Kuis nyt näin? Onhan meillä paljon muitakin (lapsen)surmaajia vapaalla. Minun mielestäni tämän kyseisen kaverin kohdalla teosta teki erityisen julman vain se, että yksi uhreista oli lapsi ja että uhrit olivat sukua keskenään. Hän ei kuitenkaan esimerkiksi kiduttanut näitä uhrejaan kuten osa muista (vapaalla olevista) suomalaisista tappajista.Talontytär kirjoitti:Nikitan tekojen pahuus ja vääryys ei tee hänestä maamme vaarallisinta tappajaa, mutta hänen kohdallaan on syytä muistaa, että ns. vankilassa sovitettu teko ei sovita hänen osaltaan yhtään mitään, kuten muiden.
Marita Routalammi (s. 1966) ja Juha Valjakkala (myöh. Nikita Bergenström 1965 - 2023) Åmsele 3.7.1988 ym.
Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988
-
Talontytär
- Remington Steele
Tarkoitin juuri tuota, mitä kirjoitit. Olen lopen kyllästynyt, että hänestä tehtiin psykopaatti tai taitaisi tuokin nimike tuoda enemmän vapautta. Kun katsoo rehellisesti tyypin nuoruuden kuvia tapahtuneesta ja miettii, missä se tapahtui, paniikissa, nurkkaan ahdistettuna jne. Minua etoo enemmän nämä oman perheen tappajat jne. Mutta kaikkea sitä näkee...Eliza kirjoitti:Kuis nyt näin? Onhan meillä paljon muitakin (lapsen)surmaajia vapaalla. Minun mielestäni tämän kyseisen kaverin kohdalla teosta teki erityisen julman vain se, että yksi uhreista oli lapsi ja että uhrit olivat sukua keskenään. Hän ei kuitenkaan esimerkiksi kiduttanut näitä uhrejaan kuten osa muista (vapaalla olevista) suomalaisista tappajista.Talontytär kirjoitti:Nikitan tekojen pahuus ja vääryys ei tee hänestä maamme vaarallisinta tappajaa, mutta hänen kohdallaan on syytä muistaa, että ns. vankilassa sovitettu teko ei sovita hänen osaltaan yhtään mitään, kuten muiden.
Optimum et pessimum in homine est lingua.
^ Niinpä. Ei se teko oikeutettu ollut mutta missään tapauksessa Valjakkala ei ole Suomen historian vaarallisin tai julmin henkirikoksen tekijä. Ei itse asiassa mitään sinne päinkään. Pelkästään tänä vuonna on tullut ilmi useita julmempia henkirikoksia. Silti juuri Valjakkala on olevinaan poikkeuksellisen vaarallinen henkilö.
No, tapahtuivat ne murhat sentään Ruotsissa. Onko ruotsalaisen henki arvokkaampi?
No, tapahtuivat ne murhat sentään Ruotsissa. Onko ruotsalaisen henki arvokkaampi?
-
Talontytär
- Remington Steele
Eliza kirjoitti:^ Niinpä. Ei se teko oikeutettu ollut mutta missään tapauksessa Valjakkala ei ole Suomen historian vaarallisin tai julmin henkirikoksen tekijä. Ei itse asiassa mitään sinne päinkään. Pelkästään tänä vuonna on tullut ilmi useita julmempia henkirikoksia. Silti juuri Valjakkala on olevinaan poikkeuksellisen vaarallinen henkilö.
Kyllä se totuus tuossa sinun kysymyksessä kiteytyy. Sanoisin, että koko henkilön aikuisiän puitteissa ei ole edes yritetty antaa minkäänlaisia selviämisen mahdollisuuksia. Sitten vain nyökytellään, kun episodeja tulee ja niitähän tulee.
Joistain ihmisistä ei ole vaan eläjiksi. Ja ei ole yhteiskunnan vika, tosiaankaan. Kyllä tälle on kaikki mahdollinen tehty. Vai vieläkö pitää ymmärtää lisää.
Tarkoitin juuri tuota, mitä kirjoitit. Olen lopen kyllästynyt, että hänestä tehtiin psykopaatti tai taitaisi tuokin nimike tuoda enemmän vapautta. Kun katsoo rehellisesti tyypin nuoruuden kuvia tapahtuneesta ja miettii, missä se tapahtui, paniikissa, nurkkaan ahdistettuna jne. Minua etoo enemmän nämä oman perheen tappajat jne. Mutta kaikkea sitä näkee...[/quote]
Kaikki ihmiset on jossain vaiheessa elämää tavalla tai toisella nurkkaan ahdistettu. Allekirjoittanut myös, ketään ei oo silti tarvinnut tappaa, ei ees lyödä.
