Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
nuusku-nella
Adrian Monk

Re: Missä vaiheessä sinä ilmoittaisit epäilystä poliisille?

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Siinä vaiheessa kun alkaisi "kellot soimaan". Vaisto on jännä juttu, ihminen usein tajuaa ja aistii, vaistoaa asioita tiedostamattaan. Jos useampi asia täsmää ko. henkilön kohdalla niin ilmoittaisin kyllä. Se on juuri se "tunne" mikä jostain ihmisestä voi tulla ja sitten myöhemmin kun on faktoja pöydässä niin osaa yhdistellä asioita ja tajuaa että ai niin, kyllähän mä sen oikeastaan vähän tiesinkin että noin se oli.

Poliisi toivoo vihjeitä ja heidän tehtävänsä sitten tosiaan on arvioida tutkimusten aiheellisuus.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Uskon edelleen erään entisen tuttavani tappaneen lapsensa (kuolema julistettiin kätkytkuolemaksi, mutta rohkenen epäillä sitä rankasti sillä tämä ihminen takuulla olisi keksinyt keinot tappaa lähes vastasyntynyt lapsensa niin, että se menisi juurikin kätkytkuoleman piikkiin....) Samaisella tutulla kuolivat lähes kaikki lemmikit "epämääräisissä olosuhteissa", oli sitten kyseessä kissa, koira tai joku pienjyrsijä (milloin jäi auton alle, milloin joku oli muka ampunut ko. lemmikkiä, myrkytyksiä jne...) Ko. henkilö oli myös ainakin tuolloin narsistinen patologinen valehtelija (ja mihinkä se olisi siitä muuttunut), joka rakasti saada huomiota vaikka itseään satuttamalla jos ei muuten (mursi kerran mm. kätensä tarkoituksella, että saisi lisää sääliä osakseen).

En ole ilmoittanut tästä poliisille, koska minulla ei ole mitään todisteita aiheesta ja toisaalta, kyseessä on niin rankka syytös jos se osoittautuisikin vääräksi, ettei pahemmin huvita moiseen ryhtyä.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Itse jo uhosin aikaisemmassa tämän ketjun viestissäni, etten ole koskaan itse joutunut vastaavaan tilanteeseen. Yhtäkkiä kuitenkin mieleeni muistui, että itsellänikin on ollut kerran heikko epäily. Kyse oli iäkkäämmästä pariskunnasta. Tiesin, että heidän avioliittonsa ei ollut niitä helpoimpia, vaikka ulospäin kaikki näytti olevan kunnossa. Mies löydettiin yhtenä aamuna kuolleena kodistaan. Tiesin, että hän oli sairastanut sydäninfarktin aikaisemmin. En tiedä, mitä ruumiinavauspöytäkirjaan on kirjattu, kuolemaa kaikesta päätellen pidettiin luonnollisena. Vähän kuoleman jälkeen leskirouva (sairaanhoitaja) mainitsi sairastavansa insuliinidiabetesta. Tietyt pariskunnan ongelmat tietäen yhtäkkiä mielessäni välähti, että tutkittiinkohan vainajasta insuliinipitoisuus, mies ei tietääkseni sairastanut diabetesta. Tajusin, että joka tapauksessa olin myöhässä, vainaja oli jo tuhkattu. Rouvalla oli tietytyt syyt katkeruuteen ja toisaalta miehen kuolemasta oli hänelle taloudellista hyötyä. Mutta mitäpä teet, kun mitään ei voi enää todistaa ja toisaalta mitään henkilökohtaista intressiä ei tapaukseen liity. Täytyy vain toivoa, että rouva ei ole ollut työssään niitä kuoleman enkeleitä.
Salander
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Salander »

VoDKa kirjoitti:Uskon edelleen erään entisen tuttavani tappaneen lapsensa (kuolema julistettiin kätkytkuolemaksi, mutta rohkenen epäillä sitä rankasti sillä tämä ihminen takuulla olisi keksinyt keinot tappaa lähes vastasyntynyt lapsensa niin, että se menisi juurikin kätkytkuoleman piikkiin....) Samaisella tutulla kuolivat lähes kaikki lemmikit "epämääräisissä olosuhteissa", oli sitten kyseessä kissa, koira tai joku pienjyrsijä (milloin jäi auton alle, milloin joku oli muka ampunut ko. lemmikkiä, myrkytyksiä jne...) Ko. henkilö oli myös ainakin tuolloin narsistinen patologinen valehtelija (ja mihinkä se olisi siitä muuttunut), joka rakasti saada huomiota vaikka itseään satuttamalla jos ei muuten (mursi kerran mm. kätensä tarkoituksella, että saisi lisää sääliä osakseen).

En ole ilmoittanut tästä poliisille, koska minulla ei ole mitään todisteita aiheesta ja toisaalta, kyseessä on niin rankka syytös jos se osoittautuisikin vääräksi, ettei pahemmin huvita moiseen ryhtyä.
Oli pakko tulla kommentoimaan, kun muistin tällaisesta kuulleeni aiemminkin.. Googlailin sitten ja muistin oikein. Eli tyypillä varmaankin ollut Münchhausenin oireyhtymä ja jos tosiaan lapselleenkin jotain tehnyt, niin myös Münchhausen by proxy. Ihan älytöntä meininkiä..
Tuossa linkki suomenkieliseen wikipediaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnch ... htym%C3%A4 mutta englanniksi löytyy varmaan paremmin infoa..

