Kadonnut Karoliina Kesti, 15v. Tampere -2011

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
japittaja
Hetty Wainthropp

Re: Kadonnut Karoliina Kesti, 15v. Tampere -2011

Viesti Kirjoittaja japittaja »

sepeteus kirjoitti:Kahteen viikkoon ei ole tullut ainuttakaan havaintoa K:sta, oli sitten lähtöpaikka mikä tahansa joten aivan turhaa spekulointia mistä on lähtenyt ja mitä reittiä on ajanut. Se mitä on tapahtunut skoden kolaroinnin jälkeen on paljon tärkeämpi tieto.

Nyt poliisi harkitsee etsintöjen ulottamista Tottijärven suuntaan. Ihan järkevää, mielestäni.
Hyvä Sepe ! Minusta tätä pitäisi pohtia enemmänkin, eikä jauhaa vanhoja ja jo satoja kertoja todettuja asioita !
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Näihin etikettiasioihin. Varmasti kaikkien on helppo kokea sympatiaa Karoliinaa kohtaan. Se että tutustui myös alkoholiin - ehkä kuten usein on 15v on tapana - hieman harkitsemattomasti - ei vähennä meidän ymmärrystämme.

Karoliina voi olla poissa ja silloin toivottavasti se tapahtui ilman kipuja ja tuskaa. Samoin on tilanne jos tyttöparka on päätynyt itsetuhoiseen tunnekuohuun. Toki hän voi olla itsekin halustaan karannut ja onneksi elossa. Tätä on meidän vaikea arvioida, mutta silloinkin hän on kokenut ja kokee suurta hätää.

Mutta niin ovat tuskissaan nyt pojatkin. Heistä tuntuu, että kaikki ajattelevat Karoliinaa heitä katsoessaan. Heistä tuntuu, että ovat syyllisiä siihen, ettei tytöstä pidetty huolta - vakuutti kuka mitä tahansa. Ja vaikka tapahtumien valossa on ihan oikein, että heidän osuutensa tutkitaa ja sitä pohditaan - niin syyttöminäkin ahdistus on heillekin kestämätöntä. Ja tuon syyllisyyden arviointiin meillä ei ole mitään tietoa vaan päinvastoin. poliisi vakuuttaa toisin.

Ja omaiset. Vaikka he eivät hallitse FB-julkisuutta tai poliisin tiedotusohjeita niin he vasta luhistumispisteessä ovatkin. Epätietoisuus painaa ja lisäksi perhe on muutenkin hajallaan vailla mahdollisuutta tai kykyä tukea toisiaan. Ja poistaisiko mikään tuki sitä, että oman läheisen nuoren ihmisen henki uhkaa näyttää valuneen hukkaan tai jopa päättyneen väkivalloin. Ei siihen mitään toimintaohjeita ole saatavissa. Uskon, että nämä päivät ovat kuin synkkää sumua jota he joutuvat kahlaamaan eikä silloin kommentit esim FB:ssa meni aina ihan kohdilleen.

Näin minä uskon, että tässä sitten tahattomasti tölvitään toinen toisiamme vaikka kaikki haluaisivat vain, että Karoliina löytyisi.
LexKing
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja LexKing »

japittaja kirjoitti:Ottaisin poliisina yhteyttä Nokialla/Tampereella olevien suunnistusseurojen puheenjohtajiin/karttavastaaviin. Miksi ? No, siellä suunnistusseuroissa on henkilöitä, jotka tuntevat alueen maastot ja alueet paremmin kuin kukaan muu.
Nämä pitäisi olla poliisilla ihan perusvaihtoehtoina. Tosin en tiedä mitään poliisien käytännöistä kadonneiden etsinnöissä. Mutta luulis nyt etteivät niin sekaisin ole, että ammattilaisia maastotutkinnoissa ei käytettäisi.

Ja tuosta prepaidasiasta mistä kyselin. Itselläkin on prepaid ja tietääkseni sitä ei löydy millään haulla mistään. Ei ainakaan puhelinmyyjät ole kiusanneet n.2v aikana kun se on ollut käytössä. Eli siinä mielessä olisi mahdollista, että sellainen KKlla voisi olla, itse hankittu tai vaikka siltä ihastukselta saatu, joka ei kehtaisi julkisesti asiaa esitellä. Hmm, joo olen salaliittoteorieoiden ystävä, ja ilmeisesti mopo on karannut minultakin.
King For A Day, Fool For A Lifetime.
Pardon
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pardon »

sepeteus kirjoitti:Kahteen viikkoon ei ole tullut ainuttakaan havaintoa K:sta, oli sitten lähtöpaikka mikä tahansa joten aivan turhaa spekulointia mistä on lähtenyt ja mitä reittiä on ajanut. Se mitä on tapahtunut skoden kolaroinnin jälkeen on paljon tärkeämpi tieto.