Kaikki ihmiset on jossain vaiheessa elämää tavalla tai toisella nurkkaan ahdistettu. Allekirjoittanut myös, ketään ei oo silti tarvinnut tappaa, ei ees lyödä.
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Niin. Mielestäni hän ihan ansaitusti istui pitkään tuomiotaan ja sen lähestyessä loppuaan hänelle tarjottiin koevapautta jonka aikana teki rikoksia (eikös ainakin joku rattituomio tullut?). Senkään jälkeen häntä ei heitetty yhteiskunnan ulkopuolelle vaan melko todennäköisesti hän on ihan samassa asemassa esim sosiaalietuuksien kohdalla kuin kaikki muutkin, hän saa siis vähintään minimitoimeentulon ja sillä tulee tässä maassa toimeen moni muukin. Ja ihan ilman rikoksia.pekkaeric kirjoitti:Joistain ihmisistä ei ole vaan eläjiksi. Ja ei ole yhteiskunnan vika, tosiaankaan. Kyllä tälle on kaikki mahdollinen tehty. Vai vieläkö pitää ymmärtää lisää.
Toki hänellä on iso nimi ja maine rasitteena mutta se on ihan hänen omaa ansiotaan, ei siitä voi yhteiskuntaa syyttää.
-
Talontytär
- Remington Steele
Ei tarvitse, ei todellakaan tarvitse ymmärtää - enää. Kaikista ei ole eläjiksi, mutta yhteiskunta pitää huolen eriarvoisuudesta ja syrjäytymisestä. Katsoisin kuitenkin, että silloin kun vielä olisi voitu tehdä, niin jotain olisi voinut tehdä toisin.pekkaeric kirjoitti:Joistain ihmisistä ei ole vaan eläjiksi. Ja ei ole yhteiskunnan vika, tosiaankaan. Kyllä tälle on kaikki mahdollinen tehty. Vai vieläkö pitää ymmärtää lisää.
Suon hänelle etuisuutensa. Aivan eri asia on, mitä mieltä olen yhteiskunnan tukitoimista, että eläpä nyt kunnolla, kun vihdoin pääset vapaaksi, sillä sehän sujuu helposti. Kaikki vastoinkäymiset oli odotettavissa ja lisää varmaan tulossa. Paljon olisi voitu tehdä alun vuosina, mutta silloin hän oli alinta saastaa.
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Aika (todella) paljon on kiinni myös vangin omasta asenteesta. Toiset pärjää ilman sen kummempia tukitoimia ja toisille ei riitä mikään. Kyse on kuitenkin aina yksilön valinnoista, kyllä Valjakkala tietää mitä saa tai ei saa tehdä lain puitteissa ja tekee sitten itse valitansa.Talontytär kirjoitti:Ei tarvitse, ei todellakaan tarvitse ymmärtää - enää. Kaikista ei ole eläjiksi, mutta yhteiskunta pitää huolen eriarvoisuudesta ja syrjäytymisestä. Katsoisin kuitenkin, että silloin kun vielä olisi voitu tehdä, niin jotain olisi voinut tehdä toisin.pekkaeric kirjoitti:Joistain ihmisistä ei ole vaan eläjiksi. Ja ei ole yhteiskunnan vika, tosiaankaan. Kyllä tälle on kaikki mahdollinen tehty. Vai vieläkö pitää ymmärtää lisää.
Suon hänelle etuisuutensa. Aivan eri asia on, mitä mieltä olen yhteiskunnan tukitoimista, että eläpä nyt kunnolla, kun vihdoin pääset vapaaksi, sillä sehän sujuu helposti. Kaikki vastoinkäymiset oli odotettavissa ja lisää varmaan tulossa. Paljon olisi voitu tehdä alun vuosina, mutta silloin hän oli alinta saastaa.
