HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Tara »

^
kuolemannaakka

Mitä helkatin tukintaa siihen tarvitaan jos oma rakas mies huutaa mua mun lempinimellä!
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... ow#p429990

Annelin kertomistavan omituisuuksia:

Toinen kohta joka pisti minua silmään JJ:n kuulustelussa, oli se kun Anneli selitti pakoon juoksuaan. Siin hän on se joka juoksi, ja hän on se joka siitä kertoo, tuoreeltaan. Kuintenkin Anneli sanoo: ..ei se varmaan pikälle mennyt! Tahaton ulkoistus? Annelihan siinä juoksi, normaali kertoja sanoisi, että ei se tullut pitkälle!

'Mä juoksin karkuun tappajaa, mutta ei se pitkälle m e n n y t'.. :shock:

'Minä' on tässä vain Annelin fiktiivisen kertomuksen 'roolihenkilö'! Ei muuta. Valehtelijat tekee just tuollasia virheitä! Objektit ja subjektit menee sekaisin, koska 'kertomuksen avulla' annetaan mielikuvia, johdatellaan, eli Annelin kertomuksen 'objekti' ei ole se mitä oikeasti tapahtui vaan se kertomus, jonka hän kertoo JJ:lle! Siinä kertomuksessa Anneli antaa itselleen on 'roolin', sen nimi on 'minä'
ja sitä hän käsittelee aivan kuin roolikäsikirjoittaja.

Jos joku hullu juoksisi perässäni, ja sitten huomaisin ettei se juossutkaan pitkälle, niin kertoisinko jollekin jälkeenpäin: "Joo sitten se lähti juoksemaan perääni, mutta ei se pitkälle m e n n y t??
Jos mun mies putoaisi kaivoon ja huutaisi minua apuun minun nimellä, niin sanoisinko kertoessani tapauksesta jollekin: Joo, sit se kansi petti ja se putosi.. siellä se huusi taraa.. (hah..) että ei kai se vaan huutanut jotain Maraa..)

Luulisin että kertoisin, että 'kuulin kun hän huusi m i n u a'.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

skoone kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti: Häke-litteroinnissa on aina lukenut ANNU. Se "esimerkki", josta tämä kiistely oli lähtöisin, oli väärää tietoa, todennäköisesti tahallista valehtelua, koska jokaisella on pääsy Häke-nauhaan, ja monilla myös etp:hen. Jos ei ole, ei kannata esittää asioita ikäänkuin totena. Piste.
Asia on kyllä myös niinkin, että vanhimman pojan lempinimi oli A..u ja litteroija on ehkä sekoittanut keskimmäiset konsonantit, eli ei kuullut Annu, vaikka isä huusi poikaansa A..ua apuun. Onhan tullut ilmi, että isällä ja nuorimmilla kolmella lapsella oli hyvät välit.

edit typoja
Lainaan itseäni, kun mun viestiä ei ole noteerattu. Eli ehkä kirjoitin vähän epäselvästi.

Siis uusiksi: Ehkä Jukka ei huutanut avukseen ANNUa vaan poikaansa A..Ua! Ja etpk:sta käy selville, että äiti oli ehtinyt ennen sairaalassa tehtyä kuulemistaan puhua jo poikansa kanssa. Kävi siis selväksi, että Anneli kertoi pojan kuulleen äitinsä huutavan vain t"tappaja, tappaja", vaikka A itse kertoi huutaneensa lapsilleen, että siel on joku tappaja, menkää ulos tms. Jotenkin tämä ei kyllä täsmää HÄKE-nauhan kanssa.
Muista lähdekritiikki!
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

skoone kirjoitti:
skoone kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti: Häke-litteroinnissa on aina lukenut ANNU. Se "esimerkki", josta tämä kiistely oli lähtöisin, oli väärää tietoa, todennäköisesti tahallista valehtelua, koska jokaisella on pääsy Häke-nauhaan, ja monilla myös etp:hen. Jos ei ole, ei kannata esittää asioita ikäänkuin totena. Piste.
Asia on kyllä myös niinkin, että vanhimman pojan lempinimi oli A..u ja litteroija on ehkä sekoittanut keskimmäiset konsonantit, eli ei kuullut Annu, vaikka isä huusi poikaansa A..ua apuun. Onhan tullut ilmi, että isällä ja nuorimmilla kolmella lapsella oli hyvät välit.

edit typoja
Lainaan itseäni, kun mun viestiä ei ole noteerattu. Eli ehkä kirjoitin vähän epäselvästi.