Sorry pieni OT. :oops:
"The darkest place is under the candlestick"
Pirhonen
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Pirhonen »

VoDKa kirjoitti:Uskon edelleen erään entisen tuttavani tappaneen lapsensa (kuolema julistettiin kätkytkuolemaksi, mutta rohkenen epäillä sitä rankasti sillä tämä ihminen takuulla olisi keksinyt keinot tappaa lähes vastasyntynyt lapsensa niin, että se menisi juurikin kätkytkuoleman piikkiin....)
Eikö ole aika hemmetin raskasta elää tämmöisen epäilyn/tiedon kanssa? :shock:

Itse en ainakaan haluaisi tuommosia tietää tai epäillä kenestäkään, johan siinä yöunet menisi karskimmaltakin kaverilta...
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Pirhonen kirjoitti:
VoDKa kirjoitti:Uskon edelleen erään entisen tuttavani tappaneen lapsensa (kuolema julistettiin kätkytkuolemaksi, mutta rohkenen epäillä sitä rankasti sillä tämä ihminen takuulla olisi keksinyt keinot tappaa lähes vastasyntynyt lapsensa niin, että se menisi juurikin kätkytkuoleman piikkiin....)
Eikö ole aika hemmetin raskasta elää tämmöisen epäilyn/tiedon kanssa? :shock:

Itse en ainakaan haluaisi tuommosia tietää tai epäillä kenestäkään, johan siinä yöunet menisi karskimmaltakin kaverilta...
Itseasiassa ajattelen sitä aika harvoin. Olen huomannut olevani melko kylmä noissa asioissa tahtomattani, eikä asia häiritse minua juurikaan. Olen jutellut myös muutaman kuun tämän henkilön tunteneen kanssa ja esittänyt heillekin tämän teorian, eikä kukaan heistä ole sitä lähtenyt tyrmäämään suoraan, vaan on jopa mietitty, että siinä voi hyvinkin olla perää.
Samaisella ihmisellä on tuon ensimmäisen kuolleen jälkeen syntynyt kaksi muutakin lasta perheeseen, puolimielenkiinnolla seurailen puskaradioita, että tapahtuuko sama uudelleen... Kätkytkuolemaikä on nyt ainakin ohitettu jo, mutta saapa nähdä. En hämmästyisi, vaikka lukisin jonain päivänä Minfosta tapahtuneesta.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

kid

Viesti Kirjoittaja kid »

Jos miettii että pitäiskö, niin silloin useimmiten pitäis. Pätee kaikkiin elämänalueisiin.
mipa74
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja mipa74 »

Itse tein ilmoituksen poliisille eräästä täälläkin käsiteltävästä pimeästä casesta. Pelottavan moni asia profiilista osui erääseen edesmenneeseen tuttavaani. Laitoin tutkijoille viestiä aiheesta, sillä heillä on parempi ammattitaito seuloa onko kyseessä mahdollisesti tekijä. Tutkinnanjohtaja ainakin kiitteli tiedoista ja lupasi palata asiaan tarvittaessa.

Eipähän ainakaan tarvitse jossitella mielessään, että olisiko pitänyt...
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
murjaani
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Jokin aika sitten jouduin miettimään tätä asiaa ja lopulta ilmoitin. Poliisin mukaan oli hyvä, että otin yhteyttä ja tietoni ovat yksi osa kokonaisuutta, jonka perusteella erästä juttua aletaan tutkia uudelleen.

En halua kovin tarkkaan kertoa, mutta pääpiirteissään kysymys on mahdollisesta vakuutuspetoksesta ja siitä, että korvausten nostaja on jostakin syystä valehdellut omista menemisistään onnettomuuden (tai "onnettomuuden") aikana. Minä en ole ollut tapahtumapaikalla enkä siis ole nähnyt tätä "epäiltyä" siellä, mutta olen tavannut hänet aivan muualla kuin missä hän on poliisille väittänyt olleensa.

Koko homma sai alkunsa, kun juttelin äitini kanssa kahdesta vuosia sitten tapahtuneesta sahan poltosta, joista yrittäjät ovat aikanaan lusineet kakkunsa. Äiti mainitsi silloin, että tuoreessa vähän vastaavassa jutussa meinasi saada AIHEETTA syyt niskoilleen myös X, mutta onneksi oli matkalla siellä ja siellä. Vasta jälkeenpäin tajusin, että helvetti minähän tapasin X:n niihin aikoihin.

Ensin ajattelin, että X ei ole poliisille väittänyt olleensa matkalla, vaan että on vain kylille sanonut niin ettei juoruttaisi itse tehneen vahinkoa. Mutta jotenkin sitten vaan tuli muutama sysäys liikaa ja oli pakko mennä polisin pakeille. Ehkä ratkaiseva oli tieto että X oli hieman ennen onnettomuutta siirtänyt yrityksessä säilytettyä omaisuuttaan muualle varastoon.

Voi olla että X on syytön ja voi olla ettei juttua koskaan puida, esmes näytön puutteessa.

Itsellä on kuitenkin helpompi olo kun olen kertonut tavanneeni X:n silloin ja silloin. Muutahan minun ei tarvitse, joku muu saa palkan kun setvii asiaa tarkemmin.
Vastaa Viestiin