kukkuu kirjoitti:
Koitetaan Sariola-styleä.

(ei pahalla)
Sepon ja Irmelin, kummankin, löytöpaikka oli puolisen metriä sivussa Nilsin kertomista nukkumasijainneista. Siis aivan outo homma. Näyttäisi jopa siltä, että siirtymä olisi tapahtunut ulkopuolisen toimesta. Eihän se varmaa ole. Epäilen niin.
Poliisien mukaan Seppo olisi kuollut nukkumapaikalleen. Onpa hän ollut ovela. Painovoimaa uhmaten nukkunut seinällä. .....
Kun hyökkäys on alkanut, on SB voinut yrittää ylös, ja koko teltta on voinut kaatua niemen kärjen puoleiselle sivulleen. Toinen selitys on sellainen, että kun 4 nuorta nukkuu ahtaassa paikassa kuin sardiinit purkissa, niin he eivät ole kuin sardiinit purkissa, vaan voivat liikkua vaikkapa toistensa ylitse ja paikka voi vaihtua. Nukkuvakin liikkuu. Ovat voineet vaihtua pojat reunoihin ja tytöt keskelle, täysin mahdollista, ovat voineet jopa sopia niin sitten myöhemmin. NG ei vain muista. En siis pane painoa sille mitä NG kertoo nukkumapaikoista. Hän on voinut osan tiedoista unohtaa, niinkuin monia muitakin asioita. Unohtaminen voi hyvin ulottua aikaan ennen päähän osuneita iskuja. Sen olen nähnyt käytännössä, että niin voi tapahtua. Aivot on niin omituinen elin. Aikaisemminkin tapahtunutta voi kadota muistista pelkän päähän osuneen iskun vaikutuksesta.
Olen jonkin verran epäillyt lintupoikien kertomusta. Epäilen, että he eivät menneet kovin lähelle telttaa. Katselivat melko kaukaa. Epäilen myös, että näkivätkö he mitään rantaan kätkeytyjää. Jospa he keksivät sen ikäänkuin tueksi, että onhan siellä ollut joku tekijä, eikä tekijä voi olla toinen lintupojista. Siitä huolimatta, että he eivät itse olleet sekaantuneet juttuun, mutta pelkäsivät, että heitä syytetään asiasta kuitenkin. Tämä on vain teoriaa. Mikä lienee totuus.
Sekin vaihtoehto on olemassa, että lintupojat itse olivat sekaantuneet juttuun, ja sepittivät tarinan rantaan kätkeytyvästä miehestä omaksi tuekseen. Siinä tapauksessa OK:n näkemä mies saattoi olla juuri HS, joka on niihin aikoihin kävellyt siitä ohitse. KH oli silloin muualla, niin - mitä tekemässä? Ja HS olisi näyttäytynyt tahallaan, että he muka menivät siitä ohi, vaikka jäivätkin paikalle sotkemaan jälkiä. Tämäkin on vain teoreettinen pohdinta. En tiedä mikä vaihtoehto on tapahtunut käytännössä. Huomataan, että on useita vaihtoehtoja.
Käräjäoikeus on vain pitänyt OK:n ja lintupoikien todistuksia luotettavina. Saattavathan ne pitääkin paikkansa, kuka tietää.