Kimmo Ojalan, 29v. katoaminen kesällä v. 1999

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Kötti
Remington Steele

Re: Kimmo Ojalan katoaminen 1999

Viesti Kirjoittaja Kötti »

villivadelma kirjoitti:Okkei, se siis suullisesti mainittiin. Meni ohi minulta.
Kirjoitin aiemmin tässä viestiketjussa:

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 35#p346540
villivadelma kirjoitti:Jännä, kun ei kerrottu mitää siitä, että käytiinkö kaikki kerrostaloasukkaat (siis sen yhtiön asukkaat, joitten parkkipaikalta auto löytyi) läpi.
Olen samaa mieltä kanssasi. Ongelmana ohjelmassa on sen pituus, noin 30 minuuttia, johon pitää mahduttaa paljon asiaa. Valitettavasti moni muukin asia jää kertomatta katsojille. Voihan joskus tutkinnalliset syyt estää jonkun asian ruotimisen, jolloin tulisi asiasta todeta vain, että "tutkinnallisista syistä asiaa ei käsitellä enempää" jne.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
NancyDrew
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Onko niin, että jos auto poistetaan rekisteristä, niin sen tietoja ei saa enää tekstiviestihaulla? Olen itsekin käyttänyt sitä. Sieltä on tullut tiedot normaalisti, mutta lopussa on olla merkintä "rekisteristä poisto", eikä seuraavan katsastuksen kohdalla ole ollut päivämäärää. Olenko vain tulkinnut väärin?
häirikkö
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja häirikkö »

Jos ja kun Kimmo viimeisimpinä yleisessä tiedossa olevina hetkinään on puhunut mökille menosta, niin kyllä poliisi tämän vaihtoehdon on varmasti eritäin tarkkaan tutkinut. Ja vaikka poliisilla itsellään olisikin vahva epäilys, mutta ei yhtään todisteita, niin eihän tällaisessa ohjelmassa voida asiaan sen kummemmin viitata, saatika näyttää kuvia tai sijaintia ko. mökistä. Mutta rivien välistä voi lukea, että tämän avokin ja mökin osuus on vahvasti läsnä. Mielestäni tässä tapauksessa rikos ja itsemurha painavat vaakakupissa yhtä paljon.
häirikkö
Neuvoja-Jack

Täytyy vielä sanoa, että jos kyseessä olisi rikos, niin näin pitkän ajan kuluttua se rupeaisi hipomaan täydellisyyttä. Täydellinen rikos. Tämä taas hieman vähentää epäilyjäni rikoksesta, jos oletetaan että mahd. tekijät eivät olisi ammattilaisia.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

häirikkö kirjoitti:Jos ja kun Kimmo viimeisimpinä yleisessä tiedossa olevina hetkinään on puhunut mökille menosta, niin kyllä poliisi tämän vaihtoehdon on varmasti eritäin tarkkaan tutkinut. Ja vaikka poliisilla itsellään olisikin vahva epäilys, mutta ei yhtään todisteita, niin eihän tällaisessa ohjelmassa voida asiaan sen kummemmin viitata, saatika näyttää kuvia tai sijaintia ko. mökistä. Mutta rivien välistä voi lukea, että tämän avokin ja mökin osuus on vahvasti läsnä. Mielestäni tässä tapauksessa rikos ja itsemurha painavat vaakakupissa yhtä paljon.
Eihän ne ainakaan sitä mökin ympäristöä tutkineet tämän ohjelmassa haastatellun poliisin mukaan. Ihan sai sen käsityksen, että "kun oli talvikin....ja luntakin....ja tais palellakin niin, ettei ny oikein jaksanut". Liekö kesäaikaan sitten liian liian kuuma! :shock:
mamma71
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Mitenkäs tuo Kimmon auto? Anteeksi taas autoasiaa, mutta ne tuntuu olevan monessa jututussa oleellisia.
Vaikka tuosta "katoamisesta" tai viimeisimmästä havainnosta oli puoli vuotta kulunut, niin luulisi auton jääneen mieleen. Siis jos siellä mökillä olisi käynyt. Toki en paikkaa tiedä tai tunne, mutta pienellä paikkakunnalla ja maalla yleensä huomataan tuollaiset autot. Että olisiko joku utelias naapuri huomannut Kimmon jenkkinsä kanssa? Jos hän siis tonne mökille meni. Varsinkin, jos käynyt siellä ennenkin, eli auto olisi melko tuttu näky. Tai olisi ensimmäistä kertaa siellä autollaan, silloinkin voisi jäädä jonkun mieleen, jos mökkitietä ajelee.

