Kimmo Ojalan, 29v. katoaminen kesällä v. 1999

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Kötti
Remington Steele

Re: Kimmo Ojalan katoaminen 1999

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Eliza kirjoitti:
Kötti kirjoitti: Kun itse mökin omistajat yms. eivät tiedä mielestään asiasta yhtään mitään, niin siinä tapauksessa mökkinaapureiden&lähitienoon asukkaiden rooli kasvaa entisestään.
Mikäli sellaisia on. Ohjelman perusteella emme ainakaan tiedä missä "Sinikan" vanhempien tönö sijaitsi.
Eikös ko. kesämökki sijainnut Etelä-Savossa? Etelä-Savo on tunnetusti Suomen "virallista" mökkeilyaluetta, ja siellä et taatusti mökkeile yksin, naapureita piisaa melko todennäköisesti!
Eliza kirjoitti:
Vähän vaikuttaa siltä, että poliisi todellakin tietää asiasta paljonkin, mutta todisteet eivät riitä jutun ratkeamiseen&läpimurtoon.
Mistä näin päättelit?
Voihan toki olla, että poliisilla ei ole mistä tarttua kiinni. Kadonneet-jaksossahan poliisi kertoi, että mökkiä ja sen lähitienoota ei tutkittu. Autosta jäi myös se vaikutelma, ettei sitä tutkittu tai siitä ei saatu mitään näytettä. Ihmettelen, jos näin todella olisi, että mökki tai auto olisi jäänyt vähemmälle tutkinnalle tai sieltä ei olisi löytynyt mitään merkittävää. Em. kommentit voivat johtua poliisin niukasta tiedostuslinjasta, jolla varmistetaan se, että vain itse tekijä ja poliisi tietävät tapauksesta seikkoja, joita ei anneta suuren yleisön tietoon. Tämä oli vain minun "hajatelma".
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
Eliza
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eliza »

Kötti kirjoitti: Eikös ko. kesämökki sijainnut Etelä-Savossa? Etelä-Savo on tunnetusti Suomen "virallista" mökkeilyaluetta, ja siellä et taatusti mökkeile yksin, naapureita piisaa melko todennäköisesti!
Juu, Savossa. Mutta tarkkaa sijaintia ei kerrottu. Eikä edes oletettua saapumiskellonaikaa.
Voihan toki olla, että poliisilla ei ole mistä tarttua kiinni. Kadonneet-jaksossahan poliisi kertoi, että mökkiä ja sen lähitienoota ei tutkittu. Autosta jäi myös se vaikutelma, ettei sitä tutkittu tai siitä ei saatu mitään näytettä. Ihmettelen, jos näin todella olisi, että mökki tai auto olisi jäänyt vähemmälle tutkinnalle tai sieltä ei olisi löytynyt mitään merkittävää. Em. kommentit voivat johtua poliisin niukasta tiedostuslinjasta, jolla varmistetaan se, että vain itse tekijä ja poliisi tietävät tapauksesta seikkoja, joita ei anneta suuren yleisön tietoon. Tämä oli vain minun "hajatelma".
Ok, eli päättelet näin niukasta tiedotuslinjasta johtuen. Ajattelin että sinulla olisi ollut joku lehtijuttu tjsp. jonka perusteella olisit olettanut että poliisilla täytyy olla tarkempaa tietoa aiheesta.

Minä en itse asiassa ihmettele jos autosta tai mökistä ei ole mitään merkittävää löytynyt (olkoonkin että mökkiä ei juurikaan tutkittu). Katoamisilmoituksen ja katoamisen väli oli niin pitkä että jäljet, rikostekniset jäljet, ovat voineet osin kadota. Tai ne on voitu hävittää. Aikaahan on ollut tehdä Kimmon jäännöksille ja henkirikoksesta jääneelle sotkulle vaikka mitä. Eli rikostekninen tutkinta ei välttämättä paljon enää asialle voi.