Nyt poliisi harkitsee etsintöjen ulottamista Tottijärven suuntaan. Ihan järkevää, mielestäni.
Lähtöpaikka on oleellinen ja on ollut koko ajan! Miksi spekuloida eksymisellä, jos ei tiedetä, minkä reitin Karoliina tuntee tai mitä hän on ainakin kerran käyttänyt?

Eksyminen tai kaappaus ovat hyvin erilaisia asioita ja niiden pitäisi vaikuttaa etsintöihin. Jos on vahvat viitteet siitä, että Karoliina olisi kääntynyt Nokiantietä väärään suuntaan, niin silloin hyväksyn eksymisen jollain lailla todennäköiseksi vaihtoehdoksi, vaikkakaan ei ainoaksi. Jos Karoliina taas on ajanut Nokiantietä aivan oikeaan suuntaan, niin silloin kääntyminen Likolammenkadulle ei mielestäni ole mitenkään itsestäänselvästi merkki eksymisestä. Pikemminkin seuraajan karistamisesta.

Tunnut luottavan Poliisin ylivertaiseen päättelykykyyn. Minä olen pysyvästi kyyninen Ulvilan tapauksen tutkinnan jälkeen.
Valhalla
Watson itse

Kertoisitko mihin perustat tiedon, että poliisi tutkii Tottijärven suuntaa. Nimittäin puhelimen matka sinne luulisi tuottavat yhteyden muihinkin soluihin kuin ko mastoon. Ja toisaalta poliisilla on tietoja useista tytön soitoista tai tekstareista illan aikana. Samaten - tosin maallikkona - luulen lukemani perusteella, että teletunnistetiedoista saa summittaisen etäisyyden puhelimeen sen kuittauksesta ( aikaan perustuva ). Silloin, jos näin on - ovat päätyneet etäisyydelle johon etsintäalue kuuluu eikä maston juurelle. Ja vaikka etäisyys ei paljastuisikaan, selvittäisi aiemmat puhelut jotakin tytön liikkeistä mastojen perusteella.
specialhousingunit
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja specialhousingunit »

Poliisi ilmoitti, että on loogista, että ihminen eksyessään pyrkii takaisin sinne mistä on tullut. Kysyn vaan, että mistäs Karoliina sitten on tullut ? Jos havaintoja pyydetään, niin poliisin olis kyllä ilmoitettava tuo lähtöpaikka, että oliko se Villilänsaari vai Villilänniemi. Anteeks maalai...eikun Kuopiolaisuuteni, mutta Poliisi ei kyllä oikein fiksusti nyt tuossa asiassa käyttäydy.
specialhousingunit = SHU = aika paska paikka
Valhalla
Watson itse

Voihan se olla - tämmöinen kiltti oletus - että vaikka poliisi tietään tytön lähtöpaikan, niin ei tiedä reittiä. Jos Karoliina on kääntynyt jo alkuun eri suuntaan kun lähtöpaikka antaisi ymmärtää niin tuon paikan tarkalla julkistamisella ei saavuta mitään. Tyttö on voinut päätyä päätepisteeseensä useita reittejä. Ja poliisi taas ottaa mielellään havainnot vastaan mistä ne ovatkaan ja samaten mielummin itse päättelee nämä eksymis/katoamis -asiat tarkemmat tiedot ja valtuudet omaavana.
japittaja
Hetty Wainthropp

LexKing kirjoitti:
japittaja kirjoitti:Ottaisin poliisina yhteyttä Nokialla/Tampereella olevien suunnistusseurojen puheenjohtajiin/karttavastaaviin. Miksi ? No, siellä suunnistusseuroissa on henkilöitä, jotka tuntevat alueen maastot ja alueet paremmin kuin kukaan muu.
Nämä pitäisi olla poliisilla ihan perusvaihtoehtoina. Tosin en tiedä mitään poliisien käytännöistä kadonneiden etsinnöissä. Mutta luulis nyt etteivät niin sekaisin ole, että ammattilaisia maastotutkinnoissa ei käytettäisi.
Pitäisi ja pitäisi ! Paljon suunnistusasioissa mukana olleena tiedän, että ainakaan Tampereen seudulla näitä maastojen huippuasiantuntijoita ei käytetä riittävästi hyödyksi etsinnöissä. Jos joku kaveri on tehnyt jostain alueesta kartan, on hän viettänyt siellä maastossa satoja tunteja kulkien kyseistä aluetta ristiin rastiin. Hän, jos joku, on sen maastoalueen ja sen seudun paras asiantuntija ja tuntee suot ja mäet sillä alueella, poluista ja teistä nyt puhumattakaan ! Näitä henkilöitä pitää pystyä hyödyntämään juuri tämänkaltaisissa asioissa ja etsinnöissä.
Nokiallakin on ainakin yksi (varmasti useampiakin) tällainen huippukaveri, jonka satun tietämään. Tämä henkilö on lisäksi hyvin taitava suunnistaja ja maastossa liikkuja.
Jane T
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Jane T »

