Joku pohti tuossa,miksi kuolinilmoitus oli jo niin pian lehdessä, siihen on aika yksiselitteinen ja helppo mahdollisuus, hän on itse sen etukäteen maksanut ja lähettänyt julkaistavaksi. Todella outoa julkisuushakua, jos sitä tämä koko show... onkohan henkilö edes kuollutTepsu kirjoitti:En millään ehdi lukemaan koko ketjua. Alkuun luin kaiken, mutta nyt tahti on liian kova. Olen kuitenkin seurannut kahta Facebook-sivua eli "Karoliina Kesti kadoksissa?" ja "Missä olet Karoliina Kesti?" ja nyt kysyn voisiko teistä joku selventää minulle asiaa henkilön Tapio Sykko (Sykkö?) osalta? Jotain kommentteja on poistettu ym. ja jonkun tiedon mukaan kyseinen henkilö on kuollut kotonaan 12.8. ym. Lisäksi on mainittu näitä Tommi Sykön kirjoituksia (outo kirjoitus 3.8.) ja kuvia... Itse olen varma vain siitä, että profiili Tapio Sykko oli näkyvissä vielä eilen tai toissapäivänä ja profiilikuvassa oli Karoliinan kuva. Seinä ei ollut julkinen, henkilö ei vaikuttanut teiniltä, koska kavereita oli yli 200 ja kaverit näyttivät kolmekymppisiltä työssäkäyviltä noin päällisinpuolin. Kavereissa oli Tommi Sykkö ja nyt hänen profiilikuvansa on eri kuin päivä pari sitten. Onkohan Tapio Sykon profiili poistettu nyt kokonaan koska häntä ei löydy Tommi Sykön kavereista? Jos hän todella olisi kuollut, niin ei kai profiilia näin äkkiä poistettaisi, tuskin se olisi omaisten ensimmäinen murhe. Tiedän useamman kuolleen henkilön, joilla fb-profiili edelleen näkyvissä. Ja vielä, että oliko Tapio Sykon ainoa "synti" käyttää profiilissa Karoliinan kuvaa vai kommentoiko hän myös asiaa jossain? Sain sen käsityksen kun luin noita sivuja kun oli juttua poistetuista kommenteista. Mielestäni ei ole paha asia käyttää hukassa olevan kuvaa, mutta aika creepy skenaario jos Karoliina katoaa 31.7., puhelin lakkaa toimimasta 2.8., Tommin outo päivitys 3.8., Tapiolla Karoliinan kuva profiilissa, Tapio tekee itsarin 12.8. ... Toivon, että Tapio ja Tommi eivät liity millään tavalla tähän asiaan.
Pahoittelen jos asia on täällä jo puitu jollain sivulla tai jos tämä on ihan OT.
Jotenkin juttu haiskahtaa ja kuten täällä on mainittukin, on maasto tosi haastavaa.
Tekisi mieleni osallistua noihin fb-keskusteluihin, mutta pitäisi tehdä joku feikki profiili, olemme kotikulmillani enkä halua vaikeuksia ym.
Kadonnut Karoliina Kesti, 15v. Tampere -2011
-
Patsy is Back
- Armas Tammelin
Re: Kadonnut Karoliina Kesti, 15v. Tampere -2011
Totuus on tarua ihmeellisempää
Ilmeisesti karannut?
-
Jennifer Jareau
- Jack Taylor
Helikopteri pörräilly jo pidemmän aikaa tässä ympärillä ja koko ajan päässä jyskyttää et "Karoliina-Karoliina-Karoliina"... Ja en asu "kuin" apaut 45-50 kilsan päässä siitä missä KK katosi
t. nimimerkki Lievästi vainoharhainen
t. nimimerkki Lievästi vainoharhainen
“Experience: that most brutal of teachers. But you learn, my God do you learn.”
"There are monsters and it's okay to be afraid of them, but it's not okay to let them win and it's not okay to be one."
"There are monsters and it's okay to be afraid of them, but it's not okay to let them win and it's not okay to be one."
Vihdoin ja viimein pääsin kirjautumaan sisään. Olen seurannut tätä ketjua alusta asti ja monta juttua on tullut mieleen. Pakko heittää vähän omakohtaista juttua kehiin.
Olin KK:n ikäinen nuori likka, kiltti ja tunnollinen, hyvä koulussa jnejne. Aloitin peruskoulun jälkeen opiskelut muualla ja kaveripiiri vaihtui osittain. Lähdin ekaa kertaa kavereiden kanssa viikonloppuna liikenteeseen, enkä osannut edes kuvitella alkoholin liittyvän asiaan kunnes tajusin kaikkien olevan kännissä ja minullekin tarjottiin. Totta kai nuori ja kokeilun haluinen meni mukaan porukkaan.
