Ulvilan tapaus (ketju 4)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Tara »

Ulvilan murhamysteeristä tulossa elokuva
Julkaistu 04.05.2011 11:25 (päivitetty 11:28)

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... sa-elokuva

Ulvilan murhamysteeristä tehdään dokumenttielokuva. Tuotantoyhtiö kertoi asiasta tänään hovioikeuden istunnon jälkeen.

Parituntista elokuvaa on valmisteltu noin vuoden ajan. Elokuva valmistuu tekijöiden mukaan arviolta vuoden kuluttua.

Elokuva

Rahoitusta on saatu muun muassa elokuvasäätiöltä ja Yleisradiolta.

Tuotantoyhtiön nimi on 4th wall production. Tuotantoyhtiön taustalla on ohjaaja Pekka Lehto, joka on tehnyt lukuisia merkittäviä dokumentteja.

(MTV3)

....

Kukahan on käsikirjoittaja?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Auerin lapsi uudella videolla: "Iskä kuoli vähän ennen kuin te tulitte"

Anneli Auerin vanhin lapsi kertoo joulukuussa 2006 kuvatulla videolla tarkasti surmayöstä. Video on kuvattu viikko Jukka S. Lahden surman jälkeen.

Tuolloin kolmannella luokalla ollut lapsi kertoo heränneensä surmayönä 1. joulukuuta kovaan meteliin.

- Mä kuulin äitin tai iskän kiljuvan. Äiti vaan kiljui jotain siellä, et "IIK" tai jotain semmoista, lapsi kertoo videokuulustelussa.

Tyttö kertoi menneensä melko pian huudon jälkeen katsomaan olohuoneeseen, mitä siellä tapahtuu. Hän näki vanhempiensa makuuhuoneena käyttämässä takkahuoneessa paljon lasinsiruja.

- Mä aioin laittaa valot päälle, mut mä en uskaltanut tai mä en voinut, kun siellä oli koko paikka täynnä lasinsiruja. Mut siellä ei varmaan ollut sit kamalan pimeetä, kun mä näin ne lasinsirutkin ja kaikki huonekalutkin.

Tuossa vaiheessa lapsi kertoi vanhempiensa olleen seisomassa sänkynsä vieressä. Pauketta tai muuta ääntä ei enää kuulunut. Tyttö ei nähnyt takkahuoneessa ketään muita kuin vanhempansa.

- Siitä näkee koko paikan, ja mä näin ainoastaan iskän ja äidin.

Mustahuppuinen murhaaja

Tyttö meni pian takaisin omaan huoneeseensa. Kun hän meni toisen kerran katsomaan vanhempiensa makuuhuonetta, isä Jukka Lahti makasi huoneen lattialla.

- Luultavasti se murhaaja oli mennyt piiloon meidän kylppäriin, kun se on aika iso ja siellä ei kukaan käy, tyttö arvelee poliisille.

Kun lapsi palasi kolmannen kerran vanhempiensa makuuhuoneen ovelle, makasi isä lattialla ja huoneessa oli "hirveästi verta".

- Iskä oli vatsallaan makaamassa siinä lattialla eikä se ollut liikkunut yhtään. Verta oli joka paikassa ja sitä oli iskässäkin.

Tyttö ei muistanut nähneensä äitiään tuossa tilanteessa. Hän näki kuitenkin mustahuppuisen murhaajan pakenevan ulos terassioven ikkunasta.

- Mun mielestä sillä oli musta huppari, mut mä en oo ihan varma. Mä näin sen vaan nopeesti takaapäin.

"Isä huusi äitiä"

Lapsi kuuli jossain vaiheessa isänsä huutavan äitiään hänen lempinimellään "Annu".

- Iskä huusi vaan ihan hätäisesti. Iskältä tuli silloin ihan hirveesti verta. Sit iskä sanoi aika monta kertaa "n".

Äiti Anneli Auer oli lapsen mukaan tuossa vaiheessa puhelimessa soittamassa apua paikalle.

- Äiti kertoi, että hän huusi meille, että juoskaa ulos, täällä on joku tappaja, mut mä en kuullut sitä.

Tyttö muisteli videolla, että isän ääni loppui samalla, kun hän oli puhelimessa hätäkeskuksen päivystäjän kanssa.

- Mä en ihan tarkkaan muista, mutta mun mielestä iskän äänet loppui silloin.

Lapsen mukaan poliisien odottelu kesti pitkään, vaikka kyse oli vain minuuteista. Äiti Anneli Auer kävi kerran etuovella katsomassa, koska poliisit tulevat.