Ja pari jenkkifania olen nuoruusvuosina tuntenut, heille auto on kaiken edellä, eli sellainen ei jättäisi autoaan ikkunat avoimena mihinkään. Auto on perhettäkin tärkeämpi. Ellei sitten Kimmo ollut niin pahasti masentunut, ettei mikään enää kiinnostanut pätkääkään.
häirikkö
Neuvoja-Jack

Ailar kirjoitti:
häirikkö kirjoitti:Jos ja kun Kimmo viimeisimpinä yleisessä tiedossa olevina hetkinään on puhunut mökille menosta, niin kyllä poliisi tämän vaihtoehdon on varmasti eritäin tarkkaan tutkinut. Ja vaikka poliisilla itsellään olisikin vahva epäilys, mutta ei yhtään todisteita, niin eihän tällaisessa ohjelmassa voida asiaan sen kummemmin viitata, saatika näyttää kuvia tai sijaintia ko. mökistä. Mutta rivien välistä voi lukea, että tämän avokin ja mökin osuus on vahvasti läsnä. Mielestäni tässä tapauksessa rikos ja itsemurha painavat vaakakupissa yhtä paljon.
Eihän ne ainakaan sitä mökin ympäristöä tutkineet tämän ohjelmassa haastatellun poliisin mukaan. Ihan sai sen käsityksen, että "kun oli talvikin....ja luntakin....ja tais palellakin niin, ettei ny oikein jaksanut". Liekö kesäaikaan sitten liian liian kuuma! :shock:
Ei paikkaa mutta ihmiset on varmasti haastateltu.
häirikkö
Neuvoja-Jack

mamma71 kirjoitti:Mitenkäs tuo Kimmon auto? Anteeksi taas autoasiaa, mutta ne tuntuu olevan monessa jututussa oleellisia.
Ja pari jenkkifania olen nuoruusvuosina tuntenut, heille auto on kaiken edellä, eli sellainen ei jättäisi autoaan ikkunat avoimena mihinkään. Auto on perhettäkin tärkeämpi. Ellei sitten Kimmo ollut niin pahasti masentunut, ettei mikään enää kiinnostanut pätkääkään.
Olisi kiva tietää olivatko auton ovet lukitut vai auki. Jos olivat lukitut, niin on ainakin pieni mahdollisuus että Kimmo on sen siihen itse jättänyt. Kyllä "automieskin" ikkunat uskaltaa oienesti raolleen jättää kesäpäivänä kahvilla pistäytyessään. Itse epäilen että auto on kuitenkin sillä tarkoituksella jätetty ettei sitä enää tarvita. Joko Kimmo tai joku muu.
Kötti
Remington Steele

häirikkö kirjoitti:Täytyy vielä sanoa, että jos kyseessä olisi rikos, niin näin pitkän ajan kuluttua se rupeaisi hipomaan täydellisyyttä. Täydellinen rikos.
Täydellinen rikos varsinkin silloin, jos tekijät jäävät täysin tuntemattomiksi eli tekijän/tekijöiden nimiä ei tule esiin missään muodossa (epäiltynä, todistajana, minään muunakaan asianosaisena jne.) tutkinnan aikana.

Kimmohan oli rekkamies, joka liikkui laajalla alueella. Hän varmaan tunsi paikkakuntia ja ihmisiä niistä. Em. "tuntemattomia tekijöitä" voisi löytyä juuri tällä tavoin; esim. kaupungissa x on ryypiskelyseurue (johon Kimmo olisi voinut päätyä), jota ei ole osattu yhdistää missään tutkinnan vaiheessa katoamistapaukseen.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
häirikkö
Neuvoja-Jack

Kimmon kerrottiin olleen jonkin panimon kuskina jo pidemmän aikaa. Itse tiedän jonkin verran kuljetus-alasta, ja tämä Kimmon homma on yleensä sitä, että kuskataan juomaa yleensä vain muutamaan lähikuntaan, tai isommissa kaupungeissa vain kaupungin aluelle. Tarkoitan ettei ole sellaista jossa kierretään maata laidasta laitaan, yötä päivää ja nukutaan autossa. Yleensä kierrettään päivisin samat vakiopaikat ja yöksi kotiin.
Essobar
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Essobar »

mamma71 kirjoitti:Vaikka tuosta "katoamisesta" tai viimeisimmästä havainnosta oli puoli vuotta kulunut, niin luulisi auton jääneen mieleen. Siis jos siellä mökillä olisi käynyt. Toki en paikkaa tiedä tai tunne, mutta pienellä paikkakunnalla ja maalla yleensä huomataan tuollaiset autot. Että olisiko joku utelias naapuri huomannut Kimmon jenkkinsä kanssa? Jos hän siis tonne mökille meni. Varsinkin, jos käynyt siellä ennenkin, eli auto olisi melko tuttu näky.
Siinä kai ongelma on juuri tuo pitkä väli katoamisesta etsintöjen alkuun. Jos auto on melko tuttu näky, niin osaisitko sanoa keskellä talvea onko kyseinen auto käynyt 6.6. vai toukokuun lopussa? Yllättävää sinänsä että vanha koulukaveri osasi sanoa että oli nähnyt juuri silloin, mutta ehkä pystyi tarkistamaan päivän bensakuitista tms. muusta juuri siihen päivään liitettävästä.
Kötti
Remington Steele

