Norjan terrori-iskut 22.7.2011

Aiheet terrorismista ja terroriryhmistä tänne.
Siru83
Adrian Monk

Re: Terrori-isku Oslon keskustassa?

Viesti Kirjoittaja Siru83 »

Poliisi: Ei selkeitä todisteita toisesta ampujasta nuorisoleirillä

Norjan poliisin mukaan Utöyan saarella ammuskellut mies toimi todennäköisesti yksin.

Poliisi ei ole löytänyt konkreettisia todisteita siitä, että ammuskeluun olisi osallistunut kaksi ihmistä.

Poliisi ei kuitenkaan sulje toisen ampujan mahdollisuutta kokonaan pois. Silminnäkijätietojen mukaan saarella saattoi olla myös toinen ampuja.

Norjassa Utöyan saarella eilen sattuneessa ammuskelussa kuoli ainakin 85 ihmistä.
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... soleirilla

Leirialueen ampumisen uhrien lukumäärä on siis noussut ainakin tuohon 85:een.
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

NRK:n mukaan 4-5 on kateissa. Vielä ei ole varmuutta, kuinka paljon nuoria tarkalleen saarella oli. Määrä voi vielä nousta.
Lukijana
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Lukijana »

Tämä murhaaja oli henkisesti pikkupentu. Valoitan tässä ampujan päänsisäistä eloa:

minä, minä, minä... on oltava minun puolella tai minua vastaan. olen oikeassa, muut väärässä. jotkut ei ansaitse elää koska he ovat eri mieltä kanssani.... he eivät uskoneet että minä olen oikeassa somali-asiassa, he eivät uskoneet sitä yhtä toista juttuakaan, he eivät uskoneet... he paskat... tapanpa heidät.. ajoivat minut tähän kun ajattelevat väärin.. olisivat vain ymmärtäneet niin en tappaisi.. voi heitä, mikseivät he vain tajua?!

Ei kannata edes yrittää ymmärtää (tukea, sympata) murhaajaa. Kukaan ei ajanut häntä tähän.
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

VPY kirjoitti:Vaan kuten sanoin paras rangaistus tälle kusipäälle olisi kun hänen motiivejaan ei koskaan julkistaisi.
Kerrankin olen VPY:n kanssa samaa mieltä. Tyhmä esimerkki, mutta tuli mieleen yksi NCIS-rikostutkijat -sarjan jakso, jossa on sarjamurhaaja, joka hakee teoillaan vain huomiota, kuten selvästi myös tämä tyyppi. Jaksossa edes tyypin henkilöllisyyttä ei julkistettu "mahdollisten terroriyhteyksien" takia, eikä tyyppi siis saanut haluamaansa huomiota. Vaikka toki kiinnostaa minuakin ne syyt, niin voisi olla yleisellä tasolla ajatellen paljon parempi, kun tyyppi pidettäisiin vain vankilassa eikä päästettäisi selittämään medialle tarinoitaan, ettei ihmiset pääsisi ajattelemaan, että tuollainen ihmisten teurastaminen tosiaankin on vain vuoropuhelua poliittisella areenalla.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Talontytär
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Talontytär »

Kyllikki S kirjoitti:
Peräkylän Maigret kirjoitti:Veikkaisin että tekijällä on ollut eniten kytköksiä mielenvikaisuuteen kuin varsinaisesti mihinkään poliittiseen ideologiaan.
Minä taas veikkaan ,että kyseessä on jälleen henkilö jolla todennäköisesti on tai ainakin pitäisi olla Asperger-diagnoosi. Senkin uhalla, että teilataan. Pienellä varauksella tosin, vaikka asia on niin leimaava, että asiasta ei ehkä voida ääneen puhua edes ammatillisissa piireissä.

Mutta mielenkiinnolla jään minäkin seuraamaan mitä tekijän taustoista oikeasti paljastuu.

Toivottavasti tuota ei ole kirjoitettu selvin päin.
Sen verran olen tehnyt töitä tuon ryhmän kanssa, että kirjoitus etoi todella.
Optimum et pessimum in homine est lingua.
dmm
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja dmm »

Iltalehti kirjoitti:Norjan epäillyn joukkosurmaajan motiivi saattoi olla se, ettei hän hyväksynyt Norjan työväenpuolueen nuorisojärjestön poliittista linjaa.

Anders Behring Breivik teki nettikirjoituksissaan hyvin selväksi ajatuksensa kyseisen järjestön linjasta.
- Emme voi hyväksyä, että työväenpuolue tukee tätä rajua "Stoltenberg-jugendia", joka järjestelmällisesti terrorisoi konservatiiveja, Breivik kirjoitti norjalaisella nettikeskustelupalstalla Dagbladet-lehden mukaan.