- Äiti sanoi, että siinä meni kuusi minuuttia, mutta se tuntui pitkältä ajalta. Vähän ennen kuin te tulitte niin iskä kuoli, tyttö toteaa hennolla äänellä.

Auerin ja Lahden lapsille kerrottiin matkalla sairaalaan, että heidän isänsä on kuollut. Tyttö kertoo poliiseille ikävöivänsä isäänsä.

Lapsen videokuulustelua ei ole aiemmin näytetty oikeudessa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011050 ... 3_uu.shtml
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Valoviikate kirjoitti:Tyttö ei muistanut nähneensä äitiään tuossa tilanteessa. Hän näki kuitenkin mustahuppuisen murhaajan pakenevan ulos terassioven ikkunasta.

- Mun mielestä sillä oli musta huppari, mut mä en oo ihan varma. Mä näin sen vaan nopeesti takaapäin.
Onko mahdollista, että Auer on hämännyt lastaan tässä tilanteessa??
Valoviikate kirjoitti:Luultavasti se murhaaja oli mennyt piiloon meidän kylppäriin, kun se on aika iso ja siellä ei kukaan käy, tyttö arvelee poliisille.
Ahah :shock:
Valoviikate kirjoitti: Äiti kertoi, että hän huusi meille, että juoskaa ulos, täällä on joku tappaja, mut mä en kuullut sitä.
Väitän, jälleen vaikka faktaa ei olekaan, että jos oikeasti on tilanne päällä ja ulkopuolinen murhaaja talossa niin aikuisen huuto kyseisestä asiasta kuuluu ihan varmasti sekä puhelimeen että lasten korviin.
Todellisuudessa kukaan ei ole näin huutanut :roll:
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
Bias
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Bias »

En tiedä mihin ketjuun näitä mietteitä olisi lykännyt, kun keskustelu rönsyää siellä täällä. Menköön tähän ketjuun siis. Toisessa ketjussa puhuttiin tuosta sosiaalityöntekijän huomiosta, että Anneli olisi ollut suihkussa käyneen näköinen. Ketjussa kinattiin, miten aika riittää. Minulla on jokseenkin samanlaiset hiukset kuin Annelilla. Luonnonkiharaa (oletan olevan luonnonkiharaa) on vähän, suhteellisen tuuheat ja pituuskin täsmää. Hiukset pesee jokseenkin samassa ajassa kuin lyhyetkin, jos on kiire. Sen sijaan ne pysyvät kosteina tunteja, jos ovat kiinni. Toki kuivuvat päälaelta reilussa puolessa tunnissa, vaikka kiinnikin olisivat, mutta "sidotut" osat saattavat olla kosteat vielä neljänkin tunnin jälkeen. Etenkin kun teen suihkun jälkeen sellaisen mytyn hiuksista niskaan, kun ovat ärsyttävät märkinä niskassa.

Jos hiukset ovat auki, ne kuivuvat noin puolessa tunnissa-tunnissa, riippuen miten paljon liikun (saavat paremmin ilmaa) ja tietenkin vallitsevasta "säästä". Sisällä keskimäärin reippaassa puolessa tunnissa. Märillä hiuksilla ei viitsi käydä nukkumaankaan, kun on ihan märkä tyyny. Jos hänellä oli kosteat hiukset sostyöntekijän tullessa, ja Anneli olisi käynyt suihkussa ennen nukkumaan menoa ja hupparimiehen tuloa, niin tyynyssä pitäisi näkyä selkeä märkä jälki. Etenkin jos tyynyliinat olivat punaiset (muistan jostain lukeneeni, että ainakin lakana oli).

Aika outona pidän sitäkin, että Anneli käyttää tuollaisiin hiuksiin edes harvaa kampaa. Itse olen huomannut jokseenkin mahdottomaksi sellaisen käytön. Ainoastaan sellainen harja, jossa on pehmeä kuminen se osa, mihin piikit kiinnittyvät on ollut sekä tarpeeksi hellävarainen että tehokas omiin hiuksiini. Jotka tosiaan kuvien perusteella ovat hyvin samanlaiset. Etenkin pesun jälkeen päänahka on erityisen arka, ja koska en omaa masokistisia taipumuksia, ajatus kampaamisesta suihkun jälkeen on suorastaan tuskallinen.
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Iltalehdestä lainattua:
Profiloinnit viittasivat siihen, että tekijä olisi noin 19-25 vuotias ja tekotapa oli hyvin suunnitelmallinen.
Miten on päädytty noin nuoreen tekijään ja että noin nuori tekijä kykenisi tekemään ns. täydellisen rikoksen :roll:
Hyvin harvinaista että tuollaisen teon tekisi varsinkaan noin nuori henkilö..
Todellakin on ollut Joutsenlahdella ja hänen porukallaan koko ajan jotain pahasti vinossa.. :roll:
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

hyvin suunnitelmallinen.
oli sitten suunitelmana fileoida joku.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Alkuperäinen epäilys oli, että tekijä olisi joku Joutsenlahden ''vakioasiakkaisiin'' kuuluva hörhö.