Eli ei se, että on kiltti tarkoita etteikö kokeilisi alkoholia.
Itse myös ilmoitin aina äidilleni jos en ollut tulossa kotiin tms. Mutta kuvittelin pienessä päässäni silloin, että jos menen humalassa kotiin, äiti suuttuu, laittaa nuorisokotiin ja "repii pään irti". Vaikka aina oli ollut (ja on) hyvät välit niin tuollaista kuvittelin. Ehkä KK ei siis juurikaan tämän takia vastannut äitinsä puheluun. (kuten jo aiemminkin aikalailla todettu tässä ketjussa)
Myöhemmin taas kaveripiirin vaihtuessa kävi niin, että lähdimme ihan tuntemattomalle paikkakunnalle ja pääsin jopa baariin alaikäisenä (ei olis pitänyt). Kaverit hävis kuin tuhka tuuleen, nuori likka ympäri päissään yksin tuntemattomalla paikkakunnalla. Kotiin oli matkaa 100km. Kännissä tuntui erittäin fiksulle idealle lähteä kävelemään kotiin, kun kaverit eivät vastanneet puhelimeen. Heti tuli kyytiä tarjoamaan nuori poikaporukka, pää kertoi sen verran etten lähtenyt kyytiin. Kävelin (ties kuinka kauan) ja etenin noin 5km (jälkikäteen katsottuna). Muistan kun ryömin metsän laidassa ja makoilin siellä, ajattelin että jäisin sinne nukkumaan, kun väsytti ja voimat alkoi loppua. En tiedä kauanko olin siellä mutta jatkoin taas matkaa kotiin. Liftasin rekan kyytiin, koska mielsin sen turvalliseksi (jota nyt ei välttämättä ole). Ilman mitään muistikuvia seuraavaksi olen kotipaikkakunnalla ja jään kodista n. 1km päähän. Lähden kävelemään kotiin ja eksyn pieneen metsälänttiin. Luulin oikaisevani sen seuraavan metsän osuuden, mutta olinkin ihan eri paikassa. Siellä meni tunteja, puhelin tipahti kesken puhelun. Pääsin luojan kiitos kotiin, aamulla klo 8. Puhelinta en koskaan löytänyt vaikka sitä käytiin porukalla etsimässä.
Eli tuosta yhteenvetona se, että kännissä outo/pitkäkin tie vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta esim. kävellä kotiin. Puhelin tipahtaa aika herkästi ja eksyä voi vaikka kodin lähellä.
Myös käsilaukku on joskus unohtunut (kuten monella muullakin) myöhemmällä iällä jonnekin, mistä sitä ei koskaan ole löytynyt.
Ite oon spekuloinu tosiaan monia vaihtoehtoja, noi omat nuoruusjutut on ollu osittain pohjana, ja paljon muutakin mitä en tähän nyt ala itsestäni spekuloimaan. Ensin olin varma, että Karo on eksynyt. Nyt oon miettinyt, että olisko joku tuttu voinut hänet siepata? Mennyt hövelinä kyytiin, kun nähnyt tutun auton.
Toinen mikä on vahvana mielessä, että KK ei koskaan ollut tuolla mistä skoba löytyi. Oon jotenkin niin varma, että piskit olis vainun saaneet. Oma läheinen katosi joku vuosi sitten ja lopulta poliisikoira löysi hänet. Ja suuntana oli aikalailla tuntematon, metsää joka puolella... Jotenkin tuntuu, että miksei koirat saa mitään vainua.
Anteeksi jos hermostutin jonkun näillä omilla kertomuksillani...
Olin KK:n ikäinen nuori likka, kiltti ja tunnollinen, hyvä koulussa jnejne. Aloitin peruskoulun jälkeen opiskelut muualla ja kaveripiiri vaihtui osittain. Lähdin ekaa kertaa kavereiden kanssa viikonloppuna liikenteeseen, enkä osannut edes kuvitella alkoholin liittyvän asiaan kunnes tajusin kaikkien olevan kännissä ja minullekin tarjottiin. Totta kai nuori ja kokeilun haluinen meni mukaan porukkaan.
