellon kuoret, joiden tarina jäänee mysteeriksi. Niissä ollutta verta ei pystytty enää analysoimaan, joten emme tiedä olivatko kuoret peräisin Gustafssonin varastetusta Vincasta vai oliko kyseessä pelkkä sattuma, vaikka kuinka tästä väiteltäisiin.
^^ Tismalleen samaa mieltä näkemyksestäsi strange! Kyllä tuon jo ajat sitten alas ammutun, ja totaalisesti kuolleeksi todetun "ankan" voi jo lopultakin haudata ja vielä mahdollisimman syvälle.
Olen asioista edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä ja kohdaltani Assmannin asioiden spekulointi loppuukin nyt!
Jos vetää yhteenvedon siitä, mitä Hansin sukulaiset ja hänet tunteneet ovat kertoneet, niin Hansin piirteet viittaavat vahvasti narsistiin - jopa psykopaattiin. Väkivaltaisuus, äkkipikaisuus, useat irtosuhteet, tunnekylmyys, sosiaalinen kyvyttömyys, patologinen valehtelu ja epäluotettavuus, manipulointi, pinnallinen viehätysvoima ja älykkyys sekä vahva omanarvontunto sopivat kaikki Hansiin täydellisesti. Kuvaavaa on, että Hansin ruotsalainen avopuoliso sanoi voivansa hyvinkin kuvitella Hansin olevan murhaaja.
Tuo Strangeloven kirjoituksessa oleva kuvaus sopii todella hyvin kuvaamaan Assmania. Vaikuttaapa tutulta. Siinä on tuttu kuva murhaajasta, joka on tullut esiin tosipohjaisista rikosfilmeistä. Tuollainen kuvaus sopii hyvin mm. moniin sarjamurhaajiin.
Palo esitti mm. postikortin, jonka Assman on lähettänyt ollessaan vankileirillä Neuvostoliitossa. Kun tiedetään, että Assman asui melko lähellä Bodomia ja hänellä oli vielä vuokrakesämökki lähellä murhapaikkaa ja kaiken lisäksi hänen ainakin epäillään olleen tuona yönä kesämökillään. Hänen alibinsa muualla olosta on erittäin epäilyttävä. Kivilahden antama kuvaus klo 6:n kävelijästä myös sopii täydellisesti Assmaniin. Näillä perusteilla minä en voi poistaa Assmania epäiltyjen joukosta. Lääkärit Palo ja Stenbäck olivat sitä mieltä, että Gustafsson on syytön ja oikea syyllinen on nimenomaan Assman. Mielestäni tuollainen ajatus ei ole tuulesta temmattu. Tuo on perusteltu ajatus. Säilytän Assmain edelleen epäiltynä.
Tuo Strangeloven kirjoituksessa oleva kuvaus sopii todella hyvin kuvaamaan Assmania. Vaikuttaapa tutulta. Siinä on tuttu kuva murhaajasta, joka on tullut esiin tosipohjaisista rikosfilmeistä. Tuollainen kuvaus sopii hyvin mm. moniin sarjamurhaajiin.
Palo esitti mm. postikortin, jonka Assman on lähettänyt ollessaan vankileirillä Neuvostoliitossa. Kun tiedetään, että Assman asui melko lähellä Bodomia ja hänellä oli vielä vuokrakesämökki lähellä murhapaikkaa ja kaiken lisäksi hänen ainakin epäillään olleen tuona yönä kesämökillään. Hänen alibinsa muualla olosta on erittäin epäilyttävä. Kivilahden antama kuvaus klo 6:n kävelijästä myös sopii täydellisesti Assmaniin. Näillä perusteilla minä en voi poistaa Assmania epäiltyjen joukosta. Lääkärit Palo ja Stenbäck olivat sitä mieltä, että Gustafsson on syytön ja oikea syyllinen on nimenomaan Assman. Mielestäni tuollainen ajatus ei ole tuulesta temmattu. Tuo on perusteltu ajatus. Säilytän Assmain edelleen epäiltynä.