On myös mahdollista että Kimmo on tosiaan ajanut auton itse parkkipaikalle mikä selittäisi ulkopuolisten jälkien puuttumisen täysin loogisesti. Sitä se ei selitä lainkaan miksi ja minne Kimmo katosi.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ailar kirjoitti:Eihän ne ainakaan sitä mökin ympäristöä tutkineet tämän ohjelmassa haastatellun poliisin mukaan. Ihan sai sen käsityksen, että "kun oli talvikin....ja luntakin....ja tais palellakin niin, ettei ny oikein jaksanut". Liekö kesäaikaan sitten liian liian kuuma! :shock:
Ailar sanoo asian kyllä hyvin, eihän sinne nyt turhaan talvella mennä mitään tutkimaan ja kesähelteillä voi vaikka nestehukka ja burn out yllättää tutkijat ja poliisikoirat. Lisäksi lämpöhalvauksen riski on tietenki erittäin suuri.. mites ne oli nuo poliisien kuntovaatimusten laita?
En voi ymmärtää poliisin toimintaa mitenkään tuossa asiassa että mökkiä ja sen ympäristöä ei ole tutkittu vahvistavasti tai poissulkevasti. Jos nyt itse tässä mainitsisin emännälle tai vaikkapa tuttavalleni joka sattuu soittamaan ja/tai naapurille jonka näen että "ajattelin tässä lähteä hyvän ystäväni `Jaskan` mökille pariksi päiväksi Sipooseen", tämän jälkeen minusta ei yli viikkoon kuulu mitään niin emäntä tekee katoamisilmoituksen ja kertoo että sinne kadonnut "Olli" ainakin kertoi "Jaskan" mökille Sipooseen menevänsä ja antaa mökin osoitteen ja "Jaskan" numeron poliisille, niin jos "Jaska" sanoo ettei ole tänne tullut (jos teletiedoista ei apua ole, olisin vaikka laittanut kännykän kiinni) niin olisiko asia siinä että poliisi käy "Jaskan" mökillä pikaisesti lounastauon ohessa tai soittaa "Jaskalle" ja jos tämä henkilö ei kerro minua nähneensä niin paikkaa, jonne olen kertonut viimeksi meneväni, ei tutkita edes poissulkevasti "Jaskan" osuus katoamiseeni.. :shock:
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
häirikkö
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja häirikkö »

Ymmärrän kyllä täysin ettei tuon paikan tutkiminen keskellä talvea, yli puoli vuotta oletetun katoamisen jälkeen, pelkästään tämän kaverin puheiden perusteella olisi ollut järkevää resurssien käyttöä. Tottakai sen olisi voinut thdä lumien sulettua, mutta onko poliisi kertonut varmuudella ettei näin ole tehty..? Ja jos Kimmo tosiaankaan ei ole mökille mennyt ja kuulusteluissa myös poliisi on tähän tulokseen tullut..Mutta itse olen sitä mieltä tämän Kadonneet-jakson katsottuani, että haastateltava poliisi jättää jotenkin rivien välistä ilmaan epäilyksiä "sinikan" ja tämän lähipiirin suhteen. Tuleeko muille samaa mutua? Olisi kiva saada joltain lähempää Kimmon tunteneelta mielipiteitä asiasta.
Kötti
Remington Steele

häirikkö kirjoitti:..Mutta itse olen sitä mieltä tämän Kadonneet-jakson katsottuani, että haastateltava poliisi jättää jotenkin rivien välistä ilmaan epäilyksiä "sinikan" ja tämän lähipiirin suhteen. Tuleeko muille samaa mutua? Olisi kiva saada joltain lähempää Kimmon tunteneelta mielipiteitä asiasta.
Tämä tulee toistona ties monennettako kertaa, mutta Kadonneet-jaksoissa puheenvuoroja ei ole kovinkaan monella ihmisellä, josta syystä katsojille jää hyvin repaleinen vaikutelma (=jokin asia jää epäselväksi jne.).
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Olen ihmetellyt tässä(kin) tapauksessa miksi se on mediassa lähes olemattomalla huomiolla, kuinkahan paljon näitä vastaavia katoamisia oikein on..
Ainoastaan poliisi tv:ssä (varmaan vain sen yhden kerran) on Ojalaa haettu ja paikallisessa lehdessä saattanut pikku uutinen olla ja sen jälkeen asia on unohtunut jälleen kokonaan. Ojalan katoamisesta ei ole kirjoitettu lehdissä riviäkään ohjelman esittämisen jälkeen.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Kötti
Remington Steele