Itse myös ilmoitin aina äidilleni jos en ollut tulossa kotiin tms. Mutta kuvittelin pienessä päässäni silloin, että jos menen humalassa kotiin, äiti suuttuu, laittaa nuorisokotiin ja "repii pään irti". Vaikka aina oli ollut (ja on) hyvät välit niin tuollaista kuvittelin. Ehkä KK ei siis juurikaan tämän takia vastannut äitinsä puheluun. (kuten jo aiemminkin aikalailla todettu tässä ketjussa)
Myöhemmin taas kaveripiirin vaihtuessa kävi niin, että lähdimme ihan tuntemattomalle paikkakunnalle ja pääsin jopa baariin alaikäisenä (ei olis pitänyt). Kaverit hävis kuin tuhka tuuleen, nuori likka ympäri päissään yksin tuntemattomalla paikkakunnalla. Kotiin oli matkaa 100km. Kännissä tuntui erittäin fiksulle idealle lähteä kävelemään kotiin, kun kaverit eivät vastanneet puhelimeen. Heti tuli kyytiä tarjoamaan nuori poikaporukka, pää kertoi sen verran etten lähtenyt kyytiin. Kävelin (ties kuinka kauan) ja etenin noin 5km (jälkikäteen katsottuna). Muistan kun ryömin metsän laidassa ja makoilin siellä, ajattelin että jäisin sinne nukkumaan, kun väsytti ja voimat alkoi loppua. En tiedä kauanko olin siellä mutta jatkoin taas matkaa kotiin. Liftasin rekan kyytiin, koska mielsin sen turvalliseksi (jota nyt ei välttämättä ole). Ilman mitään muistikuvia seuraavaksi olen kotipaikkakunnalla ja jään kodista n. 1km päähän. Lähden kävelemään kotiin ja eksyn pieneen metsälänttiin. Luulin oikaisevani sen seuraavan metsän osuuden, mutta olinkin ihan eri paikassa. Siellä meni tunteja, puhelin tipahti kesken puhelun. Pääsin luojan kiitos kotiin, aamulla klo 8. Puhelinta en koskaan löytänyt vaikka sitä käytiin porukalla etsimässä.
Eli tuosta yhteenvetona se, että kännissä outo/pitkäkin tie vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta esim. kävellä kotiin. Puhelin tipahtaa aika herkästi ja eksyä voi vaikka kodin lähellä.
Myös käsilaukku on joskus unohtunut (kuten monella muullakin) myöhemmällä iällä jonnekin, mistä sitä ei koskaan ole löytynyt.
Ite oon spekuloinu tosiaan monia vaihtoehtoja, noi omat nuoruusjutut on ollu osittain pohjana, ja paljon muutakin mitä en tähän nyt ala itsestäni spekuloimaan. Ensin olin varma, että Karo on eksynyt. Nyt oon miettinyt, että olisko joku tuttu voinut hänet siepata? Mennyt hövelinä kyytiin, kun nähnyt tutun auton.
Toinen mikä on vahvana mielessä, että KK ei koskaan ollut tuolla mistä skoba löytyi. Oon jotenkin niin varma, että piskit olis vainun saaneet. Oma läheinen katosi joku vuosi sitten ja lopulta poliisikoira löysi hänet. Ja suuntana oli aikalailla tuntematon, metsää joka puolella... Jotenkin tuntuu, että miksei koirat saa mitään vainua.
Mä vastaan tuohon vain siitä syystä, että tuotakin pitää jankata, vaikka ei K:n tapaukseen liity.Patsy is Back kirjoitti:
Joku pohti tuossa,miksi kuolinilmoitus oli jo niin pian lehdessä, siihen on aika yksiselitteinen ja helppo mahdollisuus, hän on itse sen etukäteen maksanut ja lähettänyt julkaistavaksi. Todella outoa julkisuushakua, jos sitä tämä koko show... onkohan henkilö edes kuollut
Tuttu kuoli auto-onnettomuudessa nyt sunnuntaina ja eilisen päivän lehdessä oli jo ilmoitus kuolleet-palstalla. Toki tämä onnettomuus sattui n 100 km Vaasasta.
Mä en jaksaisi nähdä vaivaa ihmetellen, miten jonkun henkilön kuolinilmoitus on lehdessä jonkun tietyn ajan jälkeen kuolemasta.
Ja vielä näihin turhiin viesteihin. Huomaan, että monet vanhat lukijat eivät enää kovin innoissaan seuraa ketjua, kuitenkin jotkut näistä laittavat idioottimaisia viestejä tähän ketjuun. Ilmeisesti syystä, että täällä on nyt niin paljon uusia.
Muutaman (2-3) vuoden aikana, kun täällä olen viestejä lukenut olen oppinut tunnistamaan muutamia profiileja, joilla on tällainen käyttäytymismalli.
