Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Eliza
Hetty Wainthropp

Re: Järvenpään sarjamurhaaja

Viesti Kirjoittaja Eliza »

devil_doll kirjoitti: Vaikka Mäntsälän Härön tapaus olisi ollut sarjan ensimmäinen, puolivahingossa tehty tappo, niin Hellun pakoon päästäminen ei mielestäni ole silti kummallista, sillä tekijän päättäväisyys kasvaa rikossarja loppua kohti. Hän on saattanut aloittaa teot tilanteessa, jossa ei suuresti piitannut oman elämänsä(kään) kulusta, ja hälläväliä-asenne näkyy Hellun pakoon päästämisessä. Saatuaan lisää itseluottamusta hän kuitenkin hävittää sarjan viimeisen teon jäljet täydellisesti eli aikoo selvästi olla jäämättä kiinni.
Yksi mahdollinen syy Hellun pakoon päästämiseen on myös jonkinlainen käsitys kaikkivoipaisuudesta. Leikittely uhrilla. Olisin voinut tappaa muttei huvittanut eikä ne poliisit mua kuitenkaan kiinni saa.

Toinen vaihtoehto on esittämäsi. Hellu ei kaatunutkaan ensimmäisestä puukoniskusta ja se sekoitti tekijän jolla ei ollut kokemusta tappamisesta joko ollenkaan tai sitten kokemusta oli vain vähän. Käytyään yksin mielessään läpi Hellun tapausta jossa epäonnistui tappaja on ehkä voinut varautua seuraaviin iskuihin paremmin. Jos Härö oli ensimmäinen uhri, Härö on voinut olla helppo uhri. Hellu ei sitä ollut ja se sekoitti tappajan.
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

^ Mielestäni en yllä esitä, että pakoon päästäminen olisi johtunut kokemattomuudesta...
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Eliza
Hetty Wainthropp

devil_doll kirjoitti:^ Mielestäni en yllä esitä, että pakoon päästäminen olisi johtunut kokemattomuudesta...
Anteeksi väärinymmärrys. Ajattelin tuon "päättäväisyys kasvaa rikossarjan loppua kohden" kohdan tavalla jossa pidät kokeneisuutta osittain takeena siitä että surmaaja toimisi itsevarmemmin.

Itse ajattelen että noin voisi olla. Ensimmäinen ja jopa toinen surma ovat todennäköisesti hämmentäviä kokemuksia. Jotain uutta. Ja lisäksi kiinnijäämisen pelko. Varmasti tekotapa vakiintuu ja toimintatapa saa uusia piirteitä kun on tappo tai pari alla eikä ole vielä jäänyt kiinni.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tuo, ettei mies lähtenyt Hellun perään ja tunaroi muutenkin iskunsa suhteen, voisi tietysti johtua myös lääkkeiden vaikutuksesta. Varmasti pillereitä holtittomasti napsiessa mielialat ja toimintakyky vaihtelevat ajankohdasta riippuen. Ehkä miehelle on tuossa vaiheessa tullut "hälläväliä-olotila", kun taas toisen kerran hän on voinut olla hyvinkin tarkka tekemisissään.
amle
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja amle »

Lääkkeetkin voi olla syynä iskun epäonnistumiseen. Joku syyhän siihen täytyy olla, että ensin lyö, muttei "hoida hommaa loppuun". Joku ehdotti myös, että jossain näkyi auton valot tai muuten jotain, mikä pelotti tekijän pois.

Toisaalta, Hellusta varmaan tuli paljon verta ja tyyppi luuli, että se kuolee jo siihen jos ei pääse pois metsästä. Olen kerran nähnyt päähän loukkaantuneen ihmisen ja sitä verta tuli niin, että sitä konkreettisesti virtasi pitkin katua. Kuitenkin tämä loukkaantunut käveli itse ambulanssiin, että ei hirveän paha vamma kuitenkaan ollut. Päävammoista kuulemma tulee aina paljon verta.
Rohkenen epäillä.
alfanaaras
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja alfanaaras »

Katsoin kadonneet jakson Haantiestä ja mieleeni tuli muisto valkoisesta mersusta, jonka kuski käyttäytyi oudosti. Mulla oli silloin mustat hiukset ja olin taas tukevassa kännissä niin kuin siihen aikaan useimmiten olin. Kunta ei ollut Riihimäki, Hyvinkää tai J:pää, jossa seuraamiseni tapahtui, mutta lähiseudulla kyllä.