Oma poliittinen manifesti

Dagbladetin mukaan Breivik julkaisi jopa oman poliittisen manifestin norjalaisella keskustelupalstalla vuonna 2009.

Manifestissa Breivik linjasi tavoitteekseen muun muassa uuden, kulttuurikonservatiivisen lehden perustamisen.

Hän halusi myös viritellä yhteistyötä Norjan kirkon konservatiivisten voimien kanssa.

Lisäksi Breivik halusi kehittää vastavoimia Norjan "marxilaisille organisaatioille".

"Kuin olisi tavannut Hitlerin"

Aftonbladetin mukaan Breivik on myös itse kertonut olleensa mukana ulkomaalaisvastaisen FRP-puolueen (Fremskrittspartiet) toiminnassa vuosina 1999-2006.

Puoluetoveri Jöran Kallmyr sanoo VG-lehden haastattelussa, että hän muistaa Breivikin edustaneen äärimmäistä kantaa maahanmuuttokysymyksissä.

- Voit kuvitella tunteen, miltä tuntuu tavata massamurhaaja. Se on kuin olisi tavannut Hitlerin ennen toista maailmansotaa. Minun on vaikea keksiä sanoja, joilla kuvailisin sitä, mies kertoo VG:n haastattelussa.
"Kyllä me muuten oltaisiin tultu osoittamaan mieltä ja näyttämään kaapin paikka mutta kun satoi ja oli kylmä, ja äidin leipomat pullat oli juuri uunissa"
Nitro
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Nitro »

Voipa olla, että uhriluku nousee vielä yli sataan. Ken tietää..

Tuskinpa tuo tekijän spekuloitu "maahanmuuttokriittisyys" on se päämotiivi. Vasemmiston tulevaisuushan se tässä on haluttu tuhota tappamalla vasemmistonuoria.. Miksei hän sitten olisi samantien mennyt jonnekin maahanmuuttajien vastaanostokeskukseen tappamaan ihmisiä?

En ihaile tekoa, mutta täytyy kyllä sanoa, että teko on aika hemmetin hyvin pystytty suunnittelemaan. Ensiksi räjäytetään pommi, jonka jälkeen esittäydytään poliisina saarella, ja kun suuri ihmislauma menee seuraamaan saarella uutislähetystä tämän tyypin OMASTA teostaan, yllättääkin tämä heidät kesken kaiken toisella veriteolla. Tyyppi pystyi vielä metsissäkin houkuttelemaan ihmisiä ammuttavaksi esittämällä, että poliisi on jo tullut paikalle. Tyypin on täytynyt varata useita kuukausia teon suunnitteluun. Mistä hän on muuten poliisinpuvun saanut?

Tästä taas muuten huomaa, että olipa kyseessä melkein mikä tahansa uskonto (myös kristinusko), ovat ne lähes poikkeuksetta erittäin vaarallisia. Harva ateisti sitä lähtee millekään spree-killing kierrokselle tai mille muullekkaan terrori-teolle, jotain Jokelaa lukuunottamatta.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Saga kirjoitti: Kuulisin mielelläni lisää ajatuksiasi siitä, tarkalleen ottaen millaisia ongelmia tai "kohtaloksi koitumista" voi esim. Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa aiheutua siitä, että on 14-vuotiaana poliittisen puolueen järjestämällä lasten ja nuorten kesäleirillä?

Sanoit että tässä tapauksessa tämä koituikin kohtaloksi, mutta olet nähtävästi ollut tätä mieltä jo ennen Norjan tapahtumia (jotka karmeudestaan huolimatta ovat kuitenkin äärimmäinen harvinaisuus).
Jep, olen ollut tätä mieltä jo ennen näitä tapahtumia.
Poliittiseen ja yhteiskunnalliseen "keskusteluun" ja "kannanottoon" liittyy valitettavan usein väkivaltaa ja muita kyseenalaisia keinoja, joten nuorten pitäminen kaukana sellaisista kuvioista on mielestäni ensisijaisesti turvallisuuskysymys. Toisena (toki pohjoismaisittain myös harvinaisena) esimerkkinä Pride-isku, jonka mainitsinkin jo aiemmin, ja jossa siis loukkaantui myös nuoria/lapsia.

Toinen syy on se, että poliittinen maailma on kaikilta osiltaan voimakkaasti arvolatautunutta, ja kuten tässäkin keskusteluketjussa ja tässä tapauksessa ylipäätään olemme saaneet huomata, moni suhtautuu vastapuoleen äärimmäisellä kiihkolla vain siksi, että kyseessä sattuu olemaan vastapuoli. Jos on esimerkiksi 20-vuotiaana ehtinyt olemaan viitisen vuotta mukana jossakin puoluetoiminnassa, voi vaikuttaa tahtomattaan poliittiselta kiihkoilijalta, vaikka olisikin oikeasti halunnut vain mennä kavereiden perässä kivoille kesäleireille. Tämän lisäksi "väärän" puolueen kannattaminen nuoresta iästä lähtien saattaa nostaa joissakin tilanteissa esimerkiksi työelämässä tien niin sanotusti pystyyn, kuten olen tosielämässä muutamaan kertaan vierestä saanut todistaa.