Kun hörhö ei kuitenkaan jäänyt heti kiinni, oli tuosta teoriasta luovuttava. Hörhöllä ei olisi ollut avuja selviytyä keikasta.
Mutta jostain syystä tuo ikähaarukka jäi elämään. Siitä huolimatta, että ainoa 'kasvo'silminnäkijä Anneli tunnisti kaksi yli 40-vuotiasta miestä. :)
Nuotio & Äreät Tiput
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/il-ul ... 43313.html

Olipahan melkoinen uutinen. :shock:

"Tuhopolton mahdollisuutta ei ole suljettu pois, Iltalehti kertoo.
Remontin takia tyhjillään ollut omakotitalo paloi Ulvilassa viikko sitten.

Iltalehden mukaan talo sijaitsee 300 metrin päässä Anneli Auerin entisestä kotitalosta, jossa hänen miehensä Jukka S. Lahti surmattiin.

IL:n mukaan talossa asuvan perheen vaimo oli yksi Auerin puolustuksen uusista todistajista Vaasan hovioikeudessa.

- Syttymissyy ei ole vielä selvillä. Palopaikan tekninen tutkinta on antanut sellaisia viitteitä, että mahdollisesti tulipalo on voitu sytyttää tahallaan. Ketään epäiltyjä ei kuitenkaan tässä vaiheessa ole, rikoskomisario Erik Salonsaari kertoi lehdelle.

Tulipalo sattui 10 päivää hovioikeuskäsittelyn jälkeen. Vakuutustarkastaja oli IL:n mukaan heti tuoreeltaan pohtinut tapauksen mahdollista yhteyttä Ulvilan surmajuttuun. Poliisi ei tähän yhteyteen ainakaan toistaiseksi usko.
IS
annaanna

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Pikasso ehti ensin.

No niin. Pannaas nyt parastamme. Tyydytäänkö vaan spekuloimaan, kuka se hullu tunkeutuja-tuhopolttaja tuon alueen asukkaista on vai ruvetaanko suorintein epäilemään AA:n nyt tulitikkujen kanssa leikkimään ryhtyneen, jotakin hulvatonta oletan tulossa olevan näihin ketjuihin. Joo. Toi kymmenen päivää on merkityksellinen tieto eli seitsemän päivää vapautuksesta.

Oletan tämän todistajan olleen M.T eli se naapuruston rouva, jonka lausunnosta oli esitutkinta-aineiston tieto avioeroaikeista. Hän oli pahoillaan, kun oli poliisin häntä kuullessa tullut kertoneeksi tyttäreltään kuulleensa, että Auer-Lahdetkin ovat eroamassa. Niin hän siinä vaiheessa oli olettanut tyttärensä tarkoittaneen. No, sen jälkeen oli asiasta tarkemmin tyttäreltään kysynyt. Ja tämä oli kieltänyt asian, ei ollut sitä tarkoittanut, ei sellaista ollut kuullut. En ylösmerkinnyt tarkasti sanojaan, mutta sisältö oli se, että hän oli kyllä maininnut jollekulle poliisille (ja nyt en sitten muista soittamalla vai uudessa puhuttelussa, jossakin kontaktitilanteessa kuitenki), että tuo tietonsa ei pidäkkään paikkaansa. Hän oletti tiedon kirjautuneen. Eli kun täällä on naureskeltu tämän naapurin puolustukselle lähettämään hieman myöhässä olleen tuntunutta sähköpostia, niin naapuri sattui vain huomaamaan, että tuo hänen jo kumoamansa tieto olikin faktana esillä yhä. Halusi kelpo kansalaisena kertoa totuuden, siitä pilkalla sitten palkittiin. Tuskin kuitenkaan talonpoltolla, tuo on iltapäivälehtien rahastusta. Ilmeisesti ei AA:n jatkuva seuraaminen ja tarkkaileminen ole tulosta tuottanut, jotakin on pitänyt keksiä.