Vuosi oli lähes varmasti -89. En voi olla enään varma vuodenajasta,heh :oops: . Kävelin aamuyöstä tai varhain aamulla ystäväni luota kotiini, vanhempieni luokse. Olin ainut liikkuja kadulla, kun takaani tuli hitaasti valkoinen mersu. Kuski tarkkaili minua. En todellakaan muista kuskin ulkonäöstä mitään, mutta jostain syystä minua pelotti, joka ei ollut mulle ominaista kännissä varsinkaan. Auto kääntyi edessäni olevasta risteyksestä teki käännöksen pienellä p-paikalla, joka oli kadun vieressä ja tuli takaisin risteykseen seisomaan suojatien taakse, josta minun piti kävellä yli. Muistan pelänneeni, et kuski ajaa jopa ylitseni. Mies seurasi minua tiukasti, kun kävelin hänen editseen. Taisi olla aika pimeää, joten todennäköisesti silloin oli syksy. (Jännästi muistaa asioita vuosikymmenien päästä, kun pinnistää). Kotini oli heti seuraavan talon vieressä, joten kävelin reippaasti kotiin auton seisoessa edelleen paikallaan. En tiedä olisiko tapahtunut toisin, jos en olisi asunut vieressä. Itseasiassa en ole edes miettinyt usein asiaa. Varmaankin koska minulle tapahtui paljon tuohon aikaan asioita, jotka nykyään huolettaisi. Muutenkin nuorena naisena saa kokea paljon enemmän ahdistelua, kun vanhempana (vaikka vieläkin joutuu ahdistelluksi, mutta ei niin usein tai häiritsevästi..) 70 - 80-luvulla oli nuoruus/lapsuus erinlaista, siihen aikaan lapsia ainoastaan varoteltiin namusedistä, käskettiin pysymään kaukana epäilyttävistä henkilöistä. Ei ollut kännyköitä jne.

Ehkä mun pitäisi kertoa tämä poliisillekin, eihän sitä tiedä, jos on sama henkilö kyseessä :?: . Hellun autotuntemus ei tainnut olla kovin hyvä, koska ei tarkkaa merkkiä voinut kertoa. Hellu oli tukevassa kännissä ja niin olin minäkin, mutta tunnistan kyllä aika hyvin automerkit toisistaan. Kyseessä oli 70-luvun mersu, siitä olen aika varma.
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Olen katsonut tuon Kadonneiden jakson Haantiestä varmaan kymmeniä kertoja. Menee varmasti siksi aina pilkun viilaamiseksi, kun yrittää löytää jotakin uutta. Nyt kuitenkin ensimmäisen kerran kiinnitin huomiota siihen, että Hautala sanoi, ettei varmuudella tiedetä, oliko Haantiellä seuraa Hyvinkään Martinassa. Mitä tarkoittaa, ettei varmuudella tiedetä? Onko siis kuitenkin joitakin havaintoja Haantien mahdollisesta seuralaisesta? Tukevatko nämä epävarmat havainnot teoriaa samasta tekijästä?
Eliza
Hetty Wainthropp

hannu hanhi kirjoitti:Mitä tarkoittaa, ettei varmuudella tiedetä? Onko siis kuitenkin joitakin havaintoja Haantien mahdollisesta seuralaisesta? Tukevatko nämä epävarmat havainnot teoriaa samasta tekijästä?
Sitä ajatusta että miehestä olisi jokin epävarma havainto Martinasta puoltaisi se, että jakson mukaan KRP kiinnostui Haantiestä nimenomaan Martina-yhteyden kautta. 8)

Tätä tukee myös se tosiasia, että kaksi muuta uhria otettiin kyytiin nimenomaan Järvenpäästä jossa Maaritinkin tiedetään olleen ennen katoamistaan varmuudella.
tj_eme
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Onhan näillä naisilla sellainenkin yhteys, että Hellu ja MH asuivat tapahtuma-aikaan Riksussa. Hellu tosin taisi olla enemmän kotoisin Keski-Uudeltamaalta.

