Kadonnut Karoliina Kesti, 15v. Tampere -2011

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Pardon
Jane Marple

Re: Kadonnut Karoliina Kesti, 15v. Tampere -2011

Viesti Kirjoittaja Pardon »

X-tine kirjoitti:
Quellervo kirjoitti:Tämänhetkisten tietojen valossa kannatan näkemystä tapahtuneesta jossa Karoliinaa on lähtenyt seuraamaan auto. Hän kääntyi Likolammentielle yrityksenä eksyttää seuraaja ja jatkaa sieltä tielle jota ei autolla pääse ajamaan. Tien päässä skootteri lähti käsistä ja tyttö heitti kypärän päästään, yritti ehkä juosten karkuun. Seuraaja ehkä sai Karoliinan kiinni ja loppu voikin sitten olla surullinen.
Tunnen tytön joka haja-asutusalueella pyöräillessä huomasi auton seuraavan häntä. Hän karkotti seuraajan ajamalla puolituttujen talon pihaan jossa näki olevan valot päällä.
Muuten hyvä teoria, mutta. Jos olisi edes jonkinmoinen kamppailu käyty, siitä olisi pitänyt jäädä joitain jälkiä. Toivottavasti poliisi otti sormenjäljet kypärästä, skootterista, laukusta... ?
No ei ole enää paljosta kiinni tämän teorian kelpaaminen. Ainoastaan Karoliinan kamppailusta pitäisi olla jälkiä. Uskon, että niitä on ollutkin. Onko peräti poliisi ehtinyt niitä tutkia, en tiedä. Riippuu siitä, minä päivänä ovat availleet tutkintalinjojaan.

Minusta muita jälkiä jo on: tavarat ja skootteri. Jos ääliökännireaktiot jätetään huomiotta, niin miksi arvokas omaisuus jätettäisiin noin? Pahasti loukkaantunut voisi sen tehdä, mutta hänet olisi jo löydetty. Pahasti huumeista sekaisin oleva tai umpikännissä oleva voisi sen tehdä, mutta minusta hänetkin olisi jo löydetty. Eikä hän olisi selvinnyt skootterimatkasta.

Kamppailu menee arvailuksi. Kunpa poliisi olisi ollut heti sunnuntaiaamuna siellä pensselisetineen. Ehkä viimeisten talojen asukkaat ovat nähneet, milloin poliisi tutki aluetta kontallaan ottaen etsien hiuksia, veriläikkiä yms.

Sormenjälkiin en välttämättä usko. Jos ruumista ei tähän päivään mennessä ole löydetty, niin sieppaaja voisi olla hyvinkin suunnitelmallinen. Hanskat nyt on ensimmäinen edellytys.
metatyyppi
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja metatyyppi »

Ottamatta sinänsä kantaa romanien mahdolliseen osuuteen tässä keississä, romanijoukko toki voisi olla "kiinnostunut" nuoresta valkolaistytöstä muustakin syystä kuin ryöstö tai raiskaus mielessään. Nimittäin jos tyttö on omalla päätöksellään lopettanut seurustelun romanipojan kanssa. Tuttavapiirissäni on yksi nainen, joka tuollaisessa tilanteessa joutui suuriin vaikeuksiin, omasta mielestään konkreettiseen hengenvaaraan.
Viimeksi muokannut metatyyppi, Pe Elo 19, 2011 11:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

LexKing kirjoitti: No on siitä se hyöty, että jos muutkin kuin minä ovat postaamatta alkuperäisen viestin laittaneen oikeata nimeä, niin se häipyy näkyvistä.
Joo, olit fiksusti hienopiirteinen tuossa nimen suhteen.
Wilkku
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Wilkku »

