Muistaako joku varhemmista artikkeleista, Auerin kuulusteluista tai haastatteluista, että hän olisi kertonut pelänneensä jossain vaiheessa "..sen talven ja seuraavan kevään' surman jälkeen? Tämä on ihan uutta minulle, IL-paperiversio 2.8.2011.
IL, 2.8.2011.. Lahti surmattiin 1. joulukuuta 2006. Auer kertoo pelänneensä sen talven ja seuraavan kevään. Nyt pelkoa ei enää ole. - Jos murhaaja olisi halunnut jäljittää minut, niin hän olisi löytänyt minut. Tuskin tässä enää pelättävää on. Siitä on jo niin paljon aikaa.
Minulle aivan uutta tuo.
----------------
En muista, että AA olisi kertonut pelänneensä sen paremmin omasta kuin lastensakaan puolesta edes surmayönä, koska hän oli yöllisten tapahtumien
(mm, että murhaaja ei välittänyt häkesoitosta, vaikka varmaankin kuuli A:n menevän soittamaan ja puhuvan puhelimeen että joku tappaja on täällä ) perusteella päätellyt, että surmaaja halusi vahingoittaa vain JL:ea. Olen ihmetellyt, että AA ei ole pelännyt että tappaja palaisi, kuten myös sitä, että AA ei ole patistellut poliisia tappajan perään. Samaa on muutama muukin ihmetellyt.
2.12.2006 (ensimmäinen kuulustelu) AA pohti JJ:n kanssa mm, että murhaajalle saattaisi tulla mieleen, että AA voisi hänet tunnistaa (AA kertoi nähneensä murhaajan kasvotusten kaksi kertaa), mutta JJoutsenlahti totesi, että
'"Mä en usko, et teillä on sellasta vaaraa tai riskiä tässä olemassa, koska tota hän nimenomaa, meillä on sellanen käsitys, että hän halus Jukalle aiheuttaa sen pahan.." AA:lle oli kyllä tullut mieleen, että
" et jos se olis ollut hullu, joka olis halunnu tai siis niinko ihan tämmöttet umpimähkäsest, sit se olis meil muillekin halunnu tehdä pahaa".
JJ rauhoitteli että ei, eikä mihinkään 'vaaraan' enää viitattu. Lasten mahdollisista peloista ei puhetta ollut. Lasten terapian Anneli keskytti maaliskuussa 2007, koska niistä oli vain riesaa (vai mikä se sana oli...harmia, turhaa vaivaa tmv) ja lapset olivat olleet äidin kanssa asiasta samaa mieltä
Siis: ei ole ollut syytä pelätä. AA:..
"Et kyl mul on semmonen olotila, et se nimeomaa Jukkaa halus satuttaa."
Lapset olisivat AA:n mielestä saaneet käydä samaa koulua kuin ennenkin
"tän kuukauden loppuun"joulkuun 2006 (AA), ja
"sit me muutetaan Turkuun.. meil ei o mittää syytä jäädä tänne, me mennää sinne mis meiä sukulaiset o..." Niin ja yksi selitys muutolle oli myös se, ettei Jukalla ollut enää töitä Ulvilassa päin.
Molemmat, JJ ja AA, käyttivät toistuvasti sanaa
nimenomaan tähdentäessään ettei murhaaja halunnut pahaa muille kuin JL:lle.
lainaukset ja refer 2.12.2006 kuulustelusta sairaalassa.
PS: Anneli ei myöskään pelottanut laittaa lasta katsomaan 'nääkyykö' siellä takkahuoneessa jotain tai mitään, ei, vaikka tappelun äänet ja mäiskintää kuului vielä häkepuhelun aikana. 6. tai 9.12.2006.. en mUista tarkasti, mutta kuitenkin niissä varhaisimmissa kuulusteluissa AA kertoi näin, siis ennen kuin häntä epäiltiin. Muissakin kuulusteluissa A kertoo samasta katsomaan lähettämisestä ja pahotteli tätä, mutta selitti että olisi ollut parempi ettei olisi tehnyt niin, koska olisi ollut parempi ettei lapsi olisi nähnyt
Jukkaa (?).
joo, etp 155, 9.12.2006:
..Sen mäiskinnän aikana kysyin ax:lta näkyykö jotain..minulla ei ole ax:sta kokoaikaa havaintoa, missä hän on ollut jne.. Lapsen kirkumista A ei muista, lapsi oli A:n mukaan rauhallinen (!) ja jossain vaiheessa oli todennut että hänestä tuli isätön 9-vuotiaana.