Olen kanssa katsonut Maarit Haantie -jakson kadonneista liian monta kertaa, mutta joka kerta se saa jotain uusia ajatuksia syttymään. Siinä muuten sanottiin ihan selvästi,e ttä MH lähti ukkonsa AVECina Zapataan. Minusta on pikkuisen outoa, että avec jää ulos, mutta ei sillä tarvitse olla suuremmin tekemistä katoamisen kanssa. Se voi olla vain se, miksi MH sitten lähti ominpäitensä Hyvinkäälle.

MH on todennäköisesti mennyt taksilla Hyvinkäälle. Hänellä oli lähtiessa 500 mk ja veskassa oli Martinassa 280 tai 270 mk. Zapataan hän ei rahoja haaskannut, eikä varmaan jaellut niitä ohikulkijoillekaan. Mutta taksireissu Hyvinkäälle ja pari kaljaa Martinassa ja röökiaski, niin kulutus alkaisi olla jo kohdallaan.

MH:ta on varmasti ottanut raskaasti päähän Zapatan edestä lähtiessään ja siksi hän ei ehkä ole halunnut mennä Riksuun. Jos tapaa tuttuja, jotka tiesivät suunnitelmista, olisi joutunyt vielä julkisesti myöntämään, että v...tuiksi meni ilta. Siis Hyvinkäälle dokaamaan ja harmia tasoittaamaan...

Katselin myös Ismo Junnista kertovan ohjelman Areenasta ja jotenkin sen tyyppinen tekijä tässäkin täytyy olla, kun omatunto ei paina. Mm. Volkan Unsalin juttu aukesi, kun ammatimieskin tilitti tapahtumaa puhelimessa toiselle. Tämän tekijä ei ole visiin tarvinnut debriefingiä missään muodossa. Tai sitten tekijänä on porukka, joka debrieffailla toisiaan ja kuri tai solidaarisuus pitää turvat tukossa.
Teresa Banks
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

alfanaaras kirjoitti:Katsoin kadonneet jakson Haantiestä ja mieleeni tuli muisto valkoisesta mersusta, jonka kuski käyttäytyi oudosti. Mulla oli silloin mustat hiukset ja olin taas tukevassa kännissä niin kuin siihen aikaan useimmiten olin. Kunta ei ollut Riihimäki, Hyvinkää tai J:pää, jossa seuraamiseni tapahtui, mutta lähiseudulla kyllä.
Vuosi oli lähes varmasti -89.
Tämä saattaa mennä ja meneekin nyt OT, pahoitteluni siitä, mutta tuota 80-luvun loppua ja valkoista mersua tahdon kommentoida. Teinivuosinani liftasin hyvin paljon. Jotkut kerrat jäivät mieleen erityisen hyvin, esimerkiksi tämä valkoista mersua kuljettanut mies. Tämä tosin tapahtui pohjoisempana kuin tässä ketjussa mainitut paikkakunnat: lähdin silloin liftaamaan Jyväskylästä.

Mies oli tummahiuksinen, parrakas, ja hänellä oli silmälasit. Auto oli siis valkoinen Mercedes. Mies oli alkuun ihan ok, juteltiin niitä näitä. Jossakin vaiheessa matkaa hän alkoi maanitella minua nukahtamaan. En muista, olinko jo valmiiksi jotenkin väsyneen oloinen; tämä matka ajoittui joka tapauksessa myöhäiseen iltapäivään, ei mihinkään yöhön, mutta anyway, kuski rohkaisi minua: nuku vain, jos sinua väsyttää.