Valhalla kirjoitti: Ja selitys FB poistolle:
Ylläpito poistaa julkaisuja vain suojellakseen henkilöitä. Minä lähetän vinkit jotka tänne tulevat poliisille, koska olen yhteydessä heihin. Enkä halua että jos joku jotain näkee niin hän joutuu vaikeuksiin kirjoitettuaan niitä tänne julkiseen verkkoon.
Eli vihje lähti oikotietä poliisille.
Taas minulle tulee hyvin omituinen olo tämän Fb-ryhmän tavoitteista. Jotenkin minusta on ihmeellistä, että vihjeet "pitäisi" mennä yhden ihmisen kautta. Mistä sitä tietää mitkä vihjeet sitä oikeasti päätyvät poliisille ja mitkä eivät... Selkäpiitä karmii jotenkin vain tuommoinen hyssyttely ja sensuuri (ihan kuin ihmiset eivät olisi itse vastuussa kirjoituksistaan sosiaalisessa mediassa), en vain voi tälle mitään. :oops:

Ihmettelen myös muiden joukossa miksi näitä vihjeitä ei pyydetty heti. Omituisemmaksi muuttuu koko soppa päivä päivältä.
"Jos tyrii tyrimisen niin onko se sitten voittamista..."
MEG
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja MEG »

Quellervo kirjoitti:Tämänhetkisten tietojen valossa kannatan näkemystä tapahtuneesta jossa Karoliinaa on lähtenyt seuraamaan auto. Hän kääntyi Likolammentielle yrityksenä eksyttää seuraaja ja jatkaa sieltä tielle jota ei autolla pääse ajamaan. Tien päässä skootteri lähti käsistä ja tyttö heitti kypärän päästään, yritti ehkä juosten karkuun. Seuraaja ehkä sai Karoliinan kiinni ja loppu voikin sitten olla surullinen.
Auton olisi pitänyt lähteä seuraamaan jo hyvin alkumatkasta, jotta Karoliina olisi ehtinyt sen huomaamaan ja kääntymään sivutielle.
Luulen että Karoliina on menehtynyt yöllä kylmyyteen muutaman kilometrin päässä skootterista. Ajatusvaikeuksia kyllä riittää. Miksi oli jättänyt Skootterin y.m tavaransa, miksei kutsunut puhelimella ketään hakemaan?
Susihukka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Susihukka »

Quellervo kirjoitti: Skootteristi ei välttämättä ollut Karoliina.
Niinpä.
Mitä enemmän asiaa on miettinyt, sen enemmän vaihtoehtoja tuntuu syntyvän. Kuten moni muukin on todennut,Karoliina voi olla melko kaukana.
Minua kyllä edelleen kiinnostaisi tietää, paljonko skootterissa oli bensaa jäljellä / onko huoltoasemien valvontakameroita käyty läpi / olisiko mahdollista saada selville, paljonko skootterilla oli ajettu. Minusta sillä on merkitystä, jos saataisiin selville, onko sinä yönä ajettu 80 vai 8 kilometriä.
Kuva
LexKing
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja LexKing »

Wilkku kirjoitti:
Ylläpito poistaa julkaisuja vain suojellakseen henkilöitä. Minä lähetän vinkit jotka tänne tulevat poliisille, koska olen yhteydessä heihin. Enkä halua että jos joku jotain näkee niin hän joutuu vaikeuksiin kirjoitettuaan niitä tänne julkiseen verkkoon.
Taas minulle tulee hyvin omituinen olo tämän Fb-ryhmän tavoitteista. Jotenkin minusta on ihmeellistä, että vihjeet "pitäisi" mennä yhden ihmisen kautta. Mistä sitä tietää mitkä vihjeet sitä oikeasti päätyvät poliisille ja mitkä eivät... Selkäpiitä karmii jotenkin vain tuommoinen hyssyttely ja sensuuri (ihan kuin ihmiset eivät olisi itse vastuussa kirjoituksistaan sosiaalisessa mediassa), en vain voi tälle mitään. :oops:

Ihmettelen myös muiden joukossa miksi näitä vihjeitä ei pyydetty heti. Omituisemmaksi muuttuu koko soppa päivä päivältä.
Sen mitä minä ymmärsin, syy poistoon oli se, että halutaan myös suojella mahdollisia silminnäkijöitä. Kaukaahan se on haettu, mutta kuinka moni olisi halukas jos henkirikos olisi tapahtunut, poliisi ei tiedä kuka mitä missä häh?!? ja sinä omalla nimelläsi ajattelematta kerrot julkisessa paikassa tietäväsi jotain. Joo kaikki ketkä on tappaneet jonkun, ei varmaankaan lähtisi jahtaamaan silminnäkijöitä, mutta ei varmaankaan kannata antaa siihen helppoa mahdollisuuttakaan, ihan henkilön oman turvallisuuden vuoksi. Vaikka olisi trolli, kertoisi nähneensä varmasti jotain ratkaisevaa, niin uskottavasti, että esim tuollaisessa ryhmässä mukana oleva tekijä saisi tietää asian. Riittävän hullu ja epätoivoinen nimi->numerotiedustelu->jos ei salainen niin osoite on selvillä. Tästä syystä niitä poistetaan, mutta mitään vihjeitä ei valikoida, ylläpitäjällä on suora numero ja email tapauksen tutkintaan jonne vinkki lähtee. Ainakin sanoi niin ja sanoi lähettävänsä kaikki.
King For A Day, Fool For A Lifetime.
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Mulla on sellainen muistikuva, että poliisi on ilmoittanut että tuolla seudulla ei ole valvontakameroita.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Wilkku kirjoitti:

Minä ymmärsin jos ko seinälle tulee nimellä annettu varteenotettava vihje ihan kerrotuna, niin antajan henkilöllisyyttä suojellen tuo ylläpitotäti sen poistaa ja jatkaa poliisille hieman suoremmalla sähköpostiosoitteella. Varmaan poliisi sitten soittelee ja selvittää havaintoa. Mistä sitä tietää koskaan kuinka tärkeä vihje onkaan ja tietenkin väärässä paikassa fb:ssa seisomassa. Useimmat kuitenkin soittanevat poliisille mutta tämäkin arkaili ja kertoi seinällä havainnostaa kun uteliaat kerran kysy.
Kateellinen
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Kateellinen »

Yhdestä kokemuksestani olen huomannut, että 15-vuotiaat on erittäin helppo "aivopestä" varsinkin iltapäivälehtiä vastaan. Siis niin, että aikuiset sanovat, että lehdet olisivat ikään kuin nuoria, syyttömiä ihmisiä vastaan. Tällä siis aikuiset ovat saaneet huomion pois itsestään kun muistuttavat miten väärin uutisointi on nuoria kohtaan. Tätä sitten nuoretkin toistavat eivätkä suostu kertomaan mitään, vaikka eivät olekaan syyllisiä mitenkään.

Minulle tuli sellainen vaikutelma, että Karoliinan isään olisi suhtauduttu jotenkin ylimielisesti facebook-ryhmässäkin, mutta on varmaan omaa kuvitteluani. Tarkoitan siis sitä kun hän sanoi, että hänelle oli ilmoitettu tekstiviestillä, että puuttuu enää 30 minuuttia illan tapahtumista. Ahdistava juttu kyllä kun ei voi tietää onko vainoharhainen vai ei.

