Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Yhtälailla pienten koirien omistajille saisi hiukan näyttää ohjetta ja opetusta. Jostain syystä liian moni ihminen kuvittelee, ettei koiralle tarvitse opettaa tapoja, koska se on pieni. Tai eihän sitä nyt voi komentaa, kun se on niin pieni ja söpö. Koiran annetaan elää kuin pellossa sen takia, koska se näyttää niin suloiselta ja onhan se hauska pukeakin turhaan, koska se on niiiiiin ihana. Ja pieni.

Niin sattuu se pienen koiran puremakin ja saa pahaa aikaan. Etenkin, jos lasta nappaisee.

Suunnattomasti ärsyttää lenkillä ne, jotka antavat koiran riuhtoa narussa minne sattuu, eivät ota ohitustilanteessa vierelle, osa jopa päästää koiransa omani luokse. Perusteena, kun tämä meidän Sesse tahtoo tulla katsomaan ja se on niin kaverillinen. Niin.. Mitäs jos se minun koirani ei olekaan? Tämä otti päähän suunnattomasti silloin, kun koira oli opetusiässä ja harjoiteltiin muiden ohittamista. Ei helpottanut ja edesauttanut ne sesset, jotka päästettiin luokse. Ja kun asiasta sanoit, olit ihan hirvittävä akka.
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

^Olen samaa mieltä siitä, että myös pienten ja "kilttirotuisten" koirien omistajien pitäisi koiriansa kouluttaa. Ei ole koirallekaan yhtään kivaa räkyttää jokaiselle vastaantulijalle ym. Toki koulutuksen merkitys on vähäisempi pienellä seurakoiralla kun jollain viettisellä rottweilerilla. Tietyt rodut myös kouluttamatta ovat lähes poikkeuksetta vaarallisia toisin kun kouluttamaton chihu vaikka.

Tiedostan hyvin tämän pikkukoiria koskevan "ongelman" tuossa kouluttamisasiassa mutta itseäni "sessejen" omistajana ärsyttää myös isojen koirien omistajien asenne. Tympii kuunnella näitä koiran on oltava koiran kokoinen ja nyrkillä tapettava- juttuja, so last season.

Itse olen hankkinut pikkukoiria osin myös siksi, että mun ei tarvitsisi kouluttaa niitä paljoakaan. Mä en halua koiraa josta tulee potentiaalinen vaara jollen osaa kouluttaa sitä. Mua ei kiinnosta harjoitella mitään luoksetuloja ja sivullakävelyitä. Olen kyllä opettanut pojat ohittamaan nätisti mutta juuri mitään muuta en olekaan opettanut. Poitsut on jo rotunsa puolesta kilttejä ja ystävällisiä. Jos käytöksessä olisi ongelmia niin sitten kouluttaisin niitä enemmän.
Antarktis
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Antarktis »

Njaa, eipä se koko sitä koulutuksen tarvetta ratkaise... Mulla on iso koira ja mitään ihmeellistä ei oo tarvinnu jumpata sen kans, perustotteleivaisuus ja joitain temppuja mutta neki lähinnä siks että koiran kans on kiva puuhastella. Toki sillä on vielä ohjelmointi pahasti kesken koska ei oo vielä vuottakaan.

Pikkukoirat on ok, oon itse aatellu laivakoiran joskus hankkia. Pikkukoirissa ärsyttää se räkyttäminen :evil: Ja seki johtuu monesti just siitä kun ei se opetus oo menny ihan putkeen, tai sitä ei oo viittitty edes alottaa koskaan... Lähtökohtaisesti en oo kyllä "pikkukoiraihminen", koska oon ittekkin isokokoinen ja sellanen tirriäinen siiman päässä näyttäis mulla naurettavalta. Ja ei, koira ei ole klitoriksenjatke mutta mun on helpompi hallita isoa koiraa kuin semmosta, joka vilistää ees sun taas, koska ittekin oon rauhallinen ja hidas ihminen :mrgreen:

Tätä kirjoittaessa naapurin pikkukoira itkeekin just eroahdistustaan melkoisen kovaäänisesti... :roll:
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Minä taas keskikokoisen koiran omistajana ole sitä mieltä, että jokaisella koiralla pitää olla käytöstavat. Oli se sitten pieni tai iso, ja yhtälailla siinä on kouluttamista. Yleiset käytöstavat kuuluu kouluttamiseen, ei kerjätä, hypitä, räksytetä jne.
Vaikka koira otetaan vain lemmikiksi ja kaveriksi, eikä sen kanssa harrasteta mitään, pitäisi silti olla käytöstavat. Se on yhtälailla koulutusta.
Pieni koko koiralla ei takaa sitä, etteikö sitä tarvitsisi kouluttaa ja ettei se sitä vaatisi, esimerkiksi terrierit.
Rotikka koirana on kyllä miellyttämishaluinen, se sopii hyvin myöskin seurakoiraksi. Koira pitäisi valita rotuominaisuuksien mukaan!