Kirjailija Palo on kirjoittanut kirjoja epäillen Assmania, ja "pastori" Stenbäck, joka uskoi kykyynsä parantaa "homo -taudin", ovat oikeutettuja mielipiteisiinsä.Sariola kirjoitti:Lääkärit Palo ja Stenbäck olivat sitä mieltä, että Gustafsson on syytön ja oikea syyllinen on nimenomaan Assman.
Joka tapauksessa poliisi tutki ja syytti todennköisin syin epäiltynä Nils Gustafssonia, ja tämä ei tietenkään sopinut Palon (ja perässä juoksevien) pirtaan, ja aiheesta, eihän kukaan halua olla väärän hajun perässä juossut p...e.
Kai tuon väärän hajun perässä joku innokas on juossut pitkin Eurooppaakin, mutta sekään ei tee hänen hölmöilystään yhtään oikeampaa kuin on. Sukujuurien tutkiminen ei tee kenestäkään murhaajaa. Niin ja jos murhaaja ei kaikesta huolimatta löydy sieltä, se saattaa olla huomattavasti lähempänä. Näin se vaan on. Murhaaja tulee usein läheltä. Saa sitä tämänkin sanoa. Ei ole kiellettyä.
- hymm -
Joo, ei ole kiellettyä. Usein murhaaja tulee myöskin kauempaa. Kumpi tapaus tässä lienee? Esim. Assman ei ollut "kaukana", eikä liioin kioskimies. Kioskimies asui siinä lähellä ja Assmanilla kerrotaan olleen vuokramökki Bodomilla. Siis lähellä. Ensin pitää kuitenkin löytää oikea tekijä, ja sitten katsoa onko hän läheltä vai kaukaa. Niinpäin se on parempi katsoa. Tämä seikka on tosiaan avoinna - tuliko murhaaja läheltä vai kaukaa? Molemmat mahdollisia.awa kirjoitti: ....... Murhaaja tulee usein läheltä. Saa sitä tämänkin sanoa. Ei ole kiellettyä.
- hymm -
SUOMEN KUVALEHTI 18.6.1960 : MURHAAJA KULKEE VAPAANA
Onko murhaajalla todella ollut näin hyvä onni, ettei kukaan sinä helluntain aamuyönä nähnyt Bodomin rannasta kantolaukun kanssa poistuvaa miestä? Ja kuitenkin on totta, vaikka tässä yhteydessä irvokasta sanoa, että paikalla murhayön seutuna oli ollut lähes vilkasta. Nuoret olivat pystyttäneet leirinsä alkuillasta. Aamuyöllä jo ennen klo 4:ää oli Oittaan kartanon karjakko tullut pyykille toiselle puolelle järveä. Samaan aikaan oli joku - murhaaja? - liikkunut murhaniemessä ja
VÄHÄN MYÖHEMMIN ISTUI KAKSI MIESTÄ LÄHEISEN NIEMEN RANNASSAS ONKIMASSA.
Mutta pyykinpesijä ei silloin osannut aavistella mitään, ja mitä onkijat ehkä näkivät tai kuulivat, on edelleenkin heidän omaa ja muille jakamatonta tietoansa.
Onkimiehet ovat hekin kateissa, ja tuskin on ajateltavissa, etteivät hälyttävät tiedot radion ja lehtien välityksellä olisi heitä tavoittaneet. Johtopäätös on helposti tehtävissä: poliisin vanhoja tuttuja, joiden ainoa ajatus oli pakoilla. Paikalla olleina he voivat pelätä samalla olevansa epäiltyjä. Ja kun kaikki on mahdollista, on sekin mahdollista, että onkimiehet ovat todella juuri ne, joiden löytämiseksi koko maan poliisikoneisto on käynnistynyt.
---------------------------------------------
Jospa tämä alkuperäinen arvio olikin oikeassa. Eli että nämä havaitut miehet eivät olleetkaan näitä Murhaniemen telttailijoita, vaan muita miehiä. Saattoivat olla suunnilleen saman ikäisiäkin. Ei kukaan ole tunnistanut noita miehiä Murhaniemen telttailijoiksi, vaikka keskusteluissa on sitä pidetty selviönä. Saattoivat hyvin olla aivan muita miehiä, kuten tässä vihjataan. Ja heillä saattoi olla osuutta tuohon murhenäytelmään. Sopisiko Assman ja Gyllström? Tai Arska kaverinsa kanssa?