Tuosta moottoritielle pysähtyneestä autosta. Mitä syitä voi olla pysähtyä? Ehkä jokin tärkeä puhelu, johon vastattuaan pitää kirjoittaa jotain ylös... Ei kyllä hirveästi tule mitään mieleen. Tosin eihän poliisi mitään vihjeitä erityisesti siitä autosta ole pyytänytkään?
LexKing
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja LexKing »

Tämän nuoren henkilön epäröinti on ihan ymmärrettävää, nykymaailmassa kun poliisille tietojansa kertovat ovat vasikoita ja siis naurettavia ihmisiä. Selvästi halusi vahvistuksen sille, että asia kannattaa kertoa eteenpäin, eikä kukaan pidä häntä siksi tyhmänä. ja siksi siis niitä poliisin vihjenumeroita ryhmästä kysyi. Ilmeisesti omista kavereistaan ei ollut riittävästi tukea asian ilmoittamiseksi saanut, kun kerran jo pari viikkoa sitten oli omalla seinällään havainnostaan maininnut?
King For A Day, Fool For A Lifetime.
janari
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja janari »

Toki 15-vuotiaalla pojalla mielikuvitus voi laukata aika villisti tällaisessa tilanteessa ja yhtäkkiä kärpäsestä tulee härkänen. Toki kaikki pienimmätkin vihjeet kannattaa tutkia ruohonjuuritasolta alkaen.
Pardon
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Pardon »

Teleksi kirjoitti:Mä en jaksa uskoa tuohon teoriaan, että olisi seurattu ja karoliina olisi kääntynyt hämäykseksi likolamminkadulle josta hänet olisi napattu. Kaksi syytä: hän olisi siis nokiantiellä jo epäillyt että häntä seurataan. sitten kun hän kääntyy likolamminkadulle ja epäilyttävä auto kääntyy perässä, niin siinä olisi jo paniikki valmiina. Vaikea uskoa, että tässä tilanteessa Karoliina olisi saatu kaapattua autoon ilman että Karoliina olisi huutanut kuin syötävä ja tapellut vastaan - ja taas vaikea uskoa, että tätä ei olisi kuultu asuntoihin kesäyönä, jolloin ikkunat olivat varmaankin auki. Jos hän on siinä skootterin lähellä noussut kyytiin, hänen on pitänyt nousta luottavaisin mielin kun kaikki on tapahtunut niin vähin äänin ja vähäeleisesti. Toiseksi, jos hänestä on oletettu havainto "menossa väärään suuntaan" niin miksi hän olisi vetänyt uparit ja kääntynyt sitten vielä Likolamminkadulle.
Mä en ole ajatellut, että seuraaja ajaisi ihan kiinni ja kääntyisi mukana. Voisi jopa jatkaa ensin ohi ja tulla sitten takaisin ja ylös. Tai ilmaissut epäilyttävyytensä niin, että on tullut vastaan mutta sitten kääntynyt. Tästä voi olla epätietoisuuttakin. Että Karoliina ei ole varma, onko tuo perässä ajava auto sama kuin joka ajoi äsken vastaan. Tai että auto ajaisi melkein kiinni skootteriin vain kerran ja jättäytyisi sitten taakse. Tässä tilanteessa Karoliina päättäisi kääntyä sivutielle.

Skootteristi ajaisi minusta sen verran pidemmälle, että ei olisi ainakaan Nokiantieltä nähtävissä. Mutta ei silloin myöskään itse näkisi sinne. Ei varmaan aikoisi ihan heti palata, vaikka hämäys olisi onnistunut. Kenties soittaisi apua tai vaan odottelisi.

Mutta sitten skootteristi näkisi/kuulisi auton tulevan ylös katua. Sama vai eri auto? Voi olla, että skootteri on hetkeksi sammutettu, jotta on voinut kuulostella tien ääniä ja että skootterin valoja ei näkyisi. Kun auton ääni kuuluu, niin skootteri uudestaan käyntiin. Riippuen vähän seuraavasta autosta, voi olla, että se ei edelleenkään olisi varmasti tunnistettava. Paku olisi. Joku muu malli välttämättä ei. Väriä ei näe, vain valot.