häirikkö kirjoitti:Kimmon kerrottiin olleen jonkin panimon kuskina jo pidemmän aikaa. Itse tiedän jonkin verran kuljetus-alasta, ja tämä Kimmon homma on yleensä sitä, että kuskataan juomaa yleensä vain muutamaan lähikuntaan, tai isommissa kaupungeissa vain kaupungin aluelle. Tarkoitan ettei ole sellaista jossa kierretään maata laidasta laitaan, yötä päivää ja nukutaan autossa. Yleensä kierrettään päivisin samat vakiopaikat ja yöksi kotiin.
En tarkoittanut sitä, että Kimmo olisi työajoissa jäänyt kaljoittelemaan jollekin toiselle paikkakunnalle.

Entäpä jos on olemassa jostain lähikunnasta toistaiseksi tuntemattomaksi jäänyt porukka, johon Kimmo liittyi katoamisensa aikoihin?

Kyllähän se näin on, että poliisilla on varmaankin näyte, jälki yms. mahdollisesta surmaajasta (saatu esim. Kimmon autosta), mutta siihen ei löydy vastinkappaletta poliisin rekistereistä&arkistoista, josta syystä ko. henkilö on jäänyt tuntemattomaksi. Jos tämä tekijä malttaa pysyä pois rikoksista, niin häntä voi olla todella vaikea, ellei mahdoton tavoittaa.
Eliza
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eliza »

häirikkö kirjoitti:
Ailar kirjoitti: Eihän ne ainakaan sitä mökin ympäristöä tutkineet tämän ohjelmassa haastatellun poliisin mukaan. Ihan sai sen käsityksen, että "kun oli talvikin....ja luntakin....ja tais palellakin niin, ettei ny oikein jaksanut". Liekö kesäaikaan sitten liian liian kuuma! :shock:
Ei paikkaa mutta ihmiset on varmasti haastateltu.
Varmasti haastateltiin. Toisaalta jos ex-puolison sukulaiset ja ex-puoliso ovat tehneet jotain Kimmolle mökillä niin tuskin ne sitä poliisille ensipuhuttelulla tunnustavat. Kyllä ensin koitetaan kieltää kaikki, ei se täällä käynyt...

Siksi olisi ollut tärkeää tutkia mökki ympäristöineen pian. Toisaalta puolessa vuodessa on mahdollista siivota henkirikoksen jäljet täysin, joten tuskinpa tuosta tutkinnasta mitään hyötyä olisi ollut ellei Kimmoa ole haudattu mökin mansikkaistutusten alle...
Kötti
Remington Steele

Eliza kirjoitti:Varmasti haastateltiin. Toisaalta jos ex-puolison sukulaiset ja ex-puoliso ovat tehneet jotain Kimmolle mökillä niin tuskin ne sitä poliisille ensipuhuttelulla tunnustavat. Kyllä ensin koitetaan kieltää kaikki, ei se täällä käynyt...

Siksi olisi ollut tärkeää tutkia mökki ympäristöineen pian. Toisaalta puolessa vuodessa on mahdollista siivota henkirikoksen jäljet täysin, joten tuskinpa tuosta tutkinnasta mitään hyötyä olisi ollut ellei Kimmoa ole haudattu mökin mansikkaistutusten alle...
Kun itse mökin omistajat yms. eivät tiedä mielestään asiasta yhtään mitään, niin siinä tapauksessa mökkinaapureiden&lähitienoon asukkaiden rooli kasvaa entisestään.

Vähän vaikuttaa siltä, että poliisi todellakin tietää asiasta paljonkin, mutta todisteet eivät riitä jutun ratkeamiseen&läpimurtoon.
Eliza
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eliza »

Kötti kirjoitti: Kun itse mökin omistajat yms. eivät tiedä mielestään asiasta yhtään mitään, niin siinä tapauksessa mökkinaapureiden&lähitienoon asukkaiden rooli kasvaa entisestään.
Mikäli sellaisia on. Ohjelman perusteella emme ainakaan tiedä missä "Sinikan" vanhempien tönö sijaitsi.
Vähän vaikuttaa siltä, että poliisi todellakin tietää asiasta paljonkin, mutta todisteet eivät riitä jutun ratkeamiseen&läpimurtoon.
Mistä näin päättelit?
Vastaa Viestiin