Se on harmillista, sillä jokainen meistä on joskus kirjoittanut ensimmäisen viestinsä. Toki jokaiseen paikkaan mahtuu aina muutama mätä omena. Mutta ei välttämättä ne uudet kirjoittajat..
Ei me vastasyntynyttäkään tai pientä lasta ala arvostelemaan, että oo hiljaa, ku et tiedä mistään mitään. Tuo nyt oli aika huono vertaus, mutta malttia uusille ja vanhoille. Nokittelu on turhaa.
Kukaan ei ole toistaan parempi ihmisenä.
Niin siis piti sanoo, että tuossa on aika hyvin selvennetty miksi voi ollakin siepattu ja miten voi myös eksyä mihin ja tavarat jää mihin jää, kun on jurrissa, samoin hortoilla "hyvien ideoiden mukaan aivan outoja reittejä.steffy kirjoitti:Vihdoin ja viimein pääsin kirjautumaan sisään. Olen seurannut tätä ketjua alusta asti ja monta juttua on tullut mieleen. Pakko heittää vähän omakohtaista juttua kehiin.
Viimeksi muokannut INES 7, Ke Elo 17, 2011 12:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olisko skootteria kuitenkin kuljettanut joku muu? Eräs mahdollisuus.
Luin sen ihan vaan lehdestä, varmaan joku muukin on lukenut ja maininnut jossain. Linkin laittaisin muuten , mutta iltalehdenfoorumilla on jo yli tuhat sivua älämölöä, minfo häviöllä määrässä, lisäksi on kaksplussan jopa vauvapalstalla tästä.. Missä kaikissa paikoissa sitten lienee, joten ymmärrät etten tuosta sekametelisopasta faktaan johtavaa linkkiä voi antaa tai jos antaisinkin menisi ainakin kolme neljä täyttä vuorokautta kaivaa esiin.. Tietokone aika kun on niin nopeaa (lue. hidasta).janita kirjoitti:Multa on mennyt aivan ohi tämä (ketjun jokaisen viestin olen lukenut). Missä sisko on tällaista kertonut?nihlist kirjoitti:Siskon tietojen mukaan Karoliinalla ei ollut poikaystävää ja uskon siskolla olleen ehkä pikkaisen paremmat tiedot siskostaan kuin äidillään joten asia mitä ilmeisimmin ja lähes sataprosenttista faktaa ettei ollut poikakaveria.
Aloitin aprikointini sanoilla - jos vaikka... Mitähän tuo tarkoitti. Ja mistä tiedät mikä oli vaikuttimena siihen mihin asti Karoliinaa mentiin vastaan? Voisiko olla vaikka yhteinen riparipaikka eikä niinkään se, etteikö olisi osannut hieman pidemmällekin. Ja mistä tiedät poikaystävästä - siskonko kanssa jutellut? "Siskon tietojen mukaan" joo-o, just. Onhan sitä lupa pohtia toisinkin jos vaikka tuokin tieto osoittautuu FB:sta poimituksi. Ja esim tuon Epilän ja Kalkun väliin mahtuu kaikki mainisemasi kaupunginosat; Kalkku -> Tesoma, Rahola, Ristimäki, Kaarila, Epilä. Miksi ei voisi kyseenalaistaa eksymisherkkyyttä jos osoittautuu, että on ajellut Kalkkuun tai oli jopa ko yönä sinne suuntaamassa. Tiedoksi sinulle - muutkin saavat ajatella.nihlist kirjoitti:valhalla se jaksaa vääntää. Tiedoksi se sinulle että, Karoliinaa mentiin vastaan villilästä niinkin kauas kuin epilään karkkuun koululle tai ainakin epilään joten Karoliinalle ainakin epilä on ollut tuttua ja ehkä karkkuukin mikä on siinä vieressä mutta siitä eteenpäin ei eli villilä,villilänsaari,tesoma,kalkku,myllypuron, ynm. nämä seudut outoja. Riittikö?? Sitten väännät tuota kalkun poikaystävä stooria joka ilmeisesti ei ole faktaa. Siskon tietojen mukaan Karoliinalla ei ollut poikaystävää ja uskon siskolla olleen ehkä pikkaisen paremmat tiedot siskostaan kuin äidillään joten asia mitä ilmeisimmin ja lähes sataprosenttista faktaa ettei ollut poikakaveria.Valhalla kirjoitti:Jos vaikka onkin arvioitu ihan pieleen tuo karon paikallistuntemus. Vain Villilä oli oudompi mutta Kalkussa asuvan poikaystävän vuoksi ylemmät seudut hanskassa. Joka tapauksessa jos tieto pitää paikkansa, että urho majailee Kalkussa niin luulisi jonkin verran tienoita sieltä välillä Lentävänniemeen tuntevan.