Kaikella yllämainitulla ei tietenkään ole mitään väliä siinä tapauksessa, jos oikeasti seisoo aatteen takana, eikä joudu tekemiään valintoja sikäli koskaan katumaan. Mutta kun puhutaan alle täysi-ikäisistä nuorista, ei kyse yleensä ole kovinkaan tarkasti harkituista valinnoista. Siksi olisi mielestäni hyvä, että esimerkiksi juuri alle täysi-ikäisten ei olisi edes mahdollista osallistua minkäänlaiseen puoluevetoiseen poliittiseen toimintaan.
VPY kirjoitti:Olen muuten ollut jo pidemmän aikaa sitä mieltä, että kristilliset fundamentalistit ovat paljon pahempi uhka ihmisten hengelle, terveydelle ja vapaudelle kuin fundamentalistimuslimit. Asia nähtiin Bushin toimissa ja tämäkin tapaus vahvisti edelleen käsitystäni.
Samaa mieltä. Siinä missä fundamentalistimuslimit oikeuttavat tekonsa sillä, että luulevat Jumalan suoraan niin määränneen, käyttävät kristityt taas täysin vastaavia keinoja omien poliittisten pyrkimystensä vaivihkaiseen läpirunttaamiseen. En oikein osaa päättää, kumpi on idioottimaisempaa ja sokeampaa. Molemmat osapuolet käyttävät myös pelinappuloidensa kouluttamattomuutta ja aivopesua järjestelmällisesti hyväkseen.

Huolestuttavaa sekin, että korkeastikoulutettu ja länsimaisessa ympäristössä kasvatettu ABB:kin ilmeisesti olettaa koko maailman nyt henkeään pidätellen hiljentyneen kuuntelemaan, mikä suuri ajatus teon takana olikaan. Olen myös sitä mieltä, ettei hän aivan täysin ole tullut ajatelleeksi sitä valtaisaa paskan määrää, jonka hän tekonsa takia tulee vielä läpikäymään.

Jännä muuten, että aamupäivällä tuli ABB:n tunteneilta vielä niitä perinteisiä "se oli mummielestä ihan normaalin olonen!"-kommentteja, mutta nyt hänet rinnastetaan jo Hitlerin kaltaiseksi.
VPY
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja VPY »

Minunkaan ei pitäisi varmaankaan osallistua enempää tähän piripäiden debiilien kakofoniaan ja jostain koko aiheen kannalta irrelevanttiin somali-islami sönkötykseen jossa yksi piríhuru on näkevinään vapaamuurarikaavun natsiuniformuna, käsittämättä sitä että natsithan sulkivat keskitysleiriin ja kaasuttivat juurikin vapaamuurareita.Sekä käsittämättä että muslimit ja arabimaat olivat natsien tukijoita, sekä sodan aikana että sodan jälkeen, sillä juutalaisen vihollinen on aina muslimin ystävä. No eihän sitä apukoulussa kaikkea opi varsinkaan jos on liimapäissään oppitunnit :roll:
Virdon
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Järkyttäväähän se on kun yksi tekijä voi aseiden kanssa tehdä näinkin pahaa jälkeä.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
tj_eme
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Tällaisen suunnitteleminen vaatii enemmän välinpitämättömyyttä ihmishengestä kuin taitoa. Koska heppu on melko "konservatiivi", hän lienee seuraillut kaltaistensa edesottamuksia esim. USA:ssa ja sieltä saa jo suoraan ilman omaa suunnittelua peruskuviota.

Tyyppi on uutisoinnista päätelleen käynyt paikallisen intin. Jokainen jalkaväkialiupseeri osaa jo suunnitella aika häijyjäkin operaatioita. Toki tämä on tekona ihan toista tasoa kuin kännipuukotus, se myönnetään. Muistelen vain, että poliisipäällikkö Tohkanen taisi ensi paniikissa nimittää Auvista ylivertaiseksi neroksi. Se on sellaista suojareaktiota tällaiseen pahuuteen. Ei halua uskoa, että ihminen voisi olla niin paha.

