Hovimestari kirjoitti:
Olet aloitteleva sarjamurhaaja, ja koska haluat hieman haastetta valitset kohteiksesi skootterilla liikkuvia tyttöjä (et esim. baarista aamuyöllä kotiin hoipertelevia metsän kautta oikaisijoita). Seuraat yhtä tyttöä jonkin matkaa, kun huomaat että tyttö kääntyy pihaan, parkkeeraa skootterin ja juoksee sisään. Mitä teet?
a. Jatkan matkaani suorilta kuin mitään ei olisi tapahtunut ja etsin paremman kohteen. Tyttö ei saa kuin karkeat tuntomerkit autosta, eikä seuraamiseen edes usko kukaan.
b. Pysähdyn, nousen autosta ja tuijotan tyttöä pitkään. Kuka tahansa ikkunasta ulos vilkaiseva saa tarkat tuntomerkit minusta ja autostani ja saattaapa poliisitkin olla soitettu, mutta se on sen arvoista koska saan paremman käsityksen tytöstä, skootterista ja asuinpaikastaan seuraavaa yritystä silmälläpitäen.
B. Tyttö on tullut jostain risteyksestä syöksyllä auton eteen katsomatta yhtään ympärilleen, kuskilla menee hermo ja päättää käydä sanomassa suorat sanat. Tyttö kuitenkin ehtii porraskäytävään ennen kuin kuski saa tilaisuutta huutaa ilmoille närkästystään.
Isäni ajelee työnsä puolesta silloin tällöin yöaikaan ja melkeinpä joka kerralta löytyy joku mopo- tai skootterisyöksy. Ja näkeehän noita päivälläkin.
Muutamia huomioita ja teorioita viimeisistä parista sadasta sivusta:
Skootterin paikka jaksaa ihmetyttää. Mitäs jos aiemmin lähteneet pojat, tai toinen heistä, tosiaan päätti tehdä Karolle pienen jekun. He todennäköisesti alueen tuntevina tietävät tästä mopoilijoita vihaavasta talonmiehestä, joten mikäs sen hassumpaa kuin viedä skootteri juuri kyseisen talon pihaan. Skootteri lähtee käsistä, mutta sehän on vielä parempi: voi vaan kuvitella kuinka raivoissaan talonmies aamulla on. Ja Karolle terveellinen pieni opetus siitä miten juodaan silloin kun ollaan skootterilla liikenteessä. Kukaan ei tykkää kaverista joka juo itseltään jalat alta, etenkään kun kaikki ovat alaikäisiä ja jokaisen pitää huolehtia siitä että on itse nukkumassa kotona tai kaverin luona sopivaan aikaan jäämättä kiinni omasta juomisestaan. Ei se niin paljoa ärsytä että ihan tappoon ryhdytään mutta pientä tökkäisyä saattaa kavereiden mielestä vaatia.
Sitten puhelimesta. Jos Karoliina joutui kävellessään kaapatuksi niin puhelin on voitu heittää Nokiantien varteen, siellähän oli paikkoja joista tuli yhteys Tottijärven mastoon. Crashtestdummy ei saanut selkoa metallinpaljastimella bussipysäkin ympäristöstä koska roinaa oli niin paljon että paljastin piippasi koko ajan. Jos taas kyseessä onkin kaappaus, ja skootterin on tuonut paikalle tuo kaappari, niin puhelin olisi voinut olla skootterin kotelossa. Sieltä se olisi heitetty lähimaastoon jolloin Karoliina ei ole välttämättä ollut lähelläkään skootterin löytöpaikkaa.
Poikien käyttäytymisestä. Ja ehkä vähän muidenkin. Pitää muistaa että nuoria katoaa ihan jatkuvasti ja useimmat löytyvät jonkun kaverin luota muutaman päivän sisällä. Pojat ovat voineet ajatella että Karo haluaa vähän piileskellä, eivätkä ole pitäneet katoamista mitenkään hälyyttävänä alkuun. Siitä ehkä tuokin FB päivitys sunnuntai-iltana: sisko soittelee paniikissa ympäriinsä, skootteri löytyy vähän kummallisesti ja poikia alkaa mietityttää. Poikien seurassa oleminen ei minua ihmetytä, tyttöpuolisilla kavereilla on saattaneet olla vanhemmat kotona ja kotiintuloajat sen mukaiset. Karolla vaikuttaa olleen irtiottofiilikset päällä, ja siinä tilanteessa mennään eikä meinata.
Humalasta ja selviämisestä sen verran että alkoholiin tottumaton teini voi tulla vahvaan humalaan todella pienestä alkoholimäärästä -mutta myös selviää humalasta nopeasti. Tämä ihan omista kokemuksista, olin aikoinaan selviämisasemalla töissä. Tunti, pari ilman alkoholia niin asemalle tuotu kaatokänninen teini olikin jo täysin selvän oloinen.
Sitruunaliköörihän on aivan karseaa evästä sellaisenaan, tai ainakin italialainen Limoncello on. Todennäköisesti se on asunnonomistajan, tai joku teineistä otti sen vanhempiensa kaapista. Sain kerran sitä tuliaisena, maistoin, ja heitin menemään kun se oli seisonut kaapissa neljä vuotta. Jos perheessäni olisi ollut teini niin hän olisi varmaankin osannut ajatella ettei sitä kaivata.
Yön lämpötila tulikin jo todistettua ihan taulukoin, vaikka kirjoittelin jo monta sataa sivua sitten että tuo yö oli kylmä. Edeltävä viikko oli helteinen mutta loppuviikosta yöt alkoivat yhtäkkiä kylmetä, seuraavalla viikolla päivälämpötilatkin laskivat huomattavasti. Itse muistan tämän siitä että olin reissussa tuolla suunnalla ja lämpimiä vaatteita ei ollut oikein mukana. Tärisin tuona iltana puolen yön aikaan vilusta terassilla collegetakissa ja -housuissa vaikka olin lämmikettäkin nauttinut.