Hän laittoi soimaan musiikkia, ja huomasin, että kasettien kansissa oli arabiankielistä (?) kirjoitusta. Mies oli tumma, mutta ei niin tumma, että olisin muitta mutkitta ajatellut hänet arabiksi. Kaikkia tapahtuman yksityiskohtia en tietenkään muista tarkkaan, mutta muistan, että minusta tuntui, että hän jotenkin yritti vaivuttaa minua uneen. Vaikka olin ihan kakara, olin välittömästi tavallistakin skarpimpana. Mietin, että tämä tyyppi on todellakin jotenkin outo.

Olin tietenkin aivan rauhallinen ja juttelin niitä näitä, enkä missään tapauksessa halunnut edes sulkea silmiäni saati sitten nukahtaa. Kun tulimme perille paikkakunnalle, jonne olin liftaamassa, mies ei jättänyt minua valtatien varteen, kuten normaalisti ohikulkeva kuljettaja tekisi. Hän vaati saada ajaa minut kotiini saakka. Sanoin, että ei, haluan mielelläni kävellä hieman, mutta mies kääntyi tieltä pois.
Okei, tämä menee nyt näin, ajattelin, ja päätin jättäytyä pois hyvän matkan päästä sieltä, missä oikeasti asuin. Näytin miehelle talon: tuolla asun, ja tässä minun pitää jäädä pois, muuten kotiväkeni voi ihmetellä. Mies suostui tähän. Kiitin kyydistä ja häivyin.

Samalla viikolla kuulin useammaltakin ihmiseltä, että ko. paikkakunnalla oli ajellut tumma mieshenkilö valkoisella Mersulla. Paikkakunta oli ja on pieni, ja siellä kaikki tunsivat toisensa. Tämä mersuajelija herätti huomiota, koska oli tuntematon, auto vieras ja ajeli hitaasti eri puolilla kylää niin, että jäi sitten joidenkin mieleen. Kerroin tietysti kaikille tuosta puhuneille, että olin liftannut omituisen mersukuskin kyydissä jokin päivä aiemmin, ja että tuon tyypin kyytiin en itse enää uskaltautuisi enkä tosiaankaan suosittele kenenkään muunkaan lähtevän.

Harmi, kun et, alfanaaras, muista kuskin ulkonäköä. Ajankohta (80-luvun loppu) ja auton väri ja merkki vain nostivat tämän tapahtuneen mieleeni uudelleen. En osaa ajatella tämän liittyvän mitenkään ketjun ap. aiheeseen, joten modet poistakoot tai siirtäkööt tämän, jos parhaaksi niin näkevät. Mutta anyway, kirjoituksessasi oli niin paljon sellaista, että tuli mieleeni, että kenties olemme kohdanneet saman tyypin.
Sielu on metallipurkaus helvetin ammustehtaalta.
— A. W. Yrjänä
tj_eme
Jack Bauer

Taisipa edellinen kirjoitukseni olla tarkoitettu Haanti -ketjuun, mutta nämähän alkaa olla aika lailla sekaisin. Jatkan nyt sitten samaa teemaa tässä.

Näissä ihan pimeissä jutuissa, jotka ei liiity ammattirikollisuuteen, jotenkin ihmetyttää tämä tekijän avautumattomuus. Alamaailman jutuissahan monikin tietää asianlaidan, mutta vasikoimaan ei aleta oman arvomaailman vuoksi. Latekaan ei edes uskoon tultuaan ole halunnut kertoa mitään muiden osuuksista. Enkä usko sen johtuvan pelkästä pelosta, Herrahan on kuitenkin aina pelottavampi kuin maalliset kaverit. Alamaailman juttujankin selviää sen vuoksi, että tekijä debrieffailee kavereidensa kanssa.

Monissa pimeissä maaseutujuissa on todennäköisesti niin, että yhteisö suojelee tekijöitä. Esimerkiksi Junni ainakin tv-ohjelman mukaan kertoi kuulusteluissa aika helposti, ett minähän sen sytytin ja tapoin ne. Ilman suurempaa painostusta tai vesilautaa. Luulisi, että Lukkarisen tappajakin on puhunut joillekin asiasta, koska se on ollut hänelle merkittävä tapahtuma. Tulee väkisin mieleen, että asialla on ollut joku jostain porukasta, jossa tällasita ei kovin pahana pidetä. Tai ainakin pidetään niin pienenä pahana, ettei sitä kannata selvitellä virkavallan kanssa.