Ja olikin menossa hallitusti Kalkkuun esim mielensä matkalla muuttaneena.
Joko se lehti päätyi keräysastiaan? Onko mitään muistikuvaa mikä lehti se oli? Mulla on noi IP-lehdet tässä tallessa parin vkon ajalta (paperiversiot), pläräsin niistä kaikki Karoliina-jutut, muttei niissä ainakaan ollut.nihlist kirjoitti:Luin sen ihan vaan lehdestä, varmaan joku muukin on lukenut ja maininnut jossain. Linkin laittaisin muuten , mutta iltalehdenfoorumilla on jo yli tuhat sivua älämölöä, minfo häviöllä määrässä, lisäksi on kaksplussan jopa vauvapalstalla tästä.. Missä kaikissa paikoissa sitten lienee, joten ymmärrät etten tuosta sekametelisopasta faktaan johtavaa linkkiä voi antaa tai jos antaisinkin menisi ainakin kolme neljä täyttä vuorokautta kaivaa esiin.. Tietokone aika kun on niin nopeaa (lue. hidasta).
-
Patsy is Back
- Armas Tammelin
Onko siitä Nokialla päin junan alle kävelleestä jo tietoa, että kukahan oli.

Minäkin oli silloin vuonna kuokka ja kirves aika kiltti ja varovainen tyttö. Kuitenkin ikähaarukassa 15-17 v jouduin monta kertaa tilanteeseen, joissa minua yritettiin pakottaa seksiin. En ollut tavanomaista varomattomampi, mutta muutaman kerran oli tosi tiukka tilanne. Pointti oli tässä vaan se, että tällaisessa tilanteessa henki voi lähteä ihan vahingossakin pakottamisen seurauksena, esim. tukahtumalla. Tämä ei kohdistu välttämättä näihin kolmeen poikaan, mutta kyllähän tuon ikäiset sellaisia kuumakalleja ovat ja välttämättä eivät tajua että ei, tarkoittaa EI!
Minä kun olen ollut siinä uskossa, ettei kukaan ole suoranaisesti kieltänyt poikaystävän olemassaoloa. En myöskään löytänyt mitään pätkää, missä olisi siskoa haastateltu. Ainoat siteeraukset siskon sanomisista on facebookista.janita kirjoitti:Joko se lehti päätyi keräysastiaan? Onko mitään muistikuvaa mikä lehti se oli? Mulla on noi IP-lehdet tässä tallessa parin vkon ajalta (paperiversiot), pläräsin niistä kaikki Karoliina-jutut, muttei niissä ainakaan ollut.nihlist kirjoitti:Luin sen ihan vaan lehdestä, varmaan joku muukin on lukenut ja maininnut jossain. Linkin laittaisin muuten , mutta iltalehdenfoorumilla on jo yli tuhat sivua älämölöä, minfo häviöllä määrässä, lisäksi on kaksplussan jopa vauvapalstalla tästä.. Missä kaikissa paikoissa sitten lienee, joten ymmärrät etten tuosta sekametelisopasta faktaan johtavaa linkkiä voi antaa tai jos antaisinkin menisi ainakin kolme neljä täyttä vuorokautta kaivaa esiin.. Tietokone aika kun on niin nopeaa (lue. hidasta).
-
Patsy is Back
- Armas Tammelin
Aivan ja siksi minusta jokainen mielipide on tärkeä, ei voi suoralta kädeltä tuomita, sinä olet nyt väärässä. Jossain tuolla muilla palstoilla haukutaan ihmisiä trolleiksi, en tiedä mikä meitä vaivaa. Hieman solidaarisuutta.ellmarj83 kirjoitti:Patsy is Back kirjoitti:
Se on harmillista, sillä jokainen meistä on joskus kirjoittanut ensimmäisen viestinsä. Toki jokaiseen paikkaan mahtuu aina muutama mätä omena. Mutta ei välttämättä ne uudet kirjoittajat..
Ei me vastasyntynyttäkään tai pientä lasta ala arvostelemaan, että oo hiljaa, ku et tiedä mistään mitään. Tuo nyt oli aika huono vertaus, mutta malttia uusille ja vanhoille. Nokittelu on turhaa.
Kukaan ei ole toistaan parempi ihmisenä.