Tekijällä ei aivan välttämättä ollut poliisin univormua, vaan sitä muistattavia siviilivaatteita yhdistettynä luotiliiviin (joita saa ylijäämävarastoista kautta maailman) ja jonkunlainen virkamerkki. Se riittää hämäämään suurimman osan ihmisistä. Olen muuten Suomessa nähnyt järjestäytyneen rikollisuuden liepeillä poliisin lippiksen narikassa, eikä paikalla ollut taatusti yhtään vormumiestä. Eli asu ei välttämätä ollut ihan täysi poliisivormu.
delicatessen
Susikoski

Viesti Kirjoittaja delicatessen »

Peräkylän Maigret kirjoitti:Miksi Norjan poliisi ei likvidoinut kaveria ? Tehotonta toimintaa. Aikainen kohteen eliminointi olisi säästänyt ihmishenkiä. Ei näissä saa aikailla !

Helikopterista otettu kuva, ampuja neliöity:

http://imageshack.us/photo/my-images/60 ... 78835.jpg/
Demokratia osoittaa voimansa pistämällä tekijän oikeuden eteen vastaamaan teoistaan ja istumaan maksimituomion. Uskoisin, että voidaan säätää takautuvasti voimaan tulevia lakeja/laki, jolla voidaan pitää tämä kaveri Rudolf Hessin tapaan kopissa tarpeeksi kauan, jotta hän voi hoitaa homman itse.

Pohjoismainen demokratia (kompromissi, jota parempaa en tunne, ja jota meidän on syytä rakastaa ja ylläpitää kynsin hampain) osoittaa voimansa suojelemalla terroristia ja "toisinajattelijaa" eristämällä hänet hänen oman turvallisuutensa takia. Myös vankeudessa hänet on parasta eristää oman turvallisuutensa takia. Kyllä 21 vuotta eristystä on mun mielestäni aivan riittävä tuomio, ei tässä kannata kuolemantuomion perään huudella, koska sellaista vaativat lähinnä tämän terroristin kaltaiset "ajattelijat". Heidän logiikallaan aselakeja pitäisi lieventää, jotta tuolla saarella lapsilla olisi ollut mukana aseita, joilla he olisivat voineet puolustautua.

Toivottlelen kaikkia ajattelevia ihmisiä huomenna tervetulleeksi kynttilämielenosoitukseen kello 18 Norjan suurlähetystön edustalle pari sataa metriä Agricolan kirkosta etelään eli keskelle Eiraa. Omalta osaltani ajattelen mielenosoituksen teemaksi kaikenlaisen poliittisen fanaattisuuden ja väkivallan vastaisuuden ynnä demokratian ja siihen oleellisesti liittyvien ihmisoikeuksien ja kansalaisvapauksien (en tarkoita vapautta solvata netissä rasistisesti ilman vastuuta omista sanoistaan) sekä pohjoismaisen demokratian puolustamisen. Naapurimaan suru on myös meidän surumme. Ihmiset eri maissa ovat samanlaisia kielestä ja väristä riippumatta.

Olen varmaankin äärimmäisen naiivi ääriliberaali sosiaalidemokratian kannattaja ja kukkahattusetä. Jos näin on, olen mielelläni äärimmäinen demokratian kannattaja :)
Eliza
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eliza »

NiskaLenkki kirjoitti:Vakavimmat psykiatriset sairaudet ovat skitsofrenia ja maanis-depressiivinen sairaus.
Maanisdepressiivisillä on aika paljon aste-eroja sairauden vakavuudessa. On vähän eri asia saada ykköstyypin kun kakkostyypin diagnoosi. Jälkimmäiset selviävät usein ihan kunnialla esimerkiksi työelämässä ja ihmissuhteissa.

Ei se diagnoosi itsessään vaan tilan vakavuus määrää sen miten vakavasta sairaudesta on kysymys. Esimerkiksi autismi saattaa tehdä lähes täysin toimintakyvyttömäksi tai sitten näkyä ulospäin vain lievänä "outoutena".

Ja kyllä, nykylääketiede tunnistaa "narsismin ja psykopatian" sairauksina persoonallisuushäiriöluokituksissa. Narsistinen persoonallisuushäiriö on oikea sairaus kuten myös epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö eli psykopatia.
lepajoki
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja lepajoki »

En kyllä ymmärrä miten tuon kaverin temppu liittyy hänen äärimmäiseen maahanmuutto vihaan?! Siis miksi se kohdistui noihin nuoriin saman maan kansalaisiin?
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

lepajoki kirjoitti:En kyllä ymmärrä miten tuon kaverin temppu liittyy hänen äärimmäiseen maahanmuutto vihaan?! Siis miksi se kohdistui noihin nuoriin saman maan kansalaisiin?
Vaikea sanoa, kun ei ole itseltään vielä (jos koskaan) julkaistuja lausuntoja. Arveluja on, että ampuja oli pettynyt nimenomaan työväenpuolueen tapaan hoitaa maahanmuuttopolitiikkaa. Toisten lähteiden mukaan leirillä olisi ollut myös paljon moku-taustaisia nuoria.

Mutta kyllähän tuo kieltämättä omaan altaaseen kusemiselta haiskahtaa.
Lukittu