japittaja kirjoitti:Minusta tämä keskustelu jauhaa aivan liikaa kahden viikon takaisessa asiassa. Emme varmaankaan saa siitä tässä lisää tietoa, jos poliisi ei infoa asian tutkinnasta lisää.
Pitäisikö enemmän miettiä sitä, mitä nyt pitäisi tehdä ja mistä etsiä ? Noi katoamispäivän spekut on jo aikas lailla kaluttu ja niistä ei parin vikan päivän aikana oo tullut mitään uutta.
Olen kanssasi samaa mieltä. Tässä casessa on varmaankin, tai tietysti onkin poliisinkin kannalta todella vaikeaa lähteä etsimään jos ei tiedetä mistä etsiä. Henkirikoksenakaan juttua ei vielä voida alkaa tutkia, koska viitteitä henkirikoksesta ei ole, on vaan Karoliinan mystinen katoaminen.Todennäköiset paikat (skootterin läheisyys, Villilänniemi, -saari, -katu, Villilä, lammet, Pyhäjärveäkin tutkittu) on taidettu jo koluta läpikotaisin. Silminnäkijähavaintoja ei tytöstä ole, bilekaverit on kuultu, teletunnistetiedot eivät anna mitään vihiä, paitsi sinne mastoon. En minäkään osaa spekuloida ollenkaan, mitä pitäisi tehdä. Odottaa vaan jotain tietoa.
Täysi mysteeri.
japittaja
Hetty Wainthropp

Jane T kirjoitti:
japittaja kirjoitti:Minusta tämä keskustelu jauhaa aivan liikaa kahden viikon takaisessa asiassa. Emme varmaankaan saa siitä tässä lisää tietoa, jos poliisi ei infoa asian tutkinnasta lisää.
Pitäisikö enemmän miettiä sitä, mitä nyt pitäisi tehdä ja mistä etsiä ? Noi katoamispäivän spekut on jo aikas lailla kaluttu ja niistä ei parin vikan päivän aikana oo tullut mitään uutta.
Olen kanssasi samaa mieltä. Tässä casessa on varmaankin, tai tietysti onkin poliisinkin kannalta todella vaikeaa lähteä etsimään jos ei tiedetä mistä etsiä. Henkirikoksenakaan juttua ei vielä voida alkaa tutkia, koska viitteitä henkirikoksesta ei ole, on vaan Karoliinan mystinen katoaminen.Todennäköiset paikat (skootterin läheisyys, Villilänniemi, -saari, -katu, Villilä, lammet, Pyhäjärveäkin tutkittu) on taidettu jo koluta läpikotaisin. Silminnäkijähavaintoja ei tytöstä ole, bilekaverit on kuultu, teletunnistetiedot eivät anna mitään vihiä, paitsi sinne mastoon. En minäkään osaa spekuloida ollenkaan, mitä pitäisi tehdä. Odottaa vaan jotain tietoa.
Täysi mysteeri.
Telejuttuja tutkitaan koko ajan lisää ja odottelen ja toivon, että antaisivat tutkimuksille uutta suuntaa ja lisää tietoa. Uskon vahvasti itse tähän, että täältäpäin päästään jutussa eteenpäin !
Chili
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Chili »

Puuttuuko Karoliinan löydetyistä tavaroista jotain, joka voisi johdattaa asiassa eteenpäin?

Hän tuli kännissä koululle. Oletettavasti pullo oli mukana skoben boxissa?