Ostin Iltiksen, jotta saisi jotain runkoa. Maikkarilta http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... aatumiseen myös jotain taustaa.
Jos tyttö on karannut, niin sitä seikkaa en pohdi. Hän löytyy ja sillä selvä.
Jos tyttö on kuollut maastoon tavalla tai toisella tapaturmaisesti tai itseänsä vahingoittaen, sekin on aika hedelmätön polku. Tapaturma tai itsemurha, mutta nuo eivät minua erityisemmin kiinnosta. Niihin ei voi vaikuttaa eikä syyllistä löytää.
Kolmantena on henkirikos tai sieppaus. Tämän tien valinta on ristiriitaista. Ei ole esitetty motiivia rikokselle, ei ole ruumista, ei jälkiä väkivallasta tai tunnustuksia. Tämä tie on silti vielä auki, ja kun aikaa kuluu paljon, tämä tutkintalinja on pakko aukaista. Tiedä sitten, onko vielä oikea aika, mutta esim. kotietsintöihin katoaminen ei ehkä vielä anna syytä. Niin omavaltaisesti kuin Suomen poliisi saakin myllätä koteja.
Joitakin pohdintoja siis alkajaisiksi:
Kesti meni poikalauman luo. Oliko hänellä hyvät vai huonot välit äitiinsä tuona päivänä? Oliko hän säntillinen kotieläinten hoitaja? (Jos oli, niin miksei hän lähtenyt hoitamaan eläimiä kotiin, jos niin oli luvannut? Ihmisiin voi vihastua, mutta eläimet yleensä jätetään vihan ulkopuolelle.)
Jos Kesti on karannut, niin miksi hän ei ilmoittaudu, jotta poikalauma pääsisi kuulusteluista pois? - Onko poliisi kuulustellut poikia kunnolla vai onko silkkihanskoja käytetty alaikäisyyden takia? Ettei jäisi huomioimatta Eveliina Lappalainen -tapauksen tavoin lähipiirin tekemiset. Huolellisuutta kuulemisiin ja kuulusteluihin, niin ei tarvitse KRP:n jatkaa myöhemmin. - Kestin luulisi arvostavan poikia, joten hän kai päästäisi pojat vähemmällä, jos tajuaa tuotttavansa karkureissullaan aiheetonta tuskaa.
Miksi Kesti meni poikien luo? Tässä on eräänlainen hierarkia, miksi Kesti oli se, joka kulkee ja vielä yksin. Pojilla oli ehkä jonkinlainen ylempi asema, joka veti Kestiä näiden puoleen. Syy voi olla alkoholi, vetovoimainen ilmapiiri, kovat jutut, fyysisen voiman viehätys tms. - Tasa-arvoisessa kaverisuhteessa kai aika lailla käydään puolin ja toisin kylässä. Alisteisessa ei.
Miksi Kesti lähti 2.30 liikkelle? Vaihtoehtoja oli monta: a) lähteä aikaisemmin, b) nukkua humala pois tai esim. c) soittaa taksi; d) lähteä porukalla saattamaan. Kesti pystyi ajamaan tuon n. kilometrin matkan, joten aivan konttauskunnossa hän ei ollut. Tavaroitakaan hän ei unohtanut poikien luo, vaikka se olisi jotenkin loogista. Unohtihan Kesti kuitenkin tavaransa skootteriin.
Jos skootterilla pystyi ajamaan kilometrin matkan, niin mikä vika siihen tuli, ettei sillä voinut ajaa aidasta (löytökohdasta) eteenpäin? Bensa loppu vai tekninen vika? (Nämä yksityiskohdat ovat usein tärkeitä, kun kokonaisuutta ommellaan kasaan.)
Oliko mopon päällä oksennusta? Verta? - Pahoinvoiva nuori valuttaa usein sylkeä tai oksentaa jossain vaiheessa, jos on kovassa humalassa.
Seurasiko aikaisemmin joku Kestiä, kun hän ja pojat olivat uimarannalla? Seurasiko joku Kestiä, kun hän lähti poikien luota ajamaan?
Mitä poikien luona tapahtui illan aikana? Onko näillä rikostaustaa? Lastensuojeluasiakkaita? Väkivaltaisuutta?
Miksi skootteri hylättiin tuohon paikkaan, mistä se löytyi? - Moottoririkko on ensisijainen epäily. Sitten on epäily, että joku olisi tuonut skootterin tuohon. Mutta eikö sitä olisi voinut piilottaa paljon parempiinkin paikkoihin kuin heti rivitaloasukkaiden näkyville? Löytyyhän metsää läheltä, samoin hiekkakuoppa, eikä paikka ole mikään asfaltti- ja betoniviidakko.