Kissat ovat eläiminä niitä, mitä en siedä. Vastenmielistä, jos eläin hyppii pitkin pöytiä jne. Samoin, minua ällöttäisi nukkua koiran kanssa samassa sängyssä.
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

Antarktis kirjoitti:Ei mua naurata koirapelko enkä saa siitä mitään hupia irti, vaan mua ärsyttää sellanen hysteerinen kiljuminen ja käsien nostelu ja yleinen vouhotus. - - Ootko muuten koskaan käyny terapiassa? En kysy tätä vittuillakseni vaan ihan uteliaisuudesta, että jos oot niin auttoiko se?
Joo, en välttämättä usko että kiljujat oikeesti pelkää, kun itse todella voimakkaan koirapelon iskiessä jähmetyn yksinkertaisesti siihen paikkaan. Ja kuulemma meen valkoseksi kun lakana.Tämä on siis vaan joidenkin koirien kanssa. Ja käsiähän en nosta, koska niillä nimenomaan suojataan itseä, jotta jos koira haukkaa, niin se haukkaa sitten edes aluksi siihen käteen eikä heti johonkin fataalimpaan paikkaan.

Terapiassa olen käynyt (pääasiassa muista syistä (perhe-elämä perseestä)) ja siellä on jonkin verran käsitelty tätä pelkoa. Mun tapauksessa se vaan on vähän hankala, kun se perustuu oikeasti kokemukseen eikä tietämättömyyteen tai ennakkoluuloihin. Parasta terapiaa on ollut ehkä frendin koira, joka on iso Akita. Törkeän hankala ja kovapäinen rotu, mutta kaveri on kokenut koiraihminen ja se koira tottelee muuten just eikä melkein.

Ekaa kertaa sen nähdessä pelotti, mutta kun näki sen, eikä se ollut uhkaava, niin sen jälkeen ei ole tarvinnut pelätä. Ensitapaamisella tämä koira lisäksi otti käteni suuhunsa ja frendi sanoi, että se on sen tapa kokeilla, että mihin arvoasteikolle se uusi tuttavuus kuuluu ja piti sanoa vain jyrkästi ei. Vähän hermostutti ja edelleen hermostuttaa myös samassa huoneessa olo, kun se söi, sillä se meidän koira oli niin todella suojeleva ruoan suhteen ja sitten faija opetti sille vielä, että "Nepenthe tulee ja syö sun ruoan". Lisäksi frendin koira elää barf-ruokavaliolla, eli syö vaan raakaa lihaa, luita, elimiä, yms. joten se hermostuttaa vielä enemmän kun jos se söis jotain nappuloita. Olen ihan hyvä sen kanssa kun koirista kuitenkin tiedän aika paljon ja edelleen kiinnostaa koirankoulutusta käsittelevät telkkariohjelmat, yms. mutta varmaan en koskaan omaa koiraa voi ottaa.

Pienet koirat on kyllä kans pahoja etenkin jos joku lapsi kumartuu, mutta ne sentään harvemmin pystyy ketään hengiltä ottamaan. Usein justiin tosiaan kouluttamattomia, kun niiden dominointi on ihmisten mielestä lähinnä hassua. Mut kyllä se on vähän eri asia, kun esim. sillon kun se meidän koira kävi mun kimppuun, olin ite sen pituinen mitä se koira takajaloilla seistessään. Sellanen jos sekoaa, niin sitä vastaan on hankalampi puolustautua kun jotain, joka takajaloilla seistessäänkään ei ylety kun johonkin polveen.

Faija ei tosiaan ole terve ihminen (tod. näk. narsisti) ja sitä saa mennä kyllä kuka tahansa tirvasemaan, jos uskaltaa 2m 100kg painavaa aggressiivista miestä huitasta.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Aida
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Aida »

Kaikki koirat täytyisi kouluttaa jollakin tavoin. Tietysti eri koiraroduilla on omat rotuominaisuudet, joten ei voi olettaa esim. riistaviettisen suomenpystykorvan olevan samanlailla "kuulolla" kuin nöyrän paimenkoiran, mutta sitten voisi olla ihan kiva, ettei niitä ei-hallinnassa olevia piskejä pääsetä irti yleisillä koirankusetuslenkeillä syrjempänä missä ihmiset koiriaan lenkittää irti tai kytkettynä (ymmärrän metsästystilanteet yms). Minua ärsyttää, että pääsetään kouluttamattomia piskejä irti ja kun koira kiitää omaa laumaani kohti, kuuluu vaan omistajan ääni "se on kiltti". Omista koiristani toinen mielellään laittaisi parempiin suihin tuollaiset irtopiskit, jos sillä oisi lupa moiseen toimintaan. Koira ei kukkoile tai rähise vieraille koirille kun olen paikalla, mutta on erittäin dominoiva eikä tuu vieraiden koirien kanssa yhtään toimeen jos se pääsee itse päättämään tilanteessa. Mut noissa tilanteissa sen on pakko sietää, ku en anna sen rähistä tuollaisissa tilanteissa ja en päästä irtokoiraa koskaan sen iholle.