Siis uusiksi: Ehkä Jukka ei huutanut avukseen ANNUa vaan poikaansa A..Ua! Ja etpk:sta käy selville, että äiti oli ehtinyt ennen sairaalassa tehtyä kuulemistaan puhua jo poikansa kanssa. Kävi siis selväksi, että Anneli kertoi pojan kuulleen äitinsä huutavan vain t"tappaja, tappaja", vaikka A itse kertoi huutaneensa lapsilleen, että siel on joku tappaja, menkää ulos tms. Jotenkin tämä ei kyllä täsmää HÄKE-nauhan kanssa.
Mutta poika kertoi ettei ollut sitä kuullut, siis itse kertoi. Samoin kertoi tyttö, esik, että ei ollut kuullut 'tappaja on talossa menkää ulos tms'. Vaikka olisi huutanut sen jo ennen häke-puhelua, niin kumpikaan lapsi, joilta on kysytty, sanoivat että eivät muistaneet.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Kupletinjuoni
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Kupletinjuoni »

Mun mielestä Tara analysoi juuri sitä olennaista.
Subjekti- ja objektivirheet ja sitten kun vielä löytyisi keino avata tuo aikajanakikkailu. Eli HÄKE 'nauhan' SPLIT, oiskohan tuo oikea termi?

Väistämättä ajatus kallistuu siihen suuntaan että HÄKE-nauhalle on tallentunut kaksi eri ajanhetkeä päällekkäin. Tarina ei vaikuta ehyeltä, tunnetilan jatkuvuutta pitäisi myös jotenkin kyetä arvioimaan, jos muutos tapahtuu raivokkaasta / kiihtyneeseen / flekmaattiseen / seesteiseen alta aikayksikön, niin kellojen pitää soida.

Tuolta splitiltä pitäisi löytyä AAb (joka soitti häkeen), tytär A2b sekä AAa, A2a, JLa (JLb on todennäköisesti ollut melko hiljainen tuossa vaiheessa), muut mahdolliset lasten äänet.

Riita lienee ollut 23 - 01 välilllä ja silloin on käsitelty parisuhteen ristiriitoja. Onhan mahdollista että nauhoituksen on tehnyt JL omalla digisanelimella saadakseen nauhalle jotain argumentteja esim. lasten huoltajuuskysymyksen kannalta, jos kerran eroa / AA:n Turkuun muuttoa on pedattu ja laukkuja jo pakkailtu.

Pojan puheet tilanteesta vaikuttavat selkeiltä ja järkeviltä, ehkä ovat ratkaisevia.

Lasinhan on voinut rikkoa alunalkaen kumpitahansa jouduttuaan toisen ulostelkeämäksi. Kilpi on ollut parvekelasin suojus jota mahdollisesti JL on rakentanut kylmää yötä vasten vasaraa ja sorkkarautaa ja jotain ruskeaa kangasta ja rimanpätkiä apunakäyttäen. Askarrellessaan tullut sanoneeksi pariin otteeseen "tyhjäpää" (pyyjäpää) tms. rakentavaa parisuhdedialogia...

Lisäksi sanelimelle on ehtinyt tallentua jotain eroon liittyviä ehkä AA:n kannalta hankalia argumenttejä, itse en näihin LSH syytteiden varaan vielä laske, ennenkuin toisin todistetaan. Jotain seksuaalista turhautuneisuutta on varmaan ollut ja sitä on vaikea arvioida miten se on kanavoitunut. Niinkuin aggressiot tuona alkuyönä 1.12.2006.