Varmasti turhaan on aikanaan yrittää selvittää miksi esitutkinta-aineistoon mukaan otettiin tuollainen todistajan myöhemmin kumoama tieto. Mistään siinä vaiheessa ei varmaankaan löydy tuota kumoavasta lausunnosta annettua tietoa. Informaatiokatkos. Valitettaavaa. Näitä aina sattuu. Yksittäistapaus sanoisivat paaterot. Ja sanovatkin.
Eliza
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eliza »

matlockb kirjoitti:Iltalehdestä lainattua:
Profiloinnit viittasivat siihen, että tekijä olisi noin 19-25 vuotias ja tekotapa oli hyvin suunnitelmallinen.
Miten on päädytty noin nuoreen tekijään ja että noin nuori tekijä kykenisi tekemään ns. täydellisen rikoksen :roll:
Hyvin harvinaista että tuollaisen teon tekisi varsinkaan noin nuori henkilö..
Murhasta tekee täydellisen se, ettei ole mitään ilmiselvää motiivia joka linkittää tekijän uhriin. Jos tekijä on ollut ulkopuolinen hörhö jolla ei ole kytköstä Lahteen niin poliisilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta häntä löytää vaikka poliisilla olisi murha-ase täynnä tekijän DNA:ta. Kun ei ole mitään mihin verrata, ei ketään ketä etsiä.
Valhalla
Watson itse

Täydellisen murhan tästä mielestäni tekee lähinnä poliisin alkututkinta. Muuta mystistä siinä ei sitten olisikaan ollut.
Eliza
Hetty Wainthropp

Jos tekijä on Anneli, juuri näin. Jos tekijä olisi ollut ulkopuolinen, ei välttämättä huolellinenkaan esitutkinta olisi koskaan saanut syyllistä oikeuden eteen. Jos siis oletetaan että se oli vain joku satunnainen hörhö. Tällaisia henkirikoksia on vähän mutta niitä kuitenkin on, aina välillä.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Eliza kirjoitti:Jos tekijä on Anneli, juuri näin. Jos tekijä olisi ollut ulkopuolinen, ei välttämättä huolellinenkaan esitutkinta olisi koskaan saanut syyllistä oikeuden eteen. Jos siis oletetaan että se oli vain joku satunnainen hörhö. Tällaisia henkirikoksia on vähän mutta niitä kuitenkin on, aina välillä.
Eihän tämä ilman Häke-nauhaa olisi mikään erikoisuus sinänsä, vaikka ei taloihin tunkeutumiset yleisiä olekaan. Joku tulee ja tappaa toisen ja menee pois. Jälkiä ei pystytä seuraamaan, koska poliisit on ne sotkeneet (tässä taas ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, koska terassia oli mentävä kuvaamaan, eikä tuossa tilanteessa tultu ajatelleeksi, että odotetaan koirien saapumista.).

Muut jäljethän on ihan hyvin löydetty, eikä jäljissä mikään sodi huppumiestä vastaan. Mitä sieltä olisi pitänyt löytyä?? Tavallisimmin olisi puukkokin vielä lähtenyt murhaajan matkaan, nyt oli sekin lisätodisteena. Löytyi kuituja, löytyi jalanjälkiä, löytyipä vielä dna:takin. Tämän päälle bonuksena silminnäkijähavainto. Normaalitapauksessa tässä olisi ollut kaikki mitä tapauksesta irti saadaan, eikä Annelia vastaan olisi ollut kerrassaan mitään. Nyt vain lisäksi oli vielä nauhoitekin murhasta, ja se sai epäilykset kohdistumaan Anneliin. Nimenomaan se, eikä paikalle jääneet jäljet.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Valhalla
Watson itse

No oleelliset puutteet nauhan lisäksi on Annelin tarina / esiintulleet todisteet kuten poistumisikkuna ja pariskunnan reagointi. Lapsen kertoman ristiriidat. Poistumisreitin löytämättömyys. Identifioitavien jälkien puute: Jukan kynnenaluset, pudonneet hiukset tmv kun halko ei oikein riitä. Motiivi. Tekotavan kummallisuudet jne. Kyllä ilman nauhaakin tuossa olisi ihmettelemistä - tai siis olisi pitänyt olla.
Eliza
Hetty Wainthropp

Ongelma noissa "joku tuntematon tunkeutui taloon ja meni pois" tapauksissa on paremminkin se että vaikka näytteitä olisi rekallinen, niistä ei ole mitään hyötyä jos ei ole olemassa epäiltyä tekijää josta otettua näytettä voitaisiin vertailla rikospaikan näytteisiin.
Lukittu