Onko murhaajalla todella ollut näin hyvä onni, ettei kukaan sinä helluntain aamuyönä nähnyt Bodomin rannasta kantolaukun kanssa poistuvaa miestä? Ja kuitenkin on totta, vaikka tässä yhteydessä irvokasta sanoa, että paikalla murhayön seutuna oli ollut lähes vilkasta. Nuoret olivat pystyttäneet leirinsä alkuillasta. Aamuyöllä jo ennen klo 4:ää oli Oittaan kartanon karjakko tullut pyykille toiselle puolelle järveä. Samaan aikaan oli joku - murhaaja? - liikkunut murhaniemessä ja
VÄHÄN MYÖHEMMIN ISTUI KAKSI MIESTÄ LÄHEISEN NIEMEN RANNASSAS ONKIMASSA.
Mutta pyykinpesijä ei silloin osannut aavistella mitään, ja mitä onkijat ehkä näkivät tai kuulivat, on edelleenkin heidän omaa ja muille jakamatonta tietoansa.
Onkimiehet ovat hekin kateissa, ja tuskin on ajateltavissa, etteivät hälyttävät tiedot radion ja lehtien välityksellä olisi heitä tavoittaneet. Johtopäätös on helposti tehtävissä: poliisin vanhoja tuttuja, joiden ainoa ajatus oli pakoilla. Paikalla olleina he voivat pelätä samalla olevansa epäiltyjä. Ja kun kaikki on mahdollista, on sekin mahdollista, että onkimiehet ovat todella juuri ne, joiden löytämiseksi koko maan poliisikoneisto on käynnistynyt.
---------------------------------------------
Jospa tämä alkuperäinen arvio olikin oikeassa. Eli että nämä havaitut miehet eivät olleetkaan näitä Murhaniemen telttailijoita, vaan muita miehiä. Saattoivat olla suunnilleen saman ikäisiäkin. Ei kukaan ole tunnistanut noita miehiä Murhaniemen telttailijoiksi, vaikka keskusteluissa on sitä pidetty selviönä. Saattoivat hyvin olla aivan muita miehiä, kuten tässä vihjataan. Ja heillä saattoi olla osuutta tuohon murhenäytelmään. Sopisiko Assman ja Gyllström? Tai Arska kaverinsa kanssa?
Ei - koska koko tarina kahdesta onkimiehestä taitaa olla täysi uutisankka. Karjalainen näki murhaniemessä nuorukaisen, jota arveli yhdeksi telttailijoista, ja myöhemmin keskiniemessä nuoren toistamiseen, jota epäili samaksi, jonka oli nähnyt murhaniemessä.Sariola kirjoitti: Sopisiko Assman ja Gyllström? Tai Arska kaverinsa kanssa?
Veikkaisinpa, että tässä on tullut poliisilta rva Karjalaisen kuulemisessa väärinymmärrys, joka myöhemmin on liitetty niemeltä löytyneisiin onkivälineisiin. Poliisi yhdisteli pontevasti johtolankoja, joista tässä tapauksessa tuli tarina kahdesta onkimiehestä. Tämä vaikuttaa todennäköiseltä.
"Onkimiehiä" ei itseasiassa ole "nähnyt" kukaan muu kuin Gustafsson, joka hänkin kertoi niistä vasta yli neljäkymmentä vuotta myöhemmin poliisikuulustelussa. Eikä silloinkaan ensimmäisissä kuulusteluissa, vaan päätti kertoa näkemästään vasta myöhemmin. Erikoista, eikö totta? Mainittakoon vielä, että Gustafsson kertoi kalastajista erittäin tarkasti, kuvaten mm. heidän kalansaalistaan ja käyttämäänsä y-haaraista oksaa käsillä elehtien. Gustafsson mainitsi lisäksi, että näillä miehillä oli matoja.
- hymm -