Mutta avautuisiko tämä tekijä, jos poliisi kysyisi suoraan, mitäs sinä tästä tiedät? Silloin riittäisi, etä oikea heppu saataisiin Tikkurilaan visiitille. Tiedä hänestä. Jos tämä teoria toimisi, poliisin kannattaisi kertoa tähän astisista tutkimuksista.
Eliza
Hetty Wainthropp

tj_eme kirjoitti: MH on todennäköisesti mennyt taksilla Hyvinkäälle. Hänellä oli lähtiessa 500 mk ja veskassa oli Martinassa 280 tai 270 mk. Zapataan hän ei rahoja haaskannut, eikä varmaan jaellut niitä ohikulkijoillekaan. Mutta taksireissu Hyvinkäälle ja pari kaljaa Martinassa ja röökiaski, niin kulutus alkaisi olla jo kohdallaan.
Maaritilla olisi varmasti ollut rahaa mennä taksilla Hyvinkäälle mutta kukaan taksikuski ei ole ilmoittanut vieneensä häntä Hyvinkäälle. Olettaisin että poliisi on kysellyt Järvenpään taksikuskeilta muistaako kukaan kuljettaneensa Haantien näköistä naista Hyvinkäälle.
tj_eme
Jack Bauer

Siihen aikaan olisi ollut hyvin mahdollista, että kyydin on ottanut vaikkapa Vantaan taksi lennosta lentokentälle paluun sijasta. Silloin ei ollut taksidataa ja MH:ta ei tiedotusvälineissä kovin paljoa mainostettu tapahtuma-aikaan. Tänäpäivänä kyyti olisi selvitettävissä aukottomasti, mutta silloin se perustui monilta osin muistiin. Ja tämä tapaus ei ollut mediaseksikäs ennen kuin vuosien kuluttua. Vaikka olen näistä kiinnostunut ja olin silloin noin 30 vuotias, bongasin tämän jutun ensimmäisen kerran vasta 2000-luvulla.

Zapatan eteen on tullut sinä iltana paljon takseja ja MH on voinut ottaa paluukyydin Hyvinkäälle. Kun asiasta on kiinnostuttu vuosien kuluttua ei satunnainen taksirenki ole yhtä kännistä naista muistanut
Eliza
Hetty Wainthropp

^ Tietenkin on mahdollista että taksikuski ei muista tai oikeaa taksikuskia ei olla tavoitettu. Oletan silti että poliisi on alueen taksikuskeilta asiaa kysellyt. Kun Hannu Hanhi totesi, Kadonneista välittyi sellainen kuva että poliisi ei ainakaan täysin sulje pois mahdollisuutta siitä että Maaritilla olisi ollut Martinassa seuraa.

Riskialtista käytöstä tietenkin jos seurassa oli surmaaja.
hannu hanhi
Axel Foley

Re: Dennis Rader - sarjamurhaaja

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Mielenkiintoista, että tulee uusia juttuja epäilyttävistä kyydintarjoajista, mutta huomaan itse muuttuvani kyyniseksi. Kokemuksia yhdistelemällä tekijä voisi olla lestadiolainen arabi, mutta sellaisia taitaa olla vähän. Suuressa maailmassa sarjamurhaajat nauttivat tappamisesta eivätkä tunne tarvetta jälkipuintiin. Synkkä salaisuus säilyy yleensä heidän omana tietonaan. Sitten jos he jäävät kiinni, voi narsismi puhjeta kukkaan ja kieli alkaa laulaa. On esimerksi kuvottavaa katsoa, kun Dennis Rader nauttii kertoessaan tv-kameroiden edessä murhiensa detaljeja. Toisaalta hän tarjoaa mahdollisuuden kurkistaa häiriintyneimmän ihmistyypin pääkoppaan.
Lukittu