- Kestin on arveltu lähteneen paniikissa metsään. Tuo on siinä mielessä loogista, että hän on kolaroituaan voinut pelätä poliisia, jonka asukkaat hälytäisivät. Tavarat olisi unohdettu skootteriin tämän takia, hätäännyksissä. - Mutta oliko alue hänelle tuttu? Oliko hän tottunut kulkemaan tuollaisissa paikoissa? Miksei hän olisi lähtenyt asfalttitietä poispäin metsästä? Sekava ja paníikissa oleva ihminen kai valitsee usein selkeä reitin, jota pitkin voi kävellä turvallisesti. Pimeä metsä ei tuollaiselta tunnu.
Osasiko Kesti uida hyvin?
+++ Aika hakuammuntaa tämä on näin aluksi, koska taustatietoja on melko niukasti. Poliisi voisi kertoa joitain teknisiä seikkoja, jos kerran rikosta ei vielä epäillä. Sinällään tapaturmaa/itsemurhaa veikkaan todennäköisimmäksi, mutta en sulkisi pois henkirikosta tai karkaamistakaan.
btw. Jokin aika sitten katsoin Beck-sarjan jakson Hiljainen huuto http://www.telvis.fi/filmiopas/elokuvat ... nen+huuto/. Jotenkin tämän Kestin ja elokuvan henkilöiden tilanteet muistuttavat toisiaan. Toinen on faktaa, toinen fiktiota, mutta elämään molemmat perustuvat. - Beckissä (juonipaljastus, varo) kaksi tyttöä löydetään kuolleina, heidän elämänsä on monenkirjavaa kiirastulta, ja lopuksi selviää, että he tekivät yhdessä itsemurhan. Kestin elämässä tuntuu olleen paljon sekavuutta, etsimistä, hylkäämisiä ja ongelmia, joten itsemurhaa ei voi täysin sivuuttaa. Humalassa ihminen kärjistää tilanteita ja tekee harkitsemattomia asioita. - Tämä kappale vain kuriositeettina, joka ei ole todennäköisin Kestin katoamisen syy. Mutta Ilta-Sanomien juttu (tiistai) valottaa Kestin kontekstiä tapahtuma-aikaan kohtalaisesti.
Jos tyttö on karannut, niin sitä seikkaa en pohdi. Hän löytyy ja sillä selvä.
Jos tyttö on kuollut maastoon tavalla tai toisella tapaturmaisesti tai itseänsä vahingoittaen, sekin on aika hedelmätön polku. Tapaturma tai itsemurha, mutta nuo eivät minua erityisemmin kiinnosta. Niihin ei voi vaikuttaa eikä syyllistä löytää.
Kolmantena on henkirikos tai sieppaus. Tämän tien valinta on ristiriitaista. Ei ole esitetty motiivia rikokselle, ei ole ruumista, ei jälkiä väkivallasta tai tunnustuksia. Tämä tie on silti vielä auki, ja kun aikaa kuluu paljon, tämä tutkintalinja on pakko aukaista. Tiedä sitten, onko vielä oikea aika, mutta esim. kotietsintöihin katoaminen ei ehkä vielä anna syytä. Niin omavaltaisesti kuin Suomen poliisi saakin myllätä koteja.
Joitakin pohdintoja siis alkajaisiksi:
Kesti meni poikalauman luo. Oliko hänellä hyvät vai huonot välit äitiinsä tuona päivänä? Oliko hän säntillinen kotieläinten hoitaja? (Jos oli, niin miksei hän lähtenyt hoitamaan eläimiä kotiin, jos niin oli luvannut? Ihmisiin voi vihastua, mutta eläimet yleensä jätetään vihan ulkopuolelle.)
Jos Kesti on karannut, niin miksi hän ei ilmoittaudu, jotta poikalauma pääsisi kuulusteluista pois? - Onko poliisi kuulustellut poikia kunnolla vai onko silkkihanskoja käytetty alaikäisyyden takia? Ettei jäisi huomioimatta Eveliina Lappalainen -tapauksen tavoin lähipiirin tekemiset. Huolellisuutta kuulemisiin ja kuulusteluihin, niin ei tarvitse KRP:n jatkaa myöhemmin. - Kestin luulisi arvostavan poikia, joten hän kai päästäisi pojat vähemmällä, jos tajuaa tuotttavansa karkureissullaan aiheetonta tuskaa.