AAa/AAb lisäykset ak:n:
Tara kirjoitti:'Mä (AAb) juoksin karkuun tappajaa(AAa), mutta ei se(AAa) pitkälle m e n n y t'..

'Minä' on tässä vain Annelin fiktiivisen kertomuksen 'roolihenkilö'! Ei muuta. Valehtelijat tekee just tuollasia virheitä! Objektit ja subjektit menee sekaisin, koska 'kertomuksen avulla' annetaan mielikuvia, johdatellaan, eli Annelin kertomuksen 'objekti' ei ole se mitä oikeasti tapahtui vaan se kertomus, jonka hän kertoo JJ:lle! Siinä kertomuksessa Anneli antaa itselleen on 'roolin', sen nimi on 'minä'
ja sitä hän käsittelee aivan kuin roolikäsikirjoittaja.
Taran signaturessa on hyviä argumenteja ja siihen kuvaan voisi tummaa huppuakin ainakin mielessään sovitella, kun tuota HÄKE-nauhaa alkaa palastella ja jakaa osatarinoiksi. Siis splitata sieltä esiin "annumamma" ja "huppuanneli". Tilanteeseen varmaan liittyy jotain vielä moniulotteisempaa, mikä on tyttären rooli ja positot tilaneen kuluessa. Tuskin hän siihen Häke-puheluun on kuitenkaan herännyt.

Jos tuon tilanteen selvittämiseen on kohta mennyt 5 vuotta, niin varmaan ainakin 5 vuotta siihen johtanutta jännitettä on kumuloitu. Ehkä kyse on aluperin taposta, joka on sitten tullut lavastettua murhaksi. Mistä siihen oikeutus? Suojelunhalustako? Minun Perheeni jääräpäisestä alleviivaamisestako?
kupletin juoni = asian ydin
Lähde: Urbaani sanakirja
"Onko joku muu väistellyt naisen kädessä ollutta veistä?"
Chili
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Chili »

AA:n nauhoitettu soitto hätäkeskukseen, mutta vahingossa 118:iin!

http://www.youtube.com/watch?v=yc-8-UHnE2w
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

skoone kirjoitti:

edit typoja
Niin, että huuteli 7-vuotiasta poikaa apuun, kun isosisko ja äiti häntä tappaa? Ja litteroija ei tätä kuullut, eikä kukaan niistä sadoista ihmisistä, jotka nauhan ovat kuulleet ole tätä kuullut tähän päivään mennessä?
Enpä usko.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

No jummi, tästähän keskusteltiinkin:

KRP: Nauhoitettu kuolinkamppailu selittäisi outoudet Ulvilan hätäpuhelussa
23.09.2011 12:56

Keskusrikospoliisin äänitutkijan mukaan on mahdollista, että Ulvilan hätäpuhelun taustalla kuuluva Jukka S. Lahden kuolinkamppailu on soitettu nauhoitteelta. Nauhoitteen käyttö selittäisi tallenteelta kuuluvat oudot voimakkuuserot uhrin valituksissa, KRP:n äänitutkija arvioi.

KRP:n rikosteknisessä laboratoriossa hiljattain laaditun lausunnon mukaan hätäpuhelun taustalla kuuluvat uhrin äänet ovat välillä voimakkaita ja kuulostavat tulevan lähempää puhelinta kuin takkahuone, jossa uhri surmattiin. Välillä huudot taas ovat vaimeampia. Äänitutkija Tuija Niemi katsoo, että voimakkuuseroille voi olla vain kaksi mahdollista selitystä: joko se, että uhri on liikkunut myös takkahuoneen ulkopuolella puhelun aikana tai se, että taustalla soivat ennen puhelua nauhoitetut tallenteet, jotka on tehty eri etäisyyksiltä.