-
Talontytär
- Remington Steele
Samaa mieltä olen kanssasi, että joku selviää ja joku ei. Varmasti Valjakkala tietää oikean ja väärän, mutta en usko, että noilla sanoilla on sille mitään arvoa. En edes ihmettele. Kun nyt jotenkin selviäisi. Kyllä hän saisi mahtua tähän yhteiskuntaan.nuusku-nella kirjoitti:Talontytär kirjoitti:pekkaeric kirjoitti:Joistain ihmisistä ei ole vaan eläjiksi. Ja ei ole yhteiskunnan vika, tosiaankaan. Kyllä tälle on kaikki mahdollinen tehty. Vai vieläkö pitää ymmärtää lisää.
Aika (todella) paljon on kiinni myös vangin omasta asenteesta. Toiset pärjää ilman sen kummempia tukitoimia ja toisille ei riitä mikään. Kyse on kuitenkin aina yksilön valinnoista, kyllä Valjakkala tietää mitä saa tai ei saa tehdä lain puitteissa ja tekee sitten itse valitansa.
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi
Näin kirjoitin 8.4.2011. Hö, heti alkoi mies touhuamaan.Jack the Ripper kirjoitti:Onko nyt pääteltävä että pitkä vankeus on parantanut Valjakkalan? Ennuste ei ollut niin kauhean hyvä miehen vapautuessa. Tokihan sitä voi elää leppoisasti kotiviiniä tehden ja rahatilanteen salliessa tehdä pistokeikkoja lähikuppilaan taviksia pelottelemaan.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011070 ... 0_uu.shtmlHelsinki yrittää häätää Fouganthinen avovaimon asunnostaan
Perjantai 8.7.2011 klo 18.52
Kolmoissurmaaja Nikiota Fouganthine sytytti tahallisesti tulipalon avovaimonsa asunnossa toukokuussa.
Nikita Fouganthine sytytti palon tahallisesti avopuolisonsa asunnossa.
Helsingin kaupunki hääti kolmoissurmaaja Fouganthinen (ent. Juha Valjakkala) avovaimon Sanna Bergenströmin kaupungin omistamasta asunnosta.
Fouganthine sytytti tulipalon tahallisesti avovaimonsa asunnossaan vanhassa puurunkoisessa talossa Helsingin Vallilassa 13. toukokuuta.
Huoneisto kärsi tulipalossa mittavat vahingot. Makuuhuone paloi käyttökelvottomaksi ja muu huoneisto kärsi pahat nokivahingot. Helsingin kaupungin mukaan asunto on toistaiseksi asumiskelvoton.
Fouganthine myönsi sytyttäneensä palon tahallaan.
Kaupunki purki toukokuun lopussa kolmen kuukauden irtisanomisajalla vuokrasopimuksen, tahallisen asunnon sytyttämisen johdosta. Samalla kaupunki velvoitti naisen muuttamaan asunnosta välittömästi häädön uhalla.
Bergenström kuitenkin riitautti asian ja kaupunki haastoi hänet Helsingin käräjäoikeuteen. Kaupunki vaatii nyt oikeudelta vuokrasopimuksen purkamisen vahvistamista, huoneiston välitöntä luovuttamista ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista.
IL
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
^^ Mihin on maailma menossa kun ei saa rauhassa edes toisten omistamaa asuntoa koittaa polttaa?
Heti ollaan häätämässä ja taas joutuu viaton, pieni ihminen oikeusmurhan kohteeksi.
-
Arlene
- Christopher Lorenzo
Nikita vissiin antanut "hyviä neuvoja". Ja minkälainen tuo nainen oikein on.. Ei sitä taida ihan joka nuusku-nella tuollaisen Nikitan seurassa viihtyä..nuusku-nella kirjoitti:^^ Mihin on maailma menossa kun ei saa rauhassa edes toisten omistamaa asuntoa koittaa polttaa?Heti ollaan häätämässä ja taas joutuu viaton, pieni ihminen oikeusmurhan kohteeksi.
-
nuusku-nella
- Adrian Monk
Kai sentään ymmärsit sarkasmin rivien välistä? (Ei pitäisi olla kovinkaan haastava tehtävä)Arlene kirjoitti:Nikita vissiin antanut "hyviä neuvoja". Ja minkälainen tuo nainen oikein on.. Ei sitä taida ihan joka nuusku-nella tuollaisen Nikitan seurassa viihtyä..nuusku-nella kirjoitti:^^ Mihin on maailma menossa kun ei saa rauhassa edes toisten omistamaa asuntoa koittaa polttaa?Heti ollaan häätämässä ja taas joutuu viaton, pieni ihminen oikeusmurhan kohteeksi.