En sano, että juuri näin se tapahtuu. Mutta ehdotan, että tuo kääntyminen olisi turvatoimenpide, jota Karoliina pitäisi melko varmana. Nyt sitten kun hän kuulisi auton tulevan, hän olisi epätietoinen, että onko se kyseinen auto vai ei. Ehkä Nokiantiellä ollut auto loittoni jo kerran ja sitten kuului ääni, että tulee auto toisesta suunnasta ja se on tämä Likolamminkadulle kääntynyt auto.

Epätietoisuus tekisi minusta sen, että Karoliina ei tässä vaiheessa huuda tai tee mitä tahansa. Vasta tien yläpäässä, umpikujassa, joka jalmari1:n mukaan ei ole umpikuja, Karoliina tekisi valinnan ajaa pihaan.

Ei tällainen kaappaus miltään helpolta tempulta kuulosta enkä yritä tehdä siitä sellaista. Mutta jos auto tulee rauhassa perässä, niin olisi siinä Karoliinalla kynnystä mennä heti jonkun talon pihaan ja huutaa apua. Autohan voi olla tulossa sille kadulle. Karoliina ei tiedä, miten paljon siellä on taloja. Kun poikkikatukin näkyy eli kyseessä voisi olla asuntoalue.

Siksi paniikki tiivistyisi minusta vasta tien päässä.
Rosi
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Rosi »

Uutena ja lähes koko ketju läpi lukeneena sekä jonkinnäköisen etsintäkokemuksen omaavana ihmetyttää muutama asia.
- Onko jollain pystytty varmistamaan että skootterissa on ollut joku kyydissä kun se on kaatunut ja onko se vaan esimerkiksi työnnetty mäkeä alas. Onko kypärä ja muut tarvikkeet ollu siten että on oletettavaa että karo tai joku muu olisi niitä siirtänyt kaatumisen jälkeen. Mistä poliisilla oli niin vankka käsitys että karo oli itse lähtenyt hoipertelemaan johonkin suuntaan.
Se tuntuu jo kokemukseni perusteella varmalta että karo ei ole kilometrin säteellä skootterin löytöpaikalta koska hänet olisi jo löydetty koska niin paljon on etsitty. Puhelimesta kiinnostaa tietää että mistä muualta (tien varrelta) se ottaa yhteyttä sinne tottijärvelle.

Oma arvaukseni kuuluu että joku on jotenkin pysäyttänyt karon matkalla kotiin ja sieltä raahannut hänet autoon. Siitä skootteri on kuljetettu syrjään ja työnnetty tähän mäkeen josta se on itte valunut pihaan ja kaatunut. Tramboliinin ääni on ollut tyhjäkäynnillä käyvä skootteri ennen kun se on sammunut. Itte tyttö on joutunut näiden ilkimysten mukaan jotka pian on löytänyt tytön puhelimen ja heittänyt sen ojaan. (puhelin on äänettömänä ja ottaa yhteyttä tottijärveen)

Poliisin toiminnassa ihmetyttää että miksi he ovat itsestään niin varmoja että eivät esimerkiksi 2 viikkoa sitten pyytänyt alueella liikkuneita ilmoittautumaan. Voisi olla helpompaa selvittää tapahtumat kun olisi lista mahdollisista silminnäijöistä.

Joku voisi valistaa mikä henkilö tämä on joka omistaa asunnon jossa nuoret vietti iltaa.

muitten nuorien osallisuuteen suoranaiseen katoamiseen en usko. Heidän sekavat selitykset johtuvat laittomasta alkoholista (huumeista, mahdollisesta muusta toiminnasta joka ei kestä päivänvaloa jne.)

Olisi ehkä kannattanut tutkia oletettu reitti että löytyykö jostain tien penkalta kamppailun jälkiä ja ehkä jopa puhelin
trash
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja trash »

Pardon kirjoitti:Vasta tien yläpäässä, umpikujassa, joka jalmari1:n mukaan ei ole umpikuja
Skootteri löyty punasen pallukan kohdalta http://img16.imageshack.us/img16/9118/rei1.png
Lukittu