Toinen on se, että omistajat, joilla ei ole mitään tieto-taitoa kouluttaa koiraa niin tietysti hankitaan mahdollisimman iso egonjatke-rotu, jolla mahdollisimman paljon dominanssia. Ja tietysti mahdollisimman halvalla jostain, eihän millään muulla ole merkitystä ku se on tietyn rotuinen. :roll: Olen myös sitä mieltä, että tiettyjä rotuja ei tarvitsisi ottaa mihinkään sohvakoiravirkaan tai tiettyjä rotuja alkaa viemään jalostuksessa pois käyttökoirapuolelta buudeliosastolle. Eli käyttökoirat käyttöä varten, seurakoiraksi on siihen soveltuvia rotuja. Mut tähän voi vaikuttaa oma taustani koiraharrastajana.

On koiria, jotka ovat vatipäitä, ettei niistä saa kukaan toimivaa koiraa. Nykyisin se on AINA omistajan vika, vaikka kyllä myönnän että hyviä, potentiaalisia harrastuskoiria on omistajilla, jotka ovat aivan onnettomia koirien kanssa, ja koira vedättää 6-0 tai on yksilö omistajalla, jolla ei ole taitoa viedä koiraa oikeilla poluilla eteenpäin ilman apuja, ja apujenkin kanssa vähän niin ja näin.. Mut ei se aina ole omistajan vika. Esim. jos koira on erittäin ihmisaggressiivinen. Usein (ei aina) tälläistä pukkaa sukupolvesta toiseen, voidaan sit miettiä onkohan omistajalla paljon pelissä... Toki pentuja pitää sosiaalistaa jne, mutta en usko, että aina se ihmisten kanssa epäsosiaalisuus on omistajan vika. On koiria tullut nähtyä, joille omistajat ovat tehneet vaikka sun mitä, ja silti koirasta tuli sellaisia, jotka eivät siedä vieraita ihmisiä.

Kaikkien koirien ei tarvitse myöskään olla sellaisia vietittömiä-hajuttomia-mauttomia, jota nykykoirilta vaaditaan. Kaikkien pitäisi tykätä niin kaikista. Mut esim. mistä otetaan ne virkakoirat poliisille tms, jos kaikkien koirien pitäisi olla "elämä on ihanaa"-tyyppejä. Toki tälläinen koira/rotu, joka ei aina esim. tule toisten koirien kanssa toimeen, täytyy olla täysin omistajansa hallinnassa, eli vain kokeneille koiraihmisille/harrastajille. Hallinnassa tarkoittaa minun kielessä sitä, että luokse tullaan ku käsketään, istutaan ku käsketään, ei rähistä toisille koirille yms.. Tälläinen koira voi olla esim. hyvinkin ihmisystävällinen.
Antarktis
Remington Steele

Tiina kirjoitti:...ja lisää

Päivitetty 1.7.2011 12:01, julkaistu 1.7.2011 12:00.

Tampereen Härmälässä asuva perheenäiti lähti kesäkuisena lauantaina normaaliin tapaan iltalenkille 5-vuotiaan shetlanninlammaskoiransa Jessen kanssa.

Hiekkatiellä, keskellä puistoa seisoi tumma pakettiauto. Kun nainen ohitti autoa Jesse-koiran kanssa, sen kimppuun hyökkäsi silmänräpäyksessä seitsemän suurta koiraa. Kaksi niistä oli irlanninsusikoiria ja viisi englanninvinttikoiraa.

Aiemmin julkisuudessa puhuttiin seitsemästä irlanninsusikoirasta. Poliisi tarkensi tietoja kuitenkin myöhemmin.

– Huusin apua ja kiljuin. Vedin Jesseä hihnasta, mutta koirat olivat kiinni sen päässä, selässä ja jaloissa. Pieni koira vain lensi ylös alas, nainen kuvailee.

Hyökänneiden koirien omistajat olivat paikalla parissa minuutissa ja saivat koirat irti. Vahinko oli kuitenkin jo sattunut. Jesseltä murtui molemmilta puolilta 6–7 kylkiluuta ja koiran keuhkoihin pääsi verta. Eläinlääkäri yritti pelastaa koiran, mutta verenhukka oli niin suuri, ettei mitään ollut tehtävissä.

Hyökänneiden koirien omistajat tarjoutuivat maksamaan eläinlääkärikulut. Myös poliisi kävi paikalla ja Jessen omistaja teki asiasta rikosilmoituksen.