Lausunto on kirjattu tämän vuoden elokuussa, eli sen jälkeen kun lapset olivat kertoneet kuulusteluissa nauhoitteen käyttämisestä. Lausunto on syyttäjän uusi todiste, johon se vetoaa pyytäessään valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

Puhelu analysoitu jo moneen kertaan

Hätäpuhelu on ollut yksi syyttäjän tärkeimmistä todisteista Anneli Aueria vastaan koko oikeudenkäynnin ajan. Myös puolustus on teettänyt siitä oman lausuntonsa, ja oikeudessa siitä kuultiin useita eri versioita.

Poliisi teki puhelusta rekonstruktion vuonna 2008. Rekonstruktiossa havaittiin, että takkahuoneessa tuotetut puhe ja huudot kuuluivat puhelun taustalla hiljaisempina kuin Jukka Lahden äänet alkuperäisellä nauhalla. Valitushuutojen voimakkuuksien vaihteluun ei kuitenkaan kiinnitetty huomiota vielä tuolloin, eikä asiaa puitu sen tarkemmin käräjä- tai hovioikeudessa.

4 minuuttia 20 sekuntia

Anneli Auerin lapset ovat kertoneet elokuussa 2011, että Lahden tappamisesta tulleet äänet saatettiin tallentaa. Tätä väitettä tukeakseen syyttäjä pyysi KRP:n rikoslaboratoriota antamaan vielä kerran lausunnon jo aiemmin läpikotaisin tutkitusta hätäpuhelusta.

Hätäpuhelutallenne kestää 4 minuuttia 20 sekuntia. Puhelimessa on Anneli Auerin lisäksi myös perheen lapsista vanhin. Taustalla kuuluu Jukka Lahden kuolinkamppailu, joka hiljenee kovan tömähdyksen jälkeen. Aiemmin KRP on kiinnittänyt lausunnossaan huomiota siihen, ettei nauhalta kuulu ulkopuolisen surmaajan ääniä. Hovioikeuden mukaan lausunto ei kuitenkaan ollut poissulkeva.

KRP:n tuoreen analyysin mukaan on mahdollista, että myös hätäpuhelutallenteella kuuluvat juoksuaskeleet sekä ovien kolahdukset on saatettu tallentaa etukäteen.

Korkein oikeus arvioi parhaillaan, antaako se syyttäjälle vuonna 2006 Satakunnan Ulvilassa tapahtuneessa henkirikosjutussa valituslupaa.

* NÄIN KRP ANALYSOI

* Keskusrikospoliisin äänitutkija Tuija Niemen antamassa lausunnossa todetaan seuraavaa:
* "On mahdollista, että näytteen taustalla kuuluvat miehen valitukset ja kolahdukset on nauhoitettu aikaisemmin ja soitettu hätäkeskuspuhelun aikana.
* Jos tallennusta on käytetty, selittää se voimakkuuseroja näytteellä. Uhrin äänet ovat välillä voimakkaita ja kuulostavat tulevan lähempää puhelinta kuin takkahuone, välillä huudot taas ovat vaimeampia. Nämä ns. vaimeammat huudot ovat kuitenkin perustaajuudeltaan korkeita, mikä tutkimustulosten perusteella yleensä liittyy voimakkaaseen äänentuottoon. Vaimeat huudot näytteellä voivat siis olla voimakkaammin tuotettuja kuin ns. voimakkaalta kuulostavat huudot.
* Nämä em. voimakkuuserot voivat johtua joko siitä, että uhri on liikkunut asunnossa puhelun aikana myös takkahuoneen ulkopuolella tai siitä, että mahdolliset tallennukset on tehty eri etäisyyksiltä, mahdollisesti eri aikoina ja ne soivat puhelun taustalla."