matlockb kirjoitti:Olen ihmetellyt tässä(kin) tapauksessa miksi se on mediassa lähes olemattomalla huomiolla, kuinkahan paljon näitä vastaavia katoamisia oikein on..
Ainoastaan poliisi tv:ssä (varmaan vain sen yhden kerran) on Ojalaa haettu ja paikallisessa lehdessä saattanut pikku uutinen olla ja sen jälkeen asia on unohtunut jälleen kokonaan. Ojalan katoamisesta ei ole kirjoitettu lehdissä riviäkään ohjelman esittämisen jälkeen.
Viime aikoina vanhemmista katoamistapauksista Maarit Haantien tapaus on saanut julkisuutta (hyvä niin), koska hänen katoamisensa mahdollisesti liittyy muihin katoamis-&henkirikostapauksiin. Eli jos Maaritin tapaus ratkeaisi, ratkeaisi varmaan moni muukin rikos.

Jos Kimmon tapaukseen ei liity mitään muuta katoamista, rikosta yms., niin voi olla, että Kimmon (ja monen muunkin kateissa olevan) asia ei etene. Em. johtuu ainakin osittain poliisin resurssipulasta. Ainahan omaisten kannattaisi yrittää herätellä esim. lehdistöä kirjoittamaan asiasta.
Bias
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Bias »

Minulle jäi ohjelmasta kuva, että olisi sijainnut Mikkelissä? Vai lähtikö Kimmo vain jatkamaan matkaa Mikkelin suuntaan?
Kötti kirjoitti:
Eliza kirjoitti: Eikös ko. kesämökki sijainnut Etelä-Savossa? Etelä-Savo on tunnetusti Suomen "virallista" mökkeilyaluetta, ja siellä et taatusti mökkeile yksin, naapureita piisaa melko todennäköisesti!
Mäntyharju taitaa edelleen olla Suomen kesäasukasrikkain kunta, mutta täälläkin on mökkejä järven rannalla, joista ei ole näköyhteyttä naapuriin. Vaikka näköyhteys olisikin, niin naapurit eivät ole välttämättä paikalla.
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Tässä tapauksessa , on siitä , kun katoaminen mitä ilmeisimmin tapahtunut , kulunut jo aikaa puoli vuotta suurinpiirtein. Luulisi , ettei kadonnut ole itse autoaan sen löytöpaikalle ajanut. Toki se voi olla mahdollista.
Olisi ollut suotavaa , että ohjelmassa olisi valotettu enemmän sen mökin sijaintia.
Nyt mahdollinen myöhempi muistijälkiin perustuva havainnointi jää liian suurelle alueelle.
Mikkeliin kuuluvat nykyään mm. Mikkelin maalaiskunta ja Anttola , joissa on mökkejä niin maan perusteellisen paljon. Vuonna 1999 ne olivat omia kuntiaan.
Mutta voidaan sanoa , joissakin yhteyksissä , niitten kuuluneen silloinkin " Mikkeliin ". Sanoohan Peräseinäjoen poikakin lähtevänsä " Hesaan " , kun suuntaa vaikkapa Vantaan Varistoon. :shock:
Suunta on ollut todennäköisesti kuitenkin Ristiinasta pohjoiseen tai koilliseen.
Olisi pitänyt vaan reilusti nimetä se kylä , missä auton on mahdollisesti ajateltu silloin ajelleen.