Mentiin uimaan; alastiko?
Pardon
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pardon »

Valhalla kirjoitti:Voihan se olla - tämmöinen kiltti oletus - että vaikka poliisi tietään tytön lähtöpaikan, niin ei tiedä reittiä. Jos Karoliina on kääntynyt jo alkuun eri suuntaan kun lähtöpaikka antaisi ymmärtää niin tuon paikan tarkalla julkistamisella ei saavuta mitään. Tyttö on voinut päätyä päätepisteeseensä useita reittejä. Ja poliisi taas ottaa mielellään havainnot vastaan mistä ne ovatkaan ja samaten mielummin itse päättelee nämä eksymis/katoamis -asiat tarkemmat tiedot ja valtuudet omaavana.
Voi olla. Mutta poliisi on kuitenkin itse tuonut esille eksymisen. Se puolestaan on sopinut yhteen lausuman kanssa, että tapahtuman yhteydessä ei epäillä rikosta. Eksyminen kun ei ole rikos.

Minä ajattelen vähemmän kiltisti. Entä jos poliisin ajattelu eksymisestä perustuu huonoon päättelyyn? Tai itsepäiseen pitäytymiseen eksymislinjassa senkin jälkeen, kun tapaus herättää näinkin suurta huomiota ja moni epäilee syystä rikosta?

Miksi poliisi ei samassa yhteydessä sano, että voi olla että Karoliina ei ole eksynyt? Moni on ihmetellyt alusta asti sitä, että miten tyttö voi kadota jäljettömiin. Minä uskon, että Karoliinan ystävien tapaamiset nuorten illassa ja muualla voisivat tuottaa paremmin vihjeitä, jos tapauksesta annettaisiin yksityiskohtaisempia tietoja. Voi olla lohduttavaa puhua eksymisen mahdollisuudesta niin kauan kun eksynyt voi pysyä hengissä. Mutta entä sen jälkeen?

Ainoa konkreettinen tieto, joka antaisi eväitä arvioida eksymistä olisi se, että mistä Karoliina lähti tai mitä reittiä hän oli tullessaan käyttänyt. Jos on mahdollista, että Karoliina palaa ihan oikeaa reittiä, niin silloin eksymisen pitäisi olla vähemmän todennäköistä ja tästä seuraisi myös, että lohduttamisen sijaan nuoret muistelisivat kaikkea mikä voisi kertoa jostain muusta uhkasta.

Joku sanoi täällä, että toivo parasta, varustaudu pahimpaan. Eikö poliisi voisi käyttää noita sanoja? Mitä hyödyttää puhua eksymisestä, jos mikään ei viittaa siihen? Jos taas jokin viittaa siihen, miksi ei katkaista päätä muilta huhuilta ja kerrota mikä siihen viittaa.
berryblue
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja berryblue »

Chili kirjoitti:Puuttuuko Karoliinan löydetyistä tavaroista jotain, joka voisi johdattaa asiassa eteenpäin?

Huh, vihdoinkin tunnus toimii. Olen jo vuosia lueskellut tätä minfoa ja kirjoitellutkin, mutten enää muistanut tunnustani, joten tein uuden, että pääsen kirjoittelemaan.

Tuolla toisaalla joku ihmettelikin jo, ettei mitään mainintaa Karoliinan lompakosta ole ollut. Ei sitä ole mainittu käsilaukun sisältöihinkään. Eikä mainittu olevan mukanaan muuta kuin kännykän.
mätlokki
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja mätlokki »

berryblue kirjoitti:
Chili kirjoitti:Puuttuuko Karoliinan löydetyistä tavaroista jotain, joka voisi johdattaa asiassa eteenpäin?

Huh, vihdoinkin tunnus toimii. Olen jo vuosia lueskellut tätä minfoa ja kirjoitellutkin, mutten enää muistanut tunnustani, joten tein uuden, että pääsen kirjoittelemaan.

Tuolla toisaalla joku ihmettelikin jo, ettei mitään mainintaa Karoliinan lompakosta ole ollut. Ei sitä ole mainittu käsilaukun sisältöihinkään. Eikä mainittu olevan mukanaan muuta kuin kännykän.
Lainaus uutisesta jossa lompakko mainitaan, on ollut täällä muutamaan kertaan, esim tässä: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 65#p408342
Valhalla
Watson itse

Minä ajattelen vähemmän kiltisti. Entä jos poliisin ajattelu eksymisestä perustuu huonoon päättelyyn? Tai itsepäiseen pitäytymiseen eksymislinjassa senkin jälkeen, kun tapaus herättää näinkin suurta huomiota ja moni epäilee syystä rikosta?
Valitettavan totta monesti. Toivottavasti kuitenkin poliisin toiminta perustuu nyt tietoihin joita meillä ei ole. Mutta ymmärrän skeptisyytesi.
Lukittu