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... apuhelussa
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
jordelius
Susikoski

Viesti Kirjoittaja jordelius »

taran näkemykset oikeilla linjoilla...näinhän se menee...
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

No vaikka Anneli tuosta vielä linnaan joutuisi, niin ainakin kannattaisi kaupata käsikirjoitusta suoraan hollywoodiin. On nimittäin sen verran lennokasta. Tai ehkä lapset kirjoittavat päiväkirjan ja elelevät mukavasti sen tuotoilla joskin ilmeisen paljon itsekin tästä kärsimyksinä maksaneena.

(k15) Perustuu tositarinaan.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

No voi ihme näitä lausuntoja! Tai no, sanoihan samainen että kun hätäpuhelua kuuntelee, niin se tarkentuu joka kerta...
-Ennen Aurein epäilyä oli muistaakseni niin, että kuuli ulkopuolisen äänen.
-Oikeuskäsittelyihin tuli tieto että, ei ulkopuolista, ja että uhri on välillä seisomassa tai kontallaan.
-Nyt siis, että puhelu mahdollisesti nauhoitettu tai vaihtoehtona että uhri on ollut välillä pois takkahuoneesta.

Turre antaa nyt lausunnon:
Uhrin äänten vaihtelu johtuu siitä, että on temmelletty siinä olohuoneen avonaisen oviaukon/ terassin oven/ takan seutuvilla. Osa uhrin äänistä tullut silloin kun on temmelletty sängyn seutuvilla. Äänen vaihtelu johtuu myös siitä, että välillä uhri on ollut pystympänä, välillä lattialla, välillä naama olohuoneeseen päin, välillä taas ei, välillä naama kiinni sängyn pinnassa, välillä taas ei.
Äänen vaihtelu johtuu myös niistä seikoista kuka milloinkin on puhelimen luuria pidellyt, mihin suuntaan puhelimessa olijan nenu on näyttänyt, millä korkeudella ja miten päin luuri milloinkin on ollut.
Viimeksi muokannut turumurre, Pe Syys 23, 2011 4:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Lues turre se uudestaan. Äänenmuodostamiseen on käytetty korkeampaa äänialaa mikä viittaa tapaan muodostaa suurempi äänenpaine = puhua/huutaa kovempaa. Tämä ei kuitenkaan täsmää nauhassa olevaan äänenvoimakkuuteen.

Puolustus tosin ampuu tämän alas, koska eräs johtavista kurkku- ja nenätautien erikoislääkäreistä toteaa Jukalla mahdollisesti olleen äänenmurros.
pohtiijamiettii

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

Näin maallikkona voisi kuvitella, että äänen voimakkuus voi vaihdella myös siksi, että AA on ollut puhelimen kanssa välillä kasvot ja puhelin kohti ääntä, välillä selkänsä kääntäneenä. Tuskin noin karmeassa tilanteessa tulee seistyksi paikallaan häkeen soittaessa, varmaan siinä tulisi itse kullakin steppailtua edestakaisin sen minkä puhelimen johto antaa myöden. Ja ihan huomaamattaan.

Jaa että etukäteen nauhoitettu. Vaadin kuolinsyyntutkijaa viralta, hänhän ei osaa edes arvioida kuolinaikaa luotettavasti!
Konsta Apeli
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Konsta Apeli »

Kyllähän se varmaan äänenmuodostus vaihtelee niin muodoltaan kuin voimaltaankin jos on isketty kitalaki halki ja hammassilta lattialle. Kun vielä vertakin tunkee jokaisesta reiästä päässä ja suussa.
Btw, rohkenisiko kukaan, vaikka kiertoilmaisuna kertomaan mitkä ovat pojan kutsumanimen kaksi keskimmäistä konsonanttia. Yrittäisin sitten huudella Annua ja A..ua nastahampaat kourassa ja munkkipossua suussa.
Ceterum Censeo
Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella radionauhuri
Chili
Jane Marple

Miksi kukaan ei vuoda HÄKEn nauhaa nettiin?

Jos nauhalla on erityisesti nopeita vaihtoja äänen kovuuteen liittyen, niin se pitäisi huomata.
Chili
Jane Marple

Vastaa Viestiin