INES 7 kirjoitti: Yksi asia lastenkasvatuksesta, kun oikein tässä pohtimalla pohdin, muistui mieleeni. Miksi helvetissä pitää "itkuhuutoikäisiä" lapsia raahata aina mukaan yleisiin tiloihin kiljumaan suoraa huutoa, korvat halkoen? Meinaten vaan, että se pieni pää oppii sen, että huutaminen tauotta, kielloista ja kehotuksista, saati lahjontayrityksistä huolimatta on mahdollista ja huomio on taattu omilta ja vierailta. Toki joskus vanhempien on pakko ottaa, mutta onko ihan aina ja löytyisikö lapselle hoitopaikkaa siksi aikaa tai kannattaako ollenkaan lähteä, jos seurauksena on vain paha mieli kaikille?
Mutta ehkä se on se asenne "meidän Lelli Edam Soma-Liina on sitten niin paljon kehityksessä etuajassa, että se on saatava ihan näytille joka paikkaan, kun kaikkia taatusti kiinnostaa!"?
Meidän perheen nuorimmainen on lapsi, joka tulee erilaisiin tilaisuuksiin mukaan siksi kun hän on perheenjäsen. Ei hän uhmaa eikä kiukuttele yleensä tavallisissa paikoissa, kuten kauppaliikkeet tai virastot, ei ole kiukunnut niissä taidenäyttelyissäkään, joissa olemme käyneet. Yhdessä paikassa kuitenkin hän on hitusen hermostunut, ja kiukutteleekin, mutta kuten todettu: hän on perheenjäsen. Isompien sisarusten koulujuhlat aiheuttavat jännitystä jo etukäteen, sillä lapsi voi tuntea olonsa epämukavaksi suuressa väkijoukossa, hämärässä salissa äänten tulviessa vahvistimista.
Kahdesti olen lähtenyt lapsen kanssa salista ovensuuhun, tai käytävälle kesken juhlan, jotta hän rauhoittuisi. Ei ole ollut ainoa lapsi, jonka olen nähnyt noissa tilaisuuksissa itkeskelevän tai kiukkuavan. Minua itseäni ei toisten lasten itkut häiritse, mutta tunnen kyllä oloni epämukavaksi, jos itkijä on oma lapsi.
Vanhemmat lapset ovat olleet ihan pienistä mukana kirkoissa, sukujuhlissa, toritapahtumissa jne., eikä heidän kanssaan ollut koskaan moisia ongelmia. Nuorimmaista en aio viedä lähiaikoina ainakaan kirkkoon, jossa äänet kaikuvat ja seremoniat voivat olla hyvinkin pitkäpiimäisiä lapsen seurata. Kuitenkin lasten tulee tottua käymään erilaisissa paikoissa, eli täytyy miettiä etukäteen kuinka minimoi lapsen, omat ja kanssaihmisten kärsimykset hankalan tilanteen tullessa mahdollisimman pieniksi
Kuvaukseni oman lapsen reaktioista ei tarkoita sitä, että hän olisi huonotapainen tai lellitty.. mutta ehkä ne kaikki INES7:nkaan näkemät eivät sitä ole olleet? Joskus lapset saattavat nähdä/ kokea jotakin, mikä hermostuttaa.
Jos lasten itku ei kiusaa minua, niin myönnän kyllä ärsyyntyväni riehuvista ja törmäilevistä lapsista, joiden vanhemmat itse eivät moiseen piittaa puuttua..