Anteeksi Pohojanmaa :D Esimerkki tuli , kuten yleensä. Hatusta ja sen pitempään asiaa ajattelematta.
Kötti
Remington Steele

härkä kirjoitti: Olisi pitänyt vaan reilusti nimetä se kylä , missä auton on mahdollisesti ajateltu silloin ajelleen.
AIvan, sillä Kimmon erikoinen auto varmaan huomattiin kyläteillä (jos siellä todellakin ajeli) muiden mökkiläisten ja varsinkin paikallisten toimesta. Ei välttämättä tarvita mökkinaapureiden (jos sellaisia edes on) havaintoa kylillä liikkumisesta, havainnointiin riittävät paikalliset "kyläpoliisit".

Kadonneet-jaksossa kerrottiin, että mökin tutkimiseen yms. ei ryhdytty, sillä oli talvi yms. Ko. jaksosta ei myöskään ilmennyt paikallisten&kesämökkiläisten jututtamista, tehtiinköhän sitä lainkaan?
Kisse
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Kisse »

Olen uusi täällä ja kiinnostuin kovasti tästä tapauksesta.
Pohdiskelin tässä erilaisia mahdollisuuksia. Kimmohan oli rahtari. Onkohan jollakin tietoa, onko esim. toisia rahtareita kuulusteltu? Kuljetusalalla kuitenkin on pienet piirit ja jollakin vois olla jotain sellaista tietoa Kimmosta, josta voisi olla hyötyä.
Mulle tuli aika vahvasti sellainen olo, että tämä olisi itseaiheutettu katoaminen (tietysti en voi varmaksi sanoa). Voisin kuvitella, että rahtari pääsee aika helposti esim ulkomaille siten, ettei vaikkapa viranomaiset saa tietää. Ajattelin siis lähinnä, jos Kimmolla oli joku rahtarikaveri, joka avitti ulkomaille pääsyä (rekassa on helppo piileskellä siten, ettei ulkopuoliset nää). Tässä tapauksessa ei tarvitsisi edes rahaakaan. Ulkomailla voisi hankkia uuden henkilöllisyyden, jos on suhteita. Joku väläytti täällä, että Kimmolla olisi Viroon jotain yhteyksiä? Ja mitä asumiseen tulee, niin yksi mahdollisuus on, että Kimmo tekee kuljetushommia jossain ja asuu firman varikolla silloin kun ei ole ajossa. Olen kuullut tällaisesta tapauksessa ihan Suomessakin, että kuljettaja asui varikolla ja nukkui makuupussissa ja koko omaisuus mahtui reppuun. :)
Niin ja mua kiinnostais kovasti, että missä Kimmon oma kuorma-auto/perävaunu on, jos hän oli yksityisyrittäjä? Ja mitä sille tapahtui?
Mutta kertokaa toki omia mielipiteitänne. :)
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Miksi Kimmo olisi halunnut lähteä ulkomaille elämään tuollaista elämää?
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Kisse
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Kisse »

En tiedä, jos oli jotain, mitä halusi paeta? Esim velkojia tai jotain muuta?
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tän jutun yhteydessä on kovasti puitu tuota Kimmon henkilöautoa, mutta mites sen jakeluauton laita oli? Oliko se Kimmon oma ja kokonaan maksettu, henkilöautohan oli osamaksulla hankittu ja vielä osin maksamatta.
Jos se on ollut oma, olisihan siinä ainakin ollut vielä rahaa kiinni jonkun verran. Jos bisnekset meni persiilleen, sehän ois kannattanut muuttaa rahaksi, jos ei nyt ihan kottero ollut. Ja jos nyt tuntui rahatilanne olevan aivan pystyssä. Tietysti sen jälkeen ei olisi enää voinut tehdä sitä panimoajoakaan, mutta jos hän kerran ei edes halunnut jatkaa enää sellaista stressaavaa elämää.
häirikkö
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja häirikkö »

Jos oli oma auto, niin ei varmaan ainoaa työkalua kannata rahaksi vaihtaa, jos aikoi elämäänsä jatkaa kuten ennenkin. Epäilen että vaikka oli oma firma, niin auto oli kuitenkin esim. panimon omistuksessa.
Vastaa Viestiin