– Mutta ei se tuo koiraa takaisin, nainen
Lehtijutussa mainitaan että koirat oli rikkoneet autosta koiraveräjän joten eivät olleet tahallaan irti, vaan kyse on ihan puhtaasti onnettomuudesta.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Mutta häiriintyneitähän nuo olivat, kun kimppuun kävivät, mistä syystä ne tulisi tappaa kuin koirat.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Antarktis
Remington Steele

Marsalkka kirjoitti:Mutta häiriintyneitähän nuo olivat, kun kimppuun kävivät, mistä syystä ne tulisi tappaa kuin koirat.
Ei ne häiriintyneitä olleet, vinttikoirat on metsästyskoiria ja lauma moisia + pieni karvaturri = vaistot herää. Radalla ne juoksee vieheen perässä ja uskon että nuokin koirat on kisakoiria joten siinä ehkä vaan ajattelivat tekevänsä kuten radallakin vieheelle. MUTTA en siis oikeuta tekoa tietenkään, kauhea, kauhea juttu :cry: Ja uskon että näiden tappaneiden koirien omistajasta tuntuu myös tosi pahalta, tuskin he ovet ylpeä koiriensa tekosista.
Marsalkka
Horatio Caine

Minäkään en oikeuta niiden tekoa ja mielestäni ne olisi varmuuden vuoksi syytä tappaa kuin koirat.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Antarktis
Remington Steele

Marsalkka kirjoitti:Minäkään en oikeuta niiden tekoa ja mielestäni ne olisi varmuuden vuoksi syytä tappaa kuin koirat.
Ha ha :mrgreen: No mä sanoisin että vastaisuuden varalta jokainen tarkistaa nyt omat koiraveräjänsä ja talutushihnojensa kunnon, niin ei satu enempää onnettomuuksia 8)
Marsalkka
Horatio Caine

Onko siis vinttikoirille täysin luonteenomaista tappaa näköpiirissä olevat pienemmät eläimet?
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Marsalkka
Horatio Caine

"Tähän ongelmaan voidaan puuttua, kouluta siis koirasi ennen kuin vahinko sattuu!"

Tuollaiset aikuiset kouluttamattomat koirat voitaisiin kyllä tappaa kuin koirat, etteivät ole lapsille ja pienemmille eläimille vaaraksi.
Antarktis
Remington Steele

Marsalkka kirjoitti:Onko siis vinttikoirille täysin luonteenomaista tappaa näköpiirissä olevat pienemmät eläimet?
Periaatteessa kyllä. Niinkun kaikille koirille on täysin luonteenomaista tappaa kaikki, minkä se kokee "saaliikseen"; Jänikset, linnut, oravat... jne.

Edit.: Tässä tapauksessa on varmaankin kysymys että tyhmyys on joukossa tiivistyny, jos paikalla olis ollu vaan yksi koirista olis ollu pelkkää uhittelua ja isompi olis "pyöräyttänyt" pienempäänsä, mutta kun nuo yleensä metsästää laumassa niin yhden murina saa muutkin kiihtymään ja käymään päälle jne. Ja tilanne ois voinu olla sama vaikka paikalla olis ollu isompikin koira, oma lauma vs. vieras= tappelu. Pikkukoira ei pystyny puolustautumaan niin hyvin kun isompi koira olis pystyny. Vaikea tietää onko ko. koirat kokeneet pienemmän koiran saaliina vai tunkeilijana. Luultavasti tunkeilijana tai uhkana, koska monet koirat vahtii autoa todella tunteella, kokien sen omaksi "pesäkseen" (Huom. Mä en omaa koiraani kannusta lainkaan sellaseen käytökseen, eikä se ole kyllä tähän asti mitään vahtinutkaan kauhean uskottavasti... Eikä tarvikkaan.)

Kun koirat tappelee keskenään, se on normaalia. Koirat on eläimiä. Jos koira koskaan käyttäytyy ihmistä kohtaan uhkaavasti,-jonka sen pitäis aina mieltää itseään ylemmäksi,-pitäis viedä samantien piikille... Tässäkin poislukien koiralle ominaisen murkkuiän, jolloin saatetaan omaa johtajaa joskus hieman uhmata. Siinäkin soisin kyllä koiran lukemisen taitoa omistajalle, mikä on normaalia ja millon kannattaa ihan oikeasti huolestua. Tai tilanne, jossa koira kokee omaa johtajaansa uhattavan (esim. känninen ihminen horjahtaa päälle, joku käy käsiksi) niin silloin on ihan luonnollista että koira puree uhkaajaa.

Minun mielestä kyseessä on ihan puhdas onnettomuus jota kukaan ei tahallaan aiheuttanut. Täysin neutraalia koiraa ei ole olemassakaan.
Lukittu