Miksi Kesti meni poikien luo? Tässä on eräänlainen hierarkia, miksi Kesti oli se, joka kulkee ja vielä yksin. Pojilla oli ehkä jonkinlainen ylempi asema, joka veti Kestiä näiden puoleen. Syy voi olla alkoholi, vetovoimainen ilmapiiri, kovat jutut, fyysisen voiman viehätys tms. - Tasa-arvoisessa kaverisuhteessa kai aika lailla käydään puolin ja toisin kylässä. Alisteisessa ei.
Miksi Kesti lähti 2.30 liikkelle? Vaihtoehtoja oli monta: a) lähteä aikaisemmin, b) nukkua humala pois tai esim. c) soittaa taksi; d) lähteä porukalla saattamaan. Kesti pystyi ajamaan tuon n. kilometrin matkan, joten aivan konttauskunnossa hän ei ollut. Tavaroitakaan hän ei unohtanut poikien luo, vaikka se olisi jotenkin loogista. Unohtihan Kesti kuitenkin tavaransa skootteriin.
Jos skootterilla pystyi ajamaan kilometrin matkan, niin mikä vika siihen tuli, ettei sillä voinut ajaa aidasta (löytökohdasta) eteenpäin? Bensa loppu vai tekninen vika? (Nämä yksityiskohdat ovat usein tärkeitä, kun kokonaisuutta ommellaan kasaan.)
Oliko mopon päällä oksennusta? Verta? - Pahoinvoiva nuori valuttaa usein sylkeä tai oksentaa jossain vaiheessa, jos on kovassa humalassa.
Seurasiko aikaisemmin joku Kestiä, kun hän ja pojat olivat uimarannalla? Seurasiko joku Kestiä, kun hän lähti poikien luota ajamaan?
Mitä poikien luona tapahtui illan aikana? Onko näillä rikostaustaa? Lastensuojeluasiakkaita? Väkivaltaisuutta?
Miksi skootteri hylättiin tuohon paikkaan, mistä se löytyi? - Moottoririkko on ensisijainen epäily. Sitten on epäily, että joku olisi tuonut skootterin tuohon. Mutta eikö sitä olisi voinut piilottaa paljon parempiinkin paikkoihin kuin heti rivitaloasukkaiden näkyville? Löytyyhän metsää läheltä, samoin hiekkakuoppa, eikä paikka ole mikään asfaltti- ja betoniviidakko.
- Kestin on arveltu lähteneen paniikissa metsään. Tuo on siinä mielessä loogista, että hän on kolaroituaan voinut pelätä poliisia, jonka asukkaat hälytäisivät. Tavarat olisi unohdettu skootteriin tämän takia, hätäännyksissä. - Mutta oliko alue hänelle tuttu? Oliko hän tottunut kulkemaan tuollaisissa paikoissa? Miksei hän olisi lähtenyt asfalttitietä poispäin metsästä? Sekava ja paníikissa oleva ihminen kai valitsee usein selkeä reitin, jota pitkin voi kävellä turvallisesti. Pimeä metsä ei tuollaiselta tunnu.
Osasiko Kesti uida hyvin?
+++ Aika hakuammuntaa tämä on näin aluksi, koska taustatietoja on melko niukasti. Poliisi voisi kertoa joitain teknisiä seikkoja, jos kerran rikosta ei vielä epäillä. Sinällään tapaturmaa/itsemurhaa veikkaan todennäköisimmäksi, mutta en sulkisi pois henkirikosta tai karkaamistakaan.
btw. Jokin aika sitten katsoin Beck-sarjan jakson Hiljainen huuto http://www.telvis.fi/filmiopas/elokuvat ... nen+huuto/. Jotenkin tämän Kestin ja elokuvan henkilöiden tilanteet muistuttavat toisiaan. Toinen on faktaa, toinen fiktiota, mutta elämään molemmat perustuvat. - Beckissä (juonipaljastus, varo) kaksi tyttöä löydetään kuolleina, heidän elämänsä on monenkirjavaa kiirastulta, ja lopuksi selviää, että he tekivät yhdessä itsemurhan. Kestin elämässä tuntuu olleen paljon sekavuutta, etsimistä, hylkäämisiä ja ongelmia, joten itsemurhaa ei voi täysin sivuuttaa. Humalassa ihminen kärjistää tilanteita ja tekee harkitsemattomia asioita. - Tämä kappale vain kuriositeettina, joka ei ole todennäköisin Kestin katoamisen syy. Mutta Ilta-Sanomien juttu (tiistai) valottaa Kestin kontekstiä tapahtuma-